Jump to content
Sign in to follow this  
Zerqent

XRGB-Mini CSYNC-kabler eller ikke?

Recommended Posts

Zerqent    276

Japp, har faktisk lyst å bruke opp mot 3000 på å få meg en xrgb-mini :P Når det er sagt så sliter jeg litt med valg av kabler utover dette. Best bilde fås fra SCART-RGB fra de fleste systemer, og tenker da å anskaffe riktige kabler for SNES og Atari Jaguar først. Men så kommer valget av hvilken type SYNC man skal ha på kablene.

Virker som https://www.retrogamingcables.co.uk/

Konverter fra female-scart til XRGB-inputen kan fåes enten uten CSYNC eller med (power fra USB-port).

For hvert system man skal ha kablert til kan man velge om man vil ha CSYNC eller COmposite sync på kablene. 

Slik jeg tror jeg forstår det er at man kjøper den female-scart->XRGB-input med CSYNC for å gi et CSYNC-signal til en kabel hvor dette ikke allerede er. Så da tipper jeg at jeg kun trenger denne dersom dette er tilfellet. CSYNC var vistnok viktigere på tidligere firmware på xrgb-mini da man ikke fikk signal uten dette.

Men dersom jeg starter fra scratch, hva slags sync bør man velge på kabler? :P Noen som har xrgb-mini eller kan dette disse videosignalene her? :)

samaron    52

Blir et veldig sent svar dette, men kanskje noen andre kan dra nytte av dette også.

Den SCART adapteren som følger med Framemeister XRGB-mini er ikke SCART. ALDRI plugg inn en vanlig SCART i denne selv om pluggen er lik! Japanerene har en annen pinout, så du må kjøpe en overgang. SCART pluggen japanerene bruker er ofte kalt JP21 eller RGB21. www.retrogamingcables.co.uk selger adaptere som er koblet etter SCART standarden til XRGB-mini. Du kan få disse med og uten sync stripper. Har du kabler med CSYNC trenger du ikke sync stripper. Bruker du composite sync så må du ha den med stripper.

CSYNC er det reneste sync signalet du kan få, og gir best resultat med RGB. Composite Sync er samme videosignalet som du får fra den tradisjonelle gule pluggen. Denne kan gi støy i bildet, ofte i form av "sjakkbrettmønster". Det en sync stripper gjør er at den tar bort videosignalet fra composite sync og gjør det om til et CSYNC signal.

For dere som kjøper nye kabler, prøv å skaff dem med CSYNC så frem til det er mulig. Ikke alle konsoller har dette. Noen har også mulighet for noe som heter "sync on luma" som er bedre enn composite sync. Konsoll som har dette er f.eks. PS1.

Edited by samaron

Zerqent    276

Blir et veldig sent svar dette, men kanskje noen andre kan dra nytte av dette også.

Den SCART adapteren som følger med Framemeister XRGB-mini er ikke SCART. ALDRI plugg inn en vanlig SCART i denne selv om pluggen er lik! Japanerene har en annen pinout, så du må kjøpe en overgang. SCART pluggen japanerene bruker er ofte kalt JP21 eller RGB21. www.retrogamingcables.co.uk selger adaptere som er koblet etter SCART standarden til XRGB-mini. Du kan få disse med og uten sync stripper. Har du kabler med CSYNC trenger du ikke sync stripper. Bruker du composite sync så må du ha den med stripper.

CSYNC er det reneste sync signalet du kan få, og gir best resultat med RGB. Composite Sync er samme videosignalet som du får fra den tradisjonelle gule pluggen. Denne kan gi støy i bildet, ofte i form av "sjakkbrettmønster". Det en sync stripper gjør er at den tar bort videosignalet fra composite sync og gjør det om til et CSYNC signal.

For dere som kjøper nye kabler, prøv å skaff dem med CSYNC så frem til det er mulig. Ikke alle konsoller har dette. Noen har også mulighet for noe som heter "sync on luma" som er bedre enn composite sync. Konsoll som har dette er f.eks. PS1.

Hehe, er et langtidsprosjekt dette her. Bor fortsatt i en leilighet med lite plass, så har ikke kommet noe videre med oppkobling av retrosystemer. Var klar over at JAP-SCART og EUR-SCART ikke er det samme, tror jeg prøvde å lenke til den riktige kabelen på retrogamingcables men ikke fikk det til :P

EDIT: Takk for svar: CSYNC er alltid the shit! :)

EDIT2: Så dersom SNES+PS1 (luma sync) er konsoller man ønsker å kjøpe til bør man kjøpe kabelen med sync stripper? (Utopisk plan er selvsagt at alle kablene skal gå inn i en scart switch som går videre til XRGB-mini, er dette mulig når man har konsoller både med luma-sync og csync eller vil man måtte skifte kabelen mellom switchen og xrgben da?)

Edited by Zerqent

samaron    52

Etter egen erfaring har ikke sync stripperen mye å si. Alt jeg har fungerer fint med den passive adapteren. Har adapteren med sync stripper også, bare sån i tilfelle. Mener å ha lest at eldre versjoner av firmware kunne ha litt problemer med composite sync, eventuelt visse spesielle konsoller. Så lenge du har nyeste firmware så tror jeg ikke det er et problem. Plugget inn min PS1 med composite sync kabel uten å bruke sync stripper og det fungerte helt fint.