Jump to content
Lefalaja

Hva er meningen med.. MARIO!

Recommended Posts

Lefalaja    68

Hva er meningen med livet? Hmmm Så lenge jeg har mine spill såååå...

Det er vanskelige spørsmål der ute om alt, og alle har sinne meninger. Livet går videre uansett og alle vil gjerne dele gleder og sorger med andre. Men for å være ærlig så er det veldig få rundt meg som spør meg om meningen med spilling og samle spill. Kanskje jeg må spør meg selv (og dere) dette. 

Ta deg tid å svar på disse spørsmålene. Del og bli kjent med noen her som forstår deg og kan relatere til dine svar. 

Kanskje noen av disse spørsmålene er blitt stilt her allerede men anywho :)

Jeg postet denne før lenge siden hos SVG. Jeg håper ikke jeg har postet denne på retro1 før! Husker ikke. Copy paste spørsmålene når du svarer, takk :) 

1. Investerer penger i spillsamling min
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden)
3. Spiller nå - new gen
4. Spiller nå - retro
5. Samlingen skal selges før jeg dør
6. Samler på spill du har aldri spilt
7. Spiller ikke lengre
8. Bare samler på hva jeg spiller
9. Samler bare sjanger
10. Spiller mer enn 5 timer i uken
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle
12. Samler bare sealed
13. Samler sealed/loose/CIB
14. Samler CIB
15. Er denne hobbyen en besettelse
16. Bruker alle spare penger på min samling
17. Har lån pga av min samling
18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr
19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr
20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte)
21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill
22. Har du en liste når du samler (is there an end?)
23. Skal ungene dine arve din samling
24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :)

Lefalaja    68

1. Investerer penger i spillsamling min NEI. Det er helt feil hvis jeg gjør det. Da er det ikke en ekte hobby.
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden)Snart 30 år. Dam i'm old :)
3. Spiller nå - new genJA helt klart. 
4. Spiller nå - retroVeldig lite, remakes ja
5. Samlingen skal selges før jeg dørVet ikke helt. Kanskje hvis jeg føler ikke for å ha dem lengre. Jeg håper ungene tar over.
6. Samler på spill du har aldri spiltNEI det klarer jeg ikke.
7. Spiller ikke lengreHva tror du :)
8. Bare samler på hva jeg spillerJA
9. Samler bare sjangerNEI
10. Spiller mer enn 5 timer i ukenHelt klart. Kanskje noen gang mer enn 20 timer.
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samleJA
12. Samler bare sealedNEI
13. Samler sealed/loose/CIBJA
14. Samler CIBJA
15. Er denne hobbyen en besettelseLitt. På en god måte. MEN den kommer ikke før jobb og familie.
16. Bruker alle spare penger på min samlingNEI er du gal!
17. Har lån pga av min samlingNEI da har du gått for langt.
18. Har et spill som koster mer enn 5.000 krJA men bryr meg ikke så mye om det. Det er mer viktig om jeg liker spillet.
19. Min samling er verd mer enn 50.000 krIkke nå lengre. Tror jeg hadde sånn ca 400.000 kr men det er mye fra VGA spill. Hadde 3 pakker en gang som kostet tilsammen 190.000 kr fra USA! En sealed Little Samsons NTSC som ble gradert (85), en pakke med NES NTSC bokser som ble gradert og solgt (mye til Russland og Saudi A.) og 1 pakke med 2 Stadium som skiftet hånd i løpet av dagen! Mye av dette skjedde når jeg mista litt kontrollen for en del år siden (solgte en leilighet i jakarta) men "vant" veldig mye penger etter det. Aldri mer. Det hadde ikke noe med min samling å gjøre. Btw har solgt nesten 400 VGA spill siden jeg ikke ville støtte VGA lengre!
20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte)NEI. Ungene og kona liker spill.
21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spillJA. Jeg husker jeg ble sååå glad når kona begynte å snakke om resident evil og sims når jeg møtte henne.
22. Har du en liste når du samler (is there an end?)JA og NEI. Er snart ferdig med retro men kommer til å samle på new gen litt
23. Skal ungene dine arve din samlingHvis de vil ha den
24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :)JA JA JA JA JA

