Jump to content
Kraid

Hva samler du på? Og hva har du samlet på?

Recommended Posts

maD_mAN1983    998

Mulig jeg gjør som min far etter hvert, og samle på dokumenter med historikk knyttet til Larvik. Har veldig lyst på den ene autentiske dokumentet min far har, der bøddelen i Vestfold/Laurvig har skrevet en søknad om å bruke øks i stedet for sverd. Konklusjon er at henrettelsen går bedre med øks. Dokumentet er fra 1600-1700 tallet.

Dere vet forresten hva "Rakker'n" er? Som i ordet "fytte rakker'n"?

mer spennende å få tak i gamle dokumenter om folk man er i slekt med, vet jeg har slekt fra gubrandsdalen, og et par av de derifra som jeg er i slekt med var kjente for å slå ihjel folk og kaste dem i myra så dem ble borte xD

Rony12345    149

Mulig jeg gjør som min far etter hvert, og samle på dokumenter med historikk knyttet til Larvik. Har veldig lyst på den ene autentiske dokumentet min far har, der bøddelen i Vestfold/Laurvig har skrevet en søknad om å bruke øks i stedet for sverd. Konklusjon er at henrettelsen går bedre med øks. Dokumentet er fra 1600-1700 tallet.

Dere vet forresten hva "Rakker'n" er? Som i ordet "fytte rakker'n"?

mer spennende å få tak i gamle dokumenter om folk man er i slekt med, vet jeg har slekt fra gubrandsdalen, og et par av de derifra som jeg er i slekt med var kjente for å slå ihjel folk og kaste dem i myra så dem ble borte xD

Da vet vi hvem som har vært på ferde om en fra forumet plutselig forsvinner, og spillsamlingen hans plutselig er borte :8D:

Spill har hovedfokus nå, men samler også på Disney-filmer og superhelt-filmer på Blu-ray.

Har en stygg tendens til å kjøpe altfor mye blader også. Helst på Narvesen til 140kr bladet :P

maD_mAN1983    998

kan jo bumpe denne tråden litt ^^,

slik i tillegg til det jeg har skrevet tidligere, så samler jeg også på diverse Doctor Who stæsj, størst fokus på spillene og Eaglemoss figurene nå for tiden, også lekebiler av amerikanske biler, alt fra micro machines størrelse til 1:18 størrelse på de få jeg har ^^,

Yoshine    1506

Jeg samler på komplette spill av PAL SNES og N64. Bryr meg ikke om regionskoder så lenge det er engelsk tekst på esken og i spillet.

I tillegg er jeg veldig interessert i:

Yoshi-stæsj :D

Banjo-Kazooie-stæsj

Okami-stæsj

Finnes ikke såå mye av de to sistnevnte, men det er egentlig like greit i følge lommeboka :P

Diztar    723

Jeg har jo samlet sånn smått på alt som er av spill, men har bestemt meg nå for å fokusere på N64 CIB fremover, men skal også skaffe meg alle spill fra Zelda og Metroid-serien som skal få hver sin hylle den dagen jeg bygger på et gaming rom til huset :)

Ellers så er jeg på jakt etter de siste fem Power Player bladene og de tre siste Super Mario 3 vhs :)

fuuma    507

Jeg samler vel egentlig på det meste av spill så lenge det er titler jeg liker(samler ikke på volum). De konsollene jeg samler på mye forskjellig til er vel NES og SNES. Utover det så samler jeg mye på RPG spill til alle mulige konsoller og en del 2d spill fra nyere tider enn SNES. Prøver for det meste å holde meg unna 3d grafikk fra 1994-2000, det finnes selvfølgelig noen unntak. Liker også diverse figurer, spesielt Turtles som jeg hadde mye av i barndommen, men den samlingen har ikke kommet helt i gang enda. Samler også på Turtles blader, men blir stort sett til at jeg kjøper de sistnevnte tingene hvis jeg finner det på billig på bruktmarkeder. Når jeg begynner å få det meste jeg vil ha av spill så går jeg kanskje mer over mot figurer/statuetter.

Rony12345    149

Innspirert av Boomstick sin tipsetråd om obskure ting man kommer over i bruktbutikker som vi kan tipse hverandre om tenkte jeg å dra litt liv i denne tråden her igjen, rett og slett fordi jeg er nysgjerrig på hva folk samler på i tillegg til spill! =) (Og det er greit å vite om man skulle komme over noe i en butikk og kan tipse).

Jeg samler på

- Spill, alt opp til Gamecube, Gameboy Advance, PS2 og Xbox, ikke noe nyere saker.

