Jump to content
Sign in to follow this  
Rony12345

Er spillhistorien iferd med å forsvinne?

Recommended Posts

Rony12345    148

Satt hjemme igår kveld og skulle spille The Sims 1 på PC`en min som har windows 10. Spillet installerte fint, men ville ikke starte. Grunn? På denne versjonen av Windows kan man ikke spille The Sims 1. Har slitt som bare det for å få fikset problemet, men uten hell.

Da kom jeg over 2 interessante artikler som jeg delvis har tenkt over før. Hvordan bevare spillhistorien? Nå som stadig mer spill kommer digitalt, ikke bare spill, men også mange filmer. Så blir mer og mer liggende ute på nettet. Gamle versjoner av barnespill som Runescape eks, blir oppgradert til det ugjenkjennelige og du finner ikke en ting som var som det var i "gamle dager" da jeg spilte som barn. (Takk gud for at de åpnet en gammel server så man innimellom kan gå inn og kjenne på nostalgien). Men mange filmer og spill forsvinner på denne måten. Filmer fjernes og legges til av utgivere på nett, spill oppgraderes uten noen kopi av originalversjon f.eks.

Hva tenker dere om denne utviklingen? Spill som forsvinner/blir oppgradert hele tiden fordi det ligger på nett og det at man ikke lenger kan spille gamle pc spill på nye pcer. 

Legger ved artiklene, og for ordens skyld har jeg prøvd det trikset de nevner for å få spilt Sims1 uten å lykkes :/

http://answers.ea.com/t5/Other-The-Sims-Games/The-sims-1-on-Windows-10-please-sticky-this/m-p/5024650#M398

http://arstechnica.com/gaming/2015/06/the-quest-to-save-todays-gaming-history-from-being-lost-forever/

Denne posten ble kanskje litt uoversiktelig. Men skriver rett fra ett trist hjerte, så må bare beklage det!

oterbart    406

Akkurat det med at man ikke kan spille gamle PC-spill har vel egentlig vært en realitet veldig lenge. Men de fleste spill kan spilles med litt fiksing og triksing. DosBox feks. Jeg kan ikke snakke for sims 1 på windows 10 da - men jeg ser for meg at det er muligheter for å få det til.

Jeg var medlem av en torrentside for en del år tilbake som het "undergroundgaming" som hadde et enormt torrentarkiv med alt av retrospill, som var regnet som ute av produksjon\salg i minst ti år. Den sida gikk ned, men det finnes kanskje noe lignende. Ellers tror jeg Internett gjør en ganske god jobb med det. Jeg tror ikke spillene eller utgavene forsvinner. Man kan feks spille vanilla wow. 

Men må si at jeg foretrekker 100% å kjøpe fysiske kopier - som jeg står fritt til å gjøre hva jeg vil med. Det er liten tvil om at det kommer til å bli mer innhold som kun er å få digitalt, enn det har vært, og kanskje det blir totalt dominerende, men det er nok en del som er interessert i å tjene penger på fysiske kopier også. Feks. eksisterer det allerede nå flere som gir ut spill fysisk, som kun ville blitt gitt ut digitalt om ikke. I limiterte opplag. Og ikke glem at vinylen er tilbake i butikken etter å ha vært borte en god stund. Det er litt hva vi som kjøper spill velger også.  

Edited by oterbart

Dadaph    630

Veldig interessant problemstilling. Og om vi sammenligner med feks filmindustrien, er halvparten av all lydfilm produsert mellom 1927 og 1950 tapt for alltid. Skremmende tanke om det skulle også skje med spill, som fortsatt er et ungt medium.

Likevel tror jeg arkivering/bevaring av spill er litt lettere, iallefall idag, med tanke på hvor kraftig internett er, og at feks emulering er såpass utbredt. Men likevel, eldre PC-spill, og spesielt da onlinespill, som du nevner, er ikke mer tilgjengelige i sin originale form. Selv om man kjører WoW på en piratserver, vil det ikke være samme opplevelsen.

