Jump to content

Recommended Posts

Dadaph    630

Da var det plutselig desember igjen og året er snart slutt. Det betyr at vi er nødt til å tenke tilbake på året som har gått og hva slags spill vi spilte. Vi er nødt!

Så, ettersom vi er et retrofokusert forum, er det jo gøy med to lister:

En liste med hvilke spill som kom ut fra året som gikk, som folk likte best.

Og en annen liste over hvilke spill folk har spilt (og helst rundet) for første gang iløpet av året... vi spiller jo ikke bare ny dritt, mener jeg.

Så, starter selv med mine topp... 8 av årets spill, nedenfra og opp:

8. Splatoon - WiiU: Online skytespill er ikke helt min sjanger, men Splatoon er et friskt pust for sjangeren, og faktisk gøy. Det å kunne bevege siktet rundt med Gamepaden er også akkurat nok til at jeg holder ut å sikte med stikkene.

7. Cities Skylines - PC: Jeg spilte aldri SimCity som kom ut for et par år siden, fordi jeg boikotter EA. Ser heldigvis ikke ut som jeg gikk glipp av stort, og Cities Skylines var et spill laget av et veldig lite team som en slags reaksjon på nye SimCity. Spillet er knallbra, selv om det er en anelse lett. Et godt fundament som det ser ut som de bygger videre på.

6. Metal Gear Solid V Phantom Pain - PC, Xbone, PS4: Vært en fan av Metal Gear siden jeg spilte de to uekte spillene i serien på NES. Tror faktisk MGS5 er min favoritt i hele serien. Gameplayet er helt topp, og selv etter 80 timer, var det fortsatt gøy å spille. Lavt på listen da plottet kollapser litt under Kapittel 2 (jeg trodde faktisk jeg hadde rundet spillet da jeg kom dit). Dette er dessverre resultat av at Konami har gått bat shit insane og behandlet Hideo Kojima som dritt. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe et spill fra Konami, men dette er et spills om må oppleves.

5. Shantae and the Pirate's Curse - 3DS, WiiU, Steam: Elsker Shantae, og det tredje spillet i serien er utvilsomt det mest strømlinjeformede. Det kombinerer størrelsen fra eneren med de mer moderne aspektene fra toeren. Resultatet er et herlig 2D metroidvania som må oppleves. Pluss at WayForward er industriledere på 2D-animerte sprites.

4. Super Mario Maker - WiiU: Gøy å lage Mario-brett. Mer gøy enn man skulle tro, faktisk.

3. Just Cause 3 - PC, PS4, Xbone: Topp 3 på lista er veldig tøffe for meg, har ennå ikke rundet JC3, men har det fantastisk gøy med dette spillet. Elsket JC2 da jeg spilte det for fem år siden, og JC3 bygger på samme fundamentet, selv om det kanskje gjør det på en anelse trygg måte? Iallefall, liker man spill som bare er GØY å spille, farte rundt og sprenge og herje akkurat som man vil, er dette noe av det beste som finnes.

2. Undertale - PC: Dette spillet kom helt ut av det blå for meg. Veldig kort spill veldig inspirert av Earthbound, men samtidig har det en helt sinnsyk replayverdi da alt endrer seg etter hvordan man spiller. Og det bærer med seg et subtilt budskap om fred og harmoni... hva er det å ikke like med dette spillet? Pluss for et fantastisk soundtrack!

1. Witcher 3 - PC, PS4, Xbone: Over 100 spilletimer, har rundet spillet, men ikke fullført alt. Vært fan av Witcher-serien siden 2, og dette spillet er akkurat slik jeg ønsker Skyrim hadde vært. Hver eneste lille quest i spillet har ekstremt mye story og personlighet. Vi står igjen mellom etiske valg uten klare svart/hvitt-fasitsvar, og hvor ting kanskje gir konsekvenser titalls timer senere. Det er et fantastisk kampsystem, herlige karakterer, interessant univers. Og ikke minst er det kanskje det peneste spillet jeg noensinne har sett (pluss for at det kjører i 60 deilige bilder i sekundet).

Honorable mentions (aka spill som kom ut i år, men som jeg ikke har fått spilt):

Captain Toad - WiiU: Jeg oppdaget at dette står i hylla, men uspilt... hvorfor? jeg har kun hørt gode ting.

