Jump to content

bakaichi

Members
  • Content count

    1960
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

33 Excellent

About bakaichi

  • Rank
    LV14: Luigi

Contact Methods

  • MSN
    petr_fagereng@hotmail.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Mo i Rana
  • Interests
    TV-spill, tegneserier, fotball, mat...
  1. Ukens spill SS #007 Virtua Cop

    Hadde vist smellt opp feil bilde her, fort gjort, retta nå. Virtua Cop er et ganske lett spill i sånn passe bedagelig tempo, i alle fall om man sammenligner med House of the Dead, men utfordringa ligger i å holde konsentrasjonen på topp hele veien og målet må vel være å nå 100%? Et spill som er veldig lett å plukke opp og som er gøy i 20 minutter og så er det liksom nok, og det synes jeg egentlig er en bra ting. Jeg har rett og slett ikke flere timer daglig til spilling lenger. Ellers en bunnsolid konversjon, deilig hw ren grafikk, en lyspistolklassiker for de tusen hjemm.
  2. Ukens spill SS #007 Virtua Cop

    Strømmen har vært litt på og en god del av i dag, men gjør et forsøk til på å få lagt ut, i alle fall, noe, så får jeg legge til mer etter hvert. Denne gangen har jeg bestemt meg for å feire at jeg har fått på plass et bilderørsapparat i et eget lite spill- / gjesteværelse. Jeg har hatt det ei stund, men ikke da jeg begynte med «ukens spill» så siden det har kommet på plass er det verdt litt oppmerksommhet. Dessuten er saturnpistolen topp kvalitet, og selv om det ikke er så mange pistolspill er det i alle fall et lite trekløver der ute ingen saturnsamler vil være foruten, og jeg kan bare si med en gang at Virtua Cop hører med her. Utvikler: Sega AM2 Utgiver: Sega Utgivelsesdato: November / desember 1995 Sjanger: Lyspistolspill Antall spillere: 1-2 Bruk av lagringsminne: 10 Alternative platformer: Arkade, PS2, Windows Bang bang bang! Skyt bandittene og oppretthold lov og orden, eller jeg tipper det er storyen basert på tittelen. Tettpakket arkadeaction i tre levler man spiller gjennom på, tja, 20-30 minutter.
  3. Ukens spill SS #006 怒首領蜂 (Dodonpachi)

    Finnes 3 - 4 spill i dodonpachiserien til akselboksen, bare sånn så du veit. Har ikke fått spillt så mye Dodonpachi som jeg hadde håpet. Jeg har spillt det en hel del fra før og jeg har trykket meg gjennom "saturn mode", så jeg har ønsket å kunne spille mer "seriøst". Desverre har jeg ikke helt hatt overskudd til å makte det. På mitt beste takler jeg de tre - fire første nivåene greit, om jeg treffer med bombingen, men derifra henger jeg rett og slett ikke med, og jeg har klart å være på mitt beste maks en time to ganger de siste fjorten dagene så slik er nå det. Det går bare ikke å spille denne typen spill uten klart hode og fullt fokus. Har desverre vært eksepsjonellt travel siste uka, inkludert helg, så jeg har hverken spillt Saturn eller funnet tid til å ordne et nytt "ukens spill". Kanskje jeg får gjort det i kveld, men har noen andre greier som må ordnes først.
  4. Ukens spill SS #006 怒首領蜂 (Dodonpachi)