Vet ikke hva jeg hadde gjort i dag hvis spill ikke fantes! Helt klart noe av det beste jeg vet om. Jeg håper jeg forsatt spiller til siste åndedrag :)

oterbart    406

19. Min samling er verd mer enn 50.000 krIkke nå lengre. Tror jeg hadde sånn ca 400.000 kr men det er mye fra VGA spill. Hadde 3 pakker en gang som kostet tilsammen 190.000 kr fra USA! En sealed Little Samsons NTSC som ble gradert (85), en pakke med NES NTSC bokser som ble gradert og solgt (mye til Russland og Saudi A.) og 1 pakke med 2 Stadium som skiftet hånd i løpet av dagen! Mye av dette skjedde når jeg mista litt kontrollen for en del år siden (solgte en leilighet i jakarta) men "vant" veldig mye penger etter det. Aldri mer. Det hadde ikke noe med min samling å gjøre. Btw har solgt nesten 400 VGA spill siden jeg ikke ville støtte VGA lengre!

Ble nysgjerrig på et par ting: 1. Hvor solgte du de spillene som gikk til russland og saudi A.? Ebay? Forum? Facebook? Annet?
2. 2 stadium events? USA? som skiftet hånd i løpet av dagen? Solgt til hvor og hvordan ?
190.000 i bestilling på ebay hørtes forøvrig ut som ganske bananas ja. Da skal en enten være ganske godt vant, eller bare kald som en fisk for å ikke svette litt vil jeg tro.

Lefalaja    68

Bra at du spør. Aldri om jeg hadde gjort det. Jeg har hatt en god venn I kanskje 10 år fra chicago.. nå Washington Columbia, som har gjort det mulig for meg med alle vga og alt annet fra usa. Tom I dag så selger han mine vga.. har solgt for meg via collectors og ebay. Har nok spart meg veldig mye I alle disse årene. Han stoler jeg på 100%. 

Det var han som introduserte meg for vga. Alt jeg har I dag I huset fra usa er takket være han.

Fyren fra saudi er kjent I collectors circles. Via min gode venn og via sgh. Han kjøper 10k spill fra bucky hele veien. 

Fyren I russland er kjent fra svg og han er ganske rike. Det var han som viste meg om leiligheter I varna Bulgaria, han eier mye der. Han har kjøpt direkte fraeg. Ikke ebay. Han ga 10k usd for  superario ntcs vga 85+ og eneste og best graderte nes boksen til nå, vga 90. Han er mario frelst og hand watches collector.

Stadium boksen med hele 2 ganger 2 bokser med 12 hver som svarte bucky . Det var epic. Han nekta meg kjøp men min gode venn dro til han personlig og fikk dealen I boks. Det var den godeste Nintendo kongen. Jeg ville aldri beholde stadium siden jeg aldri har spilt det. Men den åpna døren for meg for litle samson som var gradert vga 85. Som igjen ville ikke ha siden den var bare sølv og ikke gull vga.

Pro wrestling og samson kom fra selveste maker of Tetris dokumentaren. Finnes på yt.

Btw jeg ble banned fra sgh for life av adam og pussy brothers sand og fuckface mario fra Australia. De selger de største og beste pal spilla I dag.

Jeg er ganske glad at jeg er ferdig med denne dramaen.

oterbart    406

Jeg kjenner ikke så mye til SGH og diverse internasjonale forum, så ingen av disse navnene var kjente for meg. Men da er det altså solgt via bekjente og forum. Kjekt med en venn i USA da. Da har man jo faktisk muligheten til å få tak i litt usa-spill til ok-priser. Frakten osv fra ebay i dag er så heftig at det neppe handles stort derfra lenger fra denne kanten av atlanterhavet.

Lefalaja    68

99% av alle vga jeg har kjøpt er utenfor ebay. De største collectors kjøper ikke fra ebay. Kjenner folk som har tatt fly for å kjøpe face to face! Min gode venn er kanskje top 5 største og beste collector. Han har spill som kommer aldri på ebay.

