Jump to content

Recommended Posts

Prometheus    1

PSX was the development codeneme of the PlayStation (a

la Nintendo's "Project Reality" for N64, "Dolphin" for GCN and

"Revolution" for Wii). When the system came out, the shorthand stuck in

video game magazines, and was pretty much kept.

ravespin    33

Jeg synes fremdeles at det er en ulempe å kalle PS1 for PSX, selv om jeg bruker det selv. Hvorfor ikke kalle den for PS1? Den forkortelsen er jo like kort.

Nå har vel ikke PSX kommet ut utenfor Japan, men likevel... Det er en egen konsoll.

Retrosondre    23
enig med Slob. Vi går jo ikke runndt å kaller N64 for ProRel eller NGC for Dolph. PS1 folkens

Nei, vi kaller den jo faktisk for Ultra 64 :lol:

nintendo8bit    175

PSX ble brukt av mange etter lanseringen av Playstation. Jeg kan ikke huske å sett at noen har referet til f.eks Gamecube som Dolphin etter lanseringen.

Jeg har brukt PSX til Playstation i noe som 10 år nå så jeg kommer ikke til å forandre meg på det. Dont try to change me baby! (sagt med Comic Book Guys stemme (noen som husker denne quoten? hehe ;))

Når jeg bruker PS1 så bruker jeg det til PSone, altså den lille modellen av Playstation.

traser    6

DS L - DS Lite (Nintendo)

GB - Game Boy (Nintendo)

GBL - Game Boy Light (Nintendo)

GBM - Game Boy Micro (Nintendo)

GBA SP - Game Boy Advance SP (Nintendo)

PS3 - PlayStation 3 (Sony)

PSP - PlayStation Portebul (Sony)

PSP S - Playstation Portebul Slim (Sony)

bakaichi    33

Pinlig presist er famicom (ファミコン) en forkortelse for Family Computer (ファミリーコンピュータ). Når maskina ble populær ble forkortelsen naturlig og uppfølgeren heter super famicom (スーパーファミコン), Family eller fami er også blitt et begrep for videospill på japansk som for eksempel i magasinet fami-tsu, eller namcos family-serie, som ikke har noe med familier å gjøre.

Myrk    0

Ville bare legge til mitt angående de som står "under tvil" med å si at GG er absolutt en vanlig, akseptert forkortelse av GameGear (har også sett SGG bli brukt, men heller sjeldent).

Ellers bruker jeg både SML (super mario land) og DKL (donkey kong land) for å enkelt differansiere mellom dem og SMW (super mario world) og DKC (donkey kong country) i samtale.

bakaichi    33

Spine Card kan kanskje defineres som et informasjonskort, siden det står noen enkle opplysninger om spillet på det, men den forklaringen er i mine øyne ikke helt dekkende. Ordet er relativt selvforklarende i at det dreier seg om et kort lagt mellom embalasje og ryggen på coveret. Jeg vet bare om slike kort brukt på spill utgitt i klassiske små cd-covere. Hovedfunksjonen er å gjøre bokstavene på ryggen større slik at tittlene blir lettere å se i butikkhyller der spillene står trangt. Overraskende mange japanere har tatt vare på dette kortet ved å legge det sammen med manual og andre papirer inni selve cd-beholderen, på tross av at de har veldig lett for å naturlig følge med plasten når den rives av.

Diztar    723

Så at du har RPG på listen, så da kan du vel sikkert ha disse også:

FPS: first-person shooter / frames per second

RTS: Real-time strategy

Ole    13

Ettersom såpass mange av NES-samlerne her på Retro1 higer spesifikt etter SCN-utgivelser av spill, noe som resulterer i at betegnelsen blir brukt relativt hyppig mange steder her på forumet, ville jeg argumentert for at SCN har en plass i ordlisten sammen med en link til en thread eller lignende hvor region-temaet utdypes noe. Alt dette med CIB, SCN osv var temmelig kryptisk for meg da jeg begynte å henge her selv, og jeg måtte lete opp veldig mye på egen hånd da jeg ikke klarte å finne noen tråder som faktisk forklarte noe av dette.

En idé til en framtidig Retro1-framside?

vintagegmr    1160

Ettersom såpass mange av NES-samlerne her på Retro1 higer spesifikt etter SCN-utgivelser av spill, noe som resulterer i at betegnelsen blir brukt relativt hyppig mange steder her på forumet, ville jeg argumentert for at SCN har en plass i ordlisten sammen med en link til en thread eller lignende hvor region-temaet utdypes noe. Alt dette med CIB, SCN osv var temmelig kryptisk for meg da jeg begynte å henge her selv, og jeg måtte lete opp veldig mye på egen hånd da jeg ikke klarte å finne noen tråder som faktisk forklarte noe av dette.

En idé til en framtidig Retro1-framside?

Er en del forklaringer på regionskoder her. :)http://www.retro1.no/forum/index.php?/topic/624-nes-spillkodeserienrregionskode-hvor-er-spillet-fra/page__st__20__hl__regionskoder#entry71299

Aradar    309

Rettelse på Playstation

PS1 = den store

PSOne = slim

PSX = videorekorder som også kan spille PS1 og PS2 spill. Hvorfor folk har begynt å kalle PS1 for PSX er meg et mysterium, og helt feil er det faktisk også :)

Dette er en PSX Console_psx.jpg

Edited by Aradar

Trond    54

Jeg mener å ha lest at før den ble utgitt (playstation altså) så gikk den under 'kodenavnet' PSX, og det er derfra det kommer... Og jo, 1'ern på slutten kom vel ikke på før ps2 ble gitt ut...

Mario_002    281

Er det noen mening i å forkorte XBOX til XB?

Må jo nesten være X da, siden XBOX360 = X360.. Da fjerner man BOX, og det kan man da gjøre for første modellen også, altså en flott X som blir igjen

Og med Super Mario, kan man ikke bare slå til og si Mario om man ikke orker skrive super istedenfor SM siden det kan bety sånn ca hva som helst?

Nesten som MK, som kan bety både Mario Kart og Mortal Kombat.. Epic facepalm right here..

Edited by Retro-Guy