Jump to content
Sign in to follow this  
Boomstick

Atari lynx, holder den mål?

Recommended Posts

Boomstick    78

Vurderer å kjøpe en Lynx, men jeg er usikker på om den har tålt tidens tann. Er den spillbar i 2018, eller er det vanskelig å gå tilbake til fordums skjermkvalitet? Jeg har forsøkt å se på YouTube, men nesten alle videoene er fra emulatorer. Er det noen som har førstehåndserfaring med Lynxen her. Hvordan er skjermen egentlig? 

Jeg spiller desidert mest på håndholdte konsoller, og mest av alt på GBA SP (ags-101). Jeg har lyst på både game gear og lynx, men er redd for at jeg er for bortskjemt med gode skjermer. 

Emulatorer er ikke egentlig et alternativ, men jeg kan kanskje vurdere å emulere på en PSP Go eller lignende. Noen som har erfaring med dette? 

GamerCabbit    174

Jeg testet nylig både en Game Gear og en Lynx, begge refurbisha slik at de mer eller mindre er så gode de kan være, og ærlig talt synes jeg ingen av dem holder mål i dag. Artige å ha i en samling, men personlig ville jeg heller emulert spillene enn å spille på selve konsollene. Skjermene er langt ifra gode sammenlignet med Nintendos håndholdte fra den tiden (en AGS-101 er en moderne flatskjerm hvor GG og Lynx ville vært en rør-tv fra 80-tallet), og de er både svære og klønete å spille med.

Boomstick    78

Æsj da, det var jo ikke det jeg håpet å høre.. Men takk for advarselen likevel. Jeg ville jo ikke forvente at skjermen matchet GBA'en, men det bør jo ikke være mye verre enn en original gameboy før det blir for dårlig. Nå ser jeg både VHS og Laserdisc med glede, så jeg er ikke opptatt av at bildekvaliteten må være "best mulig". Tidsriktig bildekvalitet er jo en del av totalopplevelsen. Men spillbart må det jo være.

Når det kommer til emulering tror jeg ikke det blir noe med det første, i hvert fall ikke på en PC. Jeg kan være åpen for å emulere på en PSP (eller liknende) for de konsollene som enten er for dårlige eller for utilgjengelige i originalt format. Men det føles som om halve gleden over retro teknologi forsvinner da.

GamerCabbit    174

De er spillbare, det er ikke det, men de er relativt slitsomme å spille på og jeg regner med at man vil bli sliten i både øyne og hode om man holder på for lenge (dog er nok Virtual Boy kongen på det punktet :rolleyes:). Nå testet jeg bare et "tregt" spill på Lynxen, og det var greit nok, men Sonic på Game Gear var vanskelig å følge med på fordi det føltes som at skjermen ikke klarer å "følge med" om det er litt fart på spillet.

Boomstick    78
13 hours ago, GamerCabbit said:

det føltes som at skjermen ikke klarer å "følge med" om det er litt fart på spillet.

Dette (motion blur/ghosting) er hovedproblemet mitt med å gå tilbake til eldre håndholdte, i mye større grad enn manglende lys og kontrast. Kjøpte en Game Boy Pocket for en stund tilbake, men solgte den igjen med en gang på grunn av ghosting. 

Da legger jeg Lynx-kjøp på hylla litt.

Boomstick    78

Så ble det en Lynx likevel, gitt!

Q2wsYsw.jpg

Noen småriper og rusk på skjermen, men jeg må si at dette er langt bedre enn forventet. Jeg skal prøve å demontere den for å få bort rusket som er på baksiden av skjermen, men med rett vinkel og passe belysning er dette slett ikke verst! Mer en godt nok til å være spillbart! For øvrig er den i flott stand! Spent på hvor lenge de 6 AA-batteriene varer. Jeg bør nok kikke etter en strømkabel til den.

Switchblade II er spillet som står i, i tillegg fulgte California Games og Todd's Adventures in Slime World med på kjøpet. Switchblade virker kjempebra, men det er visst ikke noe passordsave, så jeg må sette av litt god tid for å komme gjennom. De to andre virker litt meh..

Noen anbefalinger på spill? Jeg har sett litt på nett, men det virker som om det er de samme som går igjen. Mye puzzle-spill og andre som jeg tror det finnes mye bedre utgaver av på andre platformer. Jeg har ikke sett Switchblade på noen topplister, så det er sikkert flere bra spill jeg ikke har hørt om.

Skikkelig fornøyd, og gleder meg til å spille mer på den!

Zerqent    275

Chips Challenge er ca. det eneste spillet jeg tenkte "dersom jeg skal ha en Lynx så må jeg ha det" :) Gøy puzzlespill (selvsagt enklere å kjøpe nyreleasen på steam dog :p)