Jump to content
Sign in to follow this  
Dadaph

Årets Spill 2019!

Recommended Posts

Dadaph    635

Da var 2019 nesten over. Så da kan vi kanskje trygt oppsummere året litt.

Hva spilte dere mest i år? Hva var de beste nye spillene som kom ut? Og hva spilte man av gamle spill? Hva var årets beste spill eller den største skuffelsen?

La oss feire 2019 litt! Lag de listene dere vil!

Dadaph    635

Gikk over hva jeg spilte selv og merket med sjokk og vanntro at jeg har rundet veldig lite av hva som kom ut i år. Var mye bra, men jeg føler jeg misset flere måneder på grunn av WoW Classic et travelt liv.

5: Dragon Quest Builders 2 (Switch, PS4, Steam) - Som med det første spillet, er dette ekstremt avhengighetsskapende de første 20-30 timene, før det blir ekstremt repetivt og noe kjedelig. Fortsatt en god investering, spesielt om man vil ha en strammere versjon av Minecraft, for det er nettopp det spillet er. Kanskje litt vel stramt?

4: Tropico 6 (Steam) - Spillet kom ut sånn akkurat da jeg følte for et byggespill, og det skuffet ikke. Har begrenset kjennskap til serien fra før, spilt litt 3 og 5, og begge følte jeg manglet noe. Men 6 føles ut som det har tatt alt det beste fra tidligere spill og dumpet ting som ikke fungerte. Det er superenkelt å komme inn i, men vanskelig å mestre. Akkurat som gode byggespill skal være! Dette er Sim City for bananrepublikker.

3: Trials of Mana (Switch) - Spillet er vel sånn egentlig fra midten av 90-tallet, men det ble aldri offisielt oversatt, før nå. Så jeg tar det med. Og for et mesterverk! Dette er alt jeg likte fra Secret of Mana, tatt opp et nivå. Kampene føles ikke like wonky mer, og storyen er mye mer dynamisk. Dette er kanskje også det peneste spillet på SNES, og det sier litt.
Perfekt er spillet ikke, da jobbsystemet kunne trengt litt tweaking, og vanskelighetsgraden er veldig ujevn, men bortsett fra det har holdt seg utrolig bra.

2: Super Mario Maker 2 (Switch) - Spillet jeg skulle ønske jeg hadde fra da jeg var 7. Som eneren, bare bedre. Skulle virkelig ønske jeg hadde hatt tid til å lage flere brett.

1: Sekiro Shadows Die Twice (Steam, Xbone, PS4) - Endelig min tur til å oppleve et From-spill da det var ferskt, og for et spill! Mitt toppspill i år, uten tvil. Lurer til og med på om jeg synes dette er det beste de har laget. Bredden fra Dark Souls er borte, men spillet er desto dypere. Kampsystemet krevde litt å vende seg til de første timene, men straks man er ferdig med bossen på toppen av Ashina-slottet, sitter det støpt. Er nå på sistebossen i New Game + etter å allerede ha fått den beste slutten. Spillet vil jeg spille igjen og igjen. Anbefales på det sterkeste. Og vanskelighetsgraden er akkurat perfekt. Satte på Hardmode ved en feiltakelse i NG+ og det er fortsatt ikke så ille.

Ellers spilte jeg ganske mye gammalt i år. Enten ting jeg fullførte fra ifjor, eller eldre saker som har stått på lista lenge, eller som jeg har spilt på nytt. Jeg havnet på 20 spill på lista og måtte virkelig begrense meg til 10. Hvert eneste spill jeg nevner her anbefales på det absolutt varmeste:

10: God of War 3 (PS3, PS4) - Aldri spilt God of War-serien før, men kom meg gjennom 1 og 2 tidligere i år. Kampsystemet er bra, Kratos er sjarmerende edgelord, men QTE-systemet var høl i huet og spillene burde fått stryk for å infisere spillverdenen med noe sånn drit. Men 3ern var bra, fra ende til annen. Selv QTEene, irriterende som de var, drepte meg ikke denne gangen, da de på en langt bedre måte klarte å vise meg hva jeg skulle trykke.
Skal man bare spille ett God of War, spill 3!