Siden vga hadde egentlig en personlig verdi som ikke kunne måles av staten så fikk jeg spill som jeg kjøpte 20.000 kr sendt som gave til 20 usd! 

oterbart    406

Hovedgrunnen til at de dyreste tingene ikke selges på ebay er ganske åpenbart at folk ikke ønsker å punge ut avgiftene + alle som byr og ikke betaler. Det er jo finn.no X 120, ebay altså.

9 minutes ago, Lefalaja said:

Siden vga hadde egentlig en personlig verdi som ikke kunne måles av staten så fikk jeg spill som jeg kjøpte 20.000 kr sendt som gave til 20 usd! 

Bare et lite tips, det er ulovlig, selv om det står det er en gave, og VGA er en litt vag tjeneste man betaler for hehe. 

Lefalaja    68

Både ja og nei. Selve vga grading er ikke så mye og spillets verdi kan settes egentlig til hva man vil siden det er veldig gamle spill. Så personlig er disse pengene jeg 'betaler' en gave.. hvis jeg (andre gjør det for meg) betaler litt om gangen. Har faktisk tatt dette opp med advokat! Det er en lovlig smutthull.

oterbart    406
1 hour ago, Lefalaja said:

Både ja og nei. Selve vga grading er ikke så mye og spillets verdi kan settes egentlig til hva man vil siden det er veldig gamle spill. Så personlig er disse pengene jeg 'betaler' en gave.. hvis jeg (andre gjør det for meg) betaler litt om gangen. Har faktisk tatt dette opp med advokat! Det er en lovlig smutthull.

Kommer selvfølgelig an på om det er dine egne spill i utgangspunktet som du sender til usa for gradering, ting du alt eier. Eller om det er noe du kjøper fra utlandet. Det du skal betale moms av blir i tilfelle hvor du sender spillet ditt til usa; kostnaden av tjenesten VGA leverer + frakt. Overstiger den 350 er det moms etc. 

Men kjøper du forsegla vga-graderte spill for 20 k fra usa til norge, så skal du momse av alle 20 k + frakt. Nedbetalingsplan \lån \ kredittkjøp tror jeg ikke tollvesenet ville vurdert et sekund.

Lefalaja    68

Som sagt så har jeg aldri sent inn spill til grading til VGA. Grunnen er at det fort blir dyrt. Bare posten blir dyrere enn alt. Hvis jeg skulle ha noe graded fra norge (kanskje 1% av min samling) så sender jeg til min venn og han tar seg av alt. Du har rett, det overstiger 350 kr lett :)

Jeg personlig har aldri kjøpt spill direkte, alltid via min venn og tom fra ebay (da sender jeg ebay link til han og sier kjøp). Når han har kjøpt med egne penger så beholder han spilla til det er blitt en del før han sender til meg i en stor eske. Som sagt så har han kjøpt spillet og/eller graded den og "passer" de for meg da venter jeg til jeg finner ut om den skal trades eller selges... som igjen han gjør jobben. Dvs at mange ganger så har "jeg" kjøpt og graded og solgt spillet men aldri "hatt" spillet.

Når han sender pakker som jeg vil ha til norge så har jeg og han en personlig "spill konto" som trekkes av når vi mellom oss trader eller låner fra hverandre. Det har vi hatt i mange år. Det er "dekket" fra hans side siden i usa er det strenge lover ang skatter på alt. Han har sjekket opp lokalt slik at ingen av oss får problemer. Er det sniking? Jeg føler det litt ja helt klart siden selv om jeg får slippe unna via boken så har jeg min conscious og.

Sorry guys, kanskje the topic endra litt her ;)

Håper folka kan svare på denne orginale topicen :)

Lefalaja    68

short funny note. en del år tilbake så hadde jeg møte i SR-Bank. forsikring. hun jeg snakka med spurte om private samlinger, som art and shit.

jeg har en annen samling og... spill... ehhh .. trenger du forsikring på det!? :( hahahahah i'm looking like a weirdo :P

oterbart    406

Ja det er sniking men for all del, jeg sier det ikke fordi jeg mener du er en skurk, bare ville tipse deg om det. Er mange som jukser litt med tollen ofc.

