Jump to content

Recommended Posts

Dadaph    630

Da var det igjen tid for et tilbakegløtt på året som var.

Hva slags spill kom ut i 2018? Hva spilte man? Hva er årets høydepunkter og for den saks skyld, lavpunkter? Hva er det beste som kom ut? Det beste man spilte? Største skuffelse etc?

Tid for lister!

Selv tenker jeg det er på plass med to topplister, en for nye spill av året, og en for alt man har spilt, men det får være opp til den enkelte. Det viktigste er at man mimrer litt over 2018... så fyr løs!

Edited by Dadaph

Dadaph    630

Min egen liste over nye spill av året:

10: Ni no Kuni 2 (Steam/PS4) – Eneren forblir det eneste spillet på PS3 jeg har skaffet Platinum-achievementen på, så jeg hadde mildt sagt høye forventninger. Ble dessverre ganske skuffet. Dårlig er spillet ikke, men det mangler mye av sjarmen fra det første, og gameplaysystemene virker ofte uinspirerte og halvgjorte.

9: Final Fantasy XV (Steam/PS4/Xbone) – JADA MAMMA, jeg vet dette er et par år gammelt, men ettersom jeg er medlem av den stolte PC Master-racen, fikk jeg spilt det for første gang i år. Og spillet er bra det. Iallefall før endgame, da det går til helvete. Ikke blant de bedre FF-spillene, men gøy så lenge man kan kjøre rundt i bilen og høre på klassisk FF-musikk.

8: Octopath Traveler (Switch) – Elsket spillet i starten, men jo mer jeg spiller, jo mer lei blir jeg av all snakkingen. Et spill som prøver å emulere gamle JRPGer fra SNES-eraen burde ha husket at på SNES trengte vi ikke 15 minutter med dialog for å fortelle oss at «slem mann i skogen, gå og drep!». Men bortsett fra det er spillet gøy. Veldig bra kampsystem.

7: Mega Man 11 (Steam/Switch/PS4/Xbone) – Elsker Mega Man, men jeg har ikke fått spilt dette så mye som jeg burde hatt, og det er dermed et stykke ned på lista. Fikk aldri helt følelsen for Gear-systemet. Kan vippe opp og ned etterhvert som jeg spiller mer.

6: The Messenger (Steam/Switch) – En overaskelse for meg, og et spill jeg ikke har spilt mye av, men elsker det lille jeg har spilt. Utrolig tight 2D-plattform, og jeg ser for meg dette bare vil stige på lista jo mer jeg spiller det. Anbefales!

5: Just Cause 4 (Steam/Xbone/PS4) – Just Cause er for meg julespill, da jeg har spilt alle siden 2 i desember. JC4 bytter littegrann rundt på formelen, men det er fortsatt spinnvill action. Iblant er alt man ønsker svære eksplosjoner, og da leverer dette spillet... sett at man liker Open World, selvsagt.

4: Far Cry 5 (Steam/Xbone/PS4) – Jeg var litt lei Far Cry-oppskriften en stund, men føler 5 har mikset det opp akkurat nok til at det føles friskt igjen. Elsker temaet rundt sekter, et tema som alltid har fascinert meg. Rett og slett gøy å spille. Plusspoeng for den fantastiske finalen. Jeg elsker antiklimakser, så for meg var dette helt konge.

3: Dragon Quest Builders (Switch/PS4) – Spillet for oss som elsker Minecraft men synes det blir litt bredt å bygge uten mål og mening. DQB mikser Minecraft med klassisk action-JRPG, og det funker faktisk veldig bra. Hadde det vanvittig gøy gjennom hele dette spillet.

2: Dragon Quest XI (Steam/Switch/PS4) – De første 30 timene var gode nok, men etter dem, tar spillet virkelig av, og kan til og med overgå min tidligere favoritt i serien, DQ8. Nevnte jeg at jeg elsker Dragon Quest? Dette er Dragon Quest på sitt beste.

1: Dark Souls Remastered (Altmuligrartinkludertdinbrødrister) – Vel, jeg vet dette er en relansering, men jeg hadde faktisk aldri spilt dette før. Så da det skulle komme en versjon som kjørte i 60fps, valgte jeg å gi det en sjanse, og det er jeg glad for at jeg gjorde, for dette spillet har åpnet dørene for meg for en helt ny subsjanger av spill. Og av de jeg har spilt gjennom i år, synes jeg fortsatt Dark Souls er det beste. Dette likte jeg så bra at det kanskje til og med trenge seg inn på min liste over beste spill noensinne. Time vil sjåv!

