Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. VHS serier

    Har brukt Eventyrhuset et par ganger til sånt, de har ganske bra utvalg. Ser at de også bare har 7 Digimon-VHS.
  3. Last week
  4. VHS serier

    Noen som vet? =)
  5. Ocarina of Time Podcast Episode

    Høres spennende ut! Tar en lytt imorgen =)
  6. Er det noen som har en Tiki 100 med fungerende diskettstasjon(er) til salgs? Helst med ihvertfall én 800K diskettstasjon, siden jeg har en del disker jeg vil prøve å lese
  7. Ocarina of Time Podcast Episode

    Hei alle sammen! Ny på dette forumet. Om selvpromotering ikke er lov for dere bare slette innlegget men tror det kan falle i god smak her. Vi har en podcast hvor store deler av den omhandler retro gaming og vi lagde en spesial episode om det legendariske spillet Ocarina of Time. Så om noen er interessert i en norsk podcast om dette spillet må dere bare ta en lytt. Håper alle ha en fin dag! Legger ved en link her: https://bit.ly/Hobbyhjornet_14_Zelda_Ocarina_of_Time
  8. Jeg har ikke noe greie på Tiki over hodet! Men dette var en artig historie! Takk for at du tok deg bryet med å dele den og disse blekkene med oss!
  9. Earlier
  10. Lagde en retro-utgave av august-nummeret…
  11. Hvilket spill spilte du sist?

    Jeg har det med å henge meg opp i det negative, og God of War på PS4 er absolutt ikke et perfekt spill. Men jeg koser meg med det, er bare at andre spill jeg har spilt i det siste (host, Nioh, host host) har vært langt mer engasjerende. Er veldig mye å like i dette, og jeg liker det allerede bedre enn PS2-trilogien (mest fordi kampsystemet føles mer meaty, og de har pælmet QTE-systemet i søpla, der det hører hjemme). Det er et bra spill, og jeg gleder meg til å spille det mer.
  12. Hvilket spill spilte du sist?

    Jeg syntes spillet var fantastisk og veldig utfordrende til tider (ja, jeg spiller ikke souls/borne spill). Jeg vill ikke bekrefte eller avkrefte noe av det du skriver over, men jeg tror du blir positivt overrasket. Så må du banke shiten ut av Valkyries, det er gøy det
  13. Hvilket spill rundet du sist?

    Nioh på Steam Dette var en gøyal, men noe ujevn opplevelse. Veldig Souls-inspirert, men forskjellig nok til at det klarer å peke seg ut fra resten av mølja. Det føles igrunn ut som Souls møter Ninja Gaiden (de nye altså) med et snev av looting involvert. Vanligvis kan jeg egentlig ikke fordra lootere, og selv om jeg føler det er spillets svakeste element, tok det heller ikke altfor mye vekk fra opplevelsen heller. Det er rett og slett et annet system for karakterbygging, og straks man lærer hvordan man kan utnytte det, kan man lett gruse all motstand selv om man er voldsomt under-lvlet. Spillet er kanskje litt lett, selv om det ikke betyr at vanskelighetsgraden ikke svinger. Voldsomt. Hovedoppdragene hadde jeg aldri særlig problemer med (bortsett fra den store skjellettbossen som tok meg ca 20-30 forsøk), men sideoppdragene er der flesteparten av knuste kontrollere kommer fra. Enkelte lider av Dark Souls 2-symptomer hvor spillutviklerne bare kaster kjipe fiendekombinasjoner mot deg. Hvordan skal man liksom hanskes med to tenguer samtidig uten å ha skikkelig flaks? Og spillets vanskeligste boss er en rematch i et tidlig sideoppdrag, bortsett fra at man ikke har en AI-hjelper i rematchen. Brettene er åpne og langstrakte, men mangler mye av vertikaliteten og loopingen/gjenbrukingen av shrines/bonfires man finner i Souls-spill. Enkelte åpenbare enveisdører og stiger man kan sparke ned, er det jo, men noe av den beste følelsen fra Souls-spill er når man uten helt å ha skjønt det plutselig looper rundt et brett og åpner en snarvei til et tidligere sted. Nioh mangler litt av det, og som resultat synes jeg de fleste brettene, med et par hederlige unntak, er litt kjedelige. Men kampsystemet er der spillet virkelig skinner. Det er kanskje litt høy læringskurve, og ting som Living Weapons klarte jeg ikke helt skjønne hvordan man faktisk bruker selv mot slutten av spillet. Men straks man er inne i spillet og får en god rytme på det (og ikke minst fester Ki Pulse til muskelminnet), føles det bare herlig å spill. Plottet er unødvendig vanskelig å henge med på om man ikke kan litt japansk historie (noe jeg egentlig ikke gjør), føles som de store story-beatene gjerne blir fortalt uten noen karakterer til stede. Blir aldri helt kjent med karakterene heller, og skurken er en av de kjedeligste edgelordene jeg har møtt i noe spill (frem til epilogen, hvor han plutselig gir ekstremt mye mening) Litt lett kampanje med veldig ujevn vanskelighetsgrad her og der. Men spillet har egen identitet, og det var 53 ganske fornøyelige timer.
  14. Hvilket spill spilte du sist?