    Jeg digger virkelig Dodonpachi. Det er så herlig forfriskende med slike spill som bare kutter pisspreiken og forspillet og bare kasster en hodestups rett ned i løvens hule. Velg modus, velg dødsmaskin og prioritert skuddtype og pang! Destillert action, 96 %. Shoot 'em up er desverre en sjanger som missforstås i alt for stor grad. Jeg mener hvordan skal folk få en sjanse til å nyte slike spill som dette når journalistene plent nekter å ta dem på alvor? Ikke det at jeg mener danmaku er noe for alle. Jeg liker selv å spille spill der man bare diller rundt i blandt, men skal jeg si noe gennerelt om spill så er jeg ikke så glad i slike spill som man liksom bare konsumerer, jeg vil slå et slag for spill som er lagd for å mestres, og etterhvert som en blir dyktigere så trenger en nye utfordringer og er det noe Dodonpachi har så er det utfordringer. Flere enn jeg har mestret så lang, ja flere enn jeg kommer til å mestre i løpet av ei uke eller to. Saturnversjonen får en del kritikk for grafikken, og når jeg ser videoer synes den berettiget. Arkaden er ikke på langt nær så pixelert som saturnversjonen, spillet ser bedre ut på playstation og jeg forstår at det er tungvint for folk å snu på TVen for å spille noen spill i ny og ne, men selv om konversjonen kunne vært bedre er dette et fantastisk spill, helt fabelaktig. Jeg kjenner jeg blir en smule missunnelig på japanske saturneiere som kunne kjøpe dette for under 3000 yen, nytt i butikk, tilbake i '98.
  5. Ryddesalg! Sega, Atari, Nintendo etc

    Byr 200 pluss frakt.
  6. Seksjonen for tradisjonelle skytespill i saturnbiblioteket er smekkfull av spennende utgivelser. At sørgelig få av disse fikk noen europeisk distribusjon var en sterk medvirkende årsak til at jeg valgte å gjøre det enkelt for meg selv og kjøpe japansk konsoll og satse på hovedsakelig japansk samling. Javisst, jeg har ein heil haug skytespill i samlinga så det er like greit å bare begynne å dra de fram i "ukens spill". Utvikler: Cave / Atlus Utgiver Atlus Utgivelsesdato: 18.09.1997, 17.09.1998 (satakore) Veiledende utsalgspris: ¥ 6020, ¥ 2940 (satakore) Sjanger: Shoot 'em up Antall spillere: 1-2 Bruk av lagringsminne: 9 Alternative plattformer: Arkade, Playstation HD-video: https://www.youtube.com/watch?v=H53ofalLLbY Linker: http://www.slateman.net/beestorm/ddp/ What was SO wrong whith DoDonPachi for the Saturn?: http://www.racketboy.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=13917&start=10 Anmeldelser: http://1cclog.blogspot.no/2012/12/dodonpachi-saturn.html, http://www.shmups.com/reviews/dodonpachi_psx/index.html,(PS) Dodonpachi er et sjangerdefinerende spill på linje med Super Mario 64 og Street Fighter II, men fordi det sjangeren ikke har vært mainstream siden tidlig nittitall er det nok ikke like godt kjent som dets spillhistoriske betydning og innflytelse på en hel rad av senere spill skulle tilsi. Selv om det ikke er kjent i massene og sjelden finner veien inn i diverse topplistekåringer har Dodonpachi en helt spesiell og utrolig sterk posisjon i shoot 'em up-menigheten og danner grunnlaget for kultstatusen til utvikleren Cave. Så hva er det egentlig som gjør dette så spesiellt? Ved første øyekast kan det virke litt som en ganske enkel oppgradering av forgjengeren Donpachi. For det første sparker dette igang øyeblikkelig i heseblesende tempo som får Donpachi til å fremstå som en rolig tur i parken og holder det gående, non-stop, helt til enden. Videre er poengsystemet betydelig forfinet, særlig verdt å nevnet er systemet med å danne lange kjeder av sammenkoblet ødeleggelse, og en kraftig bonus for å ikke bruke bombene. I tilleg venter en tøffere versjon av spillet og en virkelig sisteboss som en belønning kunn for de med tilstrekkelige ferdigheter. Klassisk overlevelseskamp og poengjakt i et øredøvende og øyesprengende bombardement av farker, lyder og bonuser. Saturnutgivelsen har foruten de vanlige innstillingene som muligheten til å stille bildet på høykant (tate, som forresten er den riktig og best), en egen modus hvor vanskelighetsgrad kan tilpasses (liv, bomber, tidsfrist for lenking etc.) med en ekstra level 0 som en lett oppvarming til selve spillet, uten det andre runet og muligheten til å møte den virkelige sistebossen selv om man suger. Og for all del ikke glemm: Bomber sparer liv.
  7. Min første Saturn kom idag!