Blir selvsagt også noen honorable mentions her:

Spiderman – Ikke spilt, fordi jeg ikke har en PS4 :(
God of War 4 – Det ser bra ut, så jeg burde snart skaffe meg en PS4 og bli en konsollbonde som resten her, snerr snerr snerr
Bloodstained: Curse of the Moon – Det ser fantastisk ut, og jeg elsker oldschool Castlevania, så jeg har virkelig ingen unnskyldning. Shame. SHAME!
Yakuza 0 – Aldri spilt noen av disse før, men dette dukket opp på Steam, og etter turen min til Japan, frister det å teste.
Celeste – En 2D-plattformer jeg har hørt mye bra om.
Red Dead Redemption 2 – Elsket det første Red Dead-spillet, men igjen et spill som ikke er ute på noe jeg eier. En PC-versjon er bekreftet, så havner vel på lista neste år...
Smash Bros Ultimate – Er vel Nintendo-fanboy, men med unntak av Brawl, har jeg aldri likt Smash Bros. Kanskje fordi de fleste mangler en skikkelig Singleplayer? Får vel se om jeg skaffer dette en gang...

Så har vi litt eldre spill som jeg spilte i år, enten for første gang, eller en minneverdig gjenspilling:

10: Middle-Earth Shadow of War (Steam/PS4/Xbone) – Elsket Shadow of Mordor, men oppfølgeren ble lansert som mikrotransaksjonshelvete, så jeg valgte å boikotte. WB tok heldigvis til fornuften og fjernet tullet, så da bestemte jeg meg for å prøve. Spillet er okei, men føles mye seigere enn eneren, blir rett og slett lei fort.

9: Metroid Samus Returns (3DS) – Et helt greit Metroidvania, men et svakt Metroid-spill. Virker for bevisst designet rundt å sperre for sequence breaking, som er noe av poenget med serien. Men når det er sagt er det et godt spill her, bra bosser og mye kule setpiecer.

8: Far Cry 2 (Steam) – Jeg har spilt dette før, men aldri rundet. Dette er det absolutt mest undervurderte spillet i hele serien, og har en formel jeg ønsker de går litt tilbake til. Det er lite håndholding her, så det er mye lettere å føle seg involvert i verdenen. Fysikken overgår også mye av det vi så i FC5, som kom ut 10 år senere!

7: Vanquish (Steam/360) – Coverskyter fra Platinum. Jeg hater coverskytere, men elsker Platinum, så da dette kom på et system med mus/keyboard, måtte jeg bare prøve. Og dette er utvilsomt den beste coverskyteren som er laget, et spill som belønner deg for å ikke bare sitte i cover! Det er gøy, og spillet er akkurat passe langt, avsluttes før man går lei.

6: Demon’s Souls (PS3) – Har siden det kom ut prøvd å like spillet, men det var ikke før jeg spilte Dark Souls at koden endelig knakk for meg. Føles mer primitivt enn Dark Souls, men elementene er der fortsatt. Skulle bare ønske dette fikk en remaster, for den lave frameraten gir meg vondt i hodet.

5: Xenoblade Chronicles 2 (Switch) – Kom ifjor, men varer i 120 timer, så jeg fikk ikke fullført det før uti mars/april en gang. Spillet er helt fantastisk, selv om subquestene fortsatt krever litt for heftig bruk av google. Synes så langt dette er det beste av Xenoblade-spillene, og alle som likte det første bør absolutt spille gjennom dette, de utfyller hverandre ganske bra.

4: Dark Souls 3 (Steam/PS4/Xbone) – Jeg har akkurat startet på dette, så vanskelig å si om det vil stige eller synke på lista. Men jeg er så glad for at det føles nærmere originalen enn DS2, et spill jeg syntes var nokså dårlig.

3: Brothers – A Tale of Two Sons (Steam) – For å minne Totalbiscuit som døde i mai, bestemte jeg meg for å spille gjennom favorittspillet hans. Og etter å ha gjort det, ser jeg virkelig hvorfor han likte spillet såpass godt. Et lite indiespill man kan spille gjennom på et par timer, men forteller en rørende historie som ikke ville fungert i noe som helst annet format.

2: Final Fantasy IX (Steam/PS1) – Joda, spilt FF9 mange ganger før, men verdt å nevne at relanseringen på Steam gjør spillet nær perfekt. Dette er det eneste av FF-spillene fra PS1-eraen jeg liker, og det er faktisk et av de beste spillene i hele serien! Spiller det nok igjen om noen år.

