Jump to content
Sign in to follow this  
Øyvind G

Forstyrrelser ved forlenging av kabler til eldre konsoller.

Recommended Posts

Øyvind G    25

Har hatt litt problemer når jeg har forlenget kablene til mine retro konsoller. Er det slik at dette er vanskelig med analogt signal eller finnes det en løsning på dette?

Tidligere når jeg brukte medfølgende kabler (gul/rød/hvit plugg) hadde jeg problemer med at bildet "skjelver" og blir svart/hvit et øyeblikk ved skjerm skift som f.eks inn og ut av menyer eller før/etter "filmklipp" i spillet.

Nå har jeg gått over til RGB via Scart og er mer eller mindre kvitt bildeforstyrrelser og ikke minst fått mye bedre bilde og farger. Nå har jeg problemer med støy i lyden. Spesielt når det ikke spilles av noe lyd. Når det egentlig skal være helt stille er det en slags dure lyd som høres veldig godt når jeg bruker lang Scart kabel. Ved å koble konsoll rett i TV med Scart kabelen jeg har kjøpt så er lyden så godt som borte. 

Finnes det bedre forlengelses kabler? Har letet litt, men finner ikke noe som det ser ut som at det er lagt noe ekstra i bortsett fra at noen skryter av gullbelagte kontaktstykker som mest sannsynlig ikke gir noen ting. 

Konsollene det gjelder er egentlig alle jeg har, SNES, N64, SEGA Megadrive PS1 og PS2. Har en NES også, men den har jeg ikke testet fordi den står koblet til CRT TV. 

Øyvind G    25

Har tenkt samme tanke. Jeg hadde fokus på å ikke kjøpe den billigste kabelen når jeg bestilte, men jeg har inntrykk av at alle kablene er så og si like, det er bare priwen som varierer.

Jeg kan gjerne betale 3 fanger mer for en kabel jeg vet er bedre. Problemet er å finne den på det store markedet som er nå.

Øyvind G    25

Spilte litt ps2 nå og merket at problemet var mye mindre. Dpilte først Tekken 4 der merket jeg ikke noen ulyder. Så spilte jeg litt Worms 1 og Armageddon. Der er det litt ulyd, mest på worms 1. 

Mulig ps2 er bedre enn ps1 på dette området for jeg husker jeg hadde mye støy på Worms 1 på ps1. 

Nå har jeg ikkke testet igjen på en stund, men husker at jeg hadde mye støy med gameboy player på snes. Det var da jeg virkelig la merke til støyen. 

Jeg skal få prøvd gameboy player igjen for å se om det har blitt bedre der også eller om det varierer fra maskin til maskin.

Zerqent    276

hm, sjekket litt selv.. QED Silver reference ser ut til å gå igjen som noe folk sier er bra... men finner den ikke i female-til-male som vel du trenger.

Forskjellen mellom konsollene dine kan også ha litt med hvor du har kjøpt den andre delen av scart-kabelen fra? Retrogamingcables.co.uk er vel som regel anbefalt.

Øyvind G    25

Bruker male to male da jeg også har en switch. Har prøvd uten switch med et hun hun skjøt og har samme problemet. Kablene mine er fra retrogamingcables så de skal det ikke være noe med. Switch er fra Hama (kjøpt på ebay) og skjøtekabel er noname fra ebay.