Jump to content

Boomstick

Members
  • Content count

    237
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

97 Excellent

About Boomstick

  • Rank
    LV3: Koopa Paratroopa

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Norge

Recent Profile Visitors

1057 profile views
  1. Hvilket spill rundet du sist?

    Super Bros. 10: Kung Fu Mario (Famicom) Kjøpte noen gamle bootlegs og multicarts til Famicom, der Super Mario Bros-serien fortsatte et stykke lenger enn hva Nintendo sto inne for. De fleste er hacks av andre spill, og Super Bros 10 er egentlig Jackie Chan's Action Kung Fu. Forskjellen er bare at Hr. Chan har fått bart og bredere nese, slik at han ser ut som Mario. Jeg har Jackie Chan til NES på ønskelista, men dette er jo egentlig alt jeg trenger. Spillet er kjempebra, med masse variasjon i brettene, masse rare japanske fiender og bosser, flere spesialtriks og mye innhold. Det er ikke veldig langt, og man får rikelig med continues på bonusbanene - så jeg rundet det på første forsøk. Men jeg kommer sikkert til å spille det flere ganger, og kanskje jeg en dag får tak i originalen med selveste Jackie Chan. Inntil da: Mamma Mia, let's a go!
  2. Hvilket spill rundet du sist?

    Enig med det egentlig. Men så var det dette med gammel vane da. Særlig i så presise spill som Super Mario, der mye går på rytme og muskelhukommelse.
  3. Hvilket spill rundet du sist?

    Nice, et av verdenshistoriens beste spill spør du meg! Merket du forskjell på NTSC i forhold til PAL? Slik jeg har forstått det er det kommet to versjoner av PAL SMB - den første utgivelsen var en ren NTSC-versjon, mens den andre var optimalisert for PAL. Altså kjørte den første på 60Hz og dermed 16 % saktere i en PAL-maskin, mens den andre PAL-utgivelsen hadde endret programmering og kjørte med samme fart som NTSC.
  4. Hva er dagens fangst?

    Yes sir, jeg kjøpte den herfra: https://retromimi.com/products/pocketgo-retro-gaming-system
  5. Hvilket spill rundet du sist?

    R.C. Grand Prix (Sega Master System) Det kom et nytt spill i postkassa som jeg bare måtte prøve, og på en drøy halvtime var det runda gitt. Ikke akkurat rare utfordringa. Sega sitt svar på R.C. Pro-Am til Nintendo er ikke i nærheten av like bra. Alt er litt simplere her; færre oppgraderinger, ingen power ups på banen, ingen våpen, ingen hvinenede sladding og hvis man vil spille multiplayer må man bytte på annenhvert løp. I tillegg er spillet litt for fort ferdig. Men det aller største problemet er at det er alt for store biler på alt for trange baner. Dermed dunker man inni veggen i hver eneste sving, og kræsjer i motstanderne på hver langstrekke. Langt i fra den verste top-down raceren jeg har spilt, men ikke noe som egentlig er verd å lete etter (med mindre man er en top-down racer fan som meg). World Champion på første forsøk:
  6. Hva er dagens fangst?

    Apropos blanding av moderne og retro, så har jeg nettopp gjort mitt første steg inn i emuleringens verden med denne kjekkasen: Til å være et relativt billig produkt fra kina (350,- ink frakt) fungerer den faktisk bra! Og til og med jeg som er så lite tech-savvy klarte fint å legge inn roms og komme i gang. Menyene er tåelig greie og emulatorene (pluss mange spill) er allerede på plass, så det er plug and play all the way! Eneste aberet er at skjermen er ALT FOR liten til konsollspill. Det er rett og slett umulig (for meg i hvert fall) å spille NES, SNES eller SMD for eksempel. Jeg har likevel brukt den en hel del til håndholdte emulatorer, og det fungerer ypperlig. Spesielt for for systemer som ikke opprinnelig har backlight. Jeg kan se detaljer i spillene her som jeg aldri har oppdaget før på min originale lynx, for eksempel. Og særlig morsomt er det jo å utforske systemer jeg ikke har. Jeg holder for eksempel på med Mega Man til Wonderswan. Knall! Jeg syns dette er et fint alternativ til å spille noen av de absurd dyre og sjeldne spillene, som Shantae og Ninja Five-O, som dessverre er helt uaktuelle å kjøpe originale. Også må jeg si at savestates er kjekt for å slippe å skrive ned passord når man er på farta. Jeg er helt oppslukt i Chip's Challenge til Lynx for tiden, og tanken på hvor mange batterier jeg måtte brukt for å runde det på min ordentlige lynx er skremmende. Dessuten er jo lynxen klin umulig å få ned i bukselomma.. Men Chip's Challenge står fortsatt på ønskelista i fysisk format, for det er ikke helt det samme å spille det på Pocket Go. Alt i alt tror jeg ikke denne lille dingsen vil erstatte spilling på original hardware for meg, men den er fin til sitt bruk. Verd penga!
  7. Hva er dagens fangst?