1: Hellblade Senua’s Sacrifice (Steam) – Et spill jeg ikke hadde noen forventninger til, det bare fulgte med skjermkortet mitt, så jeg tenkte jeg kunne teste det. Et spill som er mer en opplevelse enn noe annet, men har nok av puzzles og kamp til at det ikke er en walkingsimulator. Og for en opplevelse! Jeg vil ikke spoile noe, men dette er interaktiv historiefortelling på sitt beste.

Så var det skuffelser da... jeg liker ikke de gode Fallout-spillene, så jeg klarte heldigvis å styre unna Fallout 76... men hva spilte jeg, som jeg enten mislikte eller følte kunne vært mye bedre?

Dark Souls 2 – Seriens sorte får, og det er godt å se hvorfor. Laget av B-teamet, og designet rundt å være frustrerende på hvert eneste punkt fordi serien på dette punktet solgte på å være «vanskelig»
Ni no Kuni 2 – Ikke et direkte dårlig spill, men jeg satt igjen med et eneste stort «meh» da det var over. Prøver å bite over litt for mye, uten at det helt lander noe skikkelig, og mangler sjarmen fra det første spillet.
Destiny 2 – Spilte ikke eneren, men 2 fulgte med skjermkortet mitt, så måtte bare teste. Og for noe skrot! Uinspirert kjedelig og altfor lett skyting. Ubegripelig at dette ble så populært. Har aldri likt noe Bungie har laget, og føler ikke for å starte nå.
Final Fantasy X-2 – Bare for å avslutte temaet rundt 2ere... spilte FFX2 for første gang, og selv om spillet de første timene var veldig fornøyelige med lettbeint fanservice, blir man lei. Og spillet er vanvittig dårlig designet, med ting man kan gå glipp av rundt hver stein... et spill man må spille med en guide om man vil ha alt.

Så det var det! Lister er gøy... lager vel noen i 2019 også!

• Like 1

Boomstick    97

Jeg kan kaste meg på, men gjør det på en litt annen måte. For hver konsoll jeg har lister jeg opp det beste spillet jeg har spilt i 2018, og den mest positive overraskelsen. Jeg kjøper ofte spill uten å vite så mye om dem, og det er alltid morsomt når det dukker opp noen "hidden gems". Jeg har ingen nyere konsoller, så har ikke prøvd noen spill som kom ut i år.

HÅNDHOLDT:

Game Boy
Beste spill: The Legend of Zelda: Link's Awakening
At det går an å klemme så mye eventyr inn i et gameboy-spill!

Positiv overraskelse: Navy Seals
Ikke akkurat et avansert spill, men man blir likevel hekta på å fullføre det. Jeg har ikke klart det ennå, men gir meg ikke.

Game Boy Color
Beste spill: Micro Machines 1 and 2: Twin Turbo
En god versjon av klassikeren med gode kontroller. Rundet det uten problemer selv om det verken er save eller passord. Lever opp til originalen!

Positiv overraskelse: The Dukes of Hazzard: Racing for Home
En top-down racer med en skikkelig historie. Her er det varierte oppdrag og kappløp, og man har full kontroll på bilen hele veien.

Game Boy Advance
Beste spill: The Legend of Zelda: The Minish Cap
Fargesprakende og humørfylt eventyr med akkurat passe vanskelighetsgrad (for meg)!

Positiv overraskelse: Kim Possible 2: Drakken's Demise
Et skikkelig vellaget plattformspill. Minner litt om Lady Sia, med samme flyt over spillet (om ikke samme nydelige grafikk).

Nintendo DS
Beste spill: Last Window: The Secret of Cape West
Har ikke kommet så langt i dette, men setter pris på originaliteten. Vet ikke om det klarer å holde på oppmerksomheten min gjennom hele spillet.

Positiv overraskelse: World Snooker Championship
Ikke at det er så himla bra, men jeg har bare spilt disse to på DS i år. Det funker greit, og jeg liker snooker!

Sony PSP
Beste spill: Twisted Metal: Head On
Destruction Derby med guns 'n' ammo! Reinspikka action og moro!

Positiv overraskelse: Secret Agent Clank
Hadde aldri hørt om denne karen før, men historien hinter til at det er flere spill i serien. En artig 3D-platformer.

Atari Lynx
Beste spill: Switchblade II
Ninjaplatformer der man kan kjøpe flere våpen og utstyr. Starter litt kjedelig, men blir bedre og bedre etter hvert.

