Jump to content
Sign in to follow this  
Overmann

Overføre .dsk-filer til Tiki-100

Recommended Posts

Overmann    2

Hei,

Jeg har nylig skaffet meg en Tiki-100 og opplever problemer med å få programvare over på maskinen. Jeg fikk med to disketter. En var TurboPascal og en var gamle BRUM-dokumenter. Ingen systemdiskett eller annen programvare. Jeg har funnet denne fantastisk nyttige siden: http://www.djupdal.org/tiki/program/overforing.html , men jeg har ikke hatt hell med å overføre filer på måten som presenteres på nettsiden.

Jeg har formatert 360kb 5.25" disketter med 22dsk (TIKI-400 format) men klarer ikke å bruke winimage for å kopiere over .dsk-filene. Jeg får beskjed om "error reading file" når jeg prøver å åpne .dsk-filer. Jeg har prøvd et par dusin nå. Jeg har også prøvd fdimage.exe og rawwrite. Via rawwrite klarte jeg å skrive image-filen over på disketten men TIKI'en forsto ingenting av det. Jeg har installert winimage på 4 forskjellige datamaskiner nå (inkludert min nye stasjonære PC) og ingen av dem klarer å åpne .dsk-filene.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan gå frem eller ting jeg kan prøve?

gtdalby    85
20 hours ago, Overmann said:

Jeg har formatert 360kb 5.25" disketter med 22dsk (TIKI-400 format) men klarer ikke å bruke winimage for å kopiere over .dsk-filene. Jeg får beskjed om "error reading file" når jeg prøver å åpne .dsk-filer.

Som det står på siden så er det bare MS-DOS dsk filene som kan brukes med winimage. Virker med MS-DOS V2.11 og DS_GBIB.

Overmann    2

Ahhh, det er det det betyr :P

Er det da slik å forstå at det ikke lar seg gjøre å skrive over tiki .dsk-filene med en DOS-maskin? Er det en annen måte å få skrevet de filene over på floppydisketter?

Zerqent    276

Det spørs vel på filformatet til disse Tiki-dskene (det har jeg ikke peiling på hva er).

Men generelt så er image-filer en ren kopi av hva som skal være på disken.. inkludert partisjoner etc, så tipper du bare trenger noe som kan skrive fila "rått" (raw) til disketten. I Linux-verdenen har man DD-kommandoen, må da finnes noe lignende du kan kjøre på noe annet?