Jump to content
vintagegmr

Retro 1 .... Dør det ut ? ? ?

Recommended Posts

vintagegmr    1160

Etter utallige facebook spillsider, samlegrupper osv. dukker opp, så virker det som om Retro1 faller litt bort. 

Jeg har vært her noen år nå og husker hvor fart det var her før. 

Jeg syns vi burde ta oss i nakken og reklamere litt for Retro1 igjen. Få retrofolket tilbake hit og se om ikke vi kan 

gjøre noen grep for å informere andre om oss... :)

Er MYE nye samlere der ute som sikkert ikke har hørt om Retro1 engang !

Eller må vi bare innse at Retro1 må si seg tapt mot Facebook ?

Hva syns dere ? Burde vi gjøre noe ?

Kyrremann    303

Enig at vi kunne blitt flinkere med å reklamere, men jeg er usikker på om dagens ungdom liker/forstår forumer. Og da blir det vanskelig å få den over hit.

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Enig at vi kunne blitt flinkere med å reklamere, men jeg er usikker på om dagens ungdom liker/forstår forumer. Og da blir det vanskelig å få den over hit.

Du har nok rett, men kanskje det er flere samlere på vår alder der ute som har startet nå i det siste som vi kan "huke over hit".

Jeg vet ikke, men jeg tror kanskje litt reklame hadde kunne opplyst litt. :)

Zerqent    276

Det jeg liker med forumet kontra f.eks. facebookgrupper er at det faktisk er mulig å finne igjen ting :P Både gjennom søk og generell browsing. Men er enig i at aktiviteten synker, og jeg har selv heller ikke vært spesielt aktiv det siste året og to.

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Det jeg liker med forumet kontra f.eks. facebookgrupper er at det faktisk er mulig å finne igjen ting :P Både gjennom søk og generell browsing. Men er enig i at aktiviteten synker, og jeg har selv heller ikke vært spesielt aktiv det siste året og to.

Det har du rett i. Jeg er glad i hvordan man lett kan finne poster uavhengig hvor lenge siden det ble skrevet. 

Har heller ikke vært så aktiv siste året da jeg har fått barn og det tar sin tid. :)

Uansett så er det viktig at Retro1 ikke forsvinner helt syns jeg.

Det var her jeg startet da jeg begynte retro samling og spilling, så jeg vil ikke se dette forsvinne.

Retro samfunnet er flott og dette er et flott sted og dele det med andre. :) 

Dadaph    644

Vent, ungdom liker ikke forum? Hva går det i da? Facebook?

Føles som det var igår at alle skulle ha sitt eget jævla forum med tre brukere (mamma, bestevennen og en spambot)...

Hva skjer med verden?

samaron    52

Helt sant. Dette forumgreiene er bare tull... Newsgrupper som er tingen!

Fra spøk til revolver. Tror nok hovedårsaken er nok lite reklame rundt forumet. Jeg ble selv kontaktet på et annet forum og dirigert over hit. Nå har jeg ikke vært på dette forumet så veldig lenge, men virker som det var god aktivitet en periode tidligere. Ut i fra det jeg kan se så virker det som at mange brukere har meldt seg ut av samlertilværelsen. Hvis ikke friskt blod har blitt rekruttert etter det så vil jo brukerbasen forsvinne når folk trekker seg ut.

Angående facebook, så ser jeg en tildels fordel med det. Fleste med smartmobil har nok facebook installert og kan "on the fly" sjekke sidene dem er medlem i. Er vel mulig å få til en form for varsling hver gang det er aktivitet i gruppen vil jeg tro også.

Som nevnt over så kan gjerne facebook bli veldig uoversiktlig. Tror det egner seg mer til en kjøp og salgskanal. Med forum så kan tråder med informasjon søkes opp relativt enkelt. Så uansett vil jeg tro at forum vil være viktig i fremtiden også med tanke på informasjon og diskusjon rundt det. Litt værre med facebook som er en litt mer "her og nå" greie.

zant00    16

har ikke vært her så lenge så aner ikke kordan trafikken har vært her men er som de andre forumene jeg har vært i, har bare kjøpt 3 spill det siste året siden jeg begynte å kjøpe retro spill å mange av de jeg vil ha koster flesk så dyre spill å lærling går ikke bra sammen, mesteparten jeg har har jeg hatt fra barndommen så jeg er mere en lurker her men ofte innom

Edited by zant00

Joantheman    950

Jeg skrev en del om dette i et annet innlegg. Mange har gitt seg, masse samlinger solgt her siste årene. Veldig få nye aktive medlemmer. De fleste medlemmene er heller ikke særlig flinke til å svare på amdre sine innlegg, så det blir lite diskusjon og folk gir til slutt faen i å poste

B.E.    6

Er nok en del stalkere som meg selv her som er innom og leser ganske ofte. Synd hvis sida skulle dø ut, er mange kunnskapsrike folk her inne.