Positiv overraskelse: Todd's Adventures in Slime World
Til tross for at omgivelsene er litt for mørke til å spille på lynxens begrensede bakgrunnsbelysning, så er det absolutt underholdende. Tror det er mer kompleksitet her enn jeg har funnet så langt.

KONSOLLER:

Nintendo NES
Beste spill: Power Blade
Selv om det er litt for lett, så er det så gøy å spille at det ikke gjør noe. Kontrollene sitter som et skudd, og man kommer inn i en skikkelig flytsone.

Positiv overraskelse: Kabuki: Quantum Fighter
Tittelen sier meg ingenting, men dette er et knallbra spill med en skikkelig fjollete (på en god måte) historie. Passe vanskelighetsgrad gjør det til en morsom utfordring.

Famicom (ink. Disk System)
Beste spill: TMNT 2: The Manhattan Project
Det samme som TMNT 3 i USA. Som stor fan av vår europeiske TMNT 2 er det skikkelig gøy å spille mer av det samme, og særlig 2-player!

Positiv overraskelse: Kidou Senshi Z-Gundam (Hot Scramble)
Kjøpt på grunn av coverbildet uten å vite noe om det. Man styrer en robotfyr som kan forvandles til et jagerfly. Labyrintbretta er morsomme, men førstepersonsbretta er mest irriterende.

Super Nintendo
Beste spill: Super Star Wars
Jeg hadde Star Wars til Game Boy da jeg var liten, men dette er første gang jeg prøver SNES Star Wars. Sykt vanskelig, men takket være juksekoder har jeg gjort vei i vellinga!

Positiv overraskelse: Wing Commander
Ikke min favorittsjanger, men jeg liker veldig godt stemningen i spillet med historien og de andre karakterene. Minner om et godt gammelt PC-spill (noe det sikkert er).

Nintendo 64
Beste spill: Super Mario 64
Spiller dette gjennom i sin helhet for første gang, siden jeg ikke hadde Nintendo 64 som liten. Spilte det jo masse hos andre, men aldri helt gjennom på egen hånd. Ypperste kvalitet!

Positiv overraskelse: F-1 World Grand Prix II
Kjørespill forbeholder jeg helst PSP og PS1, men dette (som fulgte med da jeg kjøpte min N64) er rett og slett en bunnsolid formel 1 simulator. Har spilt det mye mer enn jeg trodde jeg ville.

Sega Master System
Beste spill: Castle of Illusion
Fargerikt, lettbeint og kreativt. Ikke akkurat avanserte greier, men morsomt likevel.

Positiv overraskelse: Rescue Mission
Jeg har en forkjærlighet for lyspistolspill, og særlig de som har en artig vri (for eksempel Gumshoe, som kanskje burde vært nevnt for NES på denne lista). I Rescue Mission skal man beskytte soldater som tar seg gjennom fiendens slagmark på dresin(!), og det er faktisk ganske hektisk og spennende.

Sega Mega Drive
Beste spill: Streets of Rage II
Neonfargene popper ut av tv-skjermen i dette punka spillet. Dette er så 90-talls som noe kan bli, og jeg elsker det!

Positiv overraskelse: Crüe Ball
...men dette er om mulig ennå mer rocka! Fy fader så kult dette er, fra musikken til stilen. Hele spillet er som et heavy metal platecover, og det hele blir en fullkommen audiovisuell opplevelse. 

Sega Saturn
Beste spill: Virtua Cop 2
Husker dette fra spillehallene, og selv om jeg savner fotpedalen for å dukke, så er dette fortsatt morsomt!

Positiv overraskelse: Manx TT Super Bike
Hui hvor det går! God fartsfølelse og lett håndtering gjør dette til et artig spill - men aller helst vil jeg spille Moto Racer (finnes det på konsoll?)

Playstation 1
Beste spill: Syphon Filter
Tok en ny gjennomspilling av en av mine barndomsfavoritter. Bare tazeren er nok underholdning til et helt spill alene, men her er det mye mer morsomt å drive med, som sniping og sniking.

Positiv overraskelse: R/C Stunt Copter
Det er ikke så mye innhold her, men dette lille spillet har faktisk ganske gode kontroller. I hvert fall bedre enn de billige fjernstyrte helikopterne fra Biltema. 

Philips Videopac
Beste spill: ehh..nummer 34 kanskje
Disse blir litt for enkle og like hverandre for min del. 

