Jump to content
Sign in to follow this  
Rony12345

ØK gammel pc, med Windows 98

Recommended Posts

Rony12345    149

Hei!

Som tittelen sier så ønsker jeg å kjøpe en gammel pc med windows 98. Kan også være med Windows opp til 2004. Men ikke nyere windowsprogram enn det. Dette for å kunne få spilt eldre pc spill. Send meg en PM eller sleng ut her hva du har og hvilken pris du tenker så blir vi enige om noe =)

funker ikke Windows 98 compatibility mode da?

om du høyrekllikker på spillet og går til egenskaper og til kompatibilitet så kan du sette den til win98 modus. garanterer ikke at det funker, men vert et forsøk.

du kan og ha mer en ett OS på pcen din, så trenger ikke nødvendigvis en ny en ^^

nintendo8bit    175

Det fungerer dessverre ikke å installere Windows 98 på nyere maskiner. Vel, kanskje man får installert det, men det vil ikke kjøre slik det skal. Husker jeg ble skuffet over dette når min eldre PC krasjet og jeg måtte kjøpe ny (var på tide uansett). Kjøpte og bydge en ny maskin, installerte Windows 98 SE, men alt gikk kjempetregt. Mener jeg fikk en del feilmeldinger også når jeg skulle begynne å installere drivere. Ble "tvunget" til å kjøre WindowsXP istedenfor. Dette var ca. 10 år siden, men jeg tviler på at det er noe anderledes med dagens maskinvare. Kompabilitetsmodusen er heller ikke noe å skryte av dessverre. Jeg har ikke testet den SÅ nøye da, men av det jeg har testet, så har det ikke vært noen stor suksess.

Edited by nintendo8bit

oterbart    406

Kanskje noe her: http://www.dosgamers.com/windows95-98/win95-games

\

Installing Windows 95/98 on Windows 7, 8 and Windows 10 with VirtualBox

If compatibility mode doesn't work and you can't find a patch or source port, you'll have to use Windows 95/98 itself. As mentioned, a Windows 95/98 emulator does not exist. So you'll have to set up a Windows 95/98 system. However, you don't have to search for an old computer in your basement for this. You can create a virtual machine on your current computer. You can do this with VirtualBox. Within that virtual machine you will install a fresh copy of Windows 95 or 98. Sounds easy, but it really is a job for computer nerds with advanced knowledge. Remember to uncheck VT-x/AMD-V activation at system - acceleration to avoid system failure when installing Windows 98.

VirtualBox doesn't officialy support DOS based operating systems like Windows 95, 98 or ME. These operating systems run very slowly on VirtualBox with default settings. CPU load is constantly 100% and video settings don't get any better than 16 colors with a maximum resolution of 640x480. You can try and install an additional video driver to boost performance. Better choose 32 bits Windows XP if possible. When you need DOS, useDOSBox.

When you have installed the desired operating system on your virtual computer, please make sure that you also install the VirtualBox Guest Additions to enable the graphics driver and therefore 3D hardware acceleration. Note that the Guest Additions are supported by Windows NT and later OSes (Windows 95, 98 and ME are NOT supported). You can install Guest Additions by starting your guest operating system and then click the menu item Devices (on top of the VirtualBox windows) and choose Install Guest Additions.

Zerqent    276

Dersom du kun er ute etter å få spilt eldre spill - så får du som regel de fleste til å fungere med litt diverse triks - DosBox/ScummVM/Compatability Mode/Virtualbox/3.parts patcher, så fungerer det meste. Men selvsagt, man må bruke litt tid per spill for at det skal kjøre. Google archive.org eXoDos så tror jeg du finner løsningen på å få alt som kjører i Dos til å kjøre iallfall ;) 

Ellers er det andre grunner også til å bygge en eldre maskin, spesielt at du kan få brukt eldre lydkort som faktisk gir en annen lyd enn moderne lydkort eller dosbox gir. En (god) CRT-skjerm gjør også at mange spill ser bedre ut enn på en LCD.

Alyxx    76

Det er faktisk mange grunner til å ha en eldre PC. Mange spill kjører ikke på moderne maskiner, og VM støtter generelt ikke hardware acceleration så for å få den beste opplevelsen er det faktisk ikke noen dum idé å bygge en eldre PC.

Jeg anbefaler å bygge en selv, særlig med et 3DFX Voodoo kort. Krever at du researcher en del selvfølgelig, finner ut av hvilke komponenter du er ute etter.

Edited by Foxx

bottis86    0

Det beste er nok å ha hardware fra korrekt tidsalder til eldre spill, ja :)
Du finner noe på finn, desverre sjeldent med komplette systemer.
Men om du finner noe her og der så blir det komplett til slutt? Dog litt dyrt..

Anbefaler deg å sjekke hos bekjente som du kanskje tror kan ha noe liggende, eldre bedrifter osv. :)

Dadaph    644

WinXP og eldre sliter på moderne PCer da disse ofte kommer med 4GB RAM og opp, noe som gir problemer til 32bit operativsystemer. Jada, Vista/7 32bit kjørte fint med mye RAM, men da var en del av minnet deaktivert.

Når det gjelder kompabilitetsmodusen, er den hipp som happ om den funker, og ofte vil man ha problemer med at skjermoppløsninger og lignende i systemet går helt bananas om man prøver å tvinge noe til å starte.

Et alternativ til eldre PC-spill selv (om man ikke kjøper dem for en tier på GoG), er å kjøre dem i Linux. Har gjort dette en del selv, med svært bedre resultater enn i moderne Windowser.

Kjøp en billig PC for dette (det er noe tryggere enn dual booting og da kan du bruke den side om side med Windows). Du trenger ikke stort, og jeg vil til og med anbefale et Intel-skjermkort, disse fungerer ypperlig uten kranglete Linux-drivere.

Intel-skjermkort veldig billige, og ubrukelige til moderne spill, men fungerer helt fint til eldre, fra Win98-perioden.

Installer Linux Mint på denne maskinen, dette er en Ubuntu-basert distro som er svært lett å lære seg (etter min mening langt bedre enn Ubuntu), liten forskjell fra Windows faktisk, og installer så et program som heter Wine.

Wine er svært god til å kjøre eldre PC-spill, iallefall det meste som kom i Win95-XP-perioden, og om noe ikke starter som det skal, kan problemene ofte bare googles og fikses på den måten.

Edited by Dadaph