Jump to content
Kristoffer

Når forsegling brytes av tollvesenet

Recommended Posts

Kristoffer    49

Blir litt necro av gammel tråd her, men nå har de vært på fære igjen. Denne gang ble spillet kjøpt fra England.

Spillet ble sendt forseglet fra fabrikk med plastikk og security sticker intakt. Hva er det tollvesenet forventer at det skal være? Heldigvis er ikke spillet av noen stor verdi, men det ble selvfølgelig kjøpt for å ha forsegling intakt. Frustrerende.

Dette er grunnen til at jeg bruker DHL og FedEx når jeg handler forseglede collector's edition spill på nett. 

post-2834-0-21574400-1466692866_thumb.jpg

post-2834-0-60548100-1466692872_thumb.jpg

Edited by Kristoffer

Rony12345    148

Mulig du ligger på politiets watch list og de nårsomhelst forventer at du kan bringe inn ett 100 000 $ spill i en forseglet forpakning :P

Joantheman    950

Ja du må være på en liste, har importert langt over 500 sealed spill og ingen har blitt åpnet. De sjekker pakka innimellom men bryter ikke forseglingen. Akkurat som sist jeg så denne tråden lurer jeg veldig på hvorfor tollvesenet ikke kan holdes ansvarlig for sine handlinger. Det er greit at de reagerer ved mistanke men når det viser seg å være feil så skal ikke uskyldige mennesker lide økonomisk tap pga dette. Hvis politiet slår inn feil dør så må de erstatte den.

Kristoffer    49

Hva for en liste skulle det være. En over folk som handler mye på nett fra utlandet? Ikke så mye annet jeg kan se for meg.

Kristoffer    49

Kjøper du fra privatpersoner eller fra butikker?

Begge deler. Det kommer helt an på hvem som sitter med det jeg er på jakt etter.

Joantheman    950

Hva for en liste skulle det være. En over folk som handler mye på nett fra utlandet? Ikke så mye annet jeg kan se for meg.

Kan være maaange grunner. At man kjøper mye på nett er ikke grunnen, Området du bor i eller bestiller fra, personer i områdene osv kan føre til at det er større sjanse for at dine pakker inneholder noe ulovlig statistisk sett, som igjen gjør pakkene interessante for tollen. Det trenger ikke å ha noe med deg å gjøre, men når det et så mange pakker som blir åpnet så et det ikke snakk om tilfeldig utvalgte pakket lenger.

Lodium    80

Jeg syns ikke unskyldningen til tollvesnet helt holder.

Nå har det kommet ganske mange hjelpemidler + hunder for å se om folk smugler noe

De kunne ha gennomlyst varene uten å åpne det.

De har vel røntgen apparat eller har tollen dårlig råd.

Ville ha tatt kontakt med forbukerrådet eller advokat hadde jeg vært deg.

At de stadig åpner fabrikkforseglede ting uten å erstatte det er ikke holdbart med mindre du har dårlig vandel eller har noen overtredelser på rullebladet.

Det er jo mulig jeg tolker dette galt men for min del ser det ut som tollvesnet bryter disse dersom de stadig åpner pakkene dine uten å ha gyldig grunn

og også nekter å erstatte de.

§ 96.

Ingen kan dømmast til å avstå fast eigedom eller heile eiga si om ikkje verdiane er nytta til eller er utbyte frå ei strafflagd handling.

§ 102.

Alle har rett til respekt for privatlivet og familielivet sitt, for heimen sin og kommunikasjonen sin. Det må ikkje utførast husransakingar, så nær som i kriminelle tilfelle.

Dei statlege styresmaktene skal sikre eit vern om den personlege integriteten.

Nesfan    77

Jeg har også opplevd at pakker jeg har kjøpt fra utlandet har blitt åpnet av tollvesenet, riktig nok ikke forsegla spill da. De pleide ikke å gjøre det med pakker jeg kjøpte tidligere, men av mine siste fire kjøp har alle vært åpnet av tollvesenet. Spesiellt...

Alyxx    74

Tullvesenet er noe herk...

Skjønner alt gjøres for sikkerhet, men når vanlige lovlydige folk blir straffet og i tillegg verdien på uåpna ting går ned, da synes jeg de går for langt.

Factory sealed ting må de da skjønne det ikke ligger narko i...

Virker nesten som de plutselig kan bestemme seg for at du er mistenkelig bare fordi du bestiller mye varer fra utlandet...

