Jump to content
vintagegmr

Retro 1 .... Dør det ut ? ? ?

Recommended Posts

Yoshine    1506

Retro1 skal ikke dø ut! Skal personlig sørge for bidra til det :)

Edited by Yoshine
  • Upvote 6

vintagegmr    1160

Det dør ikke :) Har jo selv vært rimelig inaktiv en periode, but I'm back, baby! :D

Det syns jeg er veldig hyggelig Diz, er en stund siden jeg har vært aktiv her selv, men hyggelig at vi kommer tilbake samtidig. :P hehe

• Upvote 2

Yoshine    1506

Ja, lurer på hva som gjorde at vi alle vendte tilbake akkurat nå! Hehe. Når jeg tenker meg om kan det være Snesnes-streamen til DagV for min del iallefall. :) 

• Upvote 4

DagV    196

Ja, lurer på hva som gjorde at vi alle vendte tilbake akkurat nå! Hehe. Når jeg tenker meg om kan det være Snesnes-streamen til DagV for min del iallefall. :)

aw takk. Nå er vi tilbake alle sammen samtidig virker det som hehe

Retro1 har rykket mange plasser opp på google chrome over mest besøkte sider for meg :D

mål for 2016 er å endelig poste bilder av samlingen min, samt å besøke retrospillmessa !!

også jobbe mindre og ha det mer gøy wohoo

• Upvote 5

Guyra    903

Hmm, jeg er her litt mer for tiden av to grunner: Selger samlingen og følger med på SNES/NES Fredag. ;) 

@DagV: Om du skal på retromessa, får du si ifra! :)

• Upvote 2

Diztar    723

Jeg solgte unna min N64-samling i fjor, men er tilbake av fire enkle grunner:

1: Vil alltid digge retro-spill

2: Utrolig hyggelige folk på forumet her!

3: SnesNes fredag er tilbake! Elsker jo streaming! Og DagV lager alltid et show!

4: Jeg elsker nostalgi!

Håper forumet tar seg opp igjen slik jeg husker det når jeg ble medlem :)

Edited by Diztar
  • Upvote 4

Joantheman    950

Har fått noen nye medlemmer som er greit aktive, det er jo bra at vi får litt aktivitet utover de vanlige rutine trådene, selv om jeg liker flere av de svært godt så er det sikkert ikke like interessant for alle andre :)

Yoshine    1506

Syns det har blitt så mange som selger unna enten hele eller deler av samlingen for tiden. Hva har skjedd? Ikke noe galt med det og dømmer ingen, men jeg er nysgjerrig. :P

Jeg tror jeg aldri hadde klart å selge samlingen min! Jeg har konsekvent vært opptatt av kvalitet over kvantitet. så jeg har ikke dritmange retrospill heller. Stort sett alt jeg har er spill jeg enten vokste opp med eller har fått sansen for i voksen alder. Har med andre ord et nært forhold til så og si alle spillene mine, Kanskje det er enklere å tenke at man vil selge unna alt når man har en svær samling med spill man egentlig ikke har noe forhold til? Jeg vet ikke, sitter bare å funderer for meg selv. Kanskje vi skulle startet en tråd. :) 

• Upvote 1

DagV    196

Syns det har blitt så mange som selger unna enten hele eller deler av samlingen for tiden. Hva har skjedd? Ikke noe galt med det og dømmer ingen, men jeg er nysgjerrig. :P

Jeg tror jeg aldri hadde klart å selge samlingen min! Jeg har konsekvent vært opptatt av kvalitet over kvantitet. så jeg har ikke dritmange retrospill heller. Stort sett alt jeg har er spill jeg enten vokste opp med eller har fått sansen for i voksen alder. Har med andre ord et nært forhold til så og si alle spillene mine, Kanskje det er enklere å tenke at man vil selge unna alt når man har en svær samling med spill man egentlig ikke har noe forhold til? Jeg vet ikke, sitter bare å funderer for meg selv. Kanskje vi skulle startet en tråd. :)

Times are hard ! Oljekrise , hardt arbeids marked. Man har barn på gang og MAD regninger å betale kanskje ?

ikke vet jeg hehe , men er enig med at det er mye nostalgi i å selge det man har jobbet lenge for å få tak i.

Mye nostalgisk verdi og ofte en historie rundt hvordan man skaffet seg enkelte ting.

Ingen rører den orginale Street Fighter 2 posteren min.

