Jump to content
Sign in to follow this  
bakaichi

Ukens spill #004 SimCity 2000

Recommended Posts

bakaichi    33

Har lyst til å prøve å begynne en ny trådserie jeg vil kalle ukens spill der jeg plukker frem et spill som presenteres kort og objektivt i en åpningstråd med noen bilder og lenker. Tanken er at folk får en fin unskyldning til å børste støv av spillene sine og mimre litt over gammle klassikere, prøve noe nytt, eller gi en gjenglemt avfeielse en ny sjanse. For spill som egner seg vil jeg og prøve meg på en "high score challange" om folk er sugne på dét. Husk det er lov å være med på diskusjonen selv om du spiller spillet på feil plattform.

Jeg satser på å presentere ett nytt spill hver fjortende dag. Delvis for å ha mindre å gjøre, delvis fordi jeg funderer på å prøve det samme i DC-forumet og delvis for å gi folk en bedre mulighet til å prøve spillet

Til nå har det vært arkadeaction som har fått råde grunden i ukens spill-redaksjonen, men nå er det på tide å sette over kaffekjelen, stappe pipa og sette seg godt tilbake i godstolen for å slappe av med et spill i et helt annet tempo.

simcity2000cover.jpg

Utvikler: Maxis

Utgiver: Sega

Utgivelsesdato: 29/9 1995 Jap (så vidt jeg kan forstå gjelder høsten '95 også for NA og muligens EU, men jeg har ikke funnet noen presis info der).

Sjanger: Simulator

Antall spillere: 1

Bruk av lagringsminne: mye

Alternative Plattformer: Mac, Amiga, PC DOS, SNES, PS, N64, GBA

Film av intro og gp.: http://www.segagagadomain.com/movie-pages/simcity.htm

Planlegg, bygg og driv din egen by. Reguler soner for industri, handel og boliger, sørg for skole, politi, brannvesen og ikke glemm grunnleggende infrastruktur; strømm, vann og vei. Du har full kontroll over budsjett, skatter og lovgivning, dette er din by og du gjør med den som du ser likt. Se byen vokse opp, utvikle seg med tiden og gå til grunne i en tragisk katastrofe. Sim City 2000, det andre spillet i serien, ble først utviklet for Mac OS, så noen andre hjemmedataer før Sega Saturn fikk stå vertskap for den første konsollvarianten, tidlig i sitt liv. Inneholder alt fra originalen pluss oppdatert grafikk og innhold.

The ultimate city simulation, indeed.

Anmeldelser:http://www.gamefaqs....ws/review-54756, http://www.retroupri...-review/t11587/

post-1217-0-76138000-1373836382_thumb.jpgpost-1217-0-75554600-1373836416_thumb.jpg

Edited by bakaichi
  • Upvote 1

bakaichi    33

Jeg er ganske sikker på at 2000 var det første SimCity-spillet jeg prøvde, ikke på Saturn naturligvis, på det tidspunktet hedde jeg vel knapt nok hørt om Sega. Det var selvfølgelig MS DOS-versjonen, eller en av de, hvordan det nå enn er. Spillt hos en kompis, noen få timer. Uhyre innviklet for en liten pjokk, og ikke mindre fasinerende, men det ble ikke så mye Sim City den gangen. Ikke før flere år senere, fremdeles på PC, skulle jeg virkelig sette meg inn i et SimCity-spill, og nå var 3000 kommet, og jeg har virkelig ikke tall på hvor mange timer jeg har sittet og pusket med det spillet, men det er ganske mange, og jeg var full av begeistring over at spill nr. 4 i serien kom ut, men det ble liksom aldri helt det samme for min del, jeg aner ikke hvorfor, kanskje virker det rett og slett for overveldende å skulle skape en hel "verden" av sammenhengende byer. Jeg begynte med 3-4 og ble aldri "ferdig" med noen av dem samtidig som verdenskartet virket så tomt og øde.

Uansett, er det så noe poeng i å lete fremm et slikt støvete gammelt spill som har flere briliante oppfølgere som i stort gjør det samme, bare med et fyldigere arsenal av funksjoner? Vel, jeg har brukt en del tid på SimCity 2000 til PC etter at jeg trøttna på fireren og vil svare ja på det spørsmålet, og grunnen til det er nettopp at det er mindre og lettere. Ei helg eller en søndag er nok til å utrette noe samtidig som det er mye å henge fingrene i også i dette forhistoriske utkastet.

Jeg har spillt SimCity på Saturn en del også, og jeg må si det fungerer veldig bra. Så bra fungerer SimCity 2000 på Saturn at det har blitt min foretrukne SimCity-platform. Dermed står fm igjen som omentrent det eneste jeg spiller på PC.

bakaichi    33

Er alt for varm til at jeg orker å koke på loftet med saturnspilling så det kommer ikke noe nytt "ukens spill" denne uken.

Aradar    309

Hehe, det er hardt å spille i sommerværet. Men kom gjerne med flere når du har tid, artig gjennomlesing