Jump to content

Forums

  1. Regler og nyheter

    1. Regler, nyheter og informasjon

      Her er nyheter og informasjon om retro1.no eller forumet. Og husk å lese reglene før du begynner å poste i forumet.

      566
      posts
    2. Ris, ros og hjelp

      Her kan man poste forslag og tilbakemeldinger på siden vår, samt få hjelp til bruk av forumet.

      2242
      posts
  2. Nintendo

    1. 4778
      posts
    2. 2335
      posts
    3. 1552
      posts
    4. 580
      posts
    5. Game Boy/Pocket/Color/Advance/SP/Micro/Virtual Boy

      GB-GBP-GBC-GBA-GBA SP-Micro-VB - Nintendo

      889
      posts
  3. Andre konsoller

    1. 325
      posts
    2. Sega

      SMS

      2057
      posts
    3. Sony

      PSX/PS1/PSone/PS2

      1368
      posts
    4. Spill/konsoller generelt

      Her kan vi diskutere alt spillrelatert som ikke passer i de andre kategoriene, men prøv å hold det retro.

      38554
      posts
  4. Annet spillbart

    1. Arcade

      Arkademaskiner som går på mynter diskuteres her

      636
      posts
    2. 783
      posts
    3. PC-spill og gamle maskiner generelt

      Her diskuterer vi spill og maskiner som ikke hører til under de andre kategoriene. F.eks. 486-maskiner, DOS-spill etc.

      2213
      posts
  5. Sosialt

    1. Presentasjoner

      Her kan du fortelle litt om deg selv

      2346
      posts
    2. Sosial spilling

      Treff, friend-codes og arrangementer finner du her

      3773
      posts
    3. Samlinger

      Her kan du diskutere og poste bilder av din samling eller fortelle hvilke spill du har, samt få hjelp til ting ang. kunsten å samle.

      7462
      posts
    4. Spillrekorder

      Post dine rekorder her

      349
      posts
    5. Spillanmeldelser

      Her kan du poste dine egne anmeldelser av retrospill.

      468
      posts
  6. Diverse

    1. Diverse

      Her tar vi diskusjoner som ikke er spillrelatert.
      Prøv å vise folkeskikk og for all del ikke spam!

      38503
      posts
    2. 2552
      posts
  7. Markedsplassen

    1. Auksjoner

      Auksjoner bort spillene du ikke har bruk for

      3264
      posts
    2. Kjøp, salg og bytte

      Her kan du selge eller bytte bort de gamle støvete spillene og konsollene dine.

      33549
      posts
    3. 1473
      posts
    Chatbox
    Load More
    You don't have permission to chat.
  • Member Statistics

    2565
    Total Members
    119
    Most Online
    Janii92
    Newest Member
    Janii92
    Joined
  • Forum Statistics

    10066
    Total Topics
    156205
    Total Posts
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 213 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

