Jump to content
Sign in to follow this  
Boomstick

Contra og Probotector - Mandelaeffekten?

Recommended Posts

Boomstick    69

Vet ikke om dette kan tilskrives Mandelaeffekten, men jeg har et tydelig minne fra barndommen som ikke helt henger på greip.

Mine fettere introduserte meg for NES da jeg var liten. De hadde mange spill, og det vi spilte aller mest var Contra! Hver gang jeg var på besøk tok vi frem Contra og spilte toplayer. Men dette var jo i Norge, på norsk TV og med norsk NES. Så da må det jo ha vært Probotector, må det ikke? Problemet er at da jeg først hørte om Probotector mange, mange år senere - så var det helt fremmed. Jeg husker at vi kalte spillet Contra, jeg husker tydelig at vi kontrollerte to barske menn, og jeg husker at fiendene også var mennesker. Når jeg ser bilder av Probotector nå ser det helt fremmed ut med roboter. 

Så da er spørsmålet til dere; finnes det en måte vi kunne ha spilt Contra på i Norge på 80-tallet? Eller er jeg et offer for Mandelaeffekten?

Kunne det vært en piratkopi? En utgave fra et annet europeisk land som ikke hadde Probotector-endringen? Vi brukte ikke adapter, det ville jeg nok husket. For jeg husker godt at vi brukte Game Genie ganske ofte.

Jeg VET jo ikke om NES'en var norsk, men hvis fetterne mine på en eller annen måte hadde fått importert en amerikansk NES ville den jo ikke fungert på norsk tv og strømnett. Dessuten byttelånte vi jo spill med naboene, og det ville være rart om alle i nabolaget hadde amerikanske nintendoer.

...

Dette har jeg lurt på helt siden jeg i nyere tid fikk vite at Contra var Probotector i Europa. Hva skjer a? Noen som har teorier?

oterbart    405

Tenker det er Mengele-effekten jeg (!)

Kan jo være at din fetter hadde en sånn gammeldags adapter (ser du sier at det var det ikke, men jeg foreslår det likevel), var vel ikke så vanlig å kutte ben nummer fire på CIC-chippen på den tida, men det kan jo være de hadde fått det gjort og. 

Piratkopi er også helt sikkert en mulighet.

Var forøvrig ikke sååå uvanlig med importerte amerikanske spill back in the day. Kjenner flere som hadde det, etter ferier, eller kjøpt på den lokale spillbutikken (som ikke var en sånn kjip slave av Bergsala) som tok inn alt av spill. De solgte nok amerikanske maskiner der også. 

Det er vel sånn at man kan bruke en norsk strømadapter til NES på en amerikansk NES (dette er noe jeg TROR og ikke gidder dobbeltsjekke atm, så ikke dra noen slutninger eller koblinger basert på denne kommentaren, dere som tilfeldigvis googler og havner inne i denne smørja av en kommentar). Må ikke nødvendigvis ha vært behov for stepdown converter osv. 

Norsk TV er ikke noe problem, veldig mange apparater støtter både 50 og 60 hZ.

En annen ting er at Contra ble sluppet i Februar 1988, og probotector først ble utgitt i europa i Desember (!) 1990! Det er nærmest tre års mellomrom. Derfor tenker jeg det ikke er helt usannsynlig at det norske markedet hadde mange importer av Contra.

Edited by oterbart

Boomstick    69

Skal ikke utelukke fullstendig at de hadde en amerikansk nintendo, men kan ikke helt slå meg til ro med det. 

Det var jo en betydelig forskjell på slippdatoene på Contra og Probotector. Jeg vet ikke helt når de fikk Contra, men det var nok mest på starten av 90-tallet jeg var i stand til å spille nintendo med noe skills (jeg er født i 82).

Det EGENTLIGE spørsmålet er jo om det finnes en Contra for PAL NES. Jeg har SÅ lyst til å spille det igjen, men jeg får meg bare ikke til å kjøpe Probotector med de teite robotene. Så jeg håpet noen kunne si at det fantes en PAL Contra. Kanskje fra Italia eller Australia eller noe..

Edit: 
Hva er dette? Emulator?

Edited by Boomstick

oterbart    405

I følge retrocollect er det kun i USA det het Contra. Alle andre releaser så heter det probotector. Australia, UK og Italia også. Videoen kan være en editert /haxa rom-fil, det er selvfølgelig en mulighet for deg hvis du vil spille det i PAL-hastighet, uten roboter.

Boomstick    69

Uff, etter litt mer googling om temaet ramler jeg bare lengre og lengre ned i kaninhullet om PAL-optimisering. Kjipt at så mange spill har dårlig eller ingen tilpasning til PAL. Ser mange mener det er vanskelig å gå tilbake til PAL når man først har begynt med NTSC. Kanskje best å ikke vite noe mer. 

Se denne lista for noen PAL utgaver man bør "unngå". 

http://gw.eternal.dk/pal

Hva Contra angår slo det meg at jeg bare trenger en enkel adapter for å få spille amerikanske NTSC-spill på Famicomen min. Så det blir nok løsningen! 

oterbart    405

Jepp, meen det skal legges til at de aller fleste av oss var helt clueless om dette når vi var yngre. Selv har jeg en amerikansk NES og foretrekker amerikanske releaser, men man skal være forsiktig med å bli for snobbete på det. Jeg har også en SNES med 50/60 hz switch hvor jeg kan switche frem og tilbake mens jeg spiller. Man merker jo en klar forskjell men at ting ikke blir spillbart i PAL-modus vil jeg ikke si, da trekker man det for langt inn i snobbelia. (ikke at jeg antyder at du gjør det, bare sier'e sånn generelt)

Men en adapter på famicom er sikkert helmaks det. Kjekk liste btw, takk for den.

Boomstick    69

Så enig i at man ikke må henge seg for mye opp i sånt, og bare spille! Hvis hele Europa kunne spille mer eller mindre PAL-optimiserte spill gjennom et helt tiår, så kan vel saktens vi det også.

...men de robotene i Probotector kommer jeg bare ikke over... nostalgien trumfer fornuften. Så da blir det NTSC-utgaven på den i hvert fall.