Jump to content
Dadaph

Årets spill 2016?

Recommended Posts

Dadaph    630

Dette er nesten blitt en tradisjon for meg. Men 2016 nærmer seg slutten, og da er det tid for litt uhøytidelig listing.

Hva er deres favorittspill fra året som gikk?

Igjen, ettersom vi er et retrospillforum, synes jeg det er passende med to lister, en liste over spill som er nye i år, og en over spill som er eldre, men som man spilte likevel, enten på nytt, eller oppdaget for første gang.

Dette blir mest uhøytidlig mimring over året som gikk :)

Starter med egne spill.

Ettersom jeg brukte størsteparten av året til å flytte LANGT, har jeg ikke hatt tid eller økonomi til veldig mange nye spill... er heller ikke altfor mange spill i år jeg har følt jeg MÅ ha. Dermed er min liste over årets spill ganske kort (5):

5: Manuel Samuel - Steam: Kort, men utrolig morsomt spill hvor man skal kontrollere alt Sam gjør gjennom en dag manuelt. Et spill man ler veldig høyt av, veldig passende om man har folk på besøk.

4: DOOM - Steam/Xbone/PS4: Remaker av filmer er alltid æsjebæsj, mens remaker av spill gjerne går andre veien. DOOM, eller Doom 4, er en remake av originalen, og føles akkurat som de gode gamle, bare oppgradert til moderne hardware. Raskt, ingen regenererende helse eller tullete tovåpenssystemer, rett og slett et godt skytespill som føles som det kommer fra æraen de laget gode skytespill.

3: Bravely Second - 3DS: Elsket Bravely Default, og det andre spillet i serien føles som det samme, bare mer komprimert, og mer rett på sak uten å dras langt utover (noe som var problemet med originalen), et JRPG for fans av sjangeren slik den pleide å være.

4: Paper Mario: Color Splash - WiiU: Elsker Paper Mario-serien, av en eller annen grunn har folk hatet alle etter Gamecube, men det er det absolutt ingen grunn til her. Color Splash er fantastisk. Jeg ler høyt nesten hele tiden, blir bare glad av å spille det.

3: Owlboy - Steam: Jeg har ennå ikke rundet spillet, men kan si allerede nå at jeg elsker det. Nydelig, vakkert, gøyal actionplattformer med den tøffeste pixelgrafikken jeg har sett på år og dag!

2: Shantae 1/2 Genie Hero - Steam/altannet: Det fjerde Shantae-spillet er kanskje også det beste. Mindre Metroidvania, mer MMX-aktig design, men gøy. Mye backtracking, men også utforsking av banene. Veldig sjarmerende, pent og rett og slett gøy å spille. Et spill jeg storkoste meg med fra ende til annen.

1: Overwatch - PC: Folk som kjenner meg vet at jeg ikke er særlig glad i online-skytespill. Siste spillet jeg spilte av denne sjangeren som jeg likte, var TF2. Så kom Overwatch og føles som en naturlig etterfølger av TF2. Det er færre per lag, flere karakterer, men kampene er raskere og langt mer intense. Et solid lagoppsett er oftest viktigere enn induviduelle ferdigheter, og det er et overaskende komplekst spill, og et jeg har spilt i over hundre timer, og godt kan spille i noen hundre til. Årets spill for min del!

Honoroable Mentions, altså spill som kanskje burde ha vært på lista, men som jeg rett og slett ikke har hatt tid eller råd til ennå:

Deus Ex Mankind Divided - Steam: Elsket det forrige spillet, hører dette er mer av det samme

Civilization VI - Steam: Det er Civilization, og mange sier det er den beste launch-versjonen av spillet på lenge. Jeg har spillet, bare ikke turt å starte ennå.

I am Setsuna - Steam: Spirituell oppfølger til favorittspillet mitt Chrono Trigger... det MÅ vel være bra?

Final Fantasy XV - Xbone/PS4: Lover å spille dette om de slipper det på et system jeg faktisk eier. Hører det er en miks av FF12 og 13, som lover godt, da begge disse var gode.

Project X-Zone 2 - 3DS: Jeg spilte eneren ifjor, det var gøyalt, tror dette også er gøyalt

Shadow Warrior 2 - Steam: Hører fiendene er ekstremt bulletspongy, noe som gjør meg svært skeptisk. Men eneren var bra, så jeg har trua.

Og så lista over eldre spill som jeg spilte i år, enten for første gang, eller spill jeg rett og slett spilte og nøt på nytt:

10: Xenoblade Chronicles X - WiiU: Så vidt dette nådde lista. Det kom sent ifjor, og samtidig har spillet enorme problemer. Det er ikke et spill jeg automatisk anbefaler, og faktisk var jeg ganske sur på slutten, da svakhetene virkelig tok overhånd. Men er man villig til å være litt tålmodig og gi det en sjanse, er iallefall første halvdel av spillet svært svært godt.

9: Mad Max - Steam/Xbone/PS4: Open World med Mad Max. Er standard Open World, men ikke dumt. Er mye busywork i en enorm verden, men samtidig passe hjernedødt, veldig greit å slappe av med, og utrolig gøy å faktisk slåss/race/kræsje.

