Jump to content

Forums

  1. Regler og nyheter

    1. Regler, nyheter og informasjon

      Her er nyheter og informasjon om retro1.no eller forumet. Og husk å lese reglene før du begynner å poste i forumet.

      566
      posts
    2. Ris, ros og hjelp

      Her kan man poste forslag og tilbakemeldinger på siden vår, samt få hjelp til bruk av forumet.

      2242
      posts
  2. Nintendo

    1. 4778
      posts
    2. 2335
      posts
    3. 1552
      posts
    4. 580
      posts
    5. Game Boy/Pocket/Color/Advance/SP/Micro/Virtual Boy

      GB-GBP-GBC-GBA-GBA SP-Micro-VB - Nintendo

      889
      posts
  3. Andre konsoller

    1. 325
      posts
    2. Sega

      SMS

      2057
      posts
    3. Sony

      PSX/PS1/PSone/PS2

      1368
      posts
    4. Spill/konsoller generelt

      Her kan vi diskutere alt spillrelatert som ikke passer i de andre kategoriene, men prøv å hold det retro.

      38564
      posts
  4. Annet spillbart

    1. Arcade

      Arkademaskiner som går på mynter diskuteres her

      636
      posts
    2. 783
      posts
    3. PC-spill og gamle maskiner generelt

      Her diskuterer vi spill og maskiner som ikke hører til under de andre kategoriene. F.eks. 486-maskiner, DOS-spill etc.

      2215
      posts
  5. Sosialt

    1. Presentasjoner

      Her kan du fortelle litt om deg selv

      2346
      posts
    2. Sosial spilling

      Treff, friend-codes og arrangementer finner du her

      3773
      posts
    3. Samlinger

      Her kan du diskutere og poste bilder av din samling eller fortelle hvilke spill du har, samt få hjelp til ting ang. kunsten å samle.

      7462
      posts
    4. Spillrekorder

      Post dine rekorder her

      349
      posts
    5. Spillanmeldelser

      Her kan du poste dine egne anmeldelser av retrospill.

      468
      posts
  6. Diverse

    1. Diverse

      Her tar vi diskusjoner som ikke er spillrelatert.
      Prøv å vise folkeskikk og for all del ikke spam!

      38503
      posts
    2. 2552
      posts
  7. Markedsplassen

    1. Auksjoner

      Auksjoner bort spillene du ikke har bruk for

      3264
      posts
    2. Kjøp, salg og bytte

      Her kan du selge eller bytte bort de gamle støvete spillene og konsollene dine.

      33549
      posts
    3. 1473
      posts
    Chatbox
    Load More
    You don't have permission to chat.
  • Member Statistics

    2568
    Total Members
    119
    Most Online
    tbrautasset
    Newest Member
    tbrautasset
    Joined
  • Forum Statistics

    10066
    Total Topics
    156217
    Total Posts
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 161 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

