Jump to content
bakaichi

Ukens spill SS #005 Sega Touring Car Championship

Recommended Posts

bakaichi    33

Ukens spill passa i mine øyne liksom ikke inn i forumet lenger når underforum ble slått sammen og flytta rundt. Det har tatt sin tid, det har ikke vært en lett jobb, men selv denne gammle kroken kan vendes.

Ukens spill handler mye om å faktisk spille spillene man samler, og det kan være en fin ting å gjøre det sammen på internett og diskutere opplevelsen før, underveis, og etterpå. Selv synes jeg konseptet er for bra til å gi opp. Om jeg ikke lager ukens spill, eller man har lyst til å kjøre konseptet på andre konsoller så er det bare å slå seg løs. Valget denne gangen falt på det siste tilskuddet til min samling. Ja, så enkelt kan jeg gjøre det.

SegaTouringCarBox.jpg

Utvikler: Sega AM Annex

Utgiver: Sega

Utgivelsesdato: November / desember 1997

Sjanger:Racing

Antall spillere: 1-2

Bruk av lagringsminne: 222+ og 942 per løp for ghost i Time Attack)

Kompatibelt tillegsutstyr: 3d-kontroller, Arcade Racer

Bonus på CD: README.TXT fil og RANKING.HTM fil for å registrere seg på "Global Ranking board" (nå offnline).

Alternative plattformer: Arkade, Win95

Hint og triks: http://www.gamefaqs.com/saturn/198577-sega-touring-car-championship/cheats

Anmeldelser: http://www.segasaturn.co.uk/games/pal/S/segatouringcar/index.html, http://www.sega-saturn.com/saturn/software/touringcar.htm, http://www.gamefaqs.com/saturn/198577-sega-touring-car-championship/reviews

Velg din lisensierte bil og slå deg løs på tre fiktive baner i nok en arkaderacinghit fra Sega. Møt tøffe datastyrte motstandere eller et annet menneske i en konkuranse basert på det tyske standardbilmesterskapet uten å være plagsomt realistisk. Rå akselrasjon og blendende fart akopangert av bankende japansk eurotrance eller segatechno. Saturn eller Arkade modus, ekstra baner, biler og muligheten til å endre instillingene på doningene. Dessuten globale net events (endre saturnklokka til en av følgende datoer og velg saturn mode: 1/25/1997, 2/13/1998, 4/1/1998)

post-1217-0-18932200-1420487337_thumb.jpgpost-1217-0-04321000-1420487362_thumb.jpgpost-1217-0-27726600-1420487406_thumb.jpgpost-1217-0-58451100-1420487438_thumb.jpgpost-1217-0-24295400-1420487476_thumb.jpgpost-1217-0-13104100-1420487504_thumb.jpg

bakaichi    33

Jeg har samlet på Saturn noen år no, og selv om det ikke er noen enorm samling det jeg har skrapet sammen så sier det egentlig en hel del om renomeet til Sega Touring Car at jeg skaffer meg dette først nå. Jo jeg mangler mange "må-ha-spill" (Guardian Heroes, Elevator Action returns, Castlevania, Batsugun, Metal Slug for å nevne noe), men ikke i denne priskategorien. Jeg har faktisk prioritert Wangan Dead Heath, og om noen skulle lure, nei det hører ikke med blandt de første titlene man trekker fram når man snakker om 3d racerspill til Saturn.

Førsteinntrykket av Touring Car er helt forferdelig, eller egentlig er det ganske bra. Det vil si stillbildene fra spillet, på kåveret og eventuelle magasiner etc. man kan ha lest er egentlig veldig fine, det er bare det at i 2014 (eller 2015 for den del) så ser det bare ut som noe utdaterte 3d-greier fra nittitallet uansett, så man legger ikke helt merke til det, og når man får se spillet i bevegelse så skriker bilderaten mot en så det svir i pannebrasken. Javel, men jeg har spillt bilspill med lav og ujevn bilderate før, og hygget meg, først og fremst på Nintendo 64, slikt kan jeg vende meg til, det vet jeg, men kan jeg klare å vende meg til kontrollen? Ja, det finner jeg vel ut av.