Det var 2018, har ikke spilt så altfor mange spill til hver konsoll. Det går aller mest i håndholdt. 

Men jeg har en CDi på vei i posten, så neste år skal jeg få med noen FMV-perler på lista! God jul!

• Upvote 1

Dadaph    630

Nydelig måte å gjøre det på, og jeg angrer nå også på at jeg virkelig ikke har fått spilt noe skikkelig retro i år.

Det lover jeg å gjøre noe med i 2019...

Boomstick    97

Jeg skjønner godt at moderne spill tar mye tid og oppmerksomhet. Jeg hadde ikke hørt om så mange av spillene på lista di, så jeg googla litt. Og dermed endte jeg opp med å se en hel gjennomspilling av Hellblade i 7 deler på youtube. Utrolig fascinerende!

Jeg spiller retro spill for litt avkobling og en utfordring. Men disse nye spillene er jo faktisk fullverdig kunst! De tar det beste fra filmens verden (visuell formidling), og kombinerer med noe av det beste fra bøkenes verden (innlevelse og egenopplevelse). På mange måter er jeg misunnelig på dere som får oppleve dette førstehånds, som må være så mye sterkere enn å se det på youtube.

• Like 1

Zerqent    276
On 12/11/2018 at 11:50 PM, Dadaph said:

2: Final Fantasy IX (Steam/PS1) – Joda, spilt FF9 mange ganger før, men verdt å nevne at relanseringen på Steam gjør spillet nær perfekt. Dette er det eneste av FF-spillene fra PS1-eraen jeg liker, og det er faktisk et av de beste spillene i hele serien! Spiller det nok igjen om noen år.

Får man speeda opp battles her? Prøvde å spille gjennom FF9 på PSP sist, men måtte gi opp da battles gikk så utrolig treigt (gjorde de det på PS1 også?).

On 12/11/2018 at 11:50 PM, Dadaph said:

Final Fantasy X-2 – Bare for å avslutte temaet rundt 2ere... spilte FFX2 for første gang, og selv om spillet de første timene var veldig fornøyelige med lettbeint fanservice, blir man lei. Og spillet er vanvittig dårlig designet, med ting man kan gå glipp av rundt hver stein... et spill man må spille med en guide om man vil ha alt.

Jeg brukte guide på dette (PS2)........ Og t.o.m da endte jeg på 99,9%.....

Dadaph    630
2 hours ago, Zerqent said:

Får man speeda opp battles her? Prøvde å spille gjennom FF9 på PSP sist, men måtte gi opp da battles gikk så utrolig treigt (gjorde de det på PS1 også?).

Ja, faktisk kan man speede opp veldig mye om man ønsker det. Er knapper dedikert til å speede opp spillet. Brukte dem selv litt på Chocobo Hot/Cold fordi det minispillet ble hundre ganger gøyere på den måten.

I tillegg til at spillet allerede kjører mye raskere enn PS1-versjonen. Man kan også, så vidt jeg husker, krysse av noe i options sånn at kameraet ikke sirkulerer rundt fiendene så lenge før man får angrepet.

Edited by Dadaph

RENDEEz    93

Jeg tror ikke jeg kjøpte 10 spill i 2018 en gang.

Nostaliga glasses var på, men Pokèmon Lets Go: Pikachu er årets spill for meg. 41 timer kan ikke slå feil. Ikke det mest imponerende teknisk, men det ga meg mest glede av alle :D

Årets skuffelse var Shadow of the Tomb Raider :(

Dadaph    630

Er Shadow of the Tomb Raider så dårlig da? Har ikke spilt det ennå, men jeg likte de to første.... er det noe spesifikt som gjør det nye dårligere?

Lodium    80

Dette er egentlig ikke min 10 på topp liste.

Bare spill jeg spilte/spiller som kom Ut.

Kingdom come : Deliverance Pc

Riktinok så begynner muligens Action RPG sjangeren å bli litt befolket

men dette spillet likte jeg hvertfall personlig.

Du har ikke superkrefter og er bare en verdiløs fyr.

Er en del bugs i spillet og du bør forberede deg på å dø ofte.

Muli det ikke er ett spill for alle, men jeg anbefaler det hvertfall selv om jeg ikke er ferdig med det ennå.

Ni No Kuni 2 : Jeg fikk også litt Meh følelse av dette, faktiskt så sterk meh følelse at jeg tok pause fra det og har enda ikke vendt tilbake til det.