  • Posts

    • Snakker om kamera... det er mitt store problem med Ghost of Tsushima, spillet jeg bestemte meg for å børste støvet av PS4en med. Kampsystemet har ikke helt klikket for meg ennå, og jeg slet grusomt med en bosseduell i et sideoppdrag da hele kampsystemet plutselig endret seg. 30fps er virkelig ikke godt nok for reaksjonstiden jman trenger for å enten blokke eller dodge, føltes nesten som å prøve å ta Shadow Man i MM3 og gjette hvilket angrep han gjør: gjetter man feil, tar man skade... jeg vet ikke, spillet har ikke helt klikket for meg ennå, og det gjør meg litt bekymret, da jeg elsker Open World, elsker Japan og elsker alt som har med samuraier og Kurosawa å gjøre... Krysser fingrene for at jeg kommer litt mer inn i det etterhvert. Går også i RE2-remaken. Andre runde der jeg spiller Leon. Tok akkurat første bossen med nød og neppe. Prøvde sånn 4 ganger, og på siste forsøket knertet jeg ham på siste kula jeg hadde. Spillet gir meg absolutt ikke nok ammo. Det er greit for survival horror, men skulle nesten ønske det var et slags safety-system sånn at man ikke softlocker om man går tom før en boss. Litt som RE4 som automatisk reduserer vanskelighetsgraden litt om man gjør det dårlig eller øker den om man gjør den bra, kunne kanskje passet. Jeg klager ikke over "for vanskelig spill vræh" for det er feil, jeg vet bare ikke om jeg stoler på at spillet på et punkt ikke softlocker meg. Skyter ikke hver eneste zombie, men jeg bommer på 3 av 4 skudd, så jeg burde kanskje hoppet fra kontroller til keyboard/mus... Dark Souls igjen. Startet jakten på alle achievementene, og er nå i Sen's Fortress på første av det jeg antar blir tre runs, om alt går som det skal. Laget en sjekkliste, så jeg burde være safe. Akkurat sørget for at Siegmeyer kommer seg videre til Anor Londo iallefall.
      Et bra spill, men jeg forstår ikke online-systemet. La ned såpa for å hjelpe noen på Gargoyle-bossen fordi jeg trengte Sunlight Medals. Ventet der en halvtime, men ingen summonet meg. Er det virkelig dødt, eller har jeg misforstått litt? Sist, men ikke minst, Paper Mario Origami King på Switch, som nå etter min mening fortjener å bli nevnt sammen med Super Paper Mario og Thousand Year Door. Det er annerledes, men på en god måte. Har kommet til punktet hvor man seiler rundt på åpent hav og spillet rett og slett blir Windwaker.
      Pent, morsomt, og rett og slett gøy. Har egentlig ingen klager. Selv kampsystemet er fantastisk denne gangen, kanskje det beste kampsystemet serien noengang har hatt, da hver kamp er blitt en puzzle. Ikke alt er trivielt heller.
    • Nostalgisk som jeg er, kjøpte jeg Super Mario 3D All-Stars. Mest fordi jeg har gode minner fra Super Mario Sunshine. Det jeg hadde glemt, eller kanskje fortrengt, var hvor helt forbanna jævlig kamera er i det spillet, hvor man stadig vekk kan havne i en posisjon der man ikke kan se seg selv (jeg er Mario) eller hva som skjer rundt en fordi man ikke kan rotere kameraet fritt. Men det er jo koselig da.  Og musikken er tidvis helt manisk nynnbar. I tillegg har jeg spilt veldig mye CrossCode på Switch. Det er rett og slett utrolig bra. Musikken virker å være inspirert av bl.a klassiske Square-spill som Secret of Mana og Chrono Trigger og man kan til og med få assosiasjoner til Vangelis/Blade Runner i den ene byen. Grafikken er relativt nydelig, men det virker ikke som de har lagt allverdens med ressurser i å optimalisere enginen i Switch-porten for det kan hakke ganske mye enkelte steder. Det aller beste med spillet (i følge meg) er dungeonsene. De består av en god del rom med ikke-trivielle puzzles som det er gøy å finne ut av. I tillegg har de kreative bosser som alle krever at du finner riktig strategi for å ta dem. Foreløbig terningkast 6
    • Ja. Det var dette. Amazing.
    • Helt utrolig. Tusen takk for tilbakemelding og enorme mengder takk for at du hentet ut dumpen av dette spillet. Det representer teknologisk steinalder og også en tid hvor vi var enormt utsultet på spill og morro.  Jeg gleder meg til å dele dette med mine venner som også spilte dette spillet. Det er noe spesielt her. En slags teknologisk og retro computing blindvei hvor lille NORGE hadde en mulig rolle i den store fremtiden i dara verdenen. På dette tidspunktet fantes fortsatt TIKI100 og Norge var en stor makt innen produksjon av non-unix mini maskiner og non Unix mainframes, Norsk data. Tastaturet til begge systemene var veldig like  så jeg tror de to må ha vært en connection. Fun fact: Fujitsu siemens Elkjøp PCer 25 år senere har samme formfaktor på tastaturet som TIKI100 og Norsk data hadde, riktignok som "terrible rubber dome keyboards" som Chryosan22 kommenterer. Merkelig nok har Siemens systemer også samme formfaktor på tastaturene, som illustrert av Youtube retro computing helten Chryosan22 her: Tusen takk igjen      Edit: Jeg bekrefter at siden Oktober 2020 fungerer Tiki100 emulatoren som ligger i Ubuntu2004 repositoryene. Det er bare å laste ned tiki100 emulatoren som ligger hostet på denne websiten: http://www.djupdal.org/tiki/emulator/   Jeg har attached gjeldende siste versjon her, for posteriority i tilfelle djupdal.org går ned. Hans lenke "kildefil" er lagt ved.   På Ubuntu2004 og Linux Mint v20 så må også xlib installeres før en kompilering av Tiki100 emulatoren er mulig. As of 14.10.2020, korrekt kommando å kjøre på Ubuntu2004 og Linux Mint v20 for å installere nødvendig bibliotek er: apt install xlibmesa-glu-dev   Herfra er det bare å kjøre "make" fra mappen hvor kildefilene ligger inne i.   Dette resulterer i en kjørbar / eksekverbar fil som gir korrekt og god emulering av Tiki100.   Vedlagt ligger også et screenshot av Mons Og Marte imaget som ble postet over FrodeM og ved hjelp av neonstz. Tusen takk gutter. Sånn her kjører jeg Tiki100 emulatoren og det virker: thomas@thomas-All-Series:~/Downloads/TIKI-100_emul-src$ ./tikiemul -diska ../Mons\ og\ Marte.img altså ./tikiemul -diska ../Mons\ og\ Marte.img       TIKI-100_emul_v1.1-src.tgz
    • Nå husker jeg ikke alt og dette blir muligens en liten spoiler for dem som ikke har spillt spillet før Men det er en boss som heter yawn (slangelignende monster) Denne bossen har ett ganske forutsigbart angrepsmønster og den beveger seg stort sett bare på denne måten. Hvis man da kommer seg på baksiden av bossen og bruker kniven til å slashe bossen i ryggen 2-3 ganger (halen) mens den er opptatt av krype mot den generelle retningen der du sto oprinnelig så går den ned til slutt. Cluet er å ikke komme for nært og reagere raskt når man ser bossen snu seg etter deg. Jeg er litt usikker om man fjernet muligheten for dette i Remaken siden jeg ikke testet noen av bossene med kniv og ikke prøvde meg på knife only run selv. Edit, Vent litt Det var feil spill. Det var eneren ikke toeren Ha ha ha, forvekslet Både Jill og spillet og bossen. Muligens på tide med en oppfrisker igjen. Bha, jeg husker rett og slett ikke hvordan man kom seg gjennom toeren med bare kniv lengre. Edit 2 : Æsj altså. Når jeg tenker meg om så kan jo egentlig ikke Resident evil 1 regnes som eneren Det kom jo en prequel også Resident Evil 0 som forteller forhistorien. Gennerelt når det gjelder å gi ut navn i serien til spillene har utviklerne vært veldig lite hensynsfulle
  • Recent Status Updates

×