Jump to content
Sign in to follow this  
Xevious

Tråden for ølhunder

Recommended Posts

Xevious    65

Hvis jeg var deg så ville jeg ha spandert en øl på meg (fritt etter Jokke)

Regner med at det er noen andre ølhunder her? Så en egen tråd for øl er jo et must :thumbup:

Vi kan jo begynne med det aller viktigste, nemlig stengetidene for ølsalg i forbindelse med helligdager

Oversikt 2012:

Vanlige stengetid er:

Hverdager: 20.00

Lørdager: 18.00

Onsdag 4. april: Dagen før helligdag - åpningstider som lørdager

Torsdag 5. april Skjærtorsdag - ikke ølsalg

Fredag 6. april: Langfredag - ikke ølsalg

Lørdag 7. april: Påskeaften - ølsalg til 1500

Mandag 9. april: Andre påskedag - ikke ølsalg

Tirsdag 1. mai: Arbeidernes dag - ikke ølsalg

Torsdag 17. mai: Grunnlovsdagen (og Kristi himmelfartsdag) - ikke ølsalg

Lørdag 26. mai: Pinseaften - ølsalg til 1500

Mandag 28. mai: Andre pinsedag - ikke ølsalg

Mandag 24. desember: Julaften - ølsalg til 1500

Tirsdag 25. desember: Første juledag - ikke ølsalg

Onsdag 26. desember: Andre juledag - ikke ølsalg

Mandag 31. desember: Nyttårsaften - ølsalg til 1500

Kilde

Interessante nettsider

http://www.drikkeglede.no/

http://www.klikk.no/emne/pils

http://www.brygging.no/

http://www.bryggeri.net/index.php m/eget forum

http://www.aperitif.no/Vintips/oel

Xevious    65

Du skjønner det kanskje når du blir voksen :P Selv har jeg hyllet denne gudenektaren siden ungdomsskolen.

Men bra du har noe positivt og menigsfullt å tilføre tråden... :problem:

Vi kan jo begynne med å spørre folket om hvilket øl de foretrekker?

Selv er jeg flasket opp på Ringnes og det er fortsatt det øllet jeg foretrekker som tørskeslukker etc.

Men jeg er også glad i Heineken, Pilsner Urquell og Budweiser (den tsjekkiske Budvar, ikke den amerikanske).

Frxz    125

Øl er sunt året rundt:

Mine favoritter må være

Tuborg

Nøgene Ø

Corona

Carlsberg

Skal pilse en del i sommer tenker jeg :)

Alle er velkommen til å bli med :beercheer:

zaldor    42

Jeg vurderte å lappe på den gode stemningen med en avholdspreken, men jeg lot det være. :lol:

komp91    0
Du skjønner det kanskje når du blir voksen :P Selv har jeg hyllet denne gudenektaren siden ungdomsskolen.

Vi kan jo begynne med å spørre folket om hvilket øl de foretrekker?

Selv er jeg flasket opp på Ringnes og det er fortsatt det øllet jeg foretrekker som tørskeslukker etc.

Men jeg er også glad i Heineken, Pilsner Urquell og Budweiser (den tsjekkiske Budvar, ikke den amerikanske).

er sunn jeg kun vann!

Frxz    125

Bare å ta deg en tur til Sørlandet i sommer Xevious :beercheer:

Er herlig med Sommerpils i Arendal :beercheer:

maD_mAN1983    998

eneste ølen jeg har klart å få i meg hele av het Double Ice eller noe i den dur vet jeg :P var hardt å få ned den også, men ikke fullt så ille som andre slag jeg har smakt så vidt av

Frxz    125
Høres ut som det blir roadtrip til Arendal :thumbup:

Supert :beercheer:

Så langt ser det ut som det er kun deg og meg som liker Øl her O_O

vintagegmr    1160

Kan ikke tenke meg noe bedre enn en iskald pils på Verandaen i solen. :) Beste jeg kan få. :) Selv drikker jeg Carlsberg 3,5 % fra svinesund, Kosterpils, eller selvsagt Rignes på glassflaske. :) Er ikke så nøye på alkohol innholdet, er smaken jeg vil ha. :) Deilig pilsner.... :)

Raspeball    6

Rignes kan ta seg en bolle! Her i Nidaros er det Dahls på menyen :beercheer:

Har selvfølgelig prøvd ut det meste av pils som er å få på butikken, men vender overraskende fort tilbake til Dahls. Frydenlund fatøl er også særs velsmakende, Hansa premium likeså. Skal man på ølfylla kan det jo være greit med noe billig, men stort sett drikker jeg øl for kosens skyld. Bor 5 min unna Carlings fra tappekran, og det er himmelsk.