Men jeg har et spørsmål til jeg, de VGA-graderte spillene som du og kompisen din har kjøpt "sammen" har du tjent noe på å selge spilla eller har det vært et tapsprosjekt? Har sett du har solgt noen VGA-spill i norge også, men regner med det er komplett umulig å få igjen pengene i norge på VGA-spill i utgangspunktet. 
Men grunnen til at jeg spør;: hvis du har kjøpt spillene og aldri hatt noen glede av å faktisk eie dem, da må du vel ha tjent penger på det? Ellers hva er vitsen? hehe

Lefalaja    68

Selge I norge var bare tull og tap ja. 

Jeg hadde gleden ja men ville gjerne ha disse spillene ut av vga boksene. Så jeg solgte de men samtidig fikk de samme I sealed eller cib. 

Hvis du vil tjene peng på vga så må du go big ellers så taper du.

I alle disse år... kanskje jeg har tjent ca 40—50.000 kr men I det store bildet så var det ikke meningen og aldri om jeg samler for å tjene penger. Har også gitt ca 20.000 kr I spill til folk og iht konkurranser.

Den største turnover var noe jeg kjøpte for 600 usd og solgte rett etter jeg hadde geadert den.. solgt for 5.000 usd!

Det er da jeg skjønte at jeg var med på å ødelegge denne hobbyen. Da bestemte jeg at min samling skal ikke ha noe graderte spill.

Det har vært utrolig gøy og veldig avhengighetsskapende.... glad at jeg er out of the game.

Sinfour    460

1. Investerer penger i spillsamling min - Nei, har aldri investert i spillsamling, men har gjort innkjøp med tanke på videresalg for å bruke til spillsamling.  
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden) Ja, siden jeg var 3 år gammel (81 modell)
3. Spiller nå - new gen Ja
4. Spiller nå - retro Ja
5. Samlingen skal selges før jeg dør Nei, håper jeg slipper det. 
6. Samler på spill du har aldri spilt Jeg samler hovedsaklig på spill jeg spilte før, men har blitt noen med i "in the moment" da man sitter på ebay innimellom og ser etter noe kult..
7. Spiller ikke lengre Spiller stort sett annenhver dag..
8. Bare samler på hva jeg spiller Nei, litt "hyllepynt" også. 
9. Samler bare sjanger Nei, ikke hovedsaklig men noen sjangre har det blitt i samlingen (Final Fantasy og Mortal Kombat)
10. Spiller mer enn 5 timer i uken Ooooh yes (pokker ta deg PUBG....)
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle Ja, det er opplevelsene som er viktigst
12. Samler bare sealed No way
13. Samler sealed/loose/CIB Ja takk begge deler
14. Samler CIB Nei, ikke spesifikk, men noen sjangre
15. Er denne hobbyen en besettelse Nei, men føler det var en periode for en del år tilbake så skulle man ha alt...
16. Bruker alle spare penger på min samling Nei
17. Har lån pga av min samling Nei og det skal jeg aldri ta heller. Spill er hobby, ingen livsnødvendighet
18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr Nei
19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr Ja
20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte) Nei, jeg har barn i alder 11 og 13 år og vi spiller mye sammen. Kona er ikke fan av spill men respekterer min hobby lik som jeg respekterer hennes, og begge våre hobby tar tid. 
21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill Nei
22. Har du en liste når du samler (is there an end?) Nei, ingen liste
23. Skal ungene dine arve din samling Ja, det håper jeg at de skal. De arver en uåpnet PS4 20th anniversary edition når de blir forholdsvis 18 og 20år gamle. 
24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :) Yes, yes yes!!

• Like 1
  • Upvote 1

Skalle    82

1. Investerer penger i spillsamling min - Det hender jeg bruker penger på den, men dette er nok penger jeg aldri får tilbake, med tanke på at jeg ikke har planer om å selge noe.