Guyra: Ja jeg skal ta turen i år. Ble innkallt til millitær øvelse bare noen timer før jeg skulle dra i fjor så den helgen ble en skikkelig nedtur for min del.

• Upvote 1

Joantheman    950

Ja mange grunner til at folk velger å selge, sånn sett greit å bruke penger på spill fremfor ting som forsvinner som alkohol og ammo. Kommer aldri til å selge med mindre jeg risikerer å havne på gata, blir vanskelig å få alt dette i en handlevogn og etterpå pushe det rundt dagen lang :P

• Upvote 1

Sinfour    460

Har også lagt merke til at fler og fler velger å selge store deler eller alt av samlingene sine. Jeg har selv solgt noe, men det er pga når jeg ikke har spilt spillet på minst 1 år, da selges det. Jeg er også for kvalitet enn kvantitet. 

Men jeg tror mye bunner i grunn for at noen har kjøpt veldig mye på kort tid og kanskje derfor kan ha noe gjeld. Når man har vært i "bransjen" en stund så vet man hva ting koster, og når man gang på gang ser spillpakker til 10-15k kommer inn dørene til folk opptil flere gnager i måneder, da stusser jeg i hvertfall. Men selvfølgelig, man skal ikke dømme noen for det. Det finnes mange grunner til å faktisk ha råd til å kjøpe seg spill for mye penger, og det finnes mange grunner til at man selger.

Jeg kan unne meg ett par spill i måneden til normal pris, men hvis jeg skal kjøpe noe dyrt må det spares eller selges noe først. Så i bunn og grunn handler det om prioriteringer for min del. Jeg prioriterer heller familien og en god middag på restaurant 1 gang i måneden enn retrospill. For et par år siden så kjente jeg selv at jeg ville bite over det meste og ha spill i original eske, men innså fort at det kan fort bli dyrt.

Jeg tror også vi har nådd høyden for retrospilling. Jeg tror flere faller av lasset og gjør noe annet innen et par år. Selv valgte jeg å gå ut av Spillmuseet og Retrospillmessen pga prioriteringer (jobb og familie). Men jeg merker selv at jeg ikke har noe jag etter å kjøpe noe lenger. KOmmer titt og ofte konsoller og spill på kjøp/salg grupper fra byen jeg bor i, men er ikke interessert i å kjøpe det lenger. Noen fler som kjenner på den følelsen nå kontra i fjor og årene før?

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Jeg kan unne meg ett par spill i måneden til normal pris, men hvis jeg skal kjøpe noe dyrt må det spares eller selges noe først. Så i bunn og grunn handler det om prioriteringer for min del. Jeg prioriterer heller familien og en god middag på restaurant 1 gang i måneden enn retrospill. For et par år siden så kjente jeg selv at jeg ville bite over det meste og ha spill i original eske, men innså fort at det kan fort bli dyrt.

AMEN, jeg har eksakt lik tankegang når det kommer til dette. Jeg velger nå å holde meg til favoritt konsollen min, NES. Det er den jeg kjøper et eller to spill til i ny og ne og jeg prioriterer familie og aktiviteter framfor kjøp av haugevis av spill. 

Før kjøpte jeg alt jeg kom over og skulle samle alt, men faktum er at jeg har ingen interesse for mye annet retro enn NES og SNES. Så alt annet jeg får tak i blir bare "gravy"... 

Jeg ser en kompis av meg nå selger unna hele samlingen sin, han sier det er kjipt og gjør vondt i sjela, men det må til for å finansiere det neste steget i livet. 

Selv kan jeg ikke se at jeg kommer til å selge unna alt jeg har, mest fordi det er veldig knyttet til barndommen min og masse kommer derfra, men også fordi sånn som det står nå, så er det en ganske "billig" hobby. Kjøper et spill i ny og ne, lager en youtube video og kan ha fine samtaler med folk om hva man er glad i og holde på med.

Så for min del er det ingen grunn til å gi meg enda hvertfall. :D

Edited by vintagegmr
  • Upvote 1

Kyrremann    303

Jeg er vel en av de som har solgt en del av samlingen de siste året, og det er hovedsaklig to grunner.

