Jump to content

Recommended Posts

Ciel    4

Hei

Jeg har i lengre tid drevet og programmert et vindus-system til TIKI med mus, vinduer, menyer og ikoner.

Så langt har jeg inkludert LIBG.INC, grafikk-biblioteket til Turbo Pascal. Men jeg har stanget i RAM-taket på dette prosjektet. Så jeg ønsker å kvitte meg med grafikkbiblioteket: det tar opp 4 K som jeg trenger til andre ting. Det eneste jeg har brukt av det biblioteket, er å velge skjermoppløsning og definere farger. Ifølge Tiki Teknisk Håndbok skulle det la seg gjøre ved å skrive riktige verdier til et par porter isteden. Så langt jeg skjønner gjør jeg riktig, men det virker ikke likevel!

Noen som har noen tips eller erfaring her? Teknisk Håndbok kan du finne her om du ikke har den:  http://arehansen.net/TIKI-Teknisk-Handbok.pdf

 

 

TIKI-100-vindusystem.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ciel    4

Beklager, den tekniske håndboka er et svært dokument. Her er en mer kompakt beskrivelse av portene som styrer videokretsene:

 

I/O-port 0CH - Modusregister

Bit 7 = 1:  Skriv farge. Ved hver HBLANK legges fargen i fargeregister 14H inn i
            pallettplass angitt av bit 0-3
Bit 6:      Ikke brukt
Bit 4-5:    Velger oppløsning
            Bit 5    Bit 4
            0        0
            0        1        2 farger, 1024 kolonner
            1        0        4 farger, 512 kolonner
            1        1        16 farger, 256 kolonner
            Alle 16 fargene i palletten benyttes av videokretsen i alle moduser.
            Dersom ikke paletten settes slik det er tenkt kommer det fargerikt
            rot på skjermen i 2 og 4 fargers modus. For 2-fargers modus: Sett
            farge 2,4,6,8,10,12,14 lik farge 0, og farge 1,3,5,7,9,11,13,15 lik
            farge 1. For 4-fargers modus: Sett farge 4,8,12 lik farge 0, farge
            5,9,13 lik farge 1, farge 6,10,14 lik farge 2, og farge 7,11,15 lik
            farge 3.
Bit 0-3:    Hvilken plass i palletten fargen i fargeregisteret skal legges inn i
            (hvis bit 7 = 1)

I/O-port 14H - Fargeregister

Dette brukes til mellomlagring av en farge før den lagres i palletten (se
modusregister). Farger blandes slik:

Bit 5-7: Rød intensitet
Bit 2-4: Grønn intensitet
Bit 0-1: Blå intensitet

Registeret er invertert, dvs at 0 gir sterkest intensitet og 7 (3 for blåfarge)
gir svakest intensitet. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×