Edited by Foxx

oterbart    406

Det går en vignett på TV3 \ Viasat 4 eller en av de kanalene for et TV-program med\om tollvesenet, hvor jeg ser de slår opp et N64-spill med spett!(?) Haha!  Fordi noen har skrudd inn dop i spillet da, tydeligvis. Noen burde sende tollvesenet noen securitybits. Det spillet kom nok ikke fungerende frem, skjønt det kom sannsynligvis ikke frem i det hele tatt. Det er kanskje en av grunnene til at du har opplevd dettte. Det er sikkert en vanlig måte å smugle dop i posten på. :\  

• Upvote 1

oterbart    406

Kjedelig når det er starcraft64 fra autralia som kommer med noe smuss inni seg tror også de det er dop :(

Fikk en gang et spill med et eller annet slag av en insektskokong i, liksom inni et hjørne inne i cartridgen, fordi security-bolter og you name it. Det var NASTY, det var frem med hansker som kunne brennes på MAX etterpå. Men det insektet var norsk statsborger eller så var det i det minste et insekt som hadde hatt opphold her i en viss tid. Sendt innenlands med posten AS. Så tollerene fikk ikke kloa i det. De sa også noe sånt som "Så vidt jeg vet skal det ikke være noe organisk i disse spilla her". 

Zerqent    276

Det går en vignett på TV3 \ Viasat 4 eller en av de kanalene for et TV-program med\om tollvesenet, hvor jeg ser de slår opp et N64-spill med spett!(?) Haha!  Fordi noen har skrudd inn dop i spillet da, tydeligvis. Noen burde sende tollvesenet noen securitybits. Det spillet kom nok ikke fungerende frem, skjønt det kom sannsynligvis ikke frem i det hele tatt. Det er kanskje en av grunnene til at du har opplevd dettte. Det er sikkert en vanlig måte å smugle dop i posten på. :\  

Var på OSL 24-7 (TVNorge?) på Onsdag mener jeg, har tatt opp episoden men ikke fått sett enda. Men da er det en fyr de fysisk stopper på flyplassen, dersom det hadde vært meg ville jeg vel sagt "kan jeg få låne en penn og en lighter så skal jeg åpne dem for dere) :P

oterbart    406

Var på OSL 24-7 (TVNorge?) på Onsdag mener jeg, har tatt opp episoden men ikke fått sett enda. Men da er det en fyr de fysisk stopper på flyplassen, dersom det hadde vært meg ville jeg vel sagt "kan jeg få låne en penn og en lighter så skal jeg åpne dem for dere) :P

Helt sikkert riktig. Jeg har bare sett reklamen for programmet og tenkte det var post\tollvesenet.

Zerqent    276

Har nå sett episoden, det var tollvesenter på Gardermoen - men ja det var post ikke en person.

De ser etter ting som ikke hører hjemme, på N64-spilla fikk de vel utslag på noe organisk (husker ikke helt), ellers så ser de bare omrisser av noe som ikke ser ut som det skal være der.... Så setter dem spillet i skrustikka og åpner med hoggjern(!). De fant narkotika i disse, men "litt" kjip måte å åpne på om de hadde tatt feil. Tror forøvrig det var billigspill, kjipt om det hadde vært lagret i en Stacraft-cart :P

De sa også at de ser etter unormale ting som "DVD-cover uten disc" -så kjipt om du bestiller sealed download-koder fra utlandet :P

• Upvote 2

Boomstick    97

Gjelder ikke akkurat det samme, men relatert likevel. 

I går fikk jeg en hentelapp i posten med krav om å betale 287,- i importavgifter. Det var litt rart, siden jeg hadde passet på at verdien på pakken ikke gikk over tollgrensa. Dama i skranka på postkontoret fant frem pakken, og på verdiangivelsen sto det "50?". Selgeren har altså bare satt på en løselig verdiangivelse, men faktum var at pakken kostet £ 28 inkludert frakt.

Jeg lot pakka ligge og ringte posten, der en hyggelig dame ba meg sende en epost med kvittering eller ordrebekreftelse på kjøpet, så skulle de gjøre ny vurdering og justere avgiftene. Det gjorde jeg nettopp, så får vi se hvordan det går.

|

|

Så kommer det morsomme:
Han jeg kjøpte av hadde blingsa på hva han hadde til salgs. Så snart jeg hadde betalt det jeg skulle ha (3 spill til Master System og 1 til DS), fikk jeg en epost med en beklagelse fordi han ikke hadde to av spillene. Som plaster på såret fikk jeg velge fritt blant alt annet han hadde til salgs. Dermed økte verdien på pakka betraktelig (uten at han ville ha noe mellomlegg). Så pakka er verdt vel over £ 50! Men jeg har fortsatt kvittering på de opprinnelige £ 28. Selv om det som står på kvitteringa ikke stemmer med innholdet i pakken. Og det forklarer hvorfor selger har satt et ca.-tall på verdiangivelsen. Henger dere med?

• Upvote 1

oterbart    406

Jepp. Tollen operer ikke med fremtidig verdi, kun faktiske brukte kroner og ører. Så den der er grei skuring. Du slipper å betale.

Edited by oterbart