2. Har spilt før (mer enn 3 år siden) - Har spilt så lenge jeg kan huske.

3. Spiller nå - new gen - Litt.

4. Spiller nå - retro - Først og fremst retro, ja.

5. Samlingen skal selges før jeg dør - Nei.

6. Samler på spill du har aldri spilt - Det begynner å bli en del spill i samlingen som jeg aldri har spilt, men det er bare fordi jeg ikke har tid.

7. Spiller ikke lengre - Joda, når det passer sånn.

8. Bare samler på hva jeg spiller - Ja.

9. Samler bare sjanger - Samler på det jeg vil ha.

10. Spiller mer enn 5 timer i uken - Stort sett så klarer jeg vel å bikke over fem timer i uken.

11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle - Absolutt.

12. Samler bare sealed - Aldri.

13. Samler sealed/loose/CIB - Bryr meg ikke så mye om esker og sånt. Det viktigste er å få spilt dritten.

14. Samler CIB - Har noen esker, men det er ikke viktig for meg.

15. Er denne hobbyen en besettelse - Nei.

16. Bruker alle sparepenger på min samling - Langt i fra.

17. Har lån pga av min samling - Aldri.

18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr - Jeg har aldri betalt så mye for et spill, men jeg har noen jeg kan selge for mer enn 5000.

19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr - Det vil jeg tro.

20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte) - Nei.

21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill - Det er ikke noe krav.

22. Har du en liste når du samler (is there an end?) - Ja, jeg har en liste. En dag vil den være tom. Da blir det bare innkjøp av det som er interessant av ny galskap som kommer ut.

23. Skal ungene dine arve din samling - Om de vil ha den.

24. Spillsamling er faktisk gøy og jeg blir så glad :) - Spillsamling gjør meg ikke spesielt glad, egentlig. Det finnes andre ting i livet som gjør meg mer glad. Men jeg liker å pusle med det.

maD_mAN1983    998

1. Investerer penger i spillsamling min - ikke sånn med tanke på å tjene på den

2. Har spilt før (mer enn 3 år siden) - helt siden vi fikk NES med Mario og Duck Hunt når den var ca. ny

3. Spiller nå - new gen - blir en god del av det ja

4. Spiller nå - retro - ikke for tiden, men har planer om å sette meg ned med et par av spillene jeg har en dag snart

5. Samlingen skal selges før jeg dør - selger litt når jeg trenger penger, og kjøper igjen når jeg har råd, så hvordan det er når den tid kommer er uvisst

6. Samler på spill du har aldri spilt - på et par av konsollene jeg prøver sånn sakte men sikkert å få komplette samling av så

7. Spiller ikke lengre - joda, ca. daglig

8. Bare samler på hva jeg spiller - nei

9. Samler bare sjanger - ingen spesifikk sjanger

10. Spiller mer enn 5 timer i uken - blir nok mer enn 5timer i uken

11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle - prøver å spille mer enn jeg kjøper, men så var det denna tiden man aldri får nok av da 

12. Samler bare sealed - nei, har noen sealed, men det er fordi dem var like billige som brukte

13. Samler sealed/loose/CIB - kommer seg an på hvilken konsoll det gjelder, til konsoll med disc så vill jeg ha cover og helst manual hvis det ikke er noe som er mye dyrere, DS og 3DS foretrekker jeg også CIB da det er lettere å finne igjen :P men av NES og SNES så går det helt greit med cart only

14. Samler CIB - til noen av konsollene så (GBC, GC og alt jeg kjøpere av nyere gen)

15. Er denne hobbyen en besettelse - Nei.

16. Bruker alle sparepenger på min samling - neida, bruker en del på bil og plastmodeller også :P

17. Har lån pga av min samling - har ikke lån av noe slag, ihvertfall ikke i bank (har lånt av bestemor for å kjøpe veteranbil da)

18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr - tror ikke det nei, dyreste jeg har lyst på ligger til rundt 3000kr CIB 

19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr - Usikker, lå på mellom 30k og 40k når jeg sjekket for noen år siden, men har solgt mye og kjøpt mye etter det, så aner ikke hva den er verdt nå

20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte) - Nei.

