Jump to content
Øyvind G

Super Mario maker

Recommended Posts

Øyvind G    25

Lager en tråd der vi kan dele Course ID og diskutere baner og spillet i seg selv. 

Når det er så mange baner som lastes opp så blir man fort usynlig bak de som lager igjenomførte Auto level og musikk baner. 

Nå etter nyeste update så får man ikke lenger lastet opp et brett som har blitt slettet. Selv ikke etter det er gjort forandringer i brett og navn. Derfor er det enda viktigere at brettene so mman bruker tid på å lage likes godt nok til at de beholdes online. 

Jeg har nylig fått et par brett slettet antageligvis fordi de ikke ble spill nok. Mange gir seg fort å får ikke sett hele brettet og går dermed videre til neste brett. 

Det jeg vil frem til her er at det er kanskje lettere å lage gode brett hvis man får andre til å teste de litt og gi kritikk tilbake om hva man gjør rett og galt. Mange av mine brett er puzzle som kanskje burde inneholdt hint og i noen tilfeller bygges om totalt. 

Det siste brettet jeg har laget har jeg hatt fokus på å lage et enkelt brett slik at folk faktisk kommer i mål og får sett banen. De som har spilt brettet til nå dør med en gang på de merkeligste steder. Er det noe feil med brettet som jeg ikke har fått med meg? Ta gjerne en titt hvis du har tid og gi meg tilbakemelding.

Cargo train.   ID: EC6A-0000-0164-E36D

Link til min profil på Super Mario maker Bookmarks.

Del også dine egne brett eller brett som du har spilt her i tråden.  

Edited by Øyvind G
  • Upvote 2

Dadaph    630

Godt tiltak. Her er hele profilsiden min. De to første banene jeg laget er mer eksperimenter, resten av dem har jeg mer eller mindre prøvd å lage etter tradisjonelt Mario-vis.

Mye av designfilosofien i tradisjonell Mario er å ta et fåtall veldig enkle ideer, først prøve dem hver for seg, for å så kombinere dem for å bygge utfordringen. Med unntak av Metroid-brettet er dette noe jeg har forsøkt å holde fast i gjennom hele. Jeg er lite glad i automatiske brett og ting som er altfor vanskelig. Jeg fokuserer mer på tradisjonelle Mario-brett som på sitt eget vis kan ha minneverdige øyeblikk.

Y CANT METROID CRAWL?

Gimmick-brett laget fordi jeg har en Samus-amiibo og dårlig meme-humor. Prøvde å ape litt gammalt Metroid-design, men ble bare sånn halvveis fornøyd. Som nevnt ikke et godt tradisjonelt Mario-brett selv om jeg har et par ok ideer.

Damsel Causing Distress

Tradisjonell SMB Castle Level-bane hvor man spiller som Peach og skal flykte fra Bowser.

Trollpost Thwomp Transport

Banen jeg har laget jeg er mest fornøyd med. Laget med utgangspunkt i å trolle spilleren totalt på slutten av banen, via en dårlig spøk. Banen kjører på med skjulte blokker og thwomps, og jeg forsøker å på en dynamisk måte lære spillere at man kan spinnhoppe på thwomper (men jeg ser av replayene at mange ikke engang skjønner at man kan spinhoppe).

Hammer Hills

En bane basert på at det er gøy å la koopaskall treffe Pow-blokker. Oppdaget at Mario Maker dessverre er litt random når det kommer til hvordan koopaskall oppfører seg off screen, og det var dermed litt mer vrient å lage forutsigbare mønstre enn jeg planla. Dermed ble det mer en lekegrind med koopaskall og noteblokker som iblant funker som de skal. Dette banekonseptet ville virket bedre i SMBX, men mistet lekenheten som ble igjen her.

Sushi Buffet

Mitt forsøk på å lage en undervannsbane som ikke suger. Banen er kanskje litt lett, men dette var før checkpoints kom, så jeg følte ideen jeg hadde for slutten kunne bli litt tøff uten feks stjerna jeg la inn. Jeg ville fokusere mer på en artig gimmick enn at noen må spille hele greia på nytt fordi jeg gikