Jump to content
T-Rex

Film - Hva så du sist?

Recommended Posts

Dadaph    649

Blitt litt film igjen da jeg har vært forkjølet og har trengt mer avkobling. Sett et par jeg aldri har sett før:

Zootopia

Vet ikke helt hvorfor, men det var noe i markedsføringen, bildene, posterne, den forferdelige norskdubbede traileren, som gjorde at jeg var uhyre skeptisk til denne. Dyr i en by? Ja, sikkert kjempespennende og originalt, zzzz...

Men faktisk, filmen var engasjerende og gøyal, og klarer å føles overaskende voksen samtidig som den går buddycop-ruten. Langt fra Disneys beste, men likevel absolutt verdt å se.

Terningkast 17

Ender's Game

Relativt ny, men gikk totalt under radaren min. Så den kun fordi jeg så at Harrison Ford var med. jeg ventet meg ingenting, men den leverte godt. Hvorfor har ingen snakket om denne filmen?

Et par problemer er det riktignok, hovedpersonen ser ut som han konstant er på gråten, på den måten at jeg nesten intiktivt har lyst til å fike til ham. Og hele plottet bygger ham opp til å være en messias med 256 i IQ, men likevel er han den eneste som ikke ser den svært åpenbare plott-twisten. Slutten føles også litt løs, men okey. Føltes tidvis som Starship Troopers møter Harry Potter. In Space!

Terningkast 15

• Upvote 1

Sinfour    461

Det har blitt noen filmer siden sist, men den aller siste filmen jeg så var Kong - Skull Island.

Helt ok film med ok underholdning. Effektene var grisebra, men jeg er like overrasket hver gang at Kong med sine 50m eller noe, klarer å snike seg innpå et menneske uten av de hører han. Humoren satt bra og den startet veldig bra med en korrekt politisk og treffende melding til USA, noe folka i salen synes var veldig moro.

Denne versjonen er bedre enn de andre når de fanger "8th wonder of the world" for ente gang.

Terningkast 4 

Dadaph    649

Aladdin for noen dager siden, som fikk meg til å huske hvilket geni Robin Williams var, så jeg tenkte å sjekke igjen noen av de andre filmene hans... men hvilken skulle jeg se?
Har sett de fleste før, og jeg ville se en av de mindre kjente. Tankene mine gikk mot en film jeg så da den kom ut, men som jeg siden nærmest har glemt, frem til nå...

DEATH TO SMOOCHY

Robin Williams spiller den korrupte barnetv-verten Rainbow Randolph, som blir utsatt for en skandale og byttet ut med den mye yngre Edward Norton, som det rosa neshornet Smoochy, som er ekstremt naiv og raskt blir utnyttet av industrien. En rekke tidligere barnetv-verter, Williams inkludert, er ute etter blod, mens industrien er ute etter å melke Smoochy for alt han er verdt.

Filmen ble ekstremt negativt mottatt i sin tid, og er ofte husket og referert til som en kultfilm. Men når jeg så den nå, 17 år etter at den kom ut, slo det meg hvor aktuell denne filmen er. Bytt ut barnetv-verter med youtubere, så har vi et nær perfekt bilde av dagens "cancel culture", hvor giftige "influensere" gjerne dolker hverandre i ryggen for "exposure", og mediehus som Youtube skyr menneskene bak underholdningskanalene, og bare tenker hvordan ting kan melkes til døde.

Ikke en perfekt film, jeg synes slutten er litt for platt og snill, men resten er et nesten skummelt bilde av baksiden med underholdningsbransjen, og er mer aktuell nå enn da filmen kom ut.
Mørk humor også, og Robin Williams spiller en herlig usympatetisk karakter. Terningkast B. Se den!

Edited by Dadaph

Dadaph    649

Gått litt i Westerns de siste dagene av en eller annen grunn. Og da litt vel utypiske western-filmer:

Blazing Saddles

Mel Brooks sin western-parodi, som ene og alene klarte å velte den rene cleane familievennlige western-sjangeren som dominerte på 50 og 60-tallet.
En av de absolutt beste og mest betydningsfulle dekonstruksjonene som er laget, og den er fortsatt fantastisk morsom, og ikke minst aktuell, da den peker ut hverdagsrasismen og latterliggjør det romantiske bildet man har av cowboyer.