8: Party Hard - Steam: Et lite indiespill jeg oppdaget ved et uhell. Plottet er at naboen har fest og man ikke får sove. Dermed går man over og dreper alle, helst uten å bli oppdaget. Simpelt, kort, men utrolig gøyalt, krever både planlegging og tålmodighet, men kjempegøy når alt virker.

7: Professor Layton and the Azran Legacy - 3DS: Tror dette var på lista mi ifjor også, men spillet fullførte jeg i år. Det er blant de beste Layton-spillene, kan ikke anbefales nok.

6: Arkham Knight - Steam/Xbone/PS4: Kom ifjor, men pga tekniske feil, fikk jeg ikke spilt det før i år. PC-versjonen kjørte fint i 60 for meg nå, men dette er fortsatt spillet som har fått meg til å slutte med forhåndsbestillinger. Spillet i seg selv er heldigvis ganske bra. Mye kjøring, men selv kjøringen er gøyal. Ikke det beste Arkham-spillet, kanskje til og med det svakeste, men det er fortsatt bra.

5: Professor Layton VS Phoenix Wright - 3DS: wow, dette var overaskende for meg. Jeg ventet meg en halvhjertet og gøyal spinoff, men spillet tar faktisk det beste fra begge seriene og kombinerer dem på en fantastisk måte, og finner i tillegg opp nye gameplaysystemer som står godt på egne ben. Og plottet - jeg så ikke twisten komme! Liker man en eller begge av disse seriene kan jeg ikke anbefale dette nok!

4: Ori and the Blind Forest - Steam: Ikke uten feil (Metroidvaniaer hvor man har uannonserte points of no return er irriterende), men samtidig må man bare tilgi sånt da spillet virkelig har hjerte. Nydelig!

3: Alien Isolation - Steam/Xbone/PS4: Wow, her har vi en overaskelse for meg. Jeg er ikke glad i stealth, nødvendigvis, og horrorspill irriterer meg oftest. Men Alien Isolation klarer kombinasjonen fantastisk. Det er faktisk genuint skummelt, helt uten unødvendige jumpscares. Og gameplayet holder frustrasjonsnivået akkurat under tålegrensen. I forhold til visse andre spill i samme sjanger, er dette faktisk ikke bare spillbart, men også et av de beste jeg har spilt.

2: Final Fantasy V - SNES/GBA: Favorittspillet mitt i serien, og et jeg spilte på nytt i år. Er man som meg og setter gameplay over dustete plott, er FF5 det absolutt beste i serien, og blant de beste JRPGene som er laget. Å spille det på nytt bare bekreftet det for meg.

1: Battletoads - NES: Jeg rundet det. Jeg føkkings rundet det! Jeg har rundet både den amerikanske(normal), japanske(easy) og europeiske(hard) versjonene av spillet. Legit. Jeg jobber på no-death-runs, men er ikke HELT der ennå (2 deaths), rundet det i januar, og spilt og spilt siden, bare blitt bedre. Straks man kommer over kneika som er Turbo Tunnel (som ikke er så vanskelig, dere er bare pingler), oppdager man at spillet faktisk er utrolig godt designet, innovativt og imponerende. Det er vanskelig fordi det er designet vanskelig, ikke fordi det er designet klønete. Dør man, kan man bare skylde på seg selv, som regel. Dette er nå et av favorittspillene mine på NES, helt oppunder SMB3 og Zelda 2 og FF3. Det er rett og slett fantastisk og flere burde gi det en fair sjanse!

Og til slutt en liste som er ny av året, ÅRETS SKUFFELSE!

Ettersom vi har noen ganske skuffende lanseringer i år, er det bare passende å lage en liste... hvilket spill skuffet mest i 2016?

Min liste har bare et spill, fordi jeg ikke spilte flere.

1: Mighty No. 9 - Steam/WiiU/PS4/Xbone: Under middels! Meh! Terningkast 3! Generisk plattformer med identiske baner og kjedelig gameplay med noen håpløse designvalg og ting som ikke gir mening (man kan klatre fra noen kanter men ikke andre, etc). Jeg backet dette på Kickstarter og angrer dypt. Aldri mer Kickstarter fra meg! Fyssaseien!

Sååå... hva er deres topplister fra året som gikk?

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

Zerqent    276

... Skyrim - driter i når det kom ut, driter i at Legendary Edition ikke ser bedre ut enn jeg husker at spillet så ut i hodet mitt. Heeeekta igjen, tror dette etter hvert kan defineres som mitt perfekte spill :)

Dadaph    630

Om de har fikset de millioner med gamebreaking glitcher og bugs fra den originale versjonen, kan jeg faktisk være enig med deg :)

Zerqent    276

Om de har fikset de millioner med gamebreaking glitcher og bugs fra den originale versjonen, kan jeg faktisk være enig med deg :)

Tror egentlig de ikke har fikset en drit :P Jeg traff dog ingen gamebreaking bugs i originalen (På PC), og har heller ikke funnet noen i denne så langt. Om man virkelig vil ha en Skyrim uten glitcher og bugs så er det vel bare å legge inn "Unofficial skyrim patch", men jeg synes å både ha litt exploits og glitches gjør spillet artig.