  • Posts

    • Ja altså, jeg skjønner hva du mener, det er ikke store plottendringer, det kan de ikke gjøre med mindre de går Witcher 2-ruten, og det kommer med sine egne problemer. Var heller resultatet av små valg eller sammentreff, som at jeg "glemte" å legge tilbake verktøyene til en fyr da jeg "lånte" dem. Spillet sa jeg burde gjøre det, men jeg var for ivrig i mine undersøkelser og bare gikk videre. Resultatet kom et kapittel senere, men er kanskje noe som ville skjedd uansett? Poenget mitt var uansett jeg følte illusjonen av valg var sterkere enn i noen av Telltale sine spill, men samtidig forstår jeg godt den illusjonen kan briste når man spiller gjennom igjen. Enig med at det er altfor lite puzzles. Oftest gikk jeg bare dit jeg måtte gå på kartet for å få plottet videre. Iblant var det noen gåter jeg satte meg litt fast på. Feks der man må ned i kloakk-systemet som Zoe eller der man må bruke Crow for å distrahere en mobb for å gå inn et hus. Begge disse situasjonene så tenkte jeg riktig, men misset løsningen fordi spillet hadde sin eksakte måte det ville jeg skulle gjøre det på... kort fortalt misset jeg den "magiske pixelen" å klikke på.
      Føles ikke som klikk-og-pek mer. Var en håndfull gode puzzles gjennom hele, men mye føltes også som padding. "Oi en låst dør, søk rundt i rommet før etter den ene gjenstanden som ka... åja, Kian kan bare sparke opp døra" Ene puzzlen jeg måtte sjekke opp løsningen på var samme jævla musikk-puzzle som i Dreamfall. Jeg klarte ikke høre forskjell på de fire notene som ble spilt, og Kian sang dem ikke slik jeg hørte dem heller, så jeg nopet bare ut av den og sjekket. Ellers var det noen litt kjedelige biter med Saga hvor man skal søke etter alle macguffinene. Savesystemet var heller ikke særlig bra. Jeg sanket alt bortsett fra en ting en gang, gikk ut av spillet fordi jeg skulle sove. Neste dag måtte jeg spille hele sekvensen fra starten av. "Save and Quit" saver jo ikke! Man må uansett spille fra forrige checkpoint.   Men nå har det gått noen dager og jeg har fordøyd plottet litt mer.
      Jeg klarte helt fint å henge med... hjalp kanskje at jeg akkurat spilte TLJ og Dreamfall igjen, slik at alle plott-trådene derfra satt friskt i minnet.
      Virker som mange fans av serien har reagert litt på det samme som meg: at Profeten/Klacks virker litt inkonsekvente med seg selv gjennom både TLJ og Dreamfall. Jeg er enig, spesielt Klacks virket alltid mer gal og kaotisk enn en eldgammel ond necromancer. Den typen ondskap føles liksom litt mer kontrollert enn hva karakteren hans i TLJ tilsa, der stjal han vinden og seilte av sted i en flygende borg for lols.
      Folk har også reagert litt på Lady Alvanes story, men helt ærlig likte jeg den biten. Det var en red herring, og jeg følte den faktiske identiteten var godt hintet til gjennom spillet.
    • Det jeg ikke likte med Dreamfall Chapters er at du nesten ikke må bruke hodet (bortsett fra noen få deler hvor jeg faktisk satt litt fast). Litt rart å gå fra TLJ til dette, synes jeg. Er óg litt uenig i din mening om Telltale-valgene. Jeg synes de utgjorde omtrent ingen forskjell til slutt, ganske skuffende. Jeg prøvde å spille igjennom en gang til bare for å ta helt andre valg, og det var svært lite spennende. Jeg ble også litt lei til slutt, men ville spille igjennom bare for å se hvordan det ender. Må også nevne at plottet er noe innviklet og vanskelig å forstå, i alle fall for meg.
    • Da fikk jeg endelig også spilt helt gjennom Dreamfall Chapters på PC... Backet spillet tidlig, men det ble ikke sendt før tidligere i år, og da hadde jeg totalt glemt både TLJ og første Dreamfall, så måtte spille gjennom de igjen også først. Jeg likte spillet stort sett, følte det nøstet opp de store spørsmålene fra Dreamfall ganske bra. Det er så tydelig også et spill laget på kjærlighet at jeg virkelig ikke har lyst til å være den kjipe fyren som kommer og sier jeg likte TLJ best.
      Men jeg likte nok TLJ best. Det er både fordi det var et solid klikk-og-pek-spill, en sjanger som nærmest er helt død nå, og fordi det fortalte en svært fascinerende story. Dreamfalls story klikket liksom ikke helt med meg, og det er elementer med Dreamfall Chapters historie jeg synes kanskje virker litt "convenient", men tror jeg må fordøye det litt. Bare litt nysgjerrig på hvor langt tilbake utviklerne planla feks identiteten til feks Profeten, det var en twist jeg ikke helt så komme, og som jeg ikke helt vet matchet karakteren slik jeg så ham fra TLJ.
      Men samtidig gjorde de også en fantastisk jobb med å nøste opp ting helt tilbake fra TLJ. Både Aprils, Zoes og Kians historier ble tilfredstillende nøstet opp. Det stoppet ikke på noe cliffhanger denne gangen, samtidig som det er mange uløste mysterier igjen som en kan trekke egne konklusjoner til, eller som åpnes for videre spill i serien. Gameplayet er en stor forbedring fra Dreamfall. Stealth-seksjonene er så og si borte, og der man faktisk må snike seg rundt er det såpass tilgivende at det aldri blir frustrerende.