Spillarkivering er viktig. Er ikke kjent med Sims, men tror nok det kan fås til å kjøre gjennom feks Wine i Linux (som takler bemerkelsesverdig mange Windows-spill fra den eraen).

oterbart    406

Nei, online-spill er egentlig noe eget som ender opp som noe unyttig etter serverne går ned - det er spill som bare lever der og da. Men man kan teknisk sett spille det. Og jeg mistenker at de fleste andre MMO-er foreløpig er godt bevart enn så lenge. 

Alyxx    74

Det finnes samlere som arkiverer og tar vare på alt som skulle være av spill. Jeg føler meg trygg på at ingenting kommer til å forsvinne helt og alltid vil være tilgjengelig for de som leter lenge nok.

Ang. Sims 1 på Windows 10 så er det ikke noen bombe akkurat. Personlig vil jeg antakelig bygge en eldre PC å spille slike spill på.

vintagegmr    1160

Spillhistorien på generell basis er nok godt dokumentert, så som Foxx skriver over her så er jeg ganske sikker på at det er godt tatt vare på. 

Det som er mer skummelt er den lokale spillhistorien som forsvinner. Alle koselige gamle spillhaller, spillebuler og arcade haller som har forsvunnet. Det

burde bli nedskrevet på et vis. Selv driver jeg litt research på dette her i Halden.

Et spennende prosjekt som kan vise seg å være verdt og ta vare på. Hvertfall for oss som opplevde det i "storhetstiden"

• Upvote 1

Sinfour    459

Spillhistorien på generell basis er nok godt dokumentert, så som Foxx skriver over her så er jeg ganske sikker på at det er godt tatt vare på. 

Det som er mer skummelt er den lokale spillhistorien som forsvinner. Alle koselige gamle spillhaller, spillebuler og arcade haller som har forsvunnet. Det

burde bli nedskrevet på et vis. Selv driver jeg litt research på dette her i Halden.

Et spennende prosjekt som kan vise seg å være verdt og ta vare på. Hvertfall for oss som opplevde det i "storhetstiden"

Det er kult at du sjekker ut "lokalhistorie" knyttet til arkadehaller og slikt i Halden. Jeg fikk nylig opplyst om at det også var en Arkade hall her i Larvik, noe jeg ikke trodde eksisterte. Har dog ikke funnet bilder, men har hørt at Street Fighter var en av arkademaskinene som stod der. Coctailbord var det så og si overalt, og de skulle jeg gjerne likt å visst om eksisterte enda, på samme måte som knipsekasser. Må jo være noen butikker som hadde slikt og som har satt det fra seg innerst på et lager eller noe.. 

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Det er kult at du sjekker ut "lokalhistorie" knyttet til arkadehaller og slikt i Halden. Jeg fikk nylig opplyst om at det også var en Arkade hall her i Larvik, noe jeg ikke trodde eksisterte. Har dog ikke funnet bilder, men har hørt at Street Fighter var en av arkademaskinene som stod der. Coctailbord var det så og si overalt, og de skulle jeg gjerne likt å visst om eksisterte enda, på samme måte som knipsekasser. Må jo være noen butikker som hadde slikt og som har satt det fra seg innerst på et lager eller noe.. 

Ja gjett a, jeg er overbevist om at det finnes gamle støvete lager rundt om kring som har en haug med slikt stående. Som rett og slett er glemt bort.

For en tid tilbake siden kom jeg på et gammelt "utleie festlokale" som hadde en pinball maskin stående i et hjørne i sin tid. Jeg husker faktisk denne pinballmaskinen fra jeg lede det til min 20 års dag fest. Jeg var frekk nok til og finne eier å ringte dem for å få litt informasjon om stedet og ikke minst spillhistorien til lokalet. Dessverre var maskinen borte ved forrige eierskifte av lokalet kun året før, men et bevis på at de finnes. Finnes gjenglemt og nedstøvet :D 

• Upvote 1