    Fått hodet til Mimir, så tok en utforskingsrunde rundt. Klatrer rundt på en svær dau fyr nå. Fortsatt ikke endret mening om spillet, om noe er det kanskje litt mer forutsigbart? Jeg gjetter på at Frøya likte ikke at jeg hadde mistelteinpiler fordi de kan drepe Balder så hun kastet vekk de jeg hadde... hun går sikkert og sladrer til Frigg også sånn at Odin og Tor sendes etter meg. Men det er en mistelteinpil igjen på Boy. På et eller annet tidspunkt vil Loke dukke opp og fortelle meg dette, og sistebossen blir sikkert Balder før resten blir en sequel hook. Bare en vill gjetning basert på det jeg vet ok mytene nå, får se hvor mye rett jeg har straks jeg har rundet spillet. Kommer meg gjennom, jeg liker spillet, men skal innrømme det går litt tregt for tiden... det har ikke helt bitt tak i meg så mye som jeg ønsket.
  15. Hvilket spill spilte du sist?

    Så du har ikke spilt gjennom hele GOW enda? Hvor ca langt har du kommet?
  16. Hvilket spill spilte du sist?

    Startet på noen spill jeg. Ettersom jeg har en PS4 som har stått der med store dådyrøyne siden Bloodborne og stirret på at jeg har fått 60fps på andre plattformer #pcmasterrace, tenkte jeg at det kanskje ville være snilt av meg å bruke den til noe annet enn å spille blurayer. Så jeg har omsider startet på God of War, eller Dad of War. PS4-versjonen og ikke PS2-spillet, kan vi vennligst slutte å gi oppfølgere nøyaktig samme tittel som originalene? Sony? Litt skuffet over at jeg ikke får stabil framerate selv når jeg har valgt Performance, men er likevel bedre enn 30. Men spillet virker bra så langt. Utforskingen er kul, puzzlene kunne kanskje vært noen hakk vanskeligere, og kampsystemet er helt ålreit. Litt mer Soulsy enn før, men ikke spesielt vanskelig. Skal opp på det fjellet igjen etter alfheim. Eneste jeg synes er litt blæh er pacingen. Halve spillet er gøy, men den andre halvdelen er en vanvittig treg walking sim. Føler jeg går tur sånn 50% av spillet... kunne ønske det var mer utforsking eller action eller noe annet... kan ikke Boy eller hva nå han egentlig heter prate til meg mens jeg kløyver hodeskaller sånn at det blir noen trege klatreseksjoner mindre? Dette er ikke engang en del av cutscenes, så det kan ikke skippes, og dermed tror jeg neppe dette er et spill jeg vil spille igjen. Men nå ble jeg særdeles negativ her, for det mener jeg ikke. Spillet er bra så langt, men noen småting holder det unna mer enn 7/10 for meg. Så langt. Kan gå opp om Boy prater mindre. Kan gå ned om de bommer for mye på mytologien. Men ettersom jeg liker utforsking startet jeg omsider på Red Dead Redemption 2 på Steam. Liker spillet så langt, men som med Dad of War, er det litt tregt. Mye av spillet er "hold A mens du rir og hører på en samtale", og det synes jeg ikke er spesielt interessant. Det som derimot er interessant er overlevelses-aspektet, og hvor detaljert det går. Føler litt det samme som da jeg spilte Breath of the Wild første gang, og det er bra. Jeg liker det. Men simuleringen er kanskje litt vel detaljert iblant. Det er virkelig ikke gøy å sitte ved leirbålet og crafte en og en kule med kniven min, uansett hvor realistisk det er. Er hekta på det, men de døde øyeblikkene er litt for døde. 7/10 fordi jeg er helt dust. Fortsetter å spille Nioh jeg. Steam-versjonen selvsagt. Komfort-spill mellom disse trege mastodontene nevnt over. Liker spillet, men det mangler polishen som kom naturlig med flere av de senere FROM-spillene. Spesielt svinger vanskelighetsgraden noe ekstremt. Ett øyeblikk slåss jeg mot en passe vanskelig men gøyal piperøykende frosk i et hovedoppdrag, før spillet forventer at jeg på en eller annen måte skal kverke en Tengu og en Flying Bolt samtidig i et sideoppdrag, to fiender som hver for seg kan være ille nok, men sammen er som Ornstein og Smoug dersom det var to Ornsteiner og begge Ornsteinene one-shot-komboet meg. Au! Med ujevnhetene hadde dette blitt en 7/10, men spillet har en piperøykende frosk, og da kan jeg ikke annet enn å gi det en 9/10 så langt. Anbefales!
  17. Hvilket spill spilte du sist?

