Jump to content
Kristoffer

Når forsegling brytes av tollvesenet

Recommended Posts

Kristoffer    49

Hei.

Beklager kjip første-post, men det fikk meg hvertfall til endelig å registrere meg her. Håper det er rett sub fora.

Kjøpte et Playstation 2 spill av en i Canada, nærmere bestemt Resident Evil: Outbreak. Spillet var nytt og forseglet helt til det da kom frem til tollvesenet i Oslo.

La merke til stempelet deres med dato og teksten 'Åpnet av Tollvesenet'. Tenkte ikke så mye mer på det da jeg har fått en del pakker tidligere som har blitt åpnet og sjekket uten problemer. Til min store forskrekkelse har de brutt forseglingen for å sjekke innsiden av coveret. Er så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Må jeg bare akseptere at det er slik man må forvente?

Har sendt tollvesenet en mail for å spørre om saken, men poster her for å høre om noen av dere har opplevd det samme. Kjøpte spillet nytt for å ha det forseglet. Verdien og den potensielle verdien, for ikke å nevne verdien spillet hadde vært for meg forseglet er så og si borte nå. Selger postet med $4 verdi så er neppe noe å få tilbake om det i beste fall skulle være snakk om erstatning av noe slag, noe jeg i grunn nekter å tro at de ville gjort uansett.

Håpløse greier.

post-2834-0-66082300-1405427611_thumb.jpg

oterbart    406

Har hørt om flere som har vært borte i dette, eller lignende. Oppskjærte NES-esker osv. Har riktig nok aldri fått med meg sluttresultatet. Så hold meg \ oss gjerne oppdatert om hva som skjer videre i korrespondansen med tollvesenet.

Kristoffer    49

Skal holde dere oppdatert. Er i grunn usikker på om jeg tør å kjøpe det en gang til i frykt om at de skal bryte forseglingen igjen. De trodde vel at det lå masse piller i coveret selv om det ikke gir lyd fra seg.

Huff.

Edited by Kristoffer

nintendo8bit    175

Jeg er ganske sikker på at det ikke er standard policy av Tollvesenet å åpne forseglede pakker isåfall. "Åpnet av tollvesenet" har jeg fått flere ganger selv, men da har det vært at selve pakken har vært åpnet, ikke selve produktet. Jeg tror det blir vanskelig å bevise hvem som har åpnet pakken med mindre noen innrømmer at de har gjort det, men det skal være interessant å høre hva Tollvesenet sier =)

Atlaz    29

Drøyt! Kondolerer, og er spent på resultatet. Vil gå så langt som å kalle det hærverk...

-hireshi    47

Mener jeg har lest at tollvesenet ikke en gang bryr seg om å åpne små pakker, eller ting under 200kr, med mindre de ser en god grunn til det.

Så om du ga mye for dette spillet, med tanke på at det var "forseglet", så vil ikke voksne menn/kvinner som jobber hos tollvesenet forstå det du ser. De vil aldri tro at et PS2 spill som er snart 10 år gammelt er verdt 400/500kr+ i denne tid og rom.

Har selv bestilt sko, klær, og diverse fra land som Taiwan, Japan og Kina og gitt over 700kr for hver enkelt pakke, men aldri opplevd at de har skåret i skoene mine, eller en gang åpnet pakken. Må ha vært noe som tiltrakk mistenksomhet, de har vel maskiner som kan skanne pakker også?

Edited by -hireshi

Joantheman    950

At de åpner pakken for å scanne coveret alene kan jeg godta. Det har skjedd ofte. At de river av forseglingen blir for dumt. Jeg hadde foresten klikka i vinkel om de hadde åpna Theatrythm 3ds'n og laget riper i esken, men lurer veldig på reglene her. Hva har de lov til? Må vel ha godt grunnlag for å bryte forseglinger? Dette må vel dokumenteres ovenfor eier av varen? Dessuten, hvilke rettigheter har vi? Må vi bare godta at tollvesenet ødelegger for store verdier?