Bør vel ta det opp igjen for å fullføre det men synes Valkyria Crhonicles er en mer fornøyelig opplevelse selv om det ikke er noen årets utgivelse. Så blir vel å forsette på det når jeg har muligheten.

Edited by Lodium

Sinfour    459

1. God Of War

2. Super Smash Ultimate

Jepp, det var en vanskelig liste gitt.. phu. God Of War var det ENESTE spillet jeg rundet i år og for et spill det var! Super Smash spiller jeg sammen med folk og det er dritgøy.

Spørsmålet mitt nå er om 2019 blir året jeg runder flere spill :)

Dadaph    630

Fordi jeg har spilt litt mer og endret mening om et par av spillene er min nye reviderte liste over årets spill her:

1. Dark Souls Remastered (endret mitt syn på gaming)
2. Dragon Quest 11 (beste JRPG siden DQ8)
3. The Messenger (herregud dette er langt bedre enn jeg først trodde og er dermed skjøvet opp på lista, SPILL DET! Beste retro-plattformer siden Shovel Knight, nei... bedre enn Shovel Knight!)
4. Dragon Quest Builders (uendret, er Minecraft bare med mål og mening)
5. Far Cry 5 (fortsatt det beste i serien, under 2 og Blood Dragon da, selvsagt)
6. Spider-Man (jeg kjøpte meg en PS4 til jul, så fikk med meg dette. Det er bra, men har et par issues med kjip stealth og kamera-issues. Første platinum-achievementen min siden Ni no Kuni)
7. Mega Man 11 (man må spille det en del før det "klikker", men straks man kjøper oppgraderinger blir Gear-systemet mer tålererbart. Synes brettene er litt lange, men ellers bra)
8. Octopath Traveller (synes det er et gøyalt kampsystem, men er så mye tekst at det er vanskelig å henge med, samme historien kunne blitt fortalt med 1/10 av teksten)
9. Just Cause 4 (en skuffelse, ikke på langt nær like bra som 2 og 3, men jeg spitle likevel i 50 timer og fullførte alt 100% så... open world crack om man er desperat)
10. Final Fantasy 15 (bilkjøringen er chill, men plottet og railroadingen de siste kapitlene stinker. Heller ikke spesielt glad i kampsystemet)

Edited by Dadaph

Marfik2    217

Det er så vanskelig å lage slike lister. Jeg spiller bare en kneppe spill i året, og disse er spill jeg har gledet meg til å månedsvis, om ikke åresvis.

TOP 3 LISTEN
1. Smash Bros Ultimate - Det bryter ingen baner, verken i spillverden eller i sin egen serie. Men det perfeksjonerer det.
Melee og gamecube kontroller er ut, Ultimate og Switch Pro kontroller er inn.

2. Unawowed - WadjetEye er kanskje den eneste grunnen til å titte innom å se hva Point and Click verden gjør på.
Dette spillet er kanskje ikke like bra som Blackwell serien, men et kjernegodt spill uansett.

3. Dead Cells - Jeg flyr mye, både på jobb og fritid, så switch er 80% av alt jeg spiller.
Dead Cells er det perfekte on the go spill, der hver runde er 5-35 minutter. Alt bare flyter i dette spillet

RETRO:
Super Star Wars
Super Star Wars: The Empire Strikes Back 
Super Star Wars: Return of the Empire 

Svært gøy at Boomstick trekket frem dette spillet også! Har sikkert startet opp disse 100 ganger oppigjennom og alltid lagt de fra meg
fordi de var for vanskelige.  Men etter å ha sett Snesdrunk sin review på Youtube, bestemte jeg meg for å gi de en ordentlig sjanse. Alle tre
spillene har noen svært kjipe start baner, men åpner seg noe sykt etter det. Valgte å sette vanskelighetsgraden på easy isteden for juksekoder!

KAN ALLEREDE LAGE DEN KOMPLETTE LISTEN MIN FOR 2019:
Crash Team Racing Nitro-Refueled - Kommer ikke til å spille annet enn Smash og Crash Team Racing dette året uansett :wub:

Skalle    81

Jeg er litt sent ute til festen, dette er jo en tradisjon tross alt! Følger malen til Dadaph.