StarCraft 2 Legacy of the Void - PC: Jeg liker StarCraft 2 (men kun kampanjene da jeg blir voldtatt tilbake til steinalderen iløpet av sekunder om jeg forsøker multiplayer), har bare ikke fått tid ennå

Batman Arkham Knight - PC, Xbone, PS4: Ville antakeligvis likt dette spillet dersom det hadde fungert. Framerate så lavt som 30 i enkelte situasjoner er virkelig ikke gøy. Det kommer kanskje på lista mi til neste år, om de finner på å fikse det.

Ori and the Blind Forest - PC: Har kun hørt gode ting, men ikke fått tid ennå

Xenoblade Chronicles X - WiiU: Elsket Xenogears, Xenosaga-trilogien var varierende, men Xenoblade Chronicles på Wii var fantastisk. Gleder meg derfor veldig til å spille dette.

Så lista over spill jeg aldri har spilt før men endelig har fått spilt iløpet av 2015

10. Luigi's Mansion 2 - 3DS: Jeg tror faktisk jeg likte eneren på Gamecube best, jeg vet jeg er ganske alene der. Men 3DS-spillet er likevel ganske godt. Herlig kombinasjon av action/adventure og survival horror.

9. Far Cry 4 - PC, Xbone, PS4: Lavt på lista, selv om det er et fantastisk spill. Det er Far Cry 3 med en ny skin, på godt og vondt. Spillet er bra, men jeg føler ikke de har konvertert kartet fra kyst til fjell uten å ta hensyn til aspekter ved gameplayet. Eksempelvis er det langt mellom checkpoints, noe som fungerte i 3 da man kunne gå i en rett linje fra A til B, mens man i 4 gjerne må gå rundt noen fjell. Likevel hadde jeg det gøy lenge.

8. Professor Layton and the Azran Legacy - 3DS: Jeg har spilt Layton 4, 5 og 6 iløpet av året, og av dem er 6 utvilsomt det beste. Gøy med puzzles, hva kan man si? Det er Layton.

7. Starcraft 2: Heart of the Swarm - PC: som nevnt med Legacy of the Void, spilte dette kun for plottet. Kule oppdrag, men plottet snublet litt, føltes ikke som jeg egentlig oppnådde noe som helst.

6. Street Gangs - NES: Jøss, aldri spilt dette før? Noen småproblemer her og der, men de fleste av dette henger naturlig med i aldringsprossessen fra NES og er ting jeg merker kun fordi jeg spilte spillet totalt i blinde. Det er blant de beste spillene til konsollen, iallefall i kategorien "slåssing" og "coop".

5. Fintal Fantasy 2 - Famicom(spilt PS1-porten): Vet veldig mange hater FF2, men jeg syntes det var et ganske bra FF-spill. Det gjør ting jeg aldri har sett i noen andre spill noensinne, og etter litt tilvending, merker man hvor godt det fungerer og hvor gøy det faktisk er å bygge teamet sitt rundt utfordringene. Kanskje i overkant lett om man spiller det rett, men samtidig imponerende at et spill som så mange påstår krever titalls timer med grinding kan bankes bare man vet hvordan man faktisk kan spille.

4. Battletoads - NES: Nei, jeg har ennå ikke rundt Battletoads, men jeg er på siste brett nå, Revolution. Å komme dit fra femte brett (Surf City) iløpet av noen uker krevde ganske intens spilling for min del. Jeg sliter fortsatt litt med Rat Race og Clinger Winger, men selv de kommer seg med øvelse. Spillet er vanskelig fordi en spilldesigner en gang i tiden ønsket at det skulle være vanskelig. Det er et av de mest imponerende og tidløse spillene fra NES, og om flere gir det en sjanse etter Turbo Tunnel (som er lettere enn sitt rykte) vil man se hvor bra det faktisk er.

3. Binding of Isaac Rebirth - PC: Jeg spilte så vidt Binding of Isaac, syntes det var gøy, men remaken er vanvittig mye bedre, større, og alt som er bra. Jeg har "rundet" det, men egentlig ikke. Et gøyalt spill å spille et par runder av i pauser fra annet.