Men hvis en vil ha mer aktivitet her inne, kan det faktisk være en ide å reklamere på facebook. Koster ikke all verdens, og når ut til mange. Firmaet mitt har ihvertfall hatt gode resultater når vi har annonsert der. 

samaron    52

Nå er det ikke alltid slik at nødvendigvis folk har noe fornuftig å svare. Poste mye kan alle gjøre, men blir raskt mye søppel av slikt. :) Er ofte poster hvor jeg gjerne ville komt med et innspill, men har ikke kunnskap om det aktuelle emnet. Blir litt unødvendig å poste når man egentlig ikke kan bidra med noe relevant.

Jeg samler personlig på litt mer ukurante ting. Import fra japan, demoscene, hong kong piratkopieringsapparater, 90-talls PC osv. Som nevnt over så er vel jeg en av personene som sitter på litt kunnskaper, men dessverre er ikke dette kunnskaper som er mest etterlyst. Hvertfall ikke spesielt etterlyst den tiden jeg har vært her på forumet. :P

Eller må vi bare innse at Retro1 må si seg tapt mot Facebook ?

Kan hende forumet blir danket ut av en konkurrent som har et større publikum. F.eks hvis innehaveren av den største kjøp og salg gruppen, eller kanskje spillmuseet.

Jeg liker Retro1, og folkene. Men hvis det kommer et forum med 100 aktive brukere så vil jeg nok melde meg inn der.

Facebook kan ikke erstatte forumet akkurat nå. Facebook er shit.

Hva syns dere ? Burde vi gjøre noe ?

Vet ikke helt hva en liten bygdegutt/mann kan gjøre med det. Kan kanskje tagge ned retrospillmessen med Retro1limericks

Vi hadde jo samme diskusjonen i "respirator1" tråden(still punny). Ikke at jeg vil stoppe diskusjonen, men what to do?

Synes siden er tipp topp tommel opp. Hvis forum er for vanskelig for kidsa så får vi ha no "how to" banner, emne eller forside :)

Dadaph    644

Skal hilse fra Spillmuseet-forumet og si at det er minst like dødt der, så er ikke som om alle bare har flyttet. Det er nye brukere der, men ingen aktivitet eller basis for aktivitet annet enn siden som driver forumet. Derfor tror jeg det beste for oss begge ville vært om vi ble kombinert.

Men jeg hverken bestemmer eller har noen ide om hvordan det tekniske rundt dette ville fungert.

Sett flere forum dø de siste årene, men samtidig er jeg medlem på iallefall ett (et utenlandsk vel og merke) med ganske brukbar aktivitet, så er ikke som om det er en forumpest ute og går generelt. Er kun de forumene som ikke har klart å holde sirkulasjonen med nye brukere igang som sliter, og det gjelder dessverre også Retro1.

Vi får rekrutere eller lage en eller annen samlerside eller noe slikt (var ikke noe sånt i tankene en gang?). Forblir det bare forumet, vil aktiviteten være på nivået som nå, men sakte dale...

• Upvote 1

Megatron    149

Syns Retro1 var bedre før.. mye mer prat om retrospill.. syns det etter hvert har blitt mer og mer prat om moderne spill som ikke har noe med retro å gjøre, som XBOX, PS3, DS osv.. Da faller iallfall min interesse bort. Men dette er bare noe jeg selv føler.

vintagegmr    1160

Syns Retro1 var bedre før.. mye mer prat om retrospill.. syns det etter hvert har blitt mer og mer prat om moderne spill som ikke har noe med retro å gjøre, som XBOX, PS3, DS osv.. Da faller iallfall min interesse bort. Men dette er bare noe jeg selv føler.

Ja det er jeg faktisk enig i. Jeg spiller en del nyere gen spill selv, men spillene jeg liker og snakke og er jo Retro spillene. :D

• Upvote 1

oterbart    406

Denne tråden er relevant. Men jeg vil påstå, og jeg tror ingen kommer til å hevde noe annet, at forumet dør ut fordi de som eier forumet har dødd ut, mht interesse for retrospill for lenge siden. Det er vel ingen hemmelighet for de fleste her. Det som er veldig bra med retro1 er at det jo er en god database hvor mange søkere finner svar (lurkers) fjerner man hele databasen så blir internett en god del fattigere. Men det er synd at de som startet dette ikke har noen interesse for det lenger.

vintagegmr    1160

Retro dør aldri ut...er bare litt ups and downs som med alt annet her i verden :)

Det tror ikke jeg heller, men er ikke helt det jeg mener. 

