Jump to content
Dadaph

Årets spill 2017?

Recommended Posts

Dadaph    630

Da var det den tiden igjen. Året har så godt som passert, og vi sitter her og mimrer over hva det nå var vi spilte de siste 12 månedene. Men hva var egentlig de beste spillene i år?
Som vanlig, ettersom dette er et Retroforum, og dette er ganske uformelt, er det greit med to lister, en for spillene som kom i år, og en for eldre spill man har brukt tid på i år.

Så... hva er de beste spillopplevelsene 2017 gav dere?

Dadaph    630

Syntes 2017 var et fantastisk år for spill. Som vanlig kom det flere spill enn jeg noensinne har tid til å spille. Men ettersom jeg er veldig glad i Nintendo, og Nintendo hadde en fantasatisk konsoll-lansering, sitter man igjen med mye bra.

Likevel klarer jeg ikke helt fylle en topp 10... det var rett og slett flere spill i honorable mentions-lista jeg ikke fikk spilt, så jeg tar dem først.

Xenoblade Chronicles 2 (Switch) Elsket eneren, syntes X var bra de første timene, men forferdelig de siste. Hører dette skal være nærmere Wii-spillet, så jeg har gode forhåpninger, det kom bare for sent på året for meg.

Horizon (PS4, Xbone) Dette ser jo helt fantastisk ut, men med tanke på at jeg hverken eier en Xbone eller PS4, får jeg ikke spilt dette. Synd :(

Nier (Steam, PS4, Xbone) Hørt bra ting, men det kom de månedene jeg satt fastlåst i Hyrule og har ikke fått somlet meg til å plukke det opp.

Wolfenstein 2 (Steam) Elsket det første av de nye spillene, og kan ikke tro at dette er noe dårligere. De valgte bare å slippe det samme dag som Mario Odyssey. Det blir nok plukket opp på et fremtidig Steam-salg.

Assassin’s Creed Origins (Steam, PS4, Xbone) Etter Black Flag, sverget jeg å aldri spille et nytt AC, men Origins ser faktisk veldig gøy ut. Bare synd de valgte å slippe det samme dag som Mario Odyssey. Det blir nok plukket opp på et fremtidig Steam-salg.

Fortnite (PC) Et Free to Play-spill som jeg har sett litt på. Original ide med Battle Royale, hvor man spiller rundt på et åpent kart og skal være den siste gjenlevende spilleren. Cartoony og flott grafikk. Ser virkelig gøy ut, jeg har bare ikke turt å spille det selv, fordi jeg vet jeg blir avhengig.

Vel, det var de jeg ikke spilte.
Her er de jeg faktisk spilte:

9: Dragon Quest VIII (3DS) Jada, en klassiker fra PS2, men det er blant de beste JRPGene som noensinne er laget, og 3DS-versjonen kom ut i år. Den mangler riktignok den orkestrerte musikken, men bortsett fra det er det en port verdt å spille.

8: Blaster Master Zero (Switch, 3DS) Blaster Master var et av de kuleste spillene på NES, så det var gøy å se en remake som tar opp arven på denne måten. Den gjenskaper ikke originalen scene for scene, men tar heftig inspirasjon fra det. Brettene er der. Bossene er der, med små forandringer. Det er et tydeligere plott for den som bryr seg om sånt, og det er små forandringer som gjør det mer spillbart sett med dagens øyne.
God retroplattformer verdt en titt.

7: Samus Returns (3DS) Jeg har ikke fått fullført dette ennå, så det kan stige eller falle på lista. Det er et Metroid-spill, et godt spill, men det mangler noen av elementene jeg savner fra mine favoritter i serien. Det er veldig lineært, på en kunstig måte. Snarveier og sequence breaking er med viten og vilje blokkert. Men om vi ser det som en semi-lineær opplevelse, er det gøy.
Hviler litt heavy på action-biten, men det gjør det ganske godt der. Bra spill, men må spilles mer før jeg gir en endelig vurdering. Derfor ganske lavt på min liste.

