Jump to content
Sign in to follow this  
FrodeM

Tiki 100 - tidlig vs. sein utgave, og litt om 8/16

Recommended Posts

FrodeM    9

Det er bare en SCART inngang på TVen ja, og det ser ikke ut til at man kan velge RGB / composite eller noen annet for den.

Hmm... Har du prøvd om du skrur på Tiki'en både før og etter du skrur på TV'en?

Eg husker ikke om akurat den kabelen hadde jord loddet opp mot alle RGB jordingspunktene på SCART kontakten, eller bare en av dem. Mange TV'er har de loddet sammen inne i TV'en, men dette kan variere fra aparat til aparat. En annen ting er at blanking-signalet som brukes er VSYNC og ikke +V DC. Dette funker med de gamle SCART spesifikasjonene, men vet ikke om alle nye TV'er implementerer de fullt ut.

Generellt sett, nye TV'er er som regel mer pirkete en gamle lysrør-TV'er.

Edited by FrodeM

fanta_a    0

Det er vel ikke helt relatert men er det noen her som har kjennskap til Tiki 200? Hva slags maskin er det egentlig? Jeg har en men den mangler HD og diskett stasjon. Det står made in Taiwan på hovedkortet og prosessoren står det 8088 på. Mangler skjerm også. Noen som vet hvor man kan få tak i det? 

fanta_a    0

Det er en ni pins kontakt på ett skjermkort, som også har printer port. Regner med det er MDA. Sist jeg hadde det var i 89.

fanta_a    0

Ok. Kikket på skjermkortet og det står "mono" og "CT-6040S". Tror det betyr at den har ett MDA kort. Noen som vet om det finnes en overgang til vga? 

DSC_0214.JPG