Jeg hylte av latter flere steder: bøddelen som er hyret inn fra middelalderen, scenen da hovedpersonen(som er svart) rir inn i byen som ny sheriff, til sjokk og vantro, indianere som snakker tysk, prompescenen, for å ikke snakke om køen med rasister (og faktiske nazier i uniform) som er der for å melde seg på en lynsjing.
Hele filmen er spekket med små vitser, og så godt som alle lander.
Og den slutter med en bløtkakekrig. Klasse!

Terningkast betydningsfullt mye.

Deretter bestemte jeg meg for å se litt syngende cowboyer, så jeg satte på en annen film:

Paint Your Wagon

Husker den godt da Simpsons parodierte den en gang, men husker den også fordi jeg husker jeg så den en gang som liten, og likte den veldig da. Problemet er at jeg aldri egentlig har likt musikaler, og ble rett og slett redd da jeg så den var to timer og 40 minutter lang.

Men jeg ble positivt overasket. Filmen er faktisk veldig morsom, og setter tonen allerede fra første scenen, hvor Lee Marvin avbryter en begravelse fordi han graver opp gull.
Filmen følger et samfunn gullgravere i en navnløs by. Det viser seg at det hele har blitt en skikkelig pølsefest, så de ender opp med å kidnappe noen horer og bygge bordell, for å så jakte på gull på en helt ny måte. Ikke akkurat en særlig PK film etter dagens standarder, men jeg føler den gjør det med et godt glimt i øyet, og har hjertet på rett sted.

Sangene varierer mellom trøtte ballader og catchy showstoppere med heftige sang-og-dansenummere. Filmen ble kritisert for at hverken Lee Marvin eller Clint Eastwood var gode sangere, men jeg vet ikke... helt ærlig synes jeg Wanderin' Star funker veldig bra med Marvins raspete fordrukne stemme. Den gir sangen karakter.

To timer og 40 minutter passerte faktisk ganske raskt, og jeg endte opp med å putte denne på min ekstremt korte liste av musikaler jeg faktisk liker.

Terningkast mye nok til at kritikerne tar mektig feil. Gøyal film.

Edited by Dadaph

maD_mAN1983    998
6 minutes ago, Dadaph said:

Dæven det var mange filmer

Så 698 tilsammen ifjor :P rundt 50 var riktignok kortfilm da, men ble mye lange filmer også, så gjennomsnittet ble rundt 1t40min pr film.

Uføretrygdet så har ofte god tid, og gla i film, så da blir det sånn :)

Akkurat sett Summer School (1987), flott 80tall sommer komedie for de som liker sånt, mye kjente fjes i filmen også, Kirstie Alley (Cheers), Shawnee Smith (Becker, Saw), Patrick Labyorteaux (JAG), Courtney Thorne-Smith (Melrose Place, According to Jim) og Mark Harmon (NCIS) for å nevne de jeg kjenner godt til fra før.
Lærer blir tvunget til å ha sommerskole for en gjeng som hadde for dårlige karakterer er plottet.

Lett 7/10 fra meg.

Boomstick    100

Filmtråd? Oioi!

Jeg ser mye mer film enn jeg spiller retrospill - men jeg ser jo en del "retrofilm" da. 
Ikke i nærheten av 698 i året, men jeg har da sett 173 filmer så langt i år.

Den Letterbox-greia var jo fin. Jeg logger dem bare på iMDB, jeg. Begynte først i fjor, så har bare logget de jeg har sett de siste par åra.

Syns det er artig med statistikk, så ut som Letterbox kanskje var bedre på det. For eksempel morsomt på iMDB å se hvilke år man helst ser film fra. Jeg så på statistikken min at jeg ser overraskende lite film fra 2000-2010, men mye fra 80- og 90-tallet, og mye nytt:

5ef050d1e5e4c_Byyear.JPG.78ed4937c4c766c5e160d966a99f4cb8.JPG

Og hvis jeg bare skulle hatt med én sjanger på en øde øy, måtte det blitt western. Enten det er rettskafne klassikere som High Noon og The Man Who Shot Liberty Valance , ultrastilige spaghettier som dollar-trilogien og den ubeskrivelig vakre Once Upon a Time on the West, hardtslående hardhauser som The Wild Bunch og The Professionals, lettbeint moro som Rio Bravo og Silverado, überkule cowboyer som i Butch Cassidy and the Sundance Kid eller The Magnificent Seven , popcornwestern som Young Guns og Maverick, sjangergjenopplivere som The Unforgiven eller dagens tungvekterregissørers westernfilmer som True Grit og The Hateful Eight.