    Hehe, nei ikke no, men for 10-12 år sida var det slik for meg, selv om det kan tolkes drøyere enn hva jeg egentlig mener. Hovedpoenget er at det er kjekt med internt lagringsminne, og at Nintendo var lit i overkant kjipe når GC ble designa.
  8. Min første Saturn kom idag!

    Passer egentlig ikke i "hva spillte du sist?"og dette er jo på sett og vis en slags generell saturnprattråd så jeg dumper det her: Har installert nytt batteri til lagringsminnet i Saturnmaskina i dag. Gjorde dette for noen år siden, men trengte plutselig batteriet til noe annet, og det er så utrolig letvint å skifte det batteriet. Siden har jeg altså holdt på å stille klokka ved hver oppstart og sjonglere filer til og fra Aktion Replay-kassetten. Nå når alt er på plass og fungerer som det skal er det vanskelig å forstå hvorfor jeg ikke fiksa nytt batteri for lenge siden, Uansett. Driver samtidig og roter rundt med GC-minnekort og jeg har da altså rota bort det ene store, og selv om jeg ikke trenger på langt nær så mange filer som til Saturn så er faktisk tre 59-blokkere rett og slett for lite. Altså gikk utviklingen bakover fra Saturn til GameCube. Dette med lagring og plassmangel fulgte meg hele veien på Gamecube. Jeg ville jo helst bruke de møysomt oppsparte midlene til nye spill, ikke minnekort. Man ble altså sittende å regne på minnebruk og vurdere verdien av hver enkelt fil. På Saturn hadde dette ikke vært et tema. Maskina har internt minne som holder mye lenger enn standardkortet som var tillegsutstyr til en konsoll lansert mange år senere, og om man nå skulle komme dit at man trenger et minnekort til Saturn så er det nok med ett. Jeg vet for jeg har. Nå er det en ting som er ræva med Saturn og det er kassettporten. Når jeg har noen spill som vil ha RAM-oppgradering så da er det enkleste å la AR-kassetten stå i permanent.
  9. Ukens spill SS #005 Sega Touring Car Championship