    Hører ENORM forskjell ja. Jeg spilte gjennom ca en fjerdedel av spillet før jeg gjorde meg den tjenesten å modde. Det gjorde noe ekstremt med hele atmosfæren. I dette tilfellet sier jeg stakkars PS4-eiere
  18. Hvilket spill spilte du sist?

    Wow, for en type! Og de midi-hornene og strykerne er virkelig jævlige. Nå er jeg sjeleglad for at jeg ikke kjøpte PS4-versjonen. Man må jo lure på om den ene karakteren er ment som et gigantisk Fuck You til Sugiyama, spesielt med tanke på reunion-kapitelet hans
  19. Hvilket spill spilte du sist?

    Enig der. DQ11 er helt herlig. Er en meny hvor du kan tilpasse vanskelighetsgraden for ekstra utfordringer, men er bare for din egen del. Spillet blir hakket vanskeligere i den siste tredjedelen (du vil nok skjønne det når du er der). Det er to grunner til at mange klager på musikken. Den første er at det er få låter laget for dette spillet. Det meste er gjenbruk av låter fra alle de tidligere Dragon Quest-spillene. Den andre grunnen er at de i PS4- og PC-versjonen av spillet brukte Midi og ikke orkestrert musikk, til tross for at det orkestrerte soundtracket var tilgjengelig. Dette fordi komponisten er en gammel nisse som mener spillmusikk ikke fortjener å ha god kvalitet i selve spillene, sånn at folk må kjøpe CDene isteden. I PS4-versjonen er dette ingenting å gjøre med, men i PC-versjonen som jeg spilte, kan man modde inn orkester-musikken, som virkelig høres bedre ut. I Switch-versjonen er orkestermusikken derimot helt inntakt, så du har nok hørt den gode versjonen hele tiden.
  20. Hvilket spill spilte du sist?

    Er ca 60 timer inne i Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age på Switch. Et utrolig behagelig, avslappende og koselig JRPG, nesten helt uten irritasjonsmomenter i kampsystem, menyer, crafting og hvordan man beveger seg rundt. Om man skal klage på noe, så må det være at det er veldig enkelt, men storyen og karakterene er rett og slett så trivelige at det gjør ingen ting. Jeg ser at noen klager på musikken, men låtene i spillet er vel de samme som i alle de andre DQ-spillene som jeg har spilt ihvertfall.
  21. Hvilket spill rundet du sist?

    Sekiro Shadows Die Twice på Steam. Igjen. For fjerde gang. New Game +++ Men nå har jeg fått alle endingene og alle achievementene, som vel er første for meg i et FROM-spill... jeg er vanligvis ingen achievement-jeger. Spillet er knallbra og ble bedre for hver gjennomspilling. Absolutt mitt Game of the Year for 2019. Men nå må jeg vel gi meg sånn at det er noen utfordring igjen til neste gang. Siste run varte ca 3 timer og samtlige bosser døde på under 3 forsøk. Jeg har blitt god, tror jeg.
  22. Sega dreamcast japansk komplett med omformer til strømforsyning samt pal konverter til tv.Alt fungerer.Selges for kr 200.Sendes ikke må hentes i rælingen.
  23. Brente backup DVD'er original xbox

    Å selge dem er forbudt. Å legge de ut for salg på Finn er lite lurt, i verste fall risikerer du politianmeldelse. Det står spesifikt i reglene til Finn at piratkopier ikke er lov. Det å gi de bort gratis vil jeg tro er en gråsone det også.
  24. Brente backup DVD'er original xbox