1. Jeg fant ut at jeg hadde endt opp med kvantitet og ikke kvalitet. Så nå kvitter jeg meg med duplikater og spill jeg ikke er interessert i å spille. Dessverre er jo dette ofte spill ingen andre vil heller ha, så da får man ikke mye for dem :(

2. Også har den tatt veldig mye plass, merket det spesielt sist gang jeg flyttet, og da når halvparten av spillene aldri blir brukt, syns jeg det ble for dumt å ha de bare stående i kjelleren.

Så nå begynner jeg å bli ganske fornøyd med samlingen, er fortsatt noen spill jeg er usikker på om jeg vil ha, og spill som jeg vet at jeg ønsker, men det kommer seg. Pluss den er blitt mye bedre sortert, som gjør det enklere å finne frem det jeg har lyst til å spille, da jeg ikke har plass til å ha alt fremme.

• Upvote 1

Marfik2    217

Jeg sluttet aldri helt med retrospill, men det har vært et par faktorer som har fått interessen til å dale litt. 
Hovedsaklig at jakten har forandret seg totalt de siste årene.Man finner sjeldent noe av kvalitet på loppemarked eller bruktbutikker, til og med Fretex tar ofte 100 kroner spillet.

Det meste av spill blir kastet opp på Finn, men det er så sykt mange om beinet og kanskje hardest ute er resellere.
Mange sa at resellere booster hobbyen i Norge, med tanken på import og tilgang. Men prisene er stive og det har drevet opp prisene på hele markedet.

Så jeg fikk litt avsmak på hele greia for min del  :)

Edit: Det var ikke ment som et "Resellere er slemminger" innlegg, ettersom det er endel jobb med det, og noe må de jo også ta.

Edited by Marfik2
  • Upvote 2

Joantheman    950

Ja det er ikke ofte jeg kjøper retrospill i Norge lenger, eller i det hele tatt, blir stort sett 360 generasjonen og opp. Det er jo ingen tvil om at det saboterer noe av retro gleden når man må betale masse for frakt oppå en allerede oppblåst pris og etter det risikere å bli slaktet i tollen. Få nye impulser

• Upvote 1

Sinfour    460

Det finnes jo mange som fortsatt ikke har gravd frem NES og SNES fra skuffer og skap enda, men når de tilfeldigvis ser hva det ligger for på finn, no, så tror de at de har gull. Prisene på spill er jo skyhøye. Og enig med Marfik, er ikke mange år siden jeg selv var på loppemarked og kunne fint spasere inn uten at noen hev seg over "skattene" som lå på bordene. Amiga 500 med hauger av spill til 15kr? jada, alt er mulig, men kanskje ikke nå.

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Det finnes jo mange som fortsatt ikke har gravd frem NES og SNES fra skuffer og skap enda, men når de tilfeldigvis ser hva det ligger for på finn, no, så tror de at de har gull. Prisene på spill er jo skyhøye. Og enig med Marfik, er ikke mange år siden jeg selv var på loppemarked og kunne fint spasere inn uten at noen hev seg over "skattene" som lå på bordene. Amiga 500 med hauger av spill til 15kr? jada, alt er mulig, men kanskje ikke nå.

Enig her, nå for tiden er det helt sykt, men jeg håper (og tror) at dette vil normalisere seg igjen om en stund, jeg ser litt tendenser til det nå, hvor f.eks NES spill ikke går som varmt hvetebrød som det gjorde for et år siden. 

Så kanskje snart vil vi få muligheten til å samle sammen greier til normale samle priser igjen. Som i gamle dager. :D

• Upvote 1

Guyra    903

Times are hard ! Oljekrise , hardt arbeids marked. Man har barn på gang og MAD regninger å betale kanskje ?

For meg er det todelt: For det første trenger jeg penger til lappen, som jeg er nødt til å ha fremover. Det fungerer ekstremt dårlig med jobb + unge + buss. Seriøst, med bil kunne jeg hatt 1.5-2 timer til gode hver dag jeg har ungen og skal jobbe.

Grunn nummer to for min del er at det er en del av en livsstilsendring. Jeg har endret meg en del med årene, og mens jeg på en måte har "strittet imot" denne endringen på en del måter(selv om det strengt talt ikke er negative endringer), så begynner det å holde på min gamle livsstil, med aktiv spillsamling inkludert, å gi mer negativ enn positiv effekt i den daglige tilværelsen.

Jeg kommer alltid til å være glad i retrospill, og spill generelt, men jeg kommer nok aldri til å begynne og faktisk samle igjen.