9: Dragon's Dogma (Steam, PS3/360/Switch/PS4/Xbone) - Spilte dette for noen år siden og absolutt hatet det da. Selv om jeg elsket det samtidig. Det var 360-versjonen, som kjører som en snegle på sirup. Steam-versjonen var heldigvis mye mer stabil på 60fps, og en kombinasjon av det og at jeg denne gangen visste hva jeg gikk til, gjorde at spillet ble evig mye mer spillbart. Spillet har fortsatt store problemer, men avhengig av spillerens innstillinger og forhåndskunnskaper kan mange av de problemene og begrensningene fungere til spillets fordel.
Man har iallefall et Dark Fantasy Action-RPG som ikke holder spillerens hender. Og fortsatt er bedre enn Skyrim!

8: Banjo Tooie (N64, 360) - Kom meg gjennom eneren for noen år siden, og nå var det 2 sin tur, som jeg på min fortsatt fungerende 360, fullførte 100%
Til tross for at jeg aldri har vært superfan av 3D-plattformere har dette holdt seg ekstremt godt. Det var en nytelse fra ende til annen til tross for at lydeffektene gikk min bedre halvdel på nervene. Hyuk hyuk!

7: Nier Automata (Steam, PS4, Xbone) - Folk har hypet dette som noe ekstremt, til å ha twister man aldri har sett, story som bare kan nytes i spillform etc etc....
Enten har jeg misset noe betydelig, eller så er jeg bare en ignorant dritt, for jeg ser ikke det samme.
Det jeg derimot spilte var et helt bra actionspill med animejenter og et egentlig veldig interessant plott som blir dypere og dypere jo mer man spiller. Kanskje jeg må spille NG+ for å skjønne det? Spillet er iallefall bra og kan anbefales. Robotene som er navngitt etter filosofer er iallefall en fin touch.

6: Batman Arkham Asylum (Steam, altannet) - Andre gang jeg spiller gjennom. Min første gjennomspilling var da det kom og 10 år senere er spillet fortsatt like bra. Litt små ting er det, feks har ikke fiendene symboler over hodene når de skal angripe, så det er litt vrient å følge kampene iblant. Men et godt 3D-Metroidvania-Actionspill er det uansett. Dessuten er man Batman! Ble fullført 100% på Hard, slik spillet skal spilles!

5: World to the West (Steam, altmuligrart) - Norskutviklet av bergenske Rain Games, men det er ikke hvorfor jeg likte det så godt. Jeg likte det så godt fordi spillets fire karakterer er utrolig sjarmerende, har egenskaper som utfyller hverandre, og spilles føles veldig som Zelda-spillene i 2D. Spesielt når alt åpnes opp i spillets andre halvdel.
Anbefales til alle som liker de gode gamle Zelda-spillene.

4: Bloodborne (kun PS4 dessverre) - Spillet jeg kjøpte meg en PS4 for, og jeg har egentlig litt blandede følelser. Ikke misforstå, spillet er kjempebra, og ting som leveldesign er kanskje bedre enn alle andre Souls-spill, og atmosfæren er nydelig. Men spillet kjører så tregt! Selv med en PS4 Pro klarer det ikke mer enn 30fps, noe som er utrolig synd. Bossene er også i letteste laget, spesielt med min aggressive spillestil. Kun en håndfull av dem drepte meg en gang, og en annen håndfull drepte meg mer enn 5 ganger, men det var det. Ingen bosser jeg satt fast på i dager. Dermed føltes det også litt grunt da jeg endelig kom gjennom. Andre problemer som loadetider og de ekstremt generelle chalice-områdene gjør at spillet ikke er min favoritt blant Souls-spillene. Mer en fjerdeplass...
Bra er det likevel, ellers hadde jeg ikke tatt det med her. Var bare en nedtur etter å ha spilt det absolutt fantastiske Dark Souls 3...

3: The Messenger (Switch, Steam) - Her har vi noen godsaker! 2D-plattformer med tidsreisegimmick, hvor nåtid og fremtid gjenspeiles i 8/16bit. Spillet føles som de klassiske Ninja Gaiden-spillene på NES, bare mye mye strammere, med en Metroidvania-struktur. Og vanskelighetsgraden er akkurat passe perfekt! Anbefales til alle som liker gode gamle 2D-plattformere.