    Tenkte bare å forhøre meg før jeg gjør noe dumt. Jeg får legge dem ut gratis.
  25. Her i forumet blir det ikke tatt så godt imot å selge kopier av orginale Spill så gjør du det her inne så kan du muligens vente deg negativ karakter og negative kommentarer. Det går greit å gi dem bort gratis da hvis det er noen som vil ha dem men de fleste her inne samler på Orginale spill så det er sjeldent noen vil ha backup kopier. Unntaket må være hvis folk vil ha en spillbar og ikke bare kun ett forseglet orginalt spill eller at det er noe mer obskurt noe tiki etc slik at det er vanskligere å få tak i orginale saker. Når det gjelder finn så blir det ikke sett på så veldig positivt der inne heller med mindre du selger det billig og spesifeserer hva det er så du i hvertfall ikke blir sett på som en svindler. Gennerelt sett ville jeg bare ha gitt det bort eller kastet det, men det er meg. Kan ikke innbille meg at backup kopier er verdt så veldig mye selv om det skulle være sjeldne eller spesielle spill men det er mulig jeg tar feil og da betyr det veldig mye arbeid for å kvitte seg med backup samlingen sin for å å inn noen få kroner.
  26. Hei, jeg har sånn ca. 800 dvd'er til original xbox jeg tenkte å kaste. Skal flytte og har ikke plass. Men så sier kona at jeg kanskje kan selge dem till noen andre. Vet ikke helt selv jeg om det er greit eller ikke. Har dette forumet noen regler på dette, eller om finn har noen regler. ?
  27. Hvilket spill rundet du sist?