2. Shadows of Mordor - PC, Xbone, 360, PS4, PS3: Jeg ventet på ny PC før jeg spilte dette, og selv om jeg egentlig er veldig lei Assassin's Creed-oppskriften, falt jeg veldig for dette. Nemesis-systemet hvor man kan gjøre bosser av vanlige fiender, og rekrutere orc-hærer gjør hele spillet. Og plottet er også såpass kort at man kan fullføre det iløpet av noen få timer straks man begynner å bli lei. Minus for at plottet stopper på en altfor tydelig Sequel-bait.

1. Wolf Among Us - PC: Jeg er stor fan av Fables-serien, som ble avsluttet i høst. Spillet har jeg ikke rørt før nå, og jeg er faktisk imponert. Plottet er fantastisk, og det har tatt vare på stemningen fra tegneserien. Selv QTE-systemet er velgjort, utrolig nok første gang jeg ikke virkelig har HATET QTEs i et spill. Kort og godt.

Så, hva er deres lister?

Edited by Dadaph
  • Upvote 3

Joantheman    950

Årets spill:

1. Fallout 4. Elsket det, liker det enda bedre etter å ha lest mye dritt om det online, latterlig hvordan ett så bra spill kan få så mye dritt.

2. Zombie Army Trilogy. Deilig spill, god grafikk, vanskelig og intenst. Skills har mye å si og det er gøy

3. Halo 5. Syns kampanjen var kul, utrolig mye morro online i flere måneder her.

4. State of Decay Year one suvival edition . Snakker fysisk utgivelse i 2015.  Veldig avhengighetsskapende og må si jeg likte det utrolig godt.

5. Brothers a tale of two sons. Nydelig story, må spilles!

top 5 Random spill jeg spilte

1. Bully på 360. Var på tide, veldig morro

2.The Amazing Spiderman på 360. Når jeg ser tilbake er nok dette det beste spiderman spillet jeg har spilt

3. South APrk : The stick of truth på 360.  Koooooos ;D

4. Alien Isolation på xbone. Veldig skummelt! Over all forventning!

5. Jurassic part 2 : the chaos continues på gameboy.  Kult spill, vanskelig :P

• Upvote 2

Dadaph    630

Åssen kunne jeg glemme Fallout 4? Har ikke spilt det, men det burde så absolutt stått på lista over spill jeg vil sjekke ut.

fuuma    507

Tar listen nå, så kommer jeg eventuelt tilbake med kommentarer.

1. The Witcher 3

2. Bloodborne

3. Yoshi's Woolly World

4. Until Dawn

5. Rise of the Tomb Raider

Kjører på med disse så langt så får vi se om jeg finner noen flere etterhvert. Det er sikkert noen jeg har glemt.

• Upvote 2

maD_mAN1983    998

Årets spill ja, har igrunn ikke spillt så mye fra i år tror jeg, men av de jeg har spillt så kan vi ta en topp 5 ihvertfall

1. Yoshi's Wooly World
lett men samtidig utfordrende, litt ettersom hva du selv gjør det til, er ikke vanskelig å gå igjennom brettene igrunn, men skal du samle i alt som er av ting så begynner det å bli litt vanskeligere, har igjen en god stund før jeg har funnet alle ting på alle brett ihvertfall

2. Cities: Skylines

har brukt litt over 50timer på det foreløpig, sliter litt når jeg kommer oppi en 100k innbyggere, da begynner butikkene å få problemer med å få inn nok varer, og fabrikkene sliter med å få nok arbeider og litt sånn småtterier, men det går seg nok til bare jeg får brukt noen timer til :P har fått unlocked nesten alle bygninger, mangler 1 for å kunne bygge alle av de super bygningene som koster over 1mill, trenger litt mere butikker før jeg får den siste ^^,

3. Until Dawn

passelig vanskelig, måtte ty til en liten guide for å klare å redde alle sammen til slutt, men føler at valgene man tok gjerne kunne spillt enda større rolle i det store og hele, men håper på at det kommer mere lignende dette spillet