6: South Park: Fractured But Whole (Steam, PS4, Xbone) Også dette er forholdsvis lavt på lista, rett og slett fordi jeg etter at spillet var ferdig, følte meg litt tom og skuffet. Det er nesten dobbelt så langt som det første spillet, men likevel føltes det mindre minneverdig. Det stiller sterkere med gameplayet, men likevel følte jeg det manglet noe... det var nesten for safe. Det var ingen øyeblikk som stakk ut som fantastiske på samme måte som de mest minneverdige bitene av Stick of Truth.
Men når alt kommer til alt, er det fortsatt et veldig godt spill med hysterisk South Park-humor og fantastisk gøyalt kampsystem. Jeg skulle bare ønske det var mer.

5: Sonic Mania (Steam, Switch, PS4, Xbone) Disclaimer: jeg er ingen stor fan av Sonic. Synes eneren egentlig er litt meh, 2 er fantastisk, og deretter datt jeg av. 3D-serien er ubeskrivelig ræva.
Men Sonic Mania storkoste jeg meg med, det føltes veldig som 2, bare modernisert på en god måte. Veldig gøy, og det beste jeg har sett med Sonic noensinne. Ja, jeg synes det overgår min tidligere favoritt, Sonic 2.

4: Cuphead (Steam, PS4, Xbone) Bossrush-actionplattformer. Gøy i seg selv, men det er tegnefilmgrafikken som gjør det ubeskrivelig minneverdig. Her har vi et spill hvor grafikken fatkisk løfter gameplayet. Man blir aldri frustrert over å dø. Man vil bare prøve igjen for å se hva slags galskap som venter. Det er utfordrende, men sjeldent følte jeg at det var noen annen enn min feil at jeg døde.

3: Mario + Rabbids (Switch) Som alle andre var jeg skeptisk da de første bildene kom. Men straks spillet faktisk ble vist frem på E3 og en av utviklerne satt i publikum og gråt, følte jeg at dette måtte være verdt et forsøk.
Og sannelig min hatt, spillet er jo kjempebra. Spilt svært lite taktiske spill før dette, men følte det var verdt hvert sekund av spilletiden det tok å fullføre det 100%. Fantastisk!

1: Mario Odyssey (Switch) Ikke vanskelig å se denne komme. Førsteplassen min går til Mario Odyssey. Mer fantasifullt spill skal man lete lenge etter. Det tar det beste fra tidligere spill, og skaper noe nytt i tillegg. Ubegrenset sjarmerende. Verdt å kjøpe en Switch for.

1: Zelda Breath Of The Wild (Switch, WiiU) Ikke vanskelig å se denne komme. Førsteplassen min går til Breath of the Wild. Mer fantasifullt spill skal man lete lenge etter. Det tar det beste fra tidligere spill, og skaper noe nytt i tillegg. Ubegrenset sjarmerende. Verdt å kjøpe en Switch for.

Men som alle her, spilte jeg jo også noen eldre spill. Lite fra NES/SNES-eraen i år, men mye annet godt:

10: Resident Evil 4 (Gitt ut på nesten like mange systemer som Skyrim) Aldri spilt dette før. Likte 1-3 på PS1, så bestemte meg endelig for å spille dette. Gikk for Wii-versjonen, da jeg hørte gode ting om kontrollen, og ja, kontrollen satt som et skudd.
Og om vi ser bort fra forferdelige QTEs og at halve spillet er et eskorteoppdrag, var det også mye gøy. Spillet ble faktisk sjeldent frustrerende, så det var godt gjort. Men for et spill som topper så mange «Beste spill noensinne»-lister, må jeg innrømme at jeg ble litt skuffet.

9: Final Fantasy Tactics (PS1) I år rakk jeg å komme meg gjennom FF6, FF7, FF8 og FFT.
FF6 har jeg spilt en million ganger før, FF7 og FF8 er ikke mye å skryte av, men FFT var et deilig friskt pust. Er ikke vant til taktiske spill, og dette har sine svakheter med veldig ujevn vanskelighetsgrad. Men jeg koste meg likevel. Absolutt verdt en titt om man liker taktikk og/eller Final Fantasy. Og dette holder deg ikke i hånda!

8: Paper Mario: Color Splash (WiiU) Fikk riktignok dette spillet til jul i fjor, men fikk spilt det mest i år.
Spillet er utrolig morsomt. Det har litt de samme problemene som Sticker Star på 3DS, men jeg likte det spillet, og liker dette enda bedre. Et spill jeg bare ble glad av, men jeg håper neste Paper Mario ditcher kortsystemet.