21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill - er jo en fordel

22. Har du en liste når du samler (is there an end?) - har snart lister over listene mine :P 

23. Skal ungene dine arve din samling - Om de vil ha den og jeg får noen 

24. Spillsamling er faktisk gøy og jeg blir så glad :) - tja, man blir jo fornøyd når man får tak i ting man har vært ute etter lenge, men er vell ting som gjør meg mer glad vill jeg påstå, blir gla hver gang jeg ser ut på veteranbilen jeg har nå ^^,

vintagegmr    1160

1. Investerer penger i spillsamling min- Nei, det er bare idiotisk. Dette er en morsom hobby, ikke en sparegris.
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden) - Helt siden jeg spilte pong på tidlig 80 tallet. Så godt over 30 år.
3. Spiller nå - new gen - Ja noe, men lite og sjeldent
4. Spiller nå - retro - Masse, jeg er borti retrospill og ting som har med det å gjøre nesten daglig.
5. Samlingen skal selges før jeg dør - Det kan godt hende, men jeg skal kose meg med det lenge til før det er et tema. 
6. Samler på spill du har aldri spilt - Ja, men alle spillene jeg får tak i testes og spilles før det havner i hylla.
7. Spiller ikke lengre - Spiller når jeg har mulighet. 
8. Bare samler på hva jeg spiller - Nei, samler sammen så godt som komplett NES samling som jeg klarer. Så blir nok en del som bare står der.
9. Samler bare sjanger - Nei
10. Spiller mer enn 5 timer i uken - nesten, med jobb, barn og medlem i retrotimen osv så er det dessverre for lite tid til spilling
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle - ja det vil jeg si, å kunne spille de spillene som virkelig er bra, det er viktigere enn å ha masse i hyllene.
12. Samler bare sealed - Nei, forseglede spill er ikke for meg, de skal spilles, ikke utstilles.
13. Samler sealed/loose/CIB - Samler stort sett bare carts, bryr meg ikke så mye om bokser og manualer. Har en del av det, men det er ikke det som betyr mest for meg. 
14. Samler CIB - Vel, ja om spillet jeg mangler kommer i cib til en ok pris så kjøper jeg det, men det er ikke et must. Ikke i det hele tatt.
15. Er denne hobbyen en besettelse - Nei, det går i rykk og napp. Tar det litt som det kommer etter som det skal være kos og ikke noe som tar over.
16. Bruker alle spare penger på min samling - Nei, familiemann kan ikke prioritere samling fremfor familie. Spillsamling har et lite budsjett i forhold til resten av budsjettet til husholdningen.
17. Har lån pga av min samling - Grøss, nei heldigvis ikke.
18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr - Ja
19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr - Ja
20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte) - Absolutt ikke, min familie aksepterer spillsamling og spilling som en hobby.
21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill - Nei, dette er min hobby. Akkurat som jeg ikke har hest og ridning som hobby som min kone har.
22. Har du en liste når du samler (is there an end?) - Det har jeg. NES komplett samling. Alle NTSC - PAL-b og SCN skal bli så godt som komplette.
23. Skal ungene dine arve din samling - Om hun vil ha det så ja, hvis ikke så arver hun det det er verdt når det blir solgt.
24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :) - Jeg liker godt samlingen, koser meg med hobbyen min og jakten er alltid spennede og tilfredsstillende.