Bruker merchant chests i denne gjennomspillingen for å supplere med penger, gidder ikke bruke like mye tid på å farme som jeg gjorde sist gjennomspilling :P (Og synes det er morsommere å bruke bugs i spillet enn å bruke konsollet for å gi meg penger)

RENDEEz    93

Årets spill:

1. Uncharted 4

2. Owlboy - Skriver dette kun minutter etter jeg runda det. Fantastisk!

3. Rise Of The Tomb Raider (PC)

4. Firewatch

5. INSIDE

Årets meh:

Mafia III - Elsket storyen, settingen og karakterene, men mission design som var mer ensformig enn en arbeidsdag ødela.

Årets skuffelse:

Har ikke spilt all verden, men det ser ut til at det kan bli The Last Guardian, desverre.

Utenom FIFA 17, så er vel det alle spillene jeg kjøpte dette året. Man blir voksen :(

Edited by RENDEEz

Dadaph    630

Siden sist har jeg spilt både Shantae 1/2 Genie Hero og Paper Mario: Color Splash, og funnet ut at begge er fantastisk gode og burde være med på lista mi, som jeg har oppdatert.

Hva er deres beste spill?

Galfodo    58

Kort liste for meg, dessverre. Har spilt en masse spill i 2016, men det er bare to som skiller seg ut i vrimmelen:

1. The Witness. Jeg ble fullstendig oppslukt av dette spillet. Det er både avslappende (til og med meditativt) og utfordrende på samme tid. Utrolig bra art direction, det er en nytelse å traske rundt i landskapet for å se om man kan oppdage nye ting. Det eneste spillet i år som ikke fikk meg til å lengte etter...

2. Dark Souls III. I begynnelsen var det litt skuffende, men etterhvert som jeg forstod at jeg måtte spille det på en litt annen måte enn forgjengerne vokste det veldig på meg. Nå er det sånn at for hvert nye spill jeg prøver, går det en halvtime før jeg lengter tilbake til Lothric. På med underbukser, Longbow og Chaos Blade.

Mulige upsets: Owlboy, Watch Dogs 2. Disse har jeg ikke rundet ennå, men så langt er de absolutt kandidater til lista, spesielt Owlboy.

Som mange andre, har jeg ventet på The Last Guardian i mange år. Det var faktisk grunnen til at jeg i sin tid kjøpte en PS3... Jeg syns spillet er ganske bra, men dessverre bærer det preg av den lange utviklingstiden, spesielt med tanke på kontroll og kamera som virker veldig gammeldags. Når det er sagt, så må jeg si at Trico er den mest livaktige skapningen jeg noen sinne har sett i et spill. Jeg skjønner at Fumito Ueda ikke har villet kompromisse på kommunikasjonen (evt mangel på kommunikasjon) mellom Trico og gutten. Å forenkle mekanismen her for å gi "bedre" gameplay, hadde helt sikkert gått på bekostning av det som gjør at man faktisk tror på Trico som et levende villdyr og ikke bare en antropomorf sidekick. Jeg vil ikke si at jeg var skuffet over spillet, men da jeg kom til enden var jeg heller ikke skuffet over at det var slutt. Anbefales absolutt, men det kommer altså ikke på min toppliste.

Edited by Galfodo

Alyxx    74

1. Doom

En av de beste FPS opplevelsene jeg har hatt. Doomguy har aldri hatt så mye personlighet før.

2. Deus Ex: Mankind DIvided

Verdig oppfølger til Human Revolution.

3. Call of Duty: Infinite Warfare

Enda ikke fullført det, men kommer nok til å gjøre det. Herlig sci-fi action.

4. Shadow Warrior 2

Som forgjengeren tar ikke spillet seg selv særlig høytidelig. Her er det b-film moro for alle penga, med massevis av gørr og blod og innvoller.

5. Rise of the Tomb Raider

Nesten bedre enn forgjengeren, tross at det gir lite mening at Lara må lære alt på nytt.

6. Rad Rodgers: World One

En morsom liten 2.5D run'n'gun platformer som tar inspirasjon fra klassiske 90-talls platformere som Commander Keen, Duke Nukem og flere.

7. Battleborn

Fra skaperne av Borderlands. Endte opp med å spille dette mer enn Overwatch fordi jeg foretrekker Battleborn.

Edited by Foxx

maD_mAN1983    998

hmmm, vet ikke om jeg har spillt noe annet enn Mafia 3 og Uncharted 4 jeg av spill som kom i 2016, er så dårlig på å huske når jeg har fått de forskjellige spillene...
Jo, Pokemon Sun og Moon fikk jeg før jul en gang da, så har prøvd de xD

så da må min topp 3 bli:

Uncharted 4
Mafia 3
Pokemon Sun/Moon

skal ha meg Paper Mario av spill som kom i 2016 etterhvert da, men er i sånn modus at jeg prøver å spille igjennom mer enn jeg kjøper, så blir lite nytt, og har fullført de 3 nevnte spill ihvertfall