Årets beste spill:

1. Dandara (Switch)
Elsket virkelig dette spillet. Ble utgitt omtrent samtidig med Celeste og havnet nok litt i glemmeboka på grunn av det. Celeste har jeg enda ikke fått prøvd, men det er en annen historie. Dandara er et helt fantastisk metroidvania med tydelige referanser til Souls-spillene. Veldig pent og unikt, og det er svært lite som skuffet meg. Det var knallhardt og nådeløst (selv om de riktignok har gjort det enklere med en patch, av helt uforståelige årsaker), og det var en fengende historie selv om jeg ikke skjønte en dritt av den. Noen av musikksporene var helt i toppklassen, og jeg koste meg gløgg i hjel, selv om det ble en del dauing.

2. Octopath Traveler (Switch)
Et fantastisk RPG i mine øyne. Koste meg hele veien. Langt i fra et perfekt spill, men opplevelsen er dét jeg tar med meg. Musikken holder meget høy klasse, og jeg synes at mye av det overgår selv hva selveste Uematsu har gjort. Meget kul idé, og glimrende gjennomført. Kampsystemet er veldig kult, men det blir litt kjedelig i lengden. Håper virkelig at denne gjengen lager et tilsvarende spill som prøver å rette opp i de småfeilene som dukket opp her og der.

3. Bloodstained: Curse of the Moon (Switch)
Castlevania sånn som Castlevania skal være. Helt vidunderlig fra første stund! Har forstått det slik at det er en del av det gamle Castlevania-teamet til Konami som har snekret sammen dette underverket. Og så har de selveste Michiru Yamane som komponist (og for noen spor!). Mange kule muligheter som øker gjenspillbarheten. Et utrolig gjennomført spill, og jeg gleder meg som en snørrunge til den "ordentlige" versjonen av Bloodstained som kommer senere i år.

4. Super Smash Bros. (Switch)
Trenger vel egentlig ikke å si allverden. Dette er akkurat sånn som dette spillet bør og skal være. Ingen store skuffelser, og akkurat passe mengde overraskelser. Solid jobb.

5. Dead Cells (Switch)
Dette er et skikkelig fascinerende spill. Jeg dør støtt, men klarer likevel ikke å legge det fra meg, og må bare prøve én gang til. De tilfeldig genererte kartene gjør at dette føles relativt friskt hele veien, og når man stadig kan låse opp nye våpen og egenskaper, så vil spillet også bli progressivt enklere. Dette er både bra og dårlig, men med tanke på at jeg enda ikke har klart å fullføre det, så er det ikke noe som plager meg foreløpig.

6. Thimbleweed Park (Switch)
Pek og klikk-spill er ikke helt i vinden lenger, men det er klart at man må gi det en sjanse når det er selveste Ron Gilbert som står bak. Veldig underholdende og gøyalt, og et fantastisk karaktergalleri jeg ikke har sett maken til. Elsker hvordan historiene deres er vevet sammen. Av og til fryktelig kryptisk og vanskelig å finne ut hva man skal gjøre, men heldigvis har spillet en innebygd hjelpetelefon som hjelper til når man står helt fast. Drøyet det alltid til det lengste før jeg benyttet meg av denne muligheten, men det var fint at den var der. Moro var det, i hvert fall.

7. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions (3DS)
Stor fan av originalen til GBA. Dette ble et gledelig gjensyn. Ingen store forandringer fra slik jeg husket det, og originalmaterialet er behandlet med den respekten det fortjener. Det nye minispillet var festlig, men ikke noe mer enn det.

8. Layton's Mystery Journey (3DS)
Veldig glad i Layton-serien men dette ble litt tynt. Tidvis ålreit, men synes ikke at de gjør nok for at det skal være helt på linje med de andre i serien. Som om at det ikke er ille nok at professoren ikke en gang er med her...

Eldre spill jeg ikke har fått rotet meg til å spille før 2018:

1. Hollow Knight
Dette er noe av det vakreste jeg har vært borti. Koste meg virkelig hele veien. En stor og dyster verden, og en minst like dyster historie som man skjønner svært lite av før det nærmer seg slutten. Helt utrolig godt laget, og et av de desidert beste metroidvania-spillene jeg noen gang har spilt.

2. Final Fantasy VI
Begynte på det i 2017, men ble ikke ferdig med det før i 2018. Om ikke minnet mitt spiller meg et stort puss. Sveivet det i gang på SNES Mini-en og tenkte at det endelig var på tide å spille seg gjennom dette påståtte mesterverket. Det er definitivt blant de beste i serien, for min del. Noen artige twister her og der, og en historie sånn halvveis på det jevne. Musikken var også av den absolutte toppklassen, og holdt det gående fra start til slutt.