4. Need for Speed
har brukt masse tid på dette, kjøringen har jeg gjort mest for å få penger, og prøve å komme litt videre på storyen, men mest for penger så jeg kan kjøpe biler, og jeg har brukt mye tid på å style bilene her, fantastisk morro så langt, og kom ut update med masse ekstra ting senest igår, og mere kommer, det hyggelige er at man får det i updates og ikke i paid dlc, noe som er et stort pluss, og som nesten er rart når det er et spill gitt ut av EA

5. Super Mario Maker
har tatt en liten pause fra det nå, men har hatt nok timer her med å spille andre sine baner og å lage egne baner, er litt overasket over at enkelte av banene min har lav fullførings rate da jeg ikke syns jeg lager dem sånn altfor vanskelige, men kan hende det er en del yngre folk der som ikke er så flinke i de gamle Mario spillene, samtidig så har jeg sett baner som jeg ikke klarer for alt i verden selv, men som ligger på samme fullførings rate som noen av mine, men så lenge jeg slipper de trampoline sakene så er jeg fornøyd, har aldri lært meg timingen på de, så ender opp med at jeg hopper på feil tidspunkt og ikke spretter høyt nok sånn at jeg dør :P klarer meg også fint uten wall jump på new super mario bros brettene, da jeg suger på det også :P

også kan jeg så vidt nevne på slutten at Rocket League er veldig morro så lenge man spiller med venner, men vill ikke ha det med på noen liste bare fordi jeg vill ikke ha med spill som kunn er morsomme sammen med venner, syns det bør være morro å spille det alene for at det skal fortjene å komme på noen liste hos meg

og Captain Toad: Treasure Tracker kom nesten på listen men bare nesten, morsomt men ikke noe nytt, da det føles som det bare er en utvidelse av Captain Toad delen av Super Mario 3D World.

sikkert kommet masse annet bra i år også, men har ikke kjøpt så mye nytt i år, har Chibi-Robo! til 3DS her som eneste jeg ikke har nevnt av de jeg har som jeg vet kom ut i år, men det har jeg ikke fått spillt nok til å ha en formening om enda, også er det nok veldig mulig at jeg har en del pc spill fra i år, men ting jeg handler på steam tenker jeg ikke over når er utgitt da jeg bare handler ting fra wishlisten min når de kommer på gode tilbud, kun Cities: Skylines jeg vet jeg kjøpte i år uten at det var på tilbud fordi jeg elsker Sim City spillene, men det siste de ga ut var bare en stor skuffelse og Cities: Skylines fikk mye god omtale og så morsomt ut når jeg så på folk streamet at de spillte det, så da ble det preorder 2 dager før det kom ut til vanlige dødlige, og har ikke angret et sekund på det, kjøpte dlc'n til det for noen dager siden, og da ble det enda litt bedre

*edit* kom på et spill til jeg har som kom ut i år, men som ikke er prøvd nok enda til at jeg har en formening om det, og det er Project Zero: Maiden of the Black Water, kjøpte det så fort jeg hadde mulighet i frykt for at det blir vanskelig å få kjøpt til en normal pris senere

Edited by maD_mAN1983
  • Upvote 2

Sinfour    459

Selv om 2015 har vært ett fantastisk spilleår, så har jeg måttet prioritere tiden til visse spill.

Så får min del er listen kort.

1. Destiny Kings Fall PS4 Selv om spillet ble gitt ut i fjor, så har det kommer KIngs Fall pakke i løpet av året som gjorde spillet bedre. Spillet jeg har brukt mest tid på og blir jammen ikke lei.

2. Ori and the Blind Forest PC Fantastisk spill som gjør deg målløs med både grafikk og gameplay. Vanskelighetsgraden er ganske så stor visse steder, men litt utfordring gjør ingenting. 

3. Need for Speed PS4 Helt ok racing spill, men når man elsker å style biler så er dette intet unntak. Vanvittig grafikk på dette spillet.

4. Super Mario Maker WiiU Artig Mario spill der man viser hvor god man egentlig er i Mario.

Har til gode å prøve både Metal Gear Solid, Arkham Knight og Bloodborn. Står fortsatt i hyllen med plasten på..