      Er også ganske lineært igjen, men følte de løste det bra med å ha åpne områder å utforske, iallefall i starten, men spillet blir mer og mer lineært. Mot slutten følte jeg dessverre at jeg nesten spilte en Walking Simulator, men jeg var såpass nysgjerrig på konklusjonen at jeg likevel var klistret.
      Telltale-valgene fungerte også stort sett godt, det føltes som gode valg med logiske konklusjoner. Noen av valgene var kanskje litt tydelige på hva som var drittsekk-alternativet, men de fleste gav meg følelsen av å veie to onder mot hverandre, og etterhvert ble også resultatene veldig tydelige.
      Føler fortsatt det kunne vært litt mere klikk-og-pek-aktige gåter, iallefall for å veie opp mot når spillet blir mer lineært, men samtidig hilser jeg forbedringene over Dreamfall velkommen. Dette er uansett ikke et spill jeg kommer til å spille gjennom ofte. Kort fortalt syntes jeg det var en tilfredsstillende slutt på trilogien. Personlig skulle jeg kanskje ønske å sett litt mer til noen konsepter introdusert i TLJ, men det var samtidig viktigst at Dreamfall-plottet ble fortalt ferdig, og det ble det.
      Krysser fingrene for at dette ikke er det siste vi ser av dette universet. Jeg er fornøyd, men føler en tallkarakter blir litt respektløst her. Gir det heller en god tommel opp.
    • Metal Gear Solid 4 på PS3, er vel fortsatt eksklusivt der det... ... og det er nesten like greit, for spillet suger. Jeg liker plottet og karakterene. Spillet gjør en god jobb å nøste opp alle plott-trådene gjennom serien. Det skulle jo være svanesangen, før Kojima bestemte seg for å lage Peace Walker og MGS5 (men disse er prequels uansett).
      Grafikken er også ganske god til å være et tidlig PS3-spill. Spesielt imponerende animasjoner. Cutscenene er veldig godt koreografet, og det melodramatiske plottet er god grunn til å sitte gjennom de rundt 15 timene dette varer. Hvor spillet kommer til kort er gameplayet. Om man ser for seg en pakke med skinke, smaker den okei, men samtidig ikke spesielt spennende, om man eter den innenfor datostemplingen som står på pakken.
      Men se for deg at man mister denne pakken med skinke bak sofaen og lar den ligge der urørt i 12 år, før man tar den frem igjen. Man vil vinne et yrende dyreliv i form av små grønne tråder, soppvekster av ymse slag (en som kan gi deg bøter om politiet finner deg med den).
      Rundt der ligger gameplayet i MGS4. Å si at "det ikke har aldret bra" er å være snill. Stealth-elementene er sånn okei, men jeg føler det er en massiv nedgradering fra MGS3. I et forsøk på å forenkle spillet, føler jeg funksjonene mer er til hinder for flyten i spillet.
      Men stealth er det egentlig bare i to av spillets fem kapitler. I tredje kapittel må man følge etter en kar i en times tid, og å kalle denne sekvensen frustrerende, er en fornærmelse mot frustrerende spilldesign. AIen bestemte seg for å gå i sirkler, og da jeg hadde oppdaget jeg passerte samme stedet for åttende gang, googlet jeg bare hvor jeg skulle og gjorde et par speedrun-strategier for å trigge neste cutscene, for denne sekvensen er åpenbart broken og ødelagt. Bossene er et kapittel for seg selv. På sitt beste er de gimmicky, men på sitt verste krever de skyting. Skytekontrollen er noe av det verste jeg noengang har vært borti. Kontrollspaker er åpenbart ikke laget for å sikte våpen, for det er umulig å få siktet seg inn på noe som helst. Og ting beveger på seg. Holder man skyteknappen, bare bommer man, og man har sånn totalt 4 kuler i magasinet, så man må reloade hele tiden. Og trikset med å dobbelt-tappe R2 for det funker ikke mer.
      Og ikke bare på bossene. Er kjipe turret-seksjoner over det hele, i tillegg til gauntlets hvor man må gønne ned alt av fiender. Savner virkelig den gangen Metal Gear handlet om utelukkende sniking.
      Sistebossen er også en tåpelig buttonmashy 1-on-1 fightingsekvens hvor de spiller musikk fra alle MGS-spillene (men hvorfor er ikke MGS2-temaet der? Det er favorittsangen min!) Nei, MGS4 er Kojima på sitt mest artsy fartsy. Liker ikke hvordan Konami behandlet ham, men jaggu glad de gav han båndtvang gjennom utviklingen av MGS5, for det spillet er mye bedre enn dette rælet. 6/10 fordi jeg mener plottet alene er terningkast 5 om man liker cheesy filmer. Så sett gameplayet på det letteste så man slipper å styre med det.
    • Nier: Automata er fantastisk, fikk det av DagV selv når det var nytt, og et av få spill med mange endings hvor jeg faktisk har gått inn for å få alle endings, angrer ikke på det, likte Nier også, men Nier: Automata ble jeg helt hektet på
  • Recent Status Updates

×