Kristoffer    49

Betalte rundt 250,- for spillet og irriterende nok finner jeg ingen tilsvarende til den prisen uten at frakta er på 150,-. Har lurt mye på hvorfor enkelte fra USA krever så mye i frakt for brevpost til Norge.

Ser ikke ut som de har vært uheldig å kommet borti med kniv eller lignende når de åpnet konvolutten, ser ikke noen skader på selve coveret. Vanskelig å forstå hvorfor det har blitt gjort og vil tro de fnyser av hele mailen. Vi får se.

Edited by Kristoffer

maD_mAN1983    998

det at frakten er dyr fra USA ofte er fordi ebay har sånn greie at selger sender pakken til ebay som deretter sender videre til utlandet etter det jeg skjønte på mail fra ei jeg sku handle fra der.....

vet ikke hvor mye man får gjort med at tollen har åpnet forseglingen med mindre det utgjør en veldig stor verdiforskjell per idag, men roper man høyt nok så kan det blir gjort noe

Kristoffer    49

det at frakten er dyr fra USA ofte er fordi ebay har sånn greie at selger sender pakken til ebay som deretter sender videre til utlandet etter det jeg skjønte på mail fra ei jeg sku handle fra der.....

vet ikke hvor mye man får gjort med at tollen har åpnet forseglingen med mindre det utgjør en veldig stor verdiforskjell per idag, men roper man høyt nok så kan det blir gjort noe

Vet man kan sende inn til ebay så sender de videre, men det er et ganske nytt opplegg og flere av de jeg har sett med latterlige fraktpriser er ikke med i det. Mulig jeg tenker på noe annet.

fuuma    507

Det kan være at de kun sender rekommandert for å unngå at de blir svindlet. Da blir frakten dyr for dem som ikke bor i USA. Hvis ikke så er det jo bare å sjekke nettsiden til de mest vanlige firmaene å kalkulere hva det egentlig koster.

oterbart    406

Ganske overbevist selv om at det som fuma nevner er grunnen til at det er blitt dyrere. Prisene stiger også på post, som på alt annet. Egentlig er ikke 140 kroner spesielt mye å betale for noe som sendes helt fra USA til Norge. Det er en forholdsvis lang tur. Men jeg tror mengden svindel er avgjørende. De fleste sender utelukkende sporbar signert post, det er mitt inntrykk. Noe jeg tror mange kun gjør på finn.no med kjøp sikkert-avtalen og. Du har ingenting du skulle ha sagt om man ikke har konkrete bevis i form av sporingsinfo.

Da har man egentlig ikke et reelt valg om å sende pakkene til billigste pris.

Edit:

Til sammenligning koster det 350,- å sende et PS2-spill fra Norge til USA, rekommandert.

Edited by oterbart

Kristoffer    49

Fikk svar nå

Hei

Vi viser til din E-post av 15. juli i år vedrørende brutt forsegling på et spill du mottok via posten. Det er helt korrekt at vi har brutt forseglingen for å kontrollere forsendelsen. Dette har vi selvsagt uttrykkelig lovhjemmel til å gjøre. At det viser seg at brutt forsegling innebærer en forringelse av varen for deg som samler, anses så vidt upåregnelig for oss at det ikke kan bli tale om å erstatte noe angivelig tap i denne sammenhengen.

Forsegling og annen emballasje må nødvendigvis åpnes når vi skal kontrollere fysisk en forsendelse.

Er veldig unødvendig når det er fabrikkforseglet.