- VHS filmer, mye forskjellig, men hovedsakelig barnefilmer, og noen virkelig filmklassikere som f.eks Gladiatoren =)

- Donald Blader

- Manchester United ting

- Alt av ting til Pokemon og Digimon serien

I tillegg til dette vegrer jeg meg for å kaste noe som helst, så kan si at jeg er en slags skrotnisse som samler på det meste :P

vintagegmr    1160

Jeg samler på

- Spill For det meste NES, SNES, Atari 2600 men også Commodore 64. Liker også det som er litt obskurt, men alt er av interesse. Så får jeg ta avgjørelsen der og da. :D

- VHS filmer. Stort sett de jeg har minner om fra barndommen og spillrelaterte titler, som f.eks the last starfighter osv. 

- Musikk på Vinyl, men igjen her er det bare noe få utvalgte som går gjennom nåløyet. 

Boomstick    100

Skummet gjennom hele tråden, og det som står sterkest igjen er 3di som hadde en samling på 300 Snickerspapir. Og dertil katalogisert med serienummer. Fantastisk, og til en viss grad gjenkjennelig.

Jeg er til en viss grad en hobbyhopper, og får innimellom noe for meg som jeg går helt oppi. Noe biter seg fast, mens andre ting sanerer jeg ut av livet mitt fullstendig når jeg blir lei. Spill har alltid vært der, og NES'en min har alltid vært oppkoblet, Men først i fjor begynte jeg å utvide horisonten for alvor.

Nå samler jeg på:

- Spill og konsoller >Atari, <Gamecube

- Turutstyr. Kanskje ikke en samling per se, men snarere en utstyrspark. Gamle primuser utgjør vel samledelen av det.

- Og alt annet fra tiden før internett, som gir meg en nostalgitripp

Sanerte samlinger

- En massiv DVD-samling. Kastet alle coverene, puttet platene i enorme CD-mapper etter kategori og ga bort til familie og venner.

- En massiv VHS samling. Solgte for 100,- per banankasse på sent 90-tall.

- Øl-samling. Gikk helt opp i den nye bryggerbølgen i Norge og Verden, med droppet etter hvert innkjøpene. Og sakte men sikkert forsvant samlingen.

Zerqent    276

Dette med plass (jeg har en 70m^2 leilighet hvor jeg både har hustru og kidd) legger dessverre en demper på hva man kan samle på....

Så det er kun spill det blir aktivt samlet på, og nå har jeg vel også begrenset meg til bare Nintendo og Sony (skjønt jeg har også en Atari Jaguar som jeg ikke vil gi opp).

Så la oss heller ta:

Ting jeg hadde samlet på dersom jeg hadde hatt plass:

- Enda mer spill - Spesielt PC

- Bøker - Liker fantasy, liker klassikere og jeg liker hardbacks (paperbacks går i søpla etter gjennomlesning). Alt jeg har er en god del av Raymond Feist og Tolkien. Hadde jeg hatt plass hadde den blitt utvidet med mange flere Fantasy-forfattere, samt en god del klassikere.... Hadde jeg hatt ekstremt god plass hadde jeg nok samlet opp en del Retro IT-litteratur også... Windows 3.11 bøker etc er gøy :)

- Vinyl - Har en 15-20, men aldri hatt spiller. Kjøpte vel mine første Roxette LPer for ca. 17 år siden, men har ikke blitt noe påfylling de siste årene. Skulle gjerne ha fyllt på med en god del Metal samt noe klassisk

- Datamaskiner - Fikk 386 i 93, en 7 år senere skrudde jeg på mange 386/486/tidlige pentiumer. Skulle gjerne fått testa en god del andre arkitekturer (Amiga, Atari etc.), samt hadde vært gull å bygget en Retro- x86 med CRT-skjerm og gode specs (voodoo, saklig lydkort) ala hva andre har gjort her inne.

- Film - Jeg hadde 2 billyhyller fulle med DVDer når de var i sin gullalder. Mesteparten har gått til loppis, har vel kanskje 100 liggende løse i en eske i kjelleren ("backup" på PC). Hadde nok ikke kjøpt så mye crapp i dag som jeg gjorde i den tiden, men heller fokusert på de filmene og seriene det faktisk er sjanse for at jeg ser på ny.

Nesfan    77

Morsomt tema :)

Utenom Nintendo og Sega har jeg flere Bi-samlinger :P

Av nåværende er det Nintendo-magasiner, norske førsteutgaver av kjente barnebøker (Mummitrollet, Ole Brumm osv) og andre favorittbøker, Disneyklassikere, Pixar og animerte Dreamworks filmer på DVD/Bluray og alt annet av utgått teknologi som er morsomt å fikle med :D

Av tidligere samlinger er det Donaldblader, frimerker og div drit man samla opp som barn :P

Plassmangel her også, Er forsåvidt litt plass. Men da blir det mer rot enn utstilling :) 

N64, Komplette Spill. Samt rusk og rask som jeg kommer over i bruktmarked. 

Ps2, Spill jeg vil spille. Ikke Fifa eller phoenix games spill.

Kingdom hearts relaterte ting. Spill, props, konsoll og duppeditter. 

Men egentlig så har jeg ikke kjøpt noe på lenge. Så.......

Penger

Støv