    Spilte en hel del på saturnsida og trodde jeg var blitt enormt mye bedre, men når jeg gikk tilbake til Arkade ble jeg satt grundig på plass, selv om det ble ny pers: Arkade Chmpshp 2lap: 3.02,262 Alfa Romeo AT Til sammenligning kjører jeg mesterskapet på gudt under tre minutter på saturnsida. Den ekstrarunden derimot takler jeg bare ikke. Ligner ganske mye på den i Sega Rally egentlig. Det er så smalt at det er mulig å blokere forsøk på forbikjørsler, men kommer jeg bak har jeg ikke sjangs. Jeg har fremdeles til gode å få pokalen på saturnsida, regner med det jeg mangler er ekstrabanen, har vunnet allt annet. Så er det på tide med en liten vurdering. Altså, STCC er vanskelig å komme inn i, virkelig vannskelig. Grafikken er slitsom, virkelig slitsom. Jeg satte på Daytona Circuit edition. Jeg missliker det spillet, men grafikken er bunnsolid, det beste jeg kjenner til i sjangeren på SS. Problemet med Touring Car, som jeg stadig kommer tilbake til, er bildefrekvensen, og det blir ikke bedre av en lunefull kontroll. Jeg (og de fleste andre ser det ut til) forstår rett og slett ikke hvorfor utviklerne skrudde litt ned på detaljnivået for å få bildet til å flyte bedre, er ikke det helt opplagt? OK, bildefrekvensen er hakkete og en smule ujevn, men Daytona, det første som kom til Saturn ser helt ræva ut, men jeg elsker det. Kontrollen i Touring Car er bare slik at jeg ikke klarer å bli helt venn med den. Jeg har fiklet rundt en del med menyene og prøvd å få til en bil jeg liker å kjøre, men gitt det opp og heller satset på å lære standardoppsettet. Akkuratt dette aspektet henger visstnok igjen fra Arkadeoriginalen så, man kunne vel ikke ha forventet noe bedre, men perfekt er ikke et ord jeg finner passende. Alt i alt, og på tross av det negative så er egentlig dette helt alright arcade racing. Nei, det er ikke i nærheten av Sega Rally og Daytona, jeg kan forstå at folk var skuffede i 97, men investerer man litt tid i Sega Touring Car Championship og liker denne typen spill, så er det en hel del morro under den stygge fasaden. Jeg har sittet noen timer nå denne uka og spillt. Jeg har ennå ikke oppnådd seier i ekstrarunden, så jeg har fremdeles et mål å jobbe mot, men når det blir oppnådd skal nok denne plata få hvile godt ut mellom rundene. Et bra spill, men det finnes flere bedre alternativer til konsollen.
  10. kordan reagere derre til randoms som seie hei?

    Altså, dette med hilsing er jo ekstremt kontekstsensitivt. Jeg kommer i prat med ukjente i Norge nå og da, selv om jeg er en veldig innadvent person. Det blir jo også litt merkelig å skulle hilse på alle menneskene man møter på Oslo S, men møter man et annet menneske der vi to sansynligvis er de eneste artsfrendene i ei mils omkrets er det like merkelig å ikke skulle hilse. I nabolaget finnes det mennesker jeg aldri har vekslet noen meningsfulle med, men jeg vet at vi bor i samme område for vi møtes nå og da så en eller annen form for hilsing er på sin plass. Er forsåvidt helt enig i at dette er noe vi i Norge (og jeg selv!) gjerne kan bli bedre på. Det er jo bestandig hyggelig å bli annerkjent av andre, men noen ganger kommer det som en overraskelse og da er jeg sjelden i stand til å svare skikkelig. Det aller værste man gjør i slike situasjoner er vel å svare med stum stirring.
  11. Jeg eier ingen TIki-maskin og har ingen planer om å gjøre det heller, men av en eller annen grunn leste jeg hele innlegget over og selv om jeg ikke forstod alt som står der veldig godt så må det være denne typen innleg likeknappen ble skapt for.
  12. Hvilket spill rundet du sist?

    Det tok flere år å få det gjort, og framdrifta har vært minimal stort sett hele veien, men litt om litt har jeg faktisk rundet Doki Doki Panic på Famicom. Mest kjent som spillet som ble Super Mario bros. 2 i USA (og Europa). I originalen må man spille gjennom med alle for å nå slutten, og siden jeg misliker to av karakterene har jeg aldri kommet helt dit, får nå i dag. Har prøvd flere ganger og klart en verden her og en verden der. Nå på slutten var det jo pluttselig veldig enkelt. Utrolig nok er alle famicomdiskettene mine fremdeles fult fungerende (har kun 10, men likevel).
  13. Skummet bare raskt gjennom tråden første gang og la ikke merke til at Mario Party blir nevnt. Det jeg fant ustyrtelig morsomt var at noen kunne være bekymret over tysk tekst i Ice Climber.
  14. Ukens spill SS #005 Sega Touring Car Championship