    The Witcher 2 på Steam: Jada, rundet det før. Dette var mitt første Witcher-spill, som jeg spilte sånn rundt 2013/2014 en gang, før Witcher 3 kom ut. Den gangen ble jeg kjempeimponert over alt. Storyen, universet, grafikken, selv gameplayet var nytt og spennende og kjempeutfordrende. Deler av det har holdt seg, deler ikke. Grafikken hadde ekstremt høy standard da den kom, og holder seg for det meste ganske godt fortsatt. Kan se det er datert litt med mye gjenbruk av teksturer og litt lavpoly bakgrunner og den slags, og MYE BLOOOOOOOOM. Men bortsett fra det er modellene fortsatt fantastiske. Lysår foran Witcher 1 er det iallefall. Et av sellingpointene (og hovedproblemene) med dette spillet er hvordan storyen splitter seg halvveis gjennom. Man får valget å følge Roche eller Iorveth, og kapittel 2 og 3 vil bli mer eller mindre totalt annerledes avhengig av hvem man velger, spesielt kapittel 2, som tar sted på to sider under beleiringen av byen Vergen. Problemet er at begge sidene er cannon, det er karakterer som går gjennom sine karakterutviklinger på begge sider. Går man for Roche, lærer man veldig mye om Roche, mens om man følger Iorveth vil man for eksempel oppdage at Saskia er dragen. Dragen er en av de siste bossene i spillet, og det emosjonelle i denne konflikten avhenger 100% om man faktisk er klar over hvem man slåss mot, noe halvparten av spillerne ikke er, fordi de valgte "feil" story. Jeg gikk for Iorveth første gang jeg spilte gjennom spillet, men denne gangen valgte jeg Roche, og siden begge sider har sterke historier, føler jeg man egentlig er nødt til å spille gjennom to ganger. Da ville jeg foretrukket en litt mer lineær struktur hvor man faktisk får hele historien på en gjennomspilling. Da vil alt annet enn den sentrale historien om jakten på kongedreperen Letho (som er en fantastisk karakter), virke mye sterkere. Gameplayet da, det føler jeg er litt for overkomplisert for sitt eget beste. Det er et gameplaysystem designet for åpenhet og et spill på 50-100 timer. Witcher 2 varer i ca 20 timer om man ikke skipper cutscener, noe som gir veldig lite rom for å utforske det overkomplekse systemet. Signs, som i det første spillet kunne velges med nummerknappene 1-5, må nå velges i en slitsom undermeny hver gang man vil bytte mellom dem. Jeg endte dermed opp med å bare bruke Quen, som er sinnsykt overpowered om man buffer den litt med talents. Ellers puttet jeg alt inn i sverd. På slutten av spillet var jeg fullstendig ustoppelig. Potions virker veldig kult på papiret, og dreier seg om at Witchere kan buffe seg selv før kamper, og at det er kunnskap om fienden som er viktigst i en konflikt. Problemet er her at potions er en begrenset ressurs, de brukes opp, til man lager flere, og effekten av dem varer i 5-10 minutter. Man kan heller ikke drikke dem under en kamp. Problemet er ofte at det er usynlige triggere som vil starte en cutscene på 5-10 minutter, før spillet autosaver idet kampen starter. Ikke alle cutscener stopper buff-timere, så selv om man buffer i forkant av en boss, vil effekten ha gått ut med mindre man skipper cutscenen. Iblant er det rett og slett umulig å få drukket potions før tøffe kamper, noe som gjør denne delen av spillet, totalt ubrukelig. Witcher 3 gjorde det uendelig mye bedre. Witcher 2 ville rett og slett vært tjent med et lettere og mer funksjonelt kampsystem. Kanskje til og med vært bedre tjent med å bruke kampsystemet fra eneren igjen? Det var ganske basic, men funket bra nok for hva det var. Men etter alt det surret med gameplayet, syntes jeg Witcher 2 fortsatt var verdt å spille. Storyen, verdenen og karakterene er fantastisk godt skrevet, og det er mange herlige gråtoner å utforske i moraliteten til folk. Ingenting er svart og hvitt, og i en konflikt er det ofte vanskelig eller umulig å vite hvem som, om noen, lyver, da alle forteller ting fra sitt ståsted. Veldig få spill klarer dette bra, men Witcher 2 kommer med gutpuncher der det gjelder. Så, anbefalt, med modifikasjoner. Spill 3 over dette, men for all del gå tilbake og spill 1-2 om man vil ha mer av Witcher-universet! Ion Fury på Steam: Beste skytespillet jeg har spilt siden DOOM 2016. Godt, gammeldags og herlig. Fantastisk brettdesign, som gjør at spillet alltid varierer. Ble sjokkert da jeg hørte dette var laget i BUILD, for spillet gjør veldig mye som rett og slett er umulig å få til i brett-editoren som fulgte med Duke3D (hilsen en veteran i den editoren). Egentlig ikke stort mer å si. Om man liker Shadow Warrior og Duke Nukem 3D, vil man like Ion Fury. Et skytespill som fortjener mye mer oppmerksomhet enn det har fått!
  28. Hm. Ble bare tipsa om denne siden av en bekjent som ikke fikk logget seg på her fordi vedkommende har mail fra Telenor, og der kommer bare ikke mailen fram. Noe den gjør i Gmail. Jeg hadde en Tiki-100, spandert på av Onkel Stat (les Studielån…), og jobbet for Mikroben A/S (som igjen jobbet for Tiki-Data) med å lage "Tiki-bladet". Vi flyttet fra Olav Schous vei til Tiki-Data i Sinsenveien sånn litt utpå sensommeren/høsten 1985. Jeg var journalist, fotograf, layoutansvarlig og setter og paste-up’er… Sjefen, Eirik Vågshaug, tok seg av økonomien og det "tekniske" med relasjonene til Tiki-Data (og skrev lederne og noen artikler, han også…). I januar 1986 gikk Tiki-Data så dårlig at kontrakten med Mikroben ble sagt opp, og da ble jeg også sagt opp… Min Tiki, opprinnelig utstyrt med 1 x 80 kb diskettstasjon, ble oppgradert til 2x800 k på Tiki-Data, lurer på om jeg fikk det som en "vennetjeneste". Ihvertfall tikket og gikk den hjemme hos meg til utpå sånn 1988 engang, da jeg ga den bort til en forening (selv kjøpte jeg meg en Macintosh SE). Der fortsatte den å tikke og gå som skrivemaskin (jeg fikk tilogmed laget en nullmodemkabel for å overføre tekst mellom SE’en og Tiki’en). Men tilslutt begynte diskettstasjonene å spise disketter, også kom det et lass brukte PCer seilende, så jeg fikk den tilbake. Så havnet den i en bod, og etterhvert ute hos min bekjente, som nyss tok den fram igjen for å ha det gøy med den. Jeg har stadig alle diskettene, men gudene veit om de stadig er lesbare… Så jeg synes det er artig at noen prøver å holde dem i live. Det var tross alt min første egne datamaskin. Og nå har jeg den emulert, hele veien fra ROM og oppover, takket være entusiaster som denne Djupedal!
  1. Load more activity
×