Edited by Kristoffer

Yoshine    1506

Skjønner virkelig ikke hvorfor de følte behov for å åpne forseglingen på spillet.... har jo selv importert fra utlandet flere ganger uten å ha opplevd noe lignende. Veldig unødvendig av tollvesenet, og de bryr seg selvfølgelig lite om at dette senker verdien for deg! Kjip sak!

nintendo8bit    175

Jeg tror ikke det har så mye å si om spillet er fabrikkforseglet eller reforseglet fordi en veldig god smugler kan nok lett forfalske det, og en ikke-samler vil nok ikke se forskjellen så lett da. Men når det er sagt, så er det bullshit at Tollvesenet kan åpne forseglinger slik for å si det rett ut. Som noen nevnte tidligere her tror jeg, så finnes det andre metoder å sjekket ut pakker som ser mistenklige ut eller om de skal ta stikkprøver, som f.eks å scanne pakken eller få en narko- eller bombehund til å lukte på pakken. Å åpne forseglingen i første omgang gjøres bare for å spare tid, noe som er forståelig nok, men jeg synes de burde kontakte mottageren først og spørre om det er greit at de bryter forseglingen.

Det er også bullshit at de bare avblåser kravet om erstatning. Det er rett og slett frekt synes jeg. Dette er noe som bør respekteres, at folk faktisk verdsetter forseglede ting (eller uansett hva det måtte være). Hadde det skjedd med meg, så hadde jeg tatt saken videre.

• Upvote 1

oterbart    406

Man skal med andre ord være veldig forsiktig med hvor mye penger man legger i noe som er forseglet fra utlandet. Iom at tollvesenet har en sånn bastant holdning om at JAGGU SKAL VI SKJÆRE DET OPP og det er ingenting du skulle ha sagt. Kjekt å vite i det minste.

Kristoffer    49

*snip*

Er vel ikke så mye å hente når spillet ble klarert med $4 i verdi? Får prøve så godt jeg kan å glemme hele opplegget. Forbanna piss altså.

Edited by Kristoffer

nintendo8bit    175

Ja, det er sant, det er nok ikke så mye penger å hente i denne saken, men jeg tenkte mer på prinsippet, at Tollvesenet basically sier at de ikke bryr seg om at noen verdsetter forseglede spill.

Edited by nintendo8bit
  • Upvote 1

Joantheman    950

Da vil jo det samme gjelde alt annet også. Tollvesenet skar opp skinnsetene i den importerte Porschen din? Synd for deg! Så det ble riper i det antikke bordet ditt når tollvesenet åpnet pakken med machete? Driter vel vi i!! Det kan da virkelig ikke være slik at de kan ødelegge verdier uten å erstatte det? Mener generelt. Ser for meg at de bruker motorsag for å åpne en slik spesiell eske fra "video game scammers". Er jo opplagt at det importeres narkotika når man putter et "verdiløst" spill i en slik eske. Pappesker kaster de sikkert i en stor ovn, " skal vel spille spillet".

• Upvote 5

nintendo8bit    175

Ja, Tollvesenet behandler tross alt andre folks varer, ikke sine egne, så at de har rett til å åpne fabrikkforseglede ting som spill og filmer osv. uten mottagers samtykke tviler jeg faktisk litt på. Hvis det er sterk og gyldig mistanke til at det er noe med pakken, så kanskje, men bare for å ta stikkprøver, så tviler jeg litt på det.

Ser hva du mener. Orker ikke krangle med de i grunn.

Får håpe dere andre slipper noe lignende.

Jeg ser den. Jeg kan si at av egen erfaring, så har jeg aldri opplevd det og jeg har bestilt mange (100+) forseglede spill, så det virker som at det er ganske sjeldent isåfall. Når har jeg forsåvidt kjøpt mest fra England og mesteparten har vært fra butikker (Shopto, Amazon, Play.com, Zavvi.com osv.), så kanskje det er mer riskikabelt om man kjøper ifra privatpersoner. Men jeg har kjøpt en del forseglede spill via privatpersoner på Ebay også, og har heldigvis ikke opplevd noe lignende. Så ja, vi får håpe at det er noe som skjer sjeldent, jeg er helt enig i det.

Edited by nintendo8bit