Retro'ish

1. Battletoads NES Blir aldri lei, men fortsatt ikke rundet det.

2. Journey PS3 Endelig blitt ferdig med det, og for en reise! Utrolig vakkert spill.

3. Ghost & Goblins C64 Ja, du leser riktig. Etter av vi skulle ha om dette i en episode på Retrotimen, fikk jeg dilla. Utrolig vanskelig, men underholdende nok til at jeg spilte dette en del i år.

4. Super Mario 2 NES Prøver stadig å gå gjennom spillet raskest mulig, men har vel ikke blitt noen rekorder i år heller.. 

5. The Last Of Us PS3 Har startet for andre gang på dette spillet i det siste og det er så utrolig bra. Var min første plass i 2013 og kommer til å være ett av de beste spillene jeg har spilt noensinne.

• Upvote 2

fuuma    507

Åssen kunne jeg glemme Fallout 4? Har ikke spilt det, men det burde så absolutt stått på lista over spill jeg vil sjekke ut.

Jeg glemte Forza 6 :P

Er ikke for sent å redigere det inn. :)

Dadaph    630

Shit, Tomb Raider også? Gått meg hus forbi!

Jeg har mye å se frem til å spille neste år for å si det slik :P

2015 er det beste spillåret på lenge!

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

Yoshine    1506

Noe av det beste jeg har spilt i år:

Life Is Strange - kanskje den aller beste spillopplevelsen min i år! Historien og konseptet er veldig engasjerende. Får et empatisk forhold til hovedkarakterene. 

Until Dawn - Har aldri vært så anspent som når jeg spilte gjennom dette! :P Måtte spille på dagtid og ta meg pauser innimellom for å la kroppen hvile, haha! (Ikke så stor fan av horror/skrekk-spill) 

Need For Speed - Utrolig pen grafikk, storyen er ok, liker at cutscenene er IRL. Fete biler, spesielt gøy at jeg kunne finne min egen bil i spillet.

Yoshi's Woolly World - Søt og sjarmerende platformer. Som Madman nevner er det helt opp til deg selv hvordan du vil spille. Definitivt ikke lett å finne alle collectibles på alle brettene! 

Super Mario Maker - Dette er årets siste spill i samlingen som jeg fikk på julaften, men det lille jeg har spilt virker veldig underholdende! Ser for meg mange timer med dette spillet fremover. 

Edited by Yoshine

Øyvind G    25

Uten at noe er satt i rekkefølge her. Skriver opp noen av de spillene jeg har spilt mest iår. Mye Nintendo, både gammelt og nytt.

Mariokart 8 WiiU. Fikk dette sammen med min WiiU som jeg kjøpte iår. Hadde aldri trodd at dette skulle bli spilt så mye som det har blitt. Det er rett og slett genialt. Spesielt hvis man har noen på besøk. Meget behagelig å kjøre med motion kontroll når man blir vant til det. 

Zelda windwaker HD WiiU. Har aldri spilt Windwaker før og jeg liker Zelda spillene meget godt så dette falt absolutt i smak. Var litt skeptisk til stilen ibegynnelsen, men dette spillet ser rett og slett fantastisk ut. Grafikk messig så er det faktisk det beste til nå. Musikken er som forventet fantastisk, kontroller er meget behagelig. Har ikke rundet det, men jeg har spilt det såpass at jeg kan si jeg elsker dette spillet. 

Super Mario 3D World WiiU. Her har du en av grunnene til at jeg skulle ha WiiU. Mario spillene har alltid hvert bra. Dette er som å få en ny versjon av Mario 64. Artig å spille med flere spillere, synes dette fungerer fint selv om man til tider kan "rote seg bort" og tro at man er den andre figuren. Spillet ser og låter bra og det er selvsagt morro å spille.

Super Mario maker WiiU. Dette er et spill som jeg satt å ventet på at skulle komme. Har sittet mange timer med dette spillet. Har laget brett og jeg har spilt egne og andre sine brett. Det kommer stadig nye updates til spillet med flere ting og flere funksjoner. Liker du Mario, så liker du dette. Ønsker du ikke å lage brett så kan du spille andre sine brett, 10x/100x Mario eller Events som har kommet nå i senere tid. 

