Jump to content
Joantheman

Xbox 360 10 år, del dine minner!

Recommended Posts

Joantheman    950

Min favoritt fra forrige generasjon fylte 10 år 22 november. Riktignok 2 desember i Europa. Sansynligvis siste gang jeg fikk oppleve ett skikkelig grafikkhopp ved generasjonsskifte. Husker jeg syns det så direkte nydelig ut. Project Dark Zero fikk mye slakt, men jeg likte det veldig godt, hadde vel ikke så mye valg siden det var første spillet mitt. Need for Speed : Most Wanted holder seg godt og er uten tvil fortsatt blant de beste bilspillene.

Dessuten var det  første konsoll jeg spilte online. Online ble raskt standard. Må ikke glemme achievements, dette har jo blitt kopiert av så godt som alle andre i ettertid ( vet det har vært ingame "achievements" før, men aldr slik som 360 gjorde ). På den tiden så var ikke Call of Duty så melket og husker jeg spilte mye COD 3 online. Det første Gears of War var brutalt og blodig, veldig mye morro online, husker jeg var med i en norsk gjeng/clan som spilte. Husker jeg gikk på Spaceworld i storefri å kjøpte Halo 3 :)

Kan skrive i timesvis her, har tross alt spilt gjennom over 350 titler, deriblant over 200 timer i Oblivion. Del dine minner :)

Her er en liste over release titlene  her i europa :

- Amped 3

- Call of Duty 2

- Condemned : Criminal Origins

- FIFA 06 : Road to World cup

- GUN

- Kameo Elements of Power

- Madden NFL 06

- NBA Live 06

- Need for Speed : Most Wanted

- Project Dark Zero

- Peter Jackson's King Kong : The Official Game of the movie

- Project Gotham Racing 3

- Quake 4

- Tiger Woods PGA Tour 06

- Tony Hawk's American Wasteland

maD_mAN1983    998

Oblivion, Nier, Alan Wake og Skyrim er vell de jeg spilte mest ihvertfall på 360, også Forza da, eneste spillserien jeg kommer til å savne ved å ikke ha xbone, mye bedre enn gran turismo i mine øyne

• Upvote 1

fuuma    507

Husker første gangen jeg så xbox 360 live hos en kompis og da spilte han Fight Night 3, jeg ble ekstremt imponert over grafikken og digget hvordan ansiktet reagerte når du traff med en haymaker. Kompisen min hadde en 55" bakprosjektor tv som ga en liten ekstra "wow faktor" jeg var absolutt ikke vant med å se så store tv'er på den tiden. Tror det gikk et par måneder etter dette, så spurte han om jeg vil kjøpe 360n fordi han ikke brukte den lengre. Da var jeg solgt og kjøpte den med 3-4 spill for rundt 2000kr tror jeg. Dette var vel sommeren 2006 mener jeg å huske. Det var en liten periode der jeg ble veldig hektet på achievements selv om det gikk over ganske fort, nå syntes jeg det er så mye tull man må gjøre for å få achievements i forhold til i starten. Tror ikke jeg eide en orginal xbox før dette så det var vel første gangen jeg virkelig brukte en microsoft konsoll. Vet jeg kjøpte en orginal xbox på elkjøp i ettertid for 800kr kun for å chippe å bruke med xbmc.

Mitt favoritt spill til konsollen er uten tvil Lost Odyssey, skulle ønsket det fortsatt ble laget RPGer av den typen og dette kunne lett ha vært FF13 for min del. Bak der følger nok Forza serien, jeg var blodfan av Gran Turismo i mine yngre dager, men etter å ha testet Forza ble jeg hektet på den serien. I dag så er faktisk Forza serien favoritten, med Forza 3 som det store høydepunktet. Liker ikke den cash grabbinga de har begynt med i det siste, men det er fortsatt spillbart uten så jeg overlever vel. Det er alltid like morro å dundre rundt på nürbürgring i gamle biler. Det som svir mest med å ikke eie xbox one er at jeg ikke får spilt Forza, utover det så er det vel bare 1-2 exclusives jeg har interesse av. Et annet høydepunkt på 360 for meg var Fable 2, jeg hadde aldri spilt serien så dette var helt nytt for meg og jeg ble helt hektet på spillet og måtte unlocket alt og eie alle bygninger, tror jeg mangler 1 achievement i hovedhistorien.

• Upvote 1

Joantheman    950

Ja Forza er helt klart en av de sterkeste seriene de har! Quake 4 husker jeg også at jeg syns var bra men var faktisk så skummelt at jeg aldri fullførte :P

maD_mAN1983    998

Fable ja, det hadde jeg glemt, først nå forrige vinter jeg fikk meg det spillet og fikk testet serien, likte den godt ihvertfall, det som er fint med mange av xbox spillene er jo at de kommer ofte på pc selv om de ikke kommer på andre konsoller da, så håper nye fable og alan wake spill kommer på pc også, sånn som forgjengerne

Joantheman    950

Fable 2 var høydepunktet i serien uten tvil. Alan Wake var fantastisk, trenger et nytt spilL i den serien. GUN var det første skikkelige cowboy spillet jeg spilte, det er et knallspill. Trist at vi ikke får noe nytt Project Gotham for likte den serien :(

Dadaph    630

Xbox360... så mye riktig med en konsoll, og samtidig så mye feil...

I starten var jeg ekstremt skeptisk til maskinen, da den ikke hadde noen spill som egentlig fristet meg (akkurat som den originale Xboxen). Men så kom et lite japansk studio kalt Mistwalker, og sa de skulle lage JRPG til maskinen, en sjanger som jeg på det tidspuntket var ekstremt fan av. Blue Dragon ble vist, og jeg var i ekstase.

