Jump to content
Sign in to follow this  
Boomstick

Forskjøvet bilde, SMS RGB

Recommended Posts

Boomstick    78

Nå har jeg prøvd alt og kommet til enden av hele google, og finner ingen løsninger på mitt merkelige problem. Kanskje Retro1 kan løse floka?!

Jeg har oppgradert de fleste konsollene mine med RGB (de som ikke krever modding). Det gir flotte resultater, med ett unntak. Sega Master System (MkI) havner alt for langt til venstre på skjermen. Med andre ord mangler noe bildeinformasjon på venstre side (en cm eller to), mens det er en tilsvarende svart stripe langs høyre kant. Jeg kan selvsagt justere horisontal posisjon på tv'en, men da vil jo alle de andre konsollene og spillerne bli forskjøvet andre veien igjen. Alt annet kommer nemlig perfekt sentrert opp på skjermen. I tillegg er bildet påfallende mørkt, sammenlignet med andre konsoller i RBG. Faktisk såpass at Light Phaseren blir ganske upålitelig.

Først trodde jeg det var kabelen, så jeg fikk tilsendt en ny fra retrogamingcables.co.uk. Ingen endring.

Så tenkte jeg at det måtte være konsollen, så jeg prøvde med min Master System II, og den har akkurat samme problemet. 

Dermed antok jeg at det hadde med kompatibilitet med tv'en å gjøre, men jeg får samme resultat på begge mine CRT'er (B&O MX4000 og MX7000) og på plasma-tven i stua.

Hvor i all verden ligger feilen? Jeg har altså prøvd to ulike modeller av konsollen med to ulike RGB-kabler (riktignok fra samme firma) på tre ulike TV'er, og alle gir samme forskyvning av bilde. Det skal da ikke være sånn? 

Jeg har spurt support på Retrogamingcables, men de har ingen flere forslag til feilsøking eller tiltak. Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha betydning er at begge mine SMS (I og II) er franske, og jeg kjenner jo til at franske N64 forholder seg litt annerledes til tilkoblinger. Men gutta på Retrogamingcables mente at det ikke skulle ha noe å si. Google har lite å melde om dette problemet. Det er side opp og ned om horisontal justering av bilde, men det er på selve tv'en. Og siden alt annet jeg kobler opp er perfekt sentrert kan jo ikke det være problemet. Det eneste jeg har funnet som er i nærheten gjaldt en Saturn som var skjev der alt annet var rett, og da fant de ut at det var feil med jordingen på Scart-kabelen. Men det virker ikke å være tilfelle her.

Noen ideer? Anybody?

oterbart    406

Er ikke sikker på om det er en feil. Jeg bruker samme TV (B&O) og synes dette er et problem fra konsoll til konsoll, at man må inn og justere for å få perfekt bilde geometrisk, og ikke alle konsollene gir samme resultat på skjermen. Jeg konkluderte rimelig raskt med at jeg trenger flere TV-er, som er stilt inn til den\de konsollene som passer sammen. Men jeg har ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg en haug med TV-er. 

Boomstick    78

Hmm, det ville da være for ille. Syns det er påfallende at alt annet jeg kobler til går fint, med bare det ene unntaket. Men ingen regel uten unntak, selvfølgelig.

Jeg har tenkt på at en quick fix ville være å kjøpe en Master System Converter, men jeg liker liksom best å spille på det originale systemet. 

Nå har jeg faktisk tre crt'er, alle B&O (har ikke klart å dy meg når de dukker opp lokalt på finn), men det krever litt omorganisering å koble opp alle til daglig bruk. Men anledningen byr seg snart, for jeg flytter fra leilighet til hus i mars, og da går bula mi fra en liten bod til et eget rom. Der har jeg vurdert å ha to TV'er med ryggen til hverandre, slik at det blir to soner - én for gaming opp til 16-bit, og én for mine "nyeste" konsoller som er Saturn og PS1, samt Laserdisc etc.

Men jeg skulle likevel gjerne funnet en løsning på problemet uten å måtte ty til flere TV'er eller fikle med innstillingene hver gang.

oterbart    406

Hos meg er feks. Mega Drive og SNES ikke riktig omhverandre uten å surre med innstillingene (om bildet skal være perfekt). 

Boomstick    78

Allright! Da får jeg slå meg til ro med det så lenge. 

Kanskje det blir en Master System Converter likevel. For det går vel an å bruke håndkontrollen fra SMS på en Mega Drive? Men hva med Light Phaseren?