3. Bravely Second
Fikk endelig tatt meg tid til dette. Elsket det første spillet, og synes at dette har bygd videre på det som var bra med éneren. Er fremdeles av den oppfatningen av at dette er spill som er det som Final Fantasy egentlig skulle ha vært/blitt. Kult RPG med litt fjollete historie, og meget dårlig humor. Koste meg likevel.

4. Axiom Verge
Flere metroidvania-spill... Dette spillet er nesten like metroid som Metroid. Men bare nesten. Veldig bra laget, og et solid spill tvers gjennom. Musikken var helt fabelaktig. Lite å klage på her, egentlig. Av og til litt uryddig, men det er ikke et spesielt stort problem.

5. Ghost Trick: Phantom Detective
Herregud, for et spill! Du er død, og skal etterforske ditt eget mord - i form av et spøkelse. Veldig kult og særegent spill. Pek og klikk-elementer med en saftig dose puzzle. Historien er helt vanvittig, og det eneste som er synd med dette, er at det aldri kan spilles igjen - for nå vet jeg hva som skjer. Den dagen jeg blir dement, skal jeg sørge for at jeg skal spille dette på nytt.

6. Bayonetta 2
Likte godt éneren, og synes at toeren var ytterligere et steg opp. Veldig kult laget, og en svært sær og spesiell stil. Historien tok helt av, og alt i alt var dette en veldig kul spillopplevelse. Nå gleder jeg meg til tréeren!

7. BroForce
Dette var underholdning! Spilte det 2 player co-op. En gjeng amerikanske aktivister som skal løse verdensproblemer på ekte amerikansk vis. Tidvis meget utfordrende, men det var aldri urettferdig. Det aller morsomste var å se hvilken "bro" man fikk låse opp neste gang, hvor alle var en referanse til en karakter fra ymse serier og filmer.

8. Super Mario 3D World
Spilte dette også 2 player co-op. Helt på det jevne. Et festlig Mario-spill men det er langt i fra det beste jeg har spilt fra Nintendo. Det føles nesten litt uinspirert til tider, om det er lov å si. Litt opp og ned, men det var helt greit.

9. Shantae 1/2 Genie Hero
Helt ålreit spill. Synes at Shantae-spillene jevnt over har kult gameplay som blir rimelig tungt nedveid av den intetsigende fjasehistorien som alltid følger med. Dette er ikke noe unntak i så måte, men så lenge det er moro å spille, så er det ikke sååå farlig.

10. Professor Layton and the Azran Legacy
Dessverre så har denne serien tapt seg litt. Dette er ikke et dårlig spill, men det er heller ikke helt der som de tre første var. Det var en helt grei opplevelse, men lite annet.

11. Pocky & Rocky 2
Kjempefan av éneren, og fikk endelig rotet meg til å spille oppfølgeren. Dette var helt ok på det beste, men av uante årsaker så har de tatt bort alt som gjorde forløperen så bra. 2 player-moduset har blitt helt elendig. Veldig japansk - tidvis på en negativ måte. Skuffelse.

• Like 1

Dadaph    630

Ghost Trick ja... det er grunnen til at jeg føler man bør investere i Men in Black-teknologi og skaffe en av de minneslettepinnene de bruker. En av de kuleste historiene i noe spill, men er redd det mister pønsjen veldig om man allerede vet twisten, så det er en utrolig bra engangs-opplevelse.

Skalle    81

Tror du har helt rett i den. Det var helt absurd spennende og veldig annerledes. Litt synd at det er såpass ukjent, for dette er en perle flere burde unne seg å spille. Men som du sier, så går det neppe an å spille det på nytt og få en tilsvarende opplevelse ut av det. Dessverre. Med bedre gjenspillbarhet, så hadde dette vært noe av det beste som er blitt laget.

Noterer meg at jeg glemte å ta med Starlink på lista mi. Spilte det til Switch, 80% av grunnen til at jeg kjøpte det, var selvfølgelig at Star Fox var med. Det var tidvis kult, og tidvis ganske kjedelig. Et helt ålreit spill, men jeg tror at dersom Nintendo noen gang skal overlate StarFox-serien til et annet selskap, så burde Ubisoft være høyaktuelt. Det var uansett milevis mye bedre enn Zero.

Alyxx    74
  1. Deltarune
  2. Dusk
  3. Rad Rodgers
  4. Wolfenstein II: The New Colossus
  5. Far Cry 5
  6. Forsaken Remastered
  7. Mass Effect Andromeda
  8. Shadow of the Tomb Raider
  9. Ion Maiden