Rony12345    149

1. Investerer penger i spillsamling min- Ja, men ikke med tanke på at jeg skal tjene penger. Men har jo lagt inn noen lapper i denne samlingen
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden) - Spilt siden jeg var en 5 - 6 år gammel pjokk, så spilt i ca 17 år
3. Spiller nå - new gen - Svært lite
4. Spiller nå - retro - Mer enn new gen, men dessverre ikke så mye som jeg skulle ønske. Må bli flinkere til å spille, for det er noe av det morsomste jeg vet
5. Samlingen skal selges før jeg dør - Usikker, kommer ann på livssituasjon. Når jeg er i pengekrise så er det dessverre den som ryker først. Per nå har jeg ingen krise heldigvis, men var en periode for ett års tid siden jeg slet endel og måtte selge unna litt. 
6. Samler på spill du har aldri spilt - Ja, samler på det meste
7. Spiller ikke lengre - Spiller når jeg har mulighet. 
8. Bare samler på hva jeg spiller - Nei
9. Samler bare sjanger - Nei
10. Spiller mer enn 5 timer i uken - Varierende, kan spille mange timer i ett par uker før jeg nesten ikke spiller på ett par måneder. Går i rykk og napp
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle - Jeg koser meg med begge deler. Det gir meg en god følelse å bare se spillet i hylla, men også å spille det.
12. Samler bare sealed - Nei, kjøper om jeg får til en ok pris, men generelt altfor dyrt for min lommebok
13. Samler sealed/loose/CIB - N64, NES, SNES og Gameboyspill samler jeg alt av. Alle andre konsoller kjøper jeg kun CIB
14. Samler CIB - Både CIB og carts
15. Er denne hobbyen en besettelse - Nei, det er en hyggelig hobby på fritiden
16. Bruker alle spare penger på min samling - Nei, var en periode det tok litt over, men roet meg nå. Trenger penger til mye annet også
17. Har lån pga av min samling - Nei, det skal jeg aldri ha heller
18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr - Nei
19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr - Ja
20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte) - Nei
21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill - Nei, men den må ha forståelse for at jeg liker det
22. Har du en liste når du samler (is there an end?) - Nei, samler det jeg kommer over, har mål om komplett Samling av alle retrokonsoller, så mye igjen!
23. Skal ungene dine arve din samling - Jeg hater barn og har ingen planer om å få en unge selv
24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :) - Jeg synes det er gøy å finne skjulte skatter, og blir glad av å kunne se på samlingen på rommet =)

Alyxx    76

1. Investerer penger i spillsamling min
Det er jo klart det er en investering, men jeg ser ikke på det sånn. Handler mer om å skaffe spill jeg synes er fete og har lyst å spille. Sjelden jeg kjøper spill bare fordi de er sjeldne eller verdt penger.
2. Har spilt før (mer enn 3 år siden)
Spilt siden jeg var 2-3 år gammel.
3. Spiller nå - new gen
Ganske mye. Kanskje litt for mye egentlig. Moderne spill er ganske tidskrevende.
4. Spiller nå - retro
Retro spiller jeg mye i håndholdt form, særlig på bussen på vei til jobb og tilbake. Og også en del hjemme når jeg har lyst.
5. Samlingen skal selges før jeg dør
Neppe, med mindre jeg havner i en krise.

6. Samler på spill du har aldri spilt
Egentlig ikke. Jeg foretrekker å samle på spill jeg har et forhold til.
7. Spiller ikke lengre
Spiller så mye som mulig.
8. Bare samler på hva jeg spiller
Jepp. Aldri sett vitsen i å samle på spill jeg ikke kommer til å spille.

9. Samler bare sjanger
Det går mye i shooters, men jeg er ikke kresen.

10. Spiller mer enn 5 timer i uken
Jepp.
11. Spilling er mer viktig for meg enn å samle
Jepp.

12. Samler bare sealed
For dyrt for meg, og dessuten ser jeg ikke vitsen i å samle på noe jeg ikke kan spille.

13. Samler sealed/loose/CIB
Samler mest loose.

14. Samler CIB
Kommer en på prisen.
15. Er denne hobbyen en besettelse
Tja, litt.

16. Bruker alle spare penger på min samling
Det hender ja.

17. Har lån pga av min samling
Nope.

18. Har et spill som koster mer enn 5.000 kr
Nope.

19. Min samling er verd mer enn 50.000 kr
Vanskelig å si.

20. Påvirker min familie/livet (dårlig måte)
Nope.

21. Min kjæreste/kone/mann må like (tåle) å spille spill
Ja, heldigvis har jeg en type som elsker spill.

22. Har du en liste når du samler (is there an end?)
Lager alltid liste. Liker å vite hva jeg har.

23. Skal ungene dine arve din samling
Er det som er tanken.

24. Spill samling er faktisk gøy og jeg blir så glad :)
Absolutt.