Jump to content
Sign in to follow this  
Joantheman

Mindre brev, men hvor mange flere pakker?

Recommended Posts

Joantheman    950

Hver gang jeg leser om kutt i posten så tenker jeg på dette. De sier "ååå antall brev har blitt halvert siden 90 tallet" det stemmer sikkert. Men hvor mange flere pakker har det blitt siden 90 tallet? Det hører jeg aldri noe om, det må jo ha blitt 10 doblet! "Alle" handler jo på nett nå for tiden! Tenker dere også på dette? Har noen sett statistikk på det? Jeg syns de argumenterer svært dårlig for sine kutt i servicen

vintagegmr    1160

Har faktisk tenkt tanken selv. Snakket med vår lokale postmann her for et år siden eller noe slikt og han sa det var en eksplosjon av småpakker og boblekonvolutter. Mesteparten av dette var også fra Kina osv. Altså Ebay kjøp. Så Når Posten bruker dette som et argument at det blir mindre brev, så tror jeg de klamrer seg fast til en rimelig tynn unnskyldning for å kunne spare inn penger på arbeidskraft. 

• Upvote 1

oterbart    406

Posten tjener ikke noe på pakker fra kina. Så om det er en eksplosjon av pakker derfra vil det si at de arbeider mye for ingenting. Posten får ikke betalt for pakkene de leverer som kommer fra utlandet. Kutt i antall virkedager er nok ikke fordi de ikke har nok å levere,  men de tjener ikke nok på det. Norge er også et langt og kronglete land. Det sitter folk ute på forblåste øyer som skal ha sine retrospill, og posten leverer.  

• Upvote 1

Joantheman    950

Postvesenet er offentlig og bør være fokusert på å yte god service til befolkningen, ikke tjene penger. Det bør være mengde post som avgjør hvordan de opererer. Ingen ville godtatt nedbemanning av sykehus pga nedgang i antall kolera pasienter. Selv om mye kommer fra ebay så selger jo norske nettbutikker noe enormt de også, ser jo det hver gang jeg er på butikken, stabler av pakker flyter utover. Vi har jo ikke penger til postkontorer engang lenger? Jeg forstår at man kan argumentere for dårligere postservice men da får man like greit privatisere hele eller deler av postleveringen, så man kan velge selv. Fraktprisene er på et nivå hvor private aktører sikkert vil være interessert. Det er ganske utrolig hvor mye vi godtar, før i tiden med mye mer tidkrevende fremkomstmidler var det ikke slike forhold som i dag.

oterbart    406

Men nedbemanningen til posten fører vel ikke til noen problemer ? Posten kommer frem nesten like fort som før. Postkontoret her er det bra ble lagt ned. Folkene som jobber på post-i-butikk gjør en bedre jobb her. Har ikke merket så mye dårligere postservice. Er ikke så nøye for meg om det ikke kommer post på lørdager. 

Joantheman    950

Post i butikk her er helt elendig, først var det kiwi som hadde det og nå er det coop. Begge roter bort pakker, sender i retur samme dag som de kommer, finner ikke pakker osv. Men jeg skjønner at det blir mye når de må hoppe mellom kassakøen og postkøen. Dette vil sikkert variere veldig fra sted til sted også så funker sikkert flott noen steder. Ingen post på lørdag er bare begynnelsen, snart blir det flere kutt. De som bor utenfor byen må flytte postkassene nærmere de store veiene og få levert enda sjeldnere for å spare penger. Mye vil ha mer det stopper ikke før vi må sortere posten selv på dugnad :P

Er stort sett veldig fornøyd med servicen på Posten der jeg bor (post i butikk) men syns det begynner å bli bra dyrt å sende småpakker nå..Må jo betale 115-155.- hver gang jeg skal sende noe.

Ofte koster jo det jeg sender nesten det samme som portoen:p

Og det er det billigste alternativet som brevpost uten sporing og med egen emballasje.

Rony12345    149

Er helt enig med deg i at prisene er spinnville! Det er faktisk billigere å sende pakker fra utlandet til Norge enn det er å sende pakke innenriks i Norge. Forstå det den som kan

oterbart    406

Prisene øker med 5 kroner en gang i året, feks for å sende en snes cartridge. Det er forholdsvis mye. I 2014 kostet det 30 ? kroner å sende en SNES cartridge, i dag 45. 15 kroners økning på 3 år. Fortsetter dette i flere år så blir det for dyrt fort.

Men det virkelige store problemet med posten for privatkunder og kanskje spesielt samlere, er de sinnssyke prisene de tar for sporing, spesielt til utlandet. I praksis er det utrolig mye man ikke kan selge på ebay. Billige til medium prisa spill vil ikke være verdt bryet for den internasjonale kjøperen, han må nemlig ut med 302 kroner for frakt med sporing fra Norge. Selv ved kjøp av kun et spill, det gjelder til og med DVD-format størrelse Sender man uten risikere en å bli svindlet i huet og ræva. Her kan store deler av den øvrige europeiske befolkningen sende de samme tingene til hverandre for ca 100 kroner - med sporing\rekommandert. Vi har et handicap på ca 202 kroner, som vi er født med, sammen med ski på bena og kålrabi på hjernen. Det jeg ser for meg kan være noe poeng i å selge på ebay er dyre, supersjeldne ting hvor det ikke er noen konkurranse eller andre tilbud tilgjengelig - hvor et handicap på 202 kroner er irrelevant, fordi det er en steinrik araber som skal ha ditt regionseksklusive spill som aldri kom ut i ørkenen - eller så må man i alle fall belage seg å selge i større bulker, og det er jo garantert en tapende taktikk på ebay. 

Vi kan kjøpe av dem, men får ikke selge driten tilbake til dem. De kan ta våre penger, men de kan aldri ta vår kålrabi.

Hilsen isolert retrobonde 

Edited by oterbart
  • Upvote 1

nintendo8bit    175

Sånn er det når alle skal ha lønnsøkning hvert år. Lønna går opp, folk har mer penger å rutte me, dermed kan prisene settes opp :)

Men jeg må si meg enig i at det begynner å bli "dyrt" å sende småpakker. Husker når det kostet 22kr å sende et NES eller SNES spill for ca. 10 år siden med A-post. På en måte, så er forsåvidt egentlig veldig billig. Ikke faen om jeg hadde dratt fra f.eks Oslo til Tromsø med et spill og kun fått 45kr for jobben hehe. Men greia er at prisen på frakten virker så høy i forhold til prisen på billigere spill.

Edited by nintendo8bit