Donkey kong Tropical freeze WiiU. Trenger jeg å si at Donkey kong er bra? DK har alltid hvert gode spill som er et skritt foran mye annet, noe som også stemmer denne gangen. Musikk i spill er viktig for meg og også her er det fantastisk musikk. God grafikk og multiplayer. 

Yoshi's Woolly World WiiU. Kjøpte til slutt dette spillet også og må ha det med på listen siden dette er et spill som man kan slappe av med. Her kan du bruke akkurat den tiden du trenger og du kan gjøre det så vanskelig som du selv vil iforhold til hvor mye du vil lete etter og samle på i hvert brett. Dette er også som mange andre WiiU spill genialt å spille sammen med andre. Vil påstå at WiiU er den beste konsollen når det gjelder split screen og muliplayer.

Chrono Trigger SNES. Jeg har alltid likt denne typen spill. Jeg har tidligere spilt dette litt på Emulator så jeg viste dette var bra. Jeg fikk tak i en oversatt versjon til SNES slik at jeg kan spille det på gamle måten. Spillet er som "alle" sier meget bra på alle måter. Har ikke rundet det (klarer ikke siste boss), men har sittet mange timer å koset meg og jeg har selvfølgelig også brukt mye tid på å finne ut av hva jeg skal ved hjelp av Google og Youtube fordi det er ikke alltid en selvfølge hva man skal gjøre. 

Zelda Ocarina of time N64. Dette har jeg også spillt på Emulator og på Virtual console på Wii tidligere, men setter det på listen da jeg har sittet noen timer med dette i år. Både på Wii som jeg har kommet lenger enn noen gang og på min ganske nyinnkjøpte N64 som jeg har startet på nytt av igjen. Kjempe bra spill på alle måter (bortsett fra kamera, som ingen på den tiden fikk til).

Final Fantasy IV SNES. Tidligere har jeg kun spilt FF VI / III (6 / 3) da det er dette spillet alle kjenner. FF III er et kjempe spill og derfor ville jeg også prøve noen av de andre i serien. Jeg har derfor kjøpt FF IV og V (oversatte spill) og startet på IV. Dette er som forventet like bra som FF 6/3. God historie (hittil ihvertfall), grafikk er som den skal og musikken er fantastisk.

Fallout 4 Xbox ONE. Sitter å venter på ny Xbox og Fallout 4. Har så vidt testet det på PS4 hos min bror, men ikke nok til å si noe særlig om spillet. Tar det med fordi jeg er kjempe fan av serien og jeg vet det er bra og at det stiller til forventningene. Ganske sikker på at dette blir spilt mye nå i 2016.

Dette er de spillene jeg kommer på nå i farten. Har spilt mye forskjellig iår så det er sikkert mer. Jeg er ikke så flink til å gjøre meg verdig med spill. Jeg hopper litt frem og tilbake. 

Edited by Øyvind G
  • Upvote 1

Spilte alt for lite i 2015. Kanskje mitt nyttårsforsett, fuck trening. 

Spill released i 2015:

1. Until Dawn 

2. Rocket League

3. Shower with your dad simulator

4. Stranded deep (early access, telles det?)

Spilt i 2015:

1. Dragon's lair

2. Battleblock Theater

3. The Elder Scolls IV oblivion

4. Counter Strike Global Offensive

Kort liste. 

Edited by DolphinIceCream

Dadaph    630

Er det for sent for meg å la Xenoblade Chronicles X dytte Just Cause 3 av tredjeplassen på min egen liste? Spillet er jo knallbra, herlig med et komplisert rollespill med inspirasjon både fra japansk og vestlig tradisjon, som ikke holder meg i hånden i femti timer.

Og ja, la Project X Zone skvise seg inn sammen rett bak Layton... spillet er rart, er mer en unnskyldning for å la puppemonstrene til Sega, Namco og Capcom banke hverandre til et plott som ikke gir noen mening, etc, men det er topp underholdning.

• Upvote 1

Alyxx    74

Undertale spilte jeg i etterkant (litt etternøler på det spillet), men havner definitivt på listen for min del

Ellers var Fallout 4 ganske høyt på lista, spiller det enda, samt Duke Nukem 3D Megaton Edition på Vita.

Mad Max fikk også en del spilletid (har enda til gode å runde det da)

Edited by Foxx