Jump to content
Sinfour

Nedleggelser i spillmedia

Recommended Posts

Sinfour    460

I forrige uke kom den triste meldingen om at Level Up må legges ned etter nyttår. Dette er et program som har vært på VGTV i mange år allerede og ble startet opp av blant annet Rune Fjeld Olsen.  

I går kom også meldingen om at Pressfire må legges ned, så nå ser det dystert ut for spillmedia i Norge.

Hva er deres tanker om dette? Hva burde gjøres for å få spill frem i media igjen og som engasjerer oss som er opptatt av spill generelt?

• Upvote 1

fuuma    507

Liker bedre å lese utenlandske medier så jeg tar det ikke så veldig tungt. Norske spillsider dekker stort sett det som er mest mainstream som f.eks cod, bf, nfs og sportsspill. Dette er det mer enn nok av rundt omkring på nettet. For meg som vil lese om "nisjespill" så er pressfire og levelup for det meste urelevant.

• Upvote 1

oterbart    406

Det er kutt i avisene\media over hele fjøla. Spilljournalistikken er nok ikke essensielt nok til å holde på når det skal kuttes.

Joantheman    950

Leser aldri artikler lenger. Får alt gjennom youtube og sånn har det vært siden gamer.no begynte å true meg til å se på reklame. For mye reklame, gjerne med animasjoner og lyd funka dårlig på den gamle pc'n. Ble skikkelig lagg bare jeg gikk inn og det irriterte for mye. Pressfire var aldri noe jg likte uansett og kanskje sett 30min lvlup gjennom årene. Mye enig i det Fuuma sier om at det blir veldig mainstream og uinteressant. Men, det må vel til for å nå massene. Løsningen er at man må innse at veldig få kan leve av å skrive om spill i Norge. Det må være mer hobby/biinntekt for entusiaster også vil det alltid være noen få som lever av det. Det er ikke så vanskelig å skjønne at det ikke går i lengden når flere sider skal skrive om samme hobby og ha en haug med folk å betale med reklameinntekter fra en nettside.

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Grunnen til at jeg ikke orker er som nevnt ovenfor, reklamen tar overhånd og det er bare mainstream spill og underholdning. Det er sjelden til aldri at det nevnes noe obskure titler eller noe som er anbefalt utenfor det som ligger på topp 10 hyllene. Pluss at jeg er jo Retro mann, så Retro gamer er bladet for meg. :D

• Upvote 1

Dadaph    644

Trist, jeg har ikke sett stort på Level Up, men jeg har hengt på Pressfire iblant, og jeg hadde faktisk mer respekt for begge disse enn noen av de amerikanske supersidene som IGN og Gamespot, som lenge har vært kjøpt og betalt av spillbransjen.

Ser argumentet om Youtube, og ja, jeg tar den. Jeg ser på folk som feks Angry Joe, Totalbiscuit, Jim Sterling og den slags jeg også, og synes det er kos med personligheter som virkelig tar spillere på alvor og sier rett ut hva de mener om spill og spillselskaper. Men det er også plass for litt mer redaksjonelle ting, for variasjonens del, og det var hva disse norske sidene leverte meg.

Edited by Dadaph

Zerqent    276

Får vel alt av spilleanmeldelser passivt i disse dager gjennom Podcaster - det er jo dette som er dagens norske spilljournalistikk (RadCrew, NerdAlert og Lolbua) - jeg sponser til og med en av dem :D. Fordelen med disse slik jeg ser det er at jeg har et relativt greit overblikk over hvilken type spill hver av dem liker, og de klarer å ordlegge seg noe kortere enn en typisk anmeldelse (jeg trenger ikke detaljer om grafikken, er spillet gøy eller ikke?).

maD_mAN1983    998

blir litt trist uten Level Up, tror jeg har sett alle episodene, podcastene har jeg dog bare hørt en av, der de snakker om hvorfor det blir nedlagt, pressfire bryr jeg meg særdeles lite om, da jeg sjeldent leser på sånne sider, men følger uansett karl på youtube ihvertfall, så får jeg med meg det han spiller og legger ut der om ikke annet

Trist LevelUp blir lagt ned, mange casuals som kom over Norske spill gjennom forsiden på VG.