2: Dragon Quest XI (Steam, PS4, Switch) - Har vært fan av DQ-serien siden 5, men jeg tror faktisk 11 er min nye favoritt. Det starter litt tregt, men straks twistene begynner å komme, blir man mer og mer glad i karakterene. Kampene blir vanskeligere og tøffere, men spillet føles aldri urettferdig eller rotete. Dette er et spill man trygt kan plukke opp om man aldri har rørt DQ-serien før, selv om det binder seg selv til den første trilogien på en utrolig tilfredsstillende måte. For veteraner er utfordringene man kan skru av og på også noe å vurdere om spillet blir for lett.
Anbefaler å spille på Steam med Orchestral Mod, eller på Switch, rett og slett for å få orkester-soundtracket, det er en betydelig oppgradering fra midi-filene spillet opprinnelig kom med.

1: Dark Souls 3 (Steam, Xbone, PS4) - Etter å ha brukt et år på å spille gjennom alle Souls-spillene, er det nok 3 som er min favoritt. Ved siden av Sekiro, selvsagt. Leveldesign er på nivå med eneren og Bloodborne, men det som virkelig gjør spillet bra er bossene. En av bossene tok meg tre uker å beseire, men straks jeg endelig tok kverken på Sister Friede, den absolutt tøffeste bossen i serien, følte jeg at jeg kunne gjøre alt.
Kanskje litt mye fanservice her og der, men det passer inn på en merkelig måte. Det føles ikke feil.
Rett og slett et fantastisk spill på alle måter. Har nesten ingen klager.... kanskje sistebossen var litt vel lett etter å ha tatt DLCene? Jeg knipset så døde han :(

Men alt var vel ikke bare roser i år. Heldigvis unngikk jeg de verste stinkerne, så her er min topp 1-liste over skuffelser:

1: Kingdom Hearts 3 (PS4/Xbone) - Vent, jeg mislikte KH1 og jeg HATET KH2... hvorfor spilte jeg dette?
Fordi jeg ville gi serien en siste sjanse. Det så jo vakkert ut, og folk sa kampsystemet var bra denne gangen. Og joda, det funker. Man masher en knapp til ting dør. Akkurat som før. Man trykker knapper og ser fine farger. Men det gir meg ingenting.
Plottet var rotete i KH1, det var totalt uforståelig i KH2, og i KH3, selv etter å ha skummet gjennom kompendiumene fra menyen, er absolutt ingenting forståelig. Ingenting i kompendiumene var forståelig det heller. Plottet er som tatt fra veggskribleriene til en gal mann på et asyl, kjørt gjennom en blender og overprodusert med et Disney-budsjett. Karakterer har forskjellige navn hele tiden, nye karakterer dukker opp og spillet forventer jeg skal kjenne dem. Nesten alle Squaresoft-karakterene ser identiske ut, som om de er spydd opp fra tidlig 2000-tall. Nå har jeg sagt før jeg ikke kan fordra Nomura som designer, men her har han virkelig overgått seg selv, negativt.... jeg likte jo faktisk folka i FF15, så jeg vet han kan gjøre noe bra? Hva skjedde?
Eneste jeg likte i KH3 var Toy Story-verdenen. Litt metahumor på Squares bekostning er alltid pluss i min bok.
Noen av Disney/Pixar-verdenene var også fornøyelige nok til at jeg nesten var villig til å la dette spillet gå som fornøyelig rotete, men så kom slutten.
Straks man er ferdig med Big Hero 6-verdenen, er det egentlig bare å skru av konsollen og aldri sette spillet inn igjen, for de siste 10 timene av spillet er de absolutt verste, og det som har satt igjen den sure ettersmaken. Pøhyl!