Guyra: Ja jeg skal ta turen i år. Ble innkallt til millitær øvelse bare noen timer før jeg skulle dra i fjor så den helgen ble en skikkelig nedtur for min del.

Ah, skjønner. Men jeg skal nok definitivt en tur innom retromessa i år også, så da håper jeg på å møte deg der! :)

• Upvote 1

Diztar    723

Jeg solgte hovedsaklig pga manglende interesse og at det tok opp så mye plass. N64 står meg nær, men det er helt klart NES og SNES som står mitt hjerte nærmest. Hvordan jeg endte opp med en N64-samling er jeg litt usikker på.. :P Var derfor heller ikke så tungt å kvitte seg med den, og pengene kom godt med :)

En ting jeg aldri vil selge er min Nintendo-Magasinet samling. Jeg fant Retro1 når jeg var på utkikk etter mine første blader som jeg savnet stort fra barndommen. En stund etter var samlingen komplett og den blir nok med meg i graven :P

• Upvote 2

Sinfour    460

Jeg tror vi nok ser en normalisering i salg av spill etterhvert, eller dvs, at det blir færre som faktisk vil drive med kjøp og salg. Virker som hele retrospill eraen er ganske så mettet nå. Folk har liksom hivd seg på fordi de ser at det er penger og tjene og litt pga barndomsminner. Men jeg tror mange av de som endelig får kjøpt seg en SNES pga de hadde som barn, blir litt skuffet fordi det ikke gir samme følelse som før. Men heldigvis er det noen av oss som ikke bryr seg om grafikk osv, men gleder seg over at spillene har sin sjarm og kvalitet til dags dato.

Selv kommer jeg ikke til å selge annet en det jeg absolutt ikke behøver å ha og føler for å eie lenger. 

• Upvote 2

MoFo2    233

Det fins så mange stadier av retrosamling, tror jeg har vært gjennom en del faser:

• Samle "alt", ha noe bare for å ha det
  • Kjøpe noe fordi jeg er redd jeg går glipp av et eller annet udefinerbart; at det er sjeldent, holder på å bli sjeldent, verdifullt, "alle andre sier det er bra"
  • Selge igjen fordi jeg har ingen spesiell relasjon til det, men jeg trodde jeg hadde det
  • "Trenger jeg egentlig dette spillet?"
  • "Hvorfor kjøpte jeg dette spillet?"

Og jeg kommer sikkert til å brenne meg igjen.

Følelsan, dæm slit i mæ. Ka vil framtia gi?

• Upvote 3

Zerqent    276

Det fins så mange stadier av retrosamling, tror jeg har vært gjennom en del faser:

• Samle "alt", ha noe bare for å ha det
  • Kjøpe noe fordi jeg er redd jeg går glipp av et eller annet udefinerbart; at det er sjeldent, holder på å bli sjeldent, verdifullt, "alle andre sier det er bra"
  • Selge igjen fordi jeg har ingen spesiell relasjon til det, men jeg trodde jeg hadde det
  • "Trenger jeg egentlig dette spillet?"
  • "Hvorfor kjøpte jeg dette spillet?"

Og jeg kommer sikkert til å brenne meg igjen.

Følelsan, dæm slit i mæ. Ka vil framtia gi?

My story sånn ca:

- Vil ha spill jeg hadde i barndommen

- Og spill til SNES for det hadde kompisen min

- Gamecube har jeg egentlig aldri prøvd

- Har heller ikke brukt N64 noe særlig

- Jøss, PS2 går billig om dagen

- Final Fantasy er kult, det må jeg ha alt av

- PS1 hadde jeg jo, sikkert noen spill der også som er bra.

- JRPG generelt er kult og har fine cover, det må jeg ha mer av

- PS3 og Wii ble vist også billig, og DS

- Jøss jeg kan få en Atari Jaguar billig?

- Må ha noe håndhold også, noe til bussen, GB,GBA,NDS,3DS,PSP...

- Nå blir det mye her, jeg må ha et fokus. Hva med alt RPG?

- Selger litt, refokuserer

- Det aller meste Nintendo har laget er jo kult, må vel ha det også

- Jeg må jo ha de beste spillene til hver konsoll jeg har?

- Og alle RPGene, og alle de mest kjente seriene

- Hvorfor solgte jeg noe som helst? 

- Ok, jeg vil ha alt, hva greier jeg å snike forbi min bedre halvdel 

:D

• Upvote 5