Tips til to knallgode western av ny dato, som beviser at sjangeren lever i beste velgående er Hostiles og Bone Tomahawk.

Jeg liker film..

Edit:
Så på profilen din på letterboxd at The Wraith er favorittfilmen din! Digger den filmen. Har aldri hatt den på annet enn VHS, men har sett den mange ganger. Har altså kun sett den i 4:3. 
Laget meg en profil nå, og de fire første filmene jeg kom på når jeg skulle sette opp favorittene var:
Skjermbilde.JPG.39c2cf323adf95704931d71ecea01c7a.JPG

Edited by Boomstick

maD_mAN1983    998

Mye fine stats på letterboxd, eneste er at man må betale en 50-60kr pr år hvis man vill ha tilgang på alt (noe jeg selvfølgelig har gjort).
Vet ikke om mine stats er tilgjengelig å vise for andre, men kan linke å se https://letterboxd.com/mad_man1983/stats/
kan velge mellom all-time siden man startet letterboxd eller velge et år man ønsker å se stats fra, har verdenskart hvor man kan se hvilke land man har sett og ikke sett film fra, hvilke skuespiller du har sett mest av og mye mer

The Wraith har jeg med 3 forskjellige VHS cover varianter (alle 3 norske), 2 DVD varianter (en nordisk og en britisk), og 1 Blu-ray (spansk, hvor tittelen er anderledes, husker ikke hva i farten)

*edit* western er nok det jeg ser minst av selv, liker noen få, slik som originale 3:10 to Yuma og filmene til Hill og Spencer

Edited by maD_mAN1983

Dadaph    649

Ser ut som en bra side, men tror ikke det er noe jeg ønsker å betale for der.
Elsker film, men blitt mindre filmtitting de siste årene.

Men jeg så igjen en film idag. Faktisk en av mine favorittfilmer:

12 Monkeys, av Terry Gilliam, en av mine favorittregissører. Men når det er sagt, er 12 Monkeys kanskje den siste filmen hans som er på min personlige favorittliste.

Forøvrig flott film i disse pandemi-tider. I filmen har en pandemi utryddet 99% av alle menneskene på jorden i 1996. Bruce Willis blir sendt tilbake for å spore opp virusets opprinnelse, og (dette er enda viktigere): hente tilbake en prøve av virusets originale umuterte form til fremtiden sånn at de i fremtiden kan lage en kur.
Underveis begynner derimot Bruce Willis å lure på hva som er virkelig eller ikke.

Filmen er en original vri på den selv da oppbrukte tidsreisende-som-redder-verden-formelen og fungerer på flere plan: den fungerer både som en tidreisefilm, psykologisk thriller, og som et puslespill. Filmen er proppfull av red herrings, falske ledetråder, og kun om man følger med får man svar på hva som faktisk foregår.
Sett filmen mange ganger siden den kom ut, og dette er en av filmene jeg aldri blir lei. Trodde jeg var forbi punktet hvor jeg oppdager nye ting, men neida, detaljnivået er i beste Gilliams-stil helt sinnsykt.

Anbefales på det sterkeste.

maD_mAN1983    998

Absolution fra 1997, Mario Lopez (Saved by the Bell, Pacific Blue), Jamie Pressly (My Name is Earl) og Richard Grieco (21 Jump Street) er de kjente navnene på rollelisten, veldig B-Film sånn i bunn og grunn, Mario Lopez joiner i en militær base på søk etter hans venn som er forsvunnet, og alt er ikke helt som det skal der, dette er da en scifi film, så aliens (insert meme here). Høydepunktet i filmen er vell når du får se en toppløs Jamie Pressly, men vis det er alt du er ute etter i en film så anbefaler jeg heller å se Poison Ivy: The New Seduction fra samme år med hun i hovedrollen, ellers så kan jeg si at det er like greit å styre unna Absolution ihvertfall (om du ikke er ute etter å se masse muskuløse menn i bar overkropp da, for de er det også en del av i filme)