    Jeg har samlet på Saturn noen år no, og selv om det ikke er noen enorm samling det jeg har skrapet sammen så sier det egentlig en hel del om renomeet til Sega Touring Car at jeg skaffer meg dette først nå. Jo jeg mangler mange "må-ha-spill" (Guardian Heroes, Elevator Action returns, Castlevania, Batsugun, Metal Slug for å nevne noe), men ikke i denne priskategorien. Jeg har faktisk prioritert Wangan Dead Heath, og om noen skulle lure, nei det hører ikke med blandt de første titlene man trekker fram når man snakker om 3d racerspill til Saturn. Førsteinntrykket av Touring Car er helt forferdelig, eller egentlig er det ganske bra. Det vil si stillbildene fra spillet, på kåveret og eventuelle magasiner etc. man kan ha lest er egentlig veldig fine, det er bare det at i 2014 (eller 2015 for den del) så ser det bare ut som noe utdaterte 3d-greier fra nittitallet uansett, så man legger ikke helt merke til det, og når man får se spillet i bevegelse så skriker bilderaten mot en så det svir i pannebrasken. Javel, men jeg har spillt bilspill med lav og ujevn bilderate før, og hygget meg, først og fremst på Nintendo 64, slikt kan jeg vende meg til, det vet jeg, men kan jeg klare å vende meg til kontrollen? Ja, det finner jeg vel ut av. Etter å sittet en stund med dette nå så er den foreløpige konklusjonen at jeg har vent meg til grafikken, og jeg har blitt bedre til å holde bilen på veien, men er langt fra å kunne si at jeg har full kontroll. Noen kommentatorer sier det er bedre med analog spake / ratt. Det får jeg klare meg uten. Rekorder så langt: Arkade Chmpship 2laps: 3.06,114 Opel AT Saturn Net Event 12/25: 1.11,164 Supra AT Net Event 2/13: 2.40,485 AMG AT Net Event 4/1: 1.16,259 Opel AT
  15. Ukens spill passa i mine øyne liksom ikke inn i forumet lenger når underforum ble slått sammen og flytta rundt. Det har tatt sin tid, det har ikke vært en lett jobb, men selv denne gammle kroken kan vendes. Ukens spill handler mye om å faktisk spille spillene man samler, og det kan være en fin ting å gjøre det sammen på internett og diskutere opplevelsen før, underveis, og etterpå. Selv synes jeg konseptet er for bra til å gi opp. Om jeg ikke lager ukens spill, eller man har lyst til å kjøre konseptet på andre konsoller så er det bare å slå seg løs. Valget denne gangen falt på det siste tilskuddet til min samling. Ja, så enkelt kan jeg gjøre det. Utvikler: Sega AM Annex Utgiver: Sega Utgivelsesdato: November / desember 1997 Sjanger:Racing Antall spillere: 1-2 Bruk av lagringsminne: 222+ og 942 per løp for ghost i Time Attack) Kompatibelt tillegsutstyr: 3d-kontroller, Arcade Racer Bonus på CD: README.TXT fil og RANKING.HTM fil for å registrere seg på "Global Ranking board" (nå offnline). Alternative plattformer: Arkade, Win95 Hint og triks: http://www.gamefaqs.com/saturn/198577-sega-touring-car-championship/cheats Anmeldelser: http://www.segasaturn.co.uk/games/pal/S/segatouringcar/index.html, http://www.sega-saturn.com/saturn/software/touringcar.htm, http://www.gamefaqs.com/saturn/198577-sega-touring-car-championship/reviews Velg din lisensierte bil og slå deg løs på tre fiktive baner i nok en arkaderacinghit fra Sega. Møt tøffe datastyrte motstandere eller et annet menneske i en konkuranse basert på det tyske standardbilmesterskapet uten å være plagsomt realistisk. Rå akselrasjon og blendende fart akopangert av bankende japansk eurotrance eller segatechno. Saturn eller Arkade modus, ekstra baner, biler og muligheten til å endre instillingene på doningene. Dessuten globale net events (endre saturnklokka til en av følgende datoer og velg saturn mode: 1/25/1997, 2/13/1998, 4/1/1998)
×