    Se der ja, nå begynner det å bli interessant med moderne gaming!
  8. Hvilket spill rundet du sist?

    Voyeur (Philips CD-i) Jeg har en helt uironisk interesse for FMV-spill, særlig de tidlige forsøkene fra 90-tallet. Selv om de ofte er cheesy, så var likevel dette en tid hvor mange så på live action og interaktiv video som fremtiden for spill. På konsollsiden var det Philips CD-i, Panasonic 3DO og Sega CD som gikk hardest inn for FMV, og selv om jeg ikke selv visste om disse konsollene på 90-tallet, digget jeg FMV i PC-spill. Nå som jeg har fått meg en CD-i (3DO og Sega CD står fortsatt på ønskelisten) kan jeg fråtse i et rikt utvalg FMV spill. Voyeur er det første jeg har klart å runde, men jeg har også kjøpt spill som Burn Cycle, 7th Guest og Mad Dog McCree. Voyeur har faktisk et skikkelig kult konsept, der flere historier utspiller seg parallelt i sanntid. Som i Hitchcocks Rear Window spiller man en kar som spionierer på naboene - i dette tilfelle en privatdetektiv som spionerer med videokamera på villaen til en presidentkandidat for å avdekke korrupsjon - men man avdekker så mye, mye mer. Man må hele tiden velge hvilket av de mange vinduene man skal kikke inn i, og siden historiene går i sanntid betyr det at mens man ser inn ett vindu foregår det noe helt annet i de andre vinduene. Man må altså velge hvor man tror de viktige detaljene kommer frem, og selv om man veksler hurtig frem og tilbake vil man alltid gå glipp av potensiell viktig informasjon i de andre vinduene. Dette betyr at historiene blir ulike så godt som hver gang man spiller gjennom, og spillet er bygd opp så smart at den gir en unik slutt som passer til de bruddstykkene av historien man har sett. Skuespillet er slett ikke halvgæærnt, og selv om historiene er litt over the top til tider, så er karakterene og historiene godt bygd opp. Etter å ha spilt gjennom et par ganger har jeg fortsatt følelsen av å bare ha sett brøkdeler av hele historien. Selv om jeg egentlig forventet meg et sleasy exploitation-spill, mener Voyeur er en ypperlig idé som er godt gjennomført, og en unik spillopplevelse!
  9. La oss dele Mario Maker 2-brett!

    Det er vel undervannsbrettet fra Turtles? Vær så snill å si at du har gjenskapt hele spillet?!
  10. ~Ikhana's Zelda Samling~

    Imponerende samling, altså! Men også imponerende at du ser deg selv og samlingen litt utenfra og finner tilbake til noe som gir mening for deg. Det er fort gjort å bli revet med, og selv om verdensrekorder er veldig stas, så er det jo enda viktigere at du trives med det du gjør! Lykke til med samlingen! Nå som du har nådd toppen kan du slappe av, det er jo bare deilig nedoverbakke herfra.
  11. Hvilket spill rundet du sist?

    Spiller vanligvis Game Boy-spill på en SP AGS-101, men nå har jeg rotet frem min egen gamle Game Boy fra barndommen. Den har vært i stykker siden 90-tallet, med korrosjon i hele batterirommet, skjerm som manglet halvparten av bildelinjene og et forferdelig ripete deksel. Jeg bestilte reservedeler fra Zedlabz, og etter litt TLC med eddik, såpe og loddejern vil jeg si den er bedre enn ny. Gikk for glassdeksel for å gi den et snev av ekstravaganse. Og så rundet jeg Super Mario Land på den i hengekøya!
  12. La oss dele Mario Maker 2-brett!