Pressfire har jeg lik null kjennskap til, hvis jeg sjekker en norsk spillside så er det Gamer. 

Kyrremann    303

Kjempesynd at Level Up ikke skal sendes mer..Har vært en trofast kikker!

Savner også den norske papirutgaven av Gamereactor :(

Ah, derfor det sluttet å komme i posten? Skjønte ikke helt hvorfor det var slutt, men brydde meg aldri nok til å sjekke der opp. Så nå sitter jeg med en haug med blader. Får legge dem ut på gratis-tråden.

Kjempesynd at Level Up ikke skal sendes mer..Har vært en trofast kikker!

Savner også den norske papirutgaven av Gamereactor :(

Ah, derfor det sluttet å komme i posten? Skjønte ikke helt hvorfor det var slutt, men brydde meg aldri nok til å sjekke der opp. Så nå sitter jeg med en haug med blader. Får legge dem ut på gratis-tråden.

Fikk ett brev sammen med det dem siste utgavene (jeg abonnerer) at den norske utgaven har stoppet og resten av tiden som abonnent får jeg tilsendt Gamereactor fra UK..

Tar gjerne dem bladene du har til overs hvis det er noen tidligere utgaver:) Mangler 17 stk tror jeg på komplett samling  :P

Edited by Aurora_Borealis

nintendo8bit    175

Synd for de som drev Level Up og Pressfire, spesielt for de som drev Level Up, for det programmet har jo foregått i 10 år eller noe? Må føles trist å måtte gi seg (går jo an å selvfinansiere det via Youtube da hvis de ønsker å fortsette, i det minste på hobbybasis).

For meg har det dog lite å si at disse sidene forsvinner. Jeg så nesten aldri noe på Level Up og jeg var veldig lite innom Pressfire. Jeg kommer til å holde meg til NeoGAF, får så og si alt jeg trenger av nyheter igjennom der. Ellers tar jeg også turen innom Gematsu.com i ny og ne, og litt diverse greier på Youtube blir det også iblandt.

Edited by nintendo8bit

Yoshine    1506

Synd at LevelUp forsvinner. Kan ikke skryte på meg å ha sett alle episodene, men det jeg har sett har vært bra underholdning.

Men så er det kanskje ikke umulig å fortsette på privatbasis? Hvis ikke de gjør det selv er det en sjanse for at noen andre prøver seg, tror jeg. 

Sinfour    460

Da kan vi glede oss igjen over at Level Up "levler" videre i spillmedia Norge :) De går All-in og har nå tatt sluttpakkene med seg fra VG og starter opp konseptet på nytt. Her trengs ingen startkabler, men de er nå avhengig av oss seere og fans, og det er helt greit :) Da føler i hvertfall jeg at pengene går til noe godt. 

https://www.facebook.com/levelupvg/?fref=ts 

• Upvote 2

Dadaph    644

Kanskje jeg endelig skal begynne å følge med da. Videospilleren i VGTV har for vane å kræsje alle nettleserne mine, så jeg har knapt fått meg meg noe før. Men Youtube funker alltid fint.

Liker jeg det jeg ser, blir det nok en slant herfra også, jeg er alt for å støtte uavhengige spillmedier.

Edited by Dadaph
  • Upvote 2

Diztar    723

Gode nyheter! Liker Level-Up meget godt! Jeg har troen på at dette vil gå bra! VGTV-playeren var helt forferdelig, Dadaph. Den kræsja dog ikke hos meg, men den var treig og jævlig.

• Upvote 1

maD_mAN1983    998

har lagt inn så jeg støtter dem med noen kroner selv, så får man håpe det går bra fremover, er spent på hvordan formatet blir når de kan styre som de vill selv (bortsett fra ting med sponsorer da, så fremt de ikke får nok kroner til å klare seg uten sponsorer også)

Yoshine    1506

Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg Cato er/var medlem her iallefall. Men ikke sett noe til Rune eller Karl!

Dadaph    644

Kanskje de lurker uten å si noe?

Avhenger vel av hvor retrointeresserte de er. Så vidt jeg har skjønt, handler vel showet mest om nyere spill?