7: Far Cry 2 (Steam) Her har vi et spill som alle trakk frem som skuffende da det kom, men som har aldret helt fantastisk. Det føles veldig indie, mer en overlevelses-simulator hvor man løper rundt malariasyk i Afrika og skyter slemminger. Det er ikke så over the top som 3 og 4 var, det er ikke like sinnsvakt gøy som Blood Dragon var, men det klarer å stå på egne ben som et mørkere, mer dystert spill, hvor begrensningene i gameplayet gjør at man blir veldig involvert.
Anbefaler at man tar en ny titt på dette, enten man ble skuffet da det kom eller ikke.

6: Rayman Legends (WiiU, Steam, PS3, 360) Spilt WiiU-versjonen, og jeg fatter ikke hvordan spillet er på andre plattformer, da halvparten av banene krever touch-skjerm... ble de fjernet?
Uansett er jeg ikke veldig fan av momentum-baserte sidescrollere, men dette hadde så mye sjarm at jeg ikke kunne annet enn å smile.

5: Wolfenstein: The New Order (Steam) Iblant er alt man trenger et godt gammeldags skytespill hvor man skyter nazister i et alternativt 60-tall, og dette leverte. Takk, Id!

4: Rise of the Tomb Raider (Steam, PS4, Xbone) Jeg likte dette enda bedre enn det første. Spilte PC-versjonen, så siktingen var langt fra like irriterende. Det var herlig utforsking, gøyale puzzles og tombs. Mye bra action. Et virkelig godt moderne AAA-spill gjort rett.

3: Banjo Kazooie (N64, 360) 3D-plattformere har aldri vært helt min greie. Selv ikke Mario 64 har imponert meg noe særlig. Men jeg har lastet ned Banjo på 360, og bestemte meg endelig for å gi det et forsøk...
Og det er jeg veldig glad jeg gjorde. Spillet har aldret fantastisk. Solid framerate, knallgod kontroll, fantastiske brett, og svært lav frustrasjonsfaktor. Noen problemer var det, det jævla quiz-spillet på slutten kan dra rett til helskotten, men bortsett fra det var det en helhetlig god opplevelse. Overaskende for min del.

2: Witcher 3: Blood and Wine (Steam, PS4, Xbone) Tilleggspakke nummer 2 til Witcher 3 er så stor og involvert at den kunne vært sitt eget spill alene. Jeg elsker Witcher 3, og denne tilleggspakken var prikken over i-en. Eneste som er leit er at dette var slutten på et fantastisk spill og en fantastisk serie. Jeg vil bare ha mer!

1: Civilization VI (Steam) Jeg har spilt Civlization siden II i Windows 95, og synes faktisk hver versjon har blitt bedre og bedre (selv om noen, som V trengte litt drahjelp av tilleggspakker).
Civ6 kom ifjor, men jeg hadde ikke tid til å spille det før nylig. Og for et spill! Allerede uten noen tilleggspakker, står det kanskje som seriens beste. Jeg liker virkelig hvor mye mer involvert man er med planlegging av byene. Det diplomatiske spillet er også langt bedre nå, man forstår hva AIen pønsker på og kan dermed spille langt mer effektivt rundt dem slik at alle ikke bare erklærer krig på deg uten synlig grunn. Bravo!
Gleder meg til tilleggspakken, sånn at et fantastisk spill kan bli enda bedre.

Phuuuh, det var mine. Hva er deres?

Edited by Dadaph

maD_mAN1983    998

Husker nesten ikke hva jeg har spilt i år :P 
Men Horizon Zero Dawn og Breath of the Wild ligger nok på delt førsteplass for min del av nye spill :)
Har nesten bare spilt PS4 i år, og klarer ikke helt å sette noen rekkefølge på resten av de jeg har spilt heller da jeg likte alle godt, men resterende jeg har spilt for første gang i år så har vi Heavy Rain, Beyond Two Souls, Root Letter og Just Cause 3, alle 4 likte jeg veldig godt, og på siste plass av det jeg har spilt kommer Mafia 3, likte det godt også, men ikke like godt som de andre.
Og er det noen andre spill jeg har spilt for første gang i år så husker jeg de rett og slett ikke nå, har dog ikke tatt med spill jeg bare har begynt på og ikke spilt langt nok til at jeg vill si noe om hva jeg syns om de enda.

