Jump to content
Sign in to follow this  
Rony12345

Rensing av maskin

Recommended Posts

Rony12345    143

Jeg har en bekjent som har arvet en veldig støvete Nintendo 64 + spill. Er det noen her på forumet som driver med rensing av maskiner og spill? Og hva er evt prisen?

Snakk om ca 20 spill + konsoll. 

oterbart    406

Dette kunne jeg i teorien ha gjort, men det blir fryktelig dyrt. 145 x 2 i sending, og måtte tatt minst 1000 kroner for jobben.

vintagegmr    1157
7 hours ago, oterbart said:

Dette kunne jeg i teorien ha gjort, men det blir fryktelig dyrt. 145 x 2 i sending, og måtte tatt minst 1000 kroner for jobben.

Må si meg enig med "Otterton" her. Den prisen han stipulerer her er nok riktig. :D

GamerCabbit    174

Spørs sikkert litt på hvor grundig rens det er snakk om også. Er jo litt forskjell på å bare blåse konsollen fri for støv, gå over den og kassettene kjapt med en klut og rense pinsa på kassettene mot å grundig vaske og rense hele konsollen, fjerne all skitt fra kassettene og gå grundig over kontrollerne inn- og utvendig, inkludert rens/oppstramming av analogstikken. 90 min. vs 4-5 timers arbeid (pluss tiden det tar for plastikken å tørke skikkelig etter grundig vask)...

oterbart    406

Med min stipulerte pris så var det jeg hadde i tankene en ordentlig rens, hvor alt skrus opp og renses skikkelig. Bare å skru opp og skru sammen 20 N64-spill er en tidkrevende operasjon, men jobben er såpass enkel at dette burde man gjøre selv. Det er mitt tips.

Øyvind G    25

Dette gjør du enkelt selv. 

Siden N64 ikke har vifter og den har lokk der du setter i spillen er det ikke sikkert du trenger å gjøre noe innvendig. 

Utvendig rens av konsoll og spill kan jeg anbefale nanosvamp. Denne brukes kun med rent vann og fjerner det ingen såper klarer. Den har litt slipende effekt så bør ikke brukes på blanke flater, men N64 er matt hele veien. 

Nanosvamp fåes billig på ebay. Søk på melamine sponge på ebay så får du 100 stk for en 50 lapp. De blir fort slitt og kan brukes til alt i hjemmet også. Platetopper, tegning på bord, vegger osv. 

Innvendig i spillene holder det med å rense pinnene med q tip og dprit, feks blårens. Du trenger ikke åpne spillene. 

Hvis du vil åpne de så er det mange som bruker viskelær på åinnene. 

Rundt knapper og andre trange plasser på controller kommmer du langt med såpe eller sprit sammen med en pensel. Pass på bruken her slik at di ikke "fyller" kontrolleren med såpe. 

oterbart    406

"Innvendig i spillene holder det med å rense pinnene med q tip og dprit, feks blårens. Du trenger ikke åpne spillene. 

Dette kommer helt an på hvor skitne spillene er. Det er titt og ofte at man faktisk må skru opp spillene for å komme til og få vekk skitten som ligger inne i kasseten. Jeg velger å skru opp samtlige spill, alltid.

Håndkontrollere er det også lurt å alltid åpne og rense skikkelig, ofte er problemet at gummipads og connectorflater inne i kontrollen er fulle av skitt. 

Rony12345    143

Takk for tips og prisstipulasjoner. Jeg får høre litt med min venn, men da vet jeg ca hva som må beregnes av tid og penger på det, så takker for svar =)