Etter å sittet en stund med dette nå så er den foreløpige konklusjonen at jeg har vent meg til grafikken, og jeg har blitt bedre til å holde bilen på veien, men er langt fra å kunne si at jeg har full kontroll. Noen kommentatorer sier det er bedre med analog spake / ratt. Det får jeg klare meg uten.

Rekorder så langt:

Arkade Chmpship 2laps: 3.06,114 Opel AT

Saturn Net Event 12/25: 1.11,164 Supra AT

Net Event 2/13: 2.40,485 AMG AT

Net Event 4/1: 1.16,259 Opel AT

maD_mAN1983    998

tar alltid en god del tid å venne seg til grafikken på eldre bilspill har jeg erfart, husker tilbake når jeg syns Need for Speed II SE så utrolig bra ut, men når jeg prøvde det igjen nå for en tid tilbake så klarte jeg nesten ikke å se hvor veien gikk lengre, men etter en god del prøving så ble jeg vant til det igjen ^^, dette Sega spillet ser egentli veldig kjent ut, tror kanskje jeg hadde en piratkopi av det på pc en gang i tiden

Sinfour    459

Jeg har ikke spilt dette, men var lenge fan av TOCA spillene på PS1. Det burde være i samme gate innenfor racing spill, men er nok helt ulike i måten de er laget. SEGA spillet går jo aaaaltfor fort og ser veldig urealistisk ut i forhold til PS1 spillet der racingen går "normalt". Men spillet ser uansett gøy ut :) 

bakaichi    33

Spilte en hel del på saturnsida og trodde jeg var blitt enormt mye bedre, men når jeg gikk tilbake til Arkade ble jeg satt grundig på plass, selv om det ble ny pers:

Arkade Chmpshp 2lap: 3.02,262 Alfa Romeo AT

Til sammenligning kjører jeg mesterskapet på gudt under tre minutter på saturnsida. Den ekstrarunden derimot takler jeg bare ikke. Ligner ganske mye på den i Sega Rally egentlig. Det er så smalt at det er mulig å blokere forsøk på forbikjørsler, men kommer jeg bak har jeg ikke sjangs. Jeg har fremdeles til gode å få pokalen på saturnsida, regner med det jeg mangler er ekstrabanen, har vunnet allt annet.

Så er det på tide med en liten vurdering. Altså, STCC er vanskelig å komme inn i, virkelig vannskelig. Grafikken er slitsom, virkelig slitsom. Jeg satte på Daytona Circuit edition. Jeg missliker det spillet, men grafikken er bunnsolid, det beste jeg kjenner til i sjangeren på SS. Problemet med Touring Car, som jeg stadig kommer tilbake til, er bildefrekvensen, og det blir ikke bedre av en lunefull kontroll. Jeg (og de fleste andre ser det ut til) forstår rett og slett ikke hvorfor utviklerne skrudde litt ned på detaljnivået for å få bildet til å flyte bedre, er ikke det helt opplagt?

OK, bildefrekvensen er hakkete og en smule ujevn, men Daytona, det første som kom til Saturn ser helt ræva ut, men jeg elsker det. Kontrollen i Touring Car er bare slik at jeg ikke klarer å bli helt venn med den. Jeg har fiklet rundt en del med menyene og prøvd å få til en bil jeg liker å kjøre, men gitt det opp og heller satset på å lære standardoppsettet. Akkuratt dette aspektet henger visstnok igjen fra Arkadeoriginalen så, man kunne vel ikke ha forventet noe bedre, men perfekt er ikke et ord jeg finner passende.

Alt i alt, og på tross av det negative så er egentlig dette helt alright arcade racing. Nei, det er ikke i nærheten av Sega Rally og Daytona, jeg kan forstå at folk var skuffede i 97, men investerer man litt tid i Sega Touring Car Championship og liker denne typen spill, så er det en hel del morro under den stygge fasaden. Jeg har sittet noen timer nå denne uka og spillt. Jeg har ennå ikke oppnådd seier i ekstrarunden, så jeg har fremdeles et mål å jobbe mot, men når det blir oppnådd skal nok denne plata få hvile godt ut mellom rundene. Et bra spill, men det finnes flere bedre alternativer til konsollen.