    Ser kult ut, så på noen youtube-videoer nå. Jeg er nok fortsatt et par generasjoner (og vel så det) bak Switch, men det er artig å se at klassikerene aldri forsvinner! Jeg er (i all beskjedenhet) en racer på Super Mario Bros., så det skulle være morsomt å bryne seg på noen vanskeligere brett. Har vurdert å kjøpe reprocarts med rom-hacks av mario, som denne: https://www.ebay.com/itm/Super-Mario-Bros-Remix-Nintendo-NES-Multi-Cart-Rom-Hacks-3-Mix-Unlimited-Extra-/372675650214
  13. La oss dele Mario Maker 2-brett!

    Syns det ser sykt kult ut med "nye gamle" brett til Mario. Super Mario Bros 2 (Lost Levels) var tross alt hovedgrunnen til at jeg kjøpte meg en Twin Famicom! Men jeg har dessverre ikke noe å spille brettene du lager på. Er det Switch vi snakker her?
  14. Hvilket spill spilte du sist?

    Holder på med to spill som er ganske like, men likevel helt unike hver for seg. Last Window: The Secret of Cape West (DS) Dette er bare så vidt at det er et spill, og egentlig mer en interaktiv fortelling. Selv om man peker og klikker og løser noen gåter, vil jeg ikke kalle det et pek-og klikk eventyrspill. Historien går sin gang, og man får ikke følelsen av at man har noe særlig påvirkning på utfallet. Det positive med dette er at man slipper å vandre målløst omkring og prøve ting på måfå, slik man ofte må når man står fast i eventyrspill. Her er fokuset på å fortelle historien. Og siden dette er en krimhistorie, blir man engasjert i å avdekke spor og spekulere i hvordan det hele henger sammen. Grafikken og animasjonene er noe for seg selv. Selv om hver karakter man møter bare har et gitt antall animasjoner som gjentar seg, er både bevegelsene og dialogen så god at det virker levende. Det virker sjelden kunstig, og alle karakterene har sine egne særpreg. Dette er egentlig en oppfølger, men jeg merker ikke så mye til at jeg ikke har spillt eneren (Hotel Dusk). Jeg er 12 timer inn i spillet, og har igrunn ingen anelse om jeg nærmer meg slutten. Shadow of Memories (Xbox) På samme måte som i Last Window, drives historien fremover ved å snakke med menneskene rundt deg. Man har ingen angrep eller forsvar, utover å strategisk påvirke folk og omgivelser. Men her har man i tillegg muligheten til å reise frem og tilbake i tid. Alt dette gjør man for å forsøke å unngå å bli drept, noe man faktisk blir så snart man starter spillet. En mystisk stemme gir deg muligheten til å reise i tid, så da gjelder det å dra tilbake til tuidspunktet før man ble drept og påvirke noe i fortiden som forhindrer at det skjer. Innfløkte greier altså, men et artig konsept. Jeg har bare gjort første "oppdrag" så langt, men basert på baksiden av coveret skal jeg etter hvert besøke en masse spennende tider og steder. Jeg fant dette på en bruktbutikk, så jeg spiller det helt blindt. Aldri hørt om det før, og bare sjekka det opp på gamefaq for å hente bildet til denne posten
  15. Hvilket spill rundet du sist?

    Star Wars: Shadows of the Empire (N64) Det eneste minnet jeg har fra dette spillet da det kom ut, var det sykt kule brettet på Hoth, der man blant annet harpunerer AT-AT og svinebinder dem til de deiser i bakken. Jeg hadde aldri N64 i dens samtid, så nå som jeg eier spillet for første gang har jeg for første gang sett hva som kommer etter de første brettene. Mesteparten er skytespill, med flysekvenser innimellom. Jeg liker spill første- og tredjeperson fra denne generasjonen best på N64. Analogstikken på PS1 syns jeg er alt for løs og upresis (jeg bruker den ikke engang til bilspill). Jeg følte jeg hadde god kontroll med N64-stikka her, og liker at man holder inne R-knappen for å strafe. Det minner om måten jeg er vant til å styre Duke Nukem på, bare at der holdt man inne shift på tastaturet tror jeg. Shadows of the Empire har variert gameplay, og er morsomt og forholdsvis presist i alle variantene. Med unntak av jetpacken kanskje, men den skal jo liksom være litt armer og bein. Jeg liker at historien tangerer filmene på visse punkter, og at man får møte de gode gamle traverne som Luke og Han Solo. Eneste jeg savner er flere våpen og mer ammo. Det ble til at jeg brukte laseren med ubegrenset ammo på alt annet enn bossene. Det hadde vært moro med mer variasjon her. Men samtidig er det jo ikke Star Wars uten at det konstant låter av hvin fra laservåpen. PIJU PIJU PIJU!
×