Sinfour    459

Året 2017 var det året jeg skulle ta meg tid å runde alle spillene jeg kjøpte. Men den gang ei... jeg skylder faktisk på PUBG :D 

Men Zelda BOTW må jo nevnes her, for det ble spilt gjennom så det holdt og koste meg hvert sekund. Holder på med Mario Odyssey nå som jentene mine har rundet det, og liker det så langt. Fikk aldri summet meg til å faktisk starte på Cupheads, men det ligger da å venter... sammen med flere andre spillene.

Uansett, Zelda BOTW får min stemme som Årets Spill, men med PUBG på en close 2 plass. Det er fordi det siste halve året har brukt mye tid på PUBG og koser meg hver jævla gang.

Andre spill som kan nevnes som jeg har spilt men ikke gjort ferdig (enda) og som jeg liker veldig godt.

Destiny 2

Gran Turismo Sport

Får håpe 2018 blir året vi får 32 timer i døgnet og tvunget spilling 3 timer hver dag.

Dadaph    630

Destiny 2 burde jeg kanskje ha ført opp på honorable mentions. Har jeg snust på selv, men vet ikke om jeg vil like, så jeg går og venter på et tilbud... om det noensinne settes ned.

Av nysgjerrighet, hva er PUBG?

Edited by Dadaph

maD_mAN1983    998

PUBG (Player Unknown Battle Ground tror jeg er fulle tittel), online multiplayer skytespill, last man standing, har sett Ine har streamet det en del ganger, er tydligvis et spill som er populært hos ungdommen nå til dags :P

Dadaph    630

Minner meg om Fortnite, bare uten byggingen. Kanskje sjekkes ut, men jeg er ikke særlig fan av grafikken, ser veldig generisk ut, men jeg liker spill hvor en kan tøyse og tulle rundt.

Sinfour    459
20 hours ago, Dadaph said:

Minner meg om Fortnite, bare uten byggingen. Kanskje sjekkes ut, men jeg er ikke særlig fan av grafikken, ser veldig generisk ut, men jeg liker spill hvor en kan tøyse og tulle rundt.

grafikken gjør ingenting, og vi har satt ned grafikken for å se fiender i grasset noe lettere. Jeg har spilt dette spillet i nærmere 180 timer nå og sitter igjen med glede og latter. Man kommer opp i så mange situasjoner som man ikke trodde var mulig :D 

Skalle    81

1. Breath of the Wild (Switch) - Zelda vinner selvsagt. Kanskje det aller beste som er laget i hele serien. Kanskje. Det er i hvert fall bra, det skal være sikkert. Jeg har ikke noe å si som ikke allerede er sagt.

2. Mario Odyssey (Switch) var en veldig ålreit opplevelse. Det var et spill jeg egentlig ikke syntes så spesielt bra ut, og jeg hadde ikke tenkt til å kjøpe det en gang. Men så endte jeg opp med det likevel, og koste meg gløgg ihjel. Fantastisk! Har ikke spilt noen av Galaxy-spillene og jeg føler nå at tiden er inne for å gå tilbake for å få med meg de også.

3. Metroid: Samus Returns (3DS) - Nytt Metroid. Ordentlig Metroid. Metroid 2 har endelig fått den remaken det fortjener (selv om AM2R-prosjektet absolutt var innafor). Ikke helt remake heller, men nok elementer til at man kjenner seg igjen. Vi trenger flere sidescroller-Metroid-spill. Virkelig. Syntes at dette var solid, til tross for at det var en smule lineært - men det var originalen også, så det måtte vel bare bli sånn.

4. SteamWorld Dig 2 (Switch) - Fabelaktig metroidvania som bygger videre på historien fra det første spillet. Mer historiedrevet og nærmere Metroid enn tidligere. Image & Form der borte i Sverige vet hvordan man lager spill, de har enda ikke skuffet meg.

5. Cuphead (Xbox One) - Fikk aldri spilt gjennom hele, men for et grafisk snitt! Elsker stilen til dette spillet, og jeg er også av de menneskene som liker vanskelighetsgraden.