Jeg er redd for at Retro1, altså denne forum siden dør litt ut. 

Håper det tar seg litt opp igjen. 

Tror ikke Facebook sider er et levedyktig sted for gode samtaler ang. spill, samling og gode råd. :)

Kyrremann    303

Ja og synd de ikke vil la noen overta

Drev og tenkte litt på akkurat den der i dag. Og det jeg lurte på var hva de som ønsker å ta over ønsker å gjøre, som de ikke kan gjøre uten å være sjef/administrator?

Hvis man ønsker å bytte navn, eller slå forumet sammen meg et annet, slik at man bytter navn, så skjønner jeg det blir vanskelig uten at man er sjef.

Derimot, hvis man ønsker endringer på selve forumet (koden) så tror jeg ikke det skal mye lobbying til (hint hint) for å få de nødvendige rettighetene.

Eller, hvis man ønsker at vi skal reklamere for Retro1 på facebook så er det lov å bruke sine egne penger (som vi gjør allerede for alt annet som koster). Så skal nok noen av de aktive styre klare å skaffe det informasjonen du trenger.

Men, å lage en forening og registrere oss i Brreg kan bli litt mer arbeid ja...

Så, hva ønsker man selv og gjøre, hva kan man bidra med, utenom mange gode forslag ( skal ikke kimse av det )?

vintagegmr    1160

Jeg tenker og fronte Retro1 i mine fremtidige videoer hvertfall. I det minste nevne Retro1 og legge ved link til siden.

Så får man sånn ellers også nevne Retro1 som en fin referanse side på facebook grupper om folk lurer på

diverse ting. Jeg tenker at alle monner drar. 

Det går kanskje også ann å lage noen konkurranser som bare retro1 medlemmer kan bli med på, for å 

lokke folk inn... 

Bare litt tanker jeg har som ikke behøver å koste noe.

Joantheman    950

Fusjonere med spillmuseet som et forum der. Går ikke uten å eie det selv. Har blitt diskutert og de kom aldri til enighet. Ville heller ikke la noen overta retro1. Det ville gitt mer aktivitet på begge sidene, men det er bare min mening

Marfik2    217

Jeg foreslår vi innfører litt solidaritet, folk må gå med "Ask me about Retro1" buttons og tshirts på spillmessa.
Helst tvinge inn en stand også  :think:

vintagegmr    1160

Fusjonere med spillmuseet som et forum der. Går ikke uten å eie det selv. Har blitt diskutert og de kom aldri til enighet. Ville heller ikke la noen overta retro1. Det ville gitt mer aktivitet på begge sidene, men det er bare min mening

Det hadde jo vært det mest optimale, men regner med eiere av Retro1 ser at aktiviteten her er lik null, så for retro1 sin overlevelse hadde jo det vært optimalt.

Jeg foreslår vi innfører litt solidaritet, folk må gå med "Ask me about Retro1" buttons og tshirts på spillmessa.

Helst tvinge inn en stand også  :think:

Hehe, enig. Kjør på... :P

Kyrremann    303

Glemte helt å svare jeg.

En fusjon er nok mulig, men det inntrykket jeg fikk forrige gang vi prøvde var at vi hadde litt forskjellige ønsker.

Kort fortalt var problemet at vi ønsket å beholde navnet, de ønsket å ha sitt navn.

Så vi kunne så klart hatt to navn, og avhengig av hvor man kom fra så var det brandet med vårt eller spillmuseet sitt navn, men tror det bare ville forvirret mer.

Leste igjennom PMene jeg hadde med Rattata, og ser at det var ikke helt riktig det forrige jeg skrev. Så stryker det ut. Litt usikker på om jeg bør legge ut PMene. Når jeg leste de igjen nå, så vet jeg faktisk ikke hva Spillmuseet.no ønsker seg...jeg prøvde å komme med forslag på hva vi kunne gjøre, men fikk liten respons, og egentlig endte det opp med at de startet et eget forum, og da hadde de ikke behov for Retro1.no.

Skal visst ha fått en e-post også, men den finner jeg ikke :\ Får lete videre.

Joantheman: Hvordan tenker du fusjonen skal foregå?