Ellers står diverse poløl høyt i kurs. IPAen til Ægir for eksempel, som er en nytelse for ganen. NøgneØ sin Bitter har jeg også fått smaken for. Er ikke så fryktelig begeistret for mørkt øl generelt, så jeg velger styrer stort sett unna stout og de aller mørkeste. På polet kan man også velge i et lite utvalg weissbier, som etter min mening er det ypperste av nytelse når sommeren er på sitt varmeste.

N4All    26
Høres ut som det blir roadtrip til Arendal :thumbup:

om du kommer en tur til Arendal, må jeg nesten spandere en Arendal's pils på deg. prisvinnende brygg :thumbup:

*.3di    43

Vanskelig å rangere øl-typer, siden det er så mange gode å velge mellom, men handler jeg øl på Rimi, er det gjerne Carlsberg pils eller én eller annen type fatøl (Frydenlund, Hansa, etc.) jeg plukker med meg...

:beercheer:

file.php?id=1378

Zerqent    276

som med vin og annen drikke, så er det anledningen/formålet/bedre-beskrivende-ord som har noe å si

En varm sommerdag vil man ha et lyst øl, da tar jeg som regel en Corona. På en vanlig fylletur foretrekkes Dahls, men siden jeg har blitt osloboer nå skiftes det ofte ut med Frydenlund.

Skal man bare kose seg med 1-2-3-4 øl blir det heller litt forskjellig, Nøgne Ø får det til, er spesielt glad i hveteølet =)

odda    1

Jeg har vel smakt det meste som finnes av "internasjonale" merker, men faller stort sett ALLTID på det japanske ølet Kirin Ichiban som kun finnes på polet til 29,- flasken, men det er det oxo verdt.

På ferieturer (Tyrkia) er det kun Efes som gjelder. Har prøvd Efes her hjemme oxo, men det er langtifra det samme som å drikke det der nede!

Ellers er det asiatisk øl jeg er mest glad i som Tiger, Dragon, Singh, Asahi, K I osv...., men skal jeg velge "vanlig" øl som man får i butikkene og ikke på polet så må det bli Hansa Premium eller Lysholmer Ice (Double Ice)

Er mest glad i lys lager og pils, men kan drikke litt mørk lager om det måppe være det.

SMaketips altså mine favoritter av norskt øl (i butikk)

Frydenlund fatøl. Kanskje Norges beste produserte øl.

Lysholmer Double Ice. Friskt lyst og deilig.

Hansa Premium (namenam)

Nordlandspils!! (Mitt lokaløl helt til Ringnes kjøpte det opp og etterhvert la ned bryggeriet, men smaker enda godt)

Øl..? hva med oss som i desperasjon etter fylla har funnet en lunken vin i skapet og bruker frosne reker som isbiter?

Haha, snakk om hardcore shrimp cocktail!

Dette er litt av en ølhund:

Xevious    65
Newcastle brown ale

Guinnes

=)

Newcastle BA drakk jeg mye av når jeg var rundt 16-17 år... tror ikke jeg har testet det i senere tid.

Det meste av grunnen til at jeg drakk det var vel at jeg fikk det gratis/billig fra noen som jobbet i NATO og ikke at jeg var så kjempeglad i det... hehe.

Av samme folka så fikk jeg også Guinnes, som jeg hatet, inntil jeg begynte å dra til Dublin.

Man kan jo ikke være i Dublin uten å drikke Guiness (jada, jeg har t.o.m. vært på turistrunden på bryggeriet også) - og nå elsker jeg den brune suppa.

Men, nå er det forskjell på Guiness i Irland og resten av verden. I Irland får man den originale oppskriften mens i resten av verden er den mildere bakteriemessig pga noen EU-regulativer.

Bah... nå fikk jeg lyst til å dra tilbake til Dublin...

Ole    13

Øl! Sitter faktisk og runder av helga med en Kilkenny nå, et verdig punktum på en god helg :) Ellers må vel Newcastle Brown Ale sies å være favoritten, prøver å ikke drikke den for ofte av fare for å bli lei. Vel, det, og så er det alltid en viss fare for at man drikker seg så borte på noe at man ikke orker smaken av det resten av livet :razz:

Xevious    65
...og så er det alltid en viss fare for at man drikker seg så borte på noe at man ikke orker smaken av det resten av livet :razz:

Jeg har ikke smakt sitronbrus på 22-23 år... heldigvis så liker jeg vodka ennå ;)

Når jeg var rundt 18-19 år så hadde vi et øl- og brusutsalg rett ved, så da ble det prøvd en del forskjellige øltyper.

Jeg hadde egen kåk så det ble som oftest hos meg vi satt og drakk så da begynte jeg å samle på forskjellige tomme ølflasker.

Tror jeg hadde litt i underkant av 200 forskjellige flasker stående i en reol i stua. Og på kjøkkenet oppå overskapene hadde jeg ca 60 forskjellige ølbokser.

Juletreet det året ble pyntet med ølkorker ;)