Og til slutt en liste over topp 1 mest spilte:

1: WoW Classic (PC) - "Jeg skal bare lvle en paladin gjennom westfall for nostalgien, jeg!" sa jeg. Og plutselig har jeg drept nesten alle bossene i Molten Core igjen :(

Spill jeg ikke har fått spilt på grunn av WoW Classic eller annet:
Red Dead 2 - På PC endelig så sent som i desember, dermed ble det lite tid til dette
Links Awakening remake - Nintendo-spill er så dyre, men dette er på ønskelista
Smash Bros Switch - Nintendo-spill er så dyre, og eneste Smash jeg har likt til nå var Brawl, så vet ikke...
Luigi's Mansion 3 - Nintendo-spill er så dyre, men dette ser jo knallbra ut!
Death Stranding - Tenkte å kjøpe, men ble annonsert på PC, så jeg venter på versjonen som kjører i 60fps. Jeg er en tålmodig fyr
Code Vein - Hørt bra ting, og er en Souls-klone med animejenter. Hva kan gå galt? Kjøpte på Steam-salg, så må bare begynne...
Resident Evil 2 - Var ikke stor fan av originalen, men hørt bra ting.
DMC5 - Spilte enern i år, selv om alle sa jeg spilte feil versjon... vet likevel ikke om jeg bare kan hoppe til 5 eller om jeg må spille 2-4 først...

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

Sinfour    459

Årets spill 2019: PUBG

eeeh... jeg har faktisk ikke spilt noe annet :D 

Mario maker 2 får hederlig omtale da, siden jeg laget et par 4-5 baner.

Dadaph    635

Åh Iron Fury glemte jeg helt eksisterte, og jeg kjøpte det til og med på Steam... kanskje på tide å prøve det.
Outer Worlds ser ikke til å være ute på PC ennå, så venter med det :(

Galfodo    60

Jeg har spilt lite i år. Nei, det er ikke helt riktig. Jeg har spilt få spill. Jeg har gjort diverse challenge runs i Dark Souls på Switch, helt til Sekiro kom og jeg ble besatt av det.

3. The Touryst (Switch) Artig, bra musikk, vakker grafikk til tross for en Minecraft-aktig estetikk. Kontrollen sitter som et skudd og frameraten holder seg på 60 konstant.

2. Luigi's Mansion 3 (Switch) Første halvparten av spillet er terningkast 6, men dessverre blir det litt repetitivt etterhvert. Likevel det morsomste av LM-spillene, synes jeg.

1. Sekiro (PS4) Dette spillet er i en helt egen liga. Her har From Software trykket på alle de riktige knappene. Alle posørene (i anmelderkorpset) som hypet opp vanskelighetsgraden i Souls-spillene fikk noe å bryne seg på som de ikke taklet og begynte å hyle om "easy mode". 

• Upvote 1

Dadaph    635

Litt revidert liste etter å ha spilt et par nye spill i siste liten:

1. Sekiro

2. Mario Maker 2

3. Link's Awakening (remake, men en veldig bra en, eneste jeg ikke likte var dungeon creation, det var for simpelt, og i tillegg tidkrevende å gjøre, og kreves for ekstra 2 hjertebiter + ekstra hjerte, tar meg liksom veldig ut av resten av spillet. håper heller på en separat Zelda maker i fremtiden)

4. Ion Fury (ikke spilt spesielt langt, men spillet føles fantastisk)

5. Luigi's Mansion 3 (ikke spilt langt mer enn et par timer, men liker starten veldig veldig godt, så lover bra for resten av spillet)

6. Trials of Mana

7. Tropico 6

8. Dragon Quest Builders 2

Alyxx    75
On 12/19/2019 at 10:36 AM, Dadaph said:

Åh Iron Fury glemte jeg helt eksisterte, og jeg kjøpte det til og med på Steam... kanskje på tide å prøve det.
Outer Worlds ser ikke til å være ute på PC ennå, så venter med det :(

Outer Worlds er på PC, men kun på Epic Store for øyeblikket så om du ikke har lyst å bruke den så må du vente til det kommer ut på Steam.

Ion Fury er konge.

Dadaph    635

Argh. Har en Epic-konto, men passordet virker ikke og de sender meg ikke et nytt når jeg ber om det. Så Epic Store skal jeg aldri mer bruke, jeg stoler ikke på å kjøpe spill der bare for å risikere at de går tapt.
Da blir det nok heller Steam-salg om et par-tre år tenker jeg.

Ion Fury er topp! Setter meg og spiller gjennom ett brett om gangen når jeg er i humør for skyting. Kom meg akkurat gjennom togbrettet, og storkoser meg med det.