6. Mario Kart 8: Deluxe (Switch) - Det beste i serien til nå, synes jeg. Spilte aldri MK8 til Wii U, så dette var en gledelig opplevelse. Mange kule baner og gøy musikk. Og sinnsykt mye frustrasjon...

7. Rythm Paradise Megamix (3DS) - Det er hva det er. Rart og merkelig og ganske gøy. Fint spill å ta med seg på tur når man ikke har så mye tid til overs. Helt ålreit.

8. Star Fox 2 (SNES) - Nytt i den forstand at det aldri er gitt ut offisielt før. Det var ikke noe spesielt bra, og ikke spesielt vanskelig heller. Treig musikk også. Forstår hvorfor det aldri ble utgitt, men gøy å prøve.

Det var de eneste nye spillene jeg har spilt i år. Har til gode å skaffe meg Superstar Saga til 3DS, men om det er like bra som originalen, så hadde det fortjent en plass oppover der i hvert fall.

"Nye" gamle spill jeg har fått rotet meg til å spille:

1. Final Fantasy VI (SNES) - Har endelig fått rotet meg til å spille dette. Har ikke rundet det enda heller, men har kommet ganske langt. Liker det veldig godt sålangt, og vil rangere det blant de beste i serien.

2. Bayonetta (Wii U) - Veldig kult, faktisk. Så kult at jeg kommer til å prioritere å få spilt toeren når det måtte la seg gjøre etter hvert. Veldig absurd og raff historie, og sinnsykt kult design på alle fiendene. Overraskende gøy.

3. Majora's Mask 3D (3DS) - Et av mine favorittspill faktisk. Har ikke fått surret meg til å åpne forseglingen på det før i år. Noe har blitt bedre, noe har blitt dårligere. Noe har blitt annerledes uten noen som helst grunn. Et ålreit gjensyn, og fremdeles blant de beste i serien.

4. ReCore (Xbox One) - Veldig tydelig at det er deler av Metroid Prime-teamet som har laget dette. Kult konsept, og en kul spillopplevelse. Sinnsykt mye lastetid, riktignok...

5. Kid Icarus: Uprising (3DS) - Veldig gøy til tross for litt harry kontroll. Sinnsykt mye rart å finne, og absolutt en god utfordring. Hadde egentlig ikke noe tro på at denne spillserien skulle klare seg i 3D, men det gikk faktisk ganske bra. Likte de StarFox-aktige flydelene best, men absolutt verdt å spille.

6. Professor Layton and the Miracle Mask (3DS) - Helt ok, ikke det beste i serien, men greit å få spilt gjennom. Artig historie og morsom plot-twist som vanlig.

7. Hyrule Warriors Legends (3DS) - Det er hva det er. Hadde planer om å samle alt i hele spillet, men det er så latterlig store mengder at jeg måtte gi meg etter en stund. Ikke det mest minneverdige spillet jeg har spilt, men helt greit.

Mulig jeg har glemt noen, men jeg tror at dette er alt jeg har spilt i år. Zelda har definitivt tatt mest tid, men jeg vil påstå at det har vært et bra spillår. Prøver å være litt flinkere til å spille møl som jeg har hatt i hylla i årevis uten å spille, men jeg var ikke så veldig god på det i år heller... Vi får se om jeg greier å gjøre noe med det neste år (særlig).

fuuma    507

Tror jeg kun har spilt 5 spill som kom ut i år, men kan da sette opp listen.

1. Super Mario Odyssey

2. Zelda Breath of the Wild

3. South Park Fractured but whole

4. Yakuza 0 Dette har jeg nesten akkurat startet på, men virker veldig lovende så langt. Dette er første gangen jeg spiller noen spill i den serien, men det er vel et kurrant tidspunkt å starte på siden de driver å lager remakes av de tidligere spillene nå. 

Har også spilt PUBG, men det vil jeg ikke ha på listen min siden jeg ikke liker spillet. Syntes denne sjangeren er oppbrukt etter Dayz, Arma 3 battle royale, H1Z1 osv. alle sammen er samme spillet i ny innpakning. Er det samme som med alle moba's, de så suksessen til DOTA modden i wc3, så måtte alle andre prøve å lage et lignende spill. Det er ingen som klarer å komme opp med noe nytt på multiplayer fronten om dagen virker det som. Er fortsatt de spillene jeg spilte for nærmere 20 år siden som er de beste online spillene.