Kjøpte konsollen i mai 2007, før stort av min interesse egentlig var ute, men jeg fikk maskinen ganske billig, med spillet Gotham Racing.

Spillet viste seg å suge (generisk kjørespill som ikke har noe som helst med Batman å gjøre til tross for tittelen).

Fikk også med Gears of War, som jeg faktisk likte ganske godt, til tross for at jeg vanligvis ikke liker skytespill (og spesielt ikke skytespill på konsoll).

GoW fokuserte på dekning fremfor nøyaktig sikting, og klarte genistreken å variere brettene akkurat nok (ved å kjøre en gimmick per brett), slik at spillet hele tiden føltes friskt.

Men av spillene jeg selv plukket opp da, var det Crackdown som jeg likte best. Ekstremt gøyalt sandkasse-spill.

Blue Dragon kom etterhvert ut, men selv om jeg likte spillet, var det ikke helt den konsollselgerkvaliteten jeg ønsket meg, dessverre.

Det var derimot Lost Odyssey, også fra Mistwalker, samt spill som Eternal Sonata, Fable 2, Mass Effect, Ninja Gaiden 2, Dead Rising og Shadow Complex, noen som ikke lengre er eksklusive, men som var det ganske lenge rundt lansering. Det var også konsollen jeg kjøpte alt av multiplattformspill på, så det er ganske mange spilletimer det er snakk for. Har også fortsatt en solid backlog av spill til den maskinen, som bare øker og øker, da spill fra forrige generasjon bare kastes etter meg for øyeblikket.

Så, Microsofts lille, jeg mener, gigantiske, grå boks, jeg er glad for at jeg kjøpte deg, til tross for at den originale boksen min ble plukket opp av et bud dere sendte på døra da den fikk en rød sirkel (men jeg fikk en ny en en uke senere, og den lever fortsatt).

Jeg har også kranglet ganske heftig med Live, som er det mest ubrukelige online-systemet jeg noensinne har vært borti, fyttigrisen. Men vi er venner nå, til tross for at jeg aldri igjen vil ha gullmedlemskap. Vi inngikk et kompromiss hvor jeg får logget inn og spilt de spillene jeg kjøpte på XBLA, og de er det mange av, selv om harddisken bare klarer å holde ynkelige 20GB.

Achievements er også noe som generelt irriterer meg. Hater at et vindu spretter opp og forstyrrer gameplayet eller subtitles eller noe bare fordi jeg skyter 10 folk i hodet eller banker en boss. Hva er poenget? Jeg får ikke brukt poeng til noe som helst annet enn.... åja...

360_Kid.jpg

Men 360 er fortsatt den eneste Microsoft-konsollen jeg noensinne har eid, og det var et svært godt kjøp, til tross for fartsdumper underveis.

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

bystjerna    77

3x RROD, og mesteparten av spillene mine fikk den flotte beskjeden om at det var "corrupted save files" etter at jeg måtte overfe fra 20gb'n til 120gb'n når jeg gikk over til Elite.

Men hvis jeg skal være litt mer positiv til 360'n, så må jeg si at mine beste minner er fra da jeg spilte Fable 2, PGR 4, Gears Of War, Alan Wake, og Amped 3, sistnevnte er det spillet som fikk meg til å begynne å samle på achievements, (Noe som har blitt langt mindre attraktivt etter at de lanserte Xbox One...)

• Upvote 1

Joantheman    950

Haha ja hadde 2 maskiner som døde selv men fikk jo ny første gang. Andre gang kjøpte jeg en ny modell og har den enda. Hvorfor liker du ikke achievements nå lenger? Syns det funker som før jeg :P

bystjerna    77

Haha ja hadde 2 maskiner som døde selv men fikk jo ny første gang. Andre gang kjøpte jeg en ny modell og har den enda. Hvorfor liker du ikke achievements nå lenger? Syns det funker som før jeg :P

Selve opplegget for achievements er jo som den alltid har vært, men de har endret på hvor mye poeng du får fra hvert av spillene. Før så fikk man vanligvis 250 points fra spillene på XBLA, 1000 for vanlige spill og 250 maks for hver DLC. Sånn det har blitt nå, så får man minst 1000 poeng for hvert XBLA-spill, og 2-3000+ poeng har nesten blitt en ny standard for vanlige spill + DLC. Nå ser jeg at det har blitt vanlig for folk å ha 150.000+ poeng, og problemet med de høye summene for min del er at når du har oppnådd alle mulig achievements i det spillet du spiller, uten å ha skaffet tilgjengelig DLC, så er det bare en dråpe i havet, så jeg føler ikke lenger at det er noen glede i å prøve å få en høy poengsum lenger, siden du da må gå for kvantitet istedenfor kvalitet.

Per dags dato så eier jeg både en PS4 og Xbox One, så dette er ikke noe jeg sier for å hate på Microsoft og Xbox One, men jeg har valgt å gå bort ifra achievements og fokuserer heller på trophies.

(For folk som har null interesse for achievements og den slags, så vil nok det jeg seier være helt på tryne : p, men jeg føler at denne simple typen premiering har blitt en stor del av dagens spill, og for meg personlig så gir det meg også en grunn til å dedikere litt mer tid til hver av spillene jeg spiller, istedenfor å bare spille igjennom dem så fort som mulig uten å legge så mye i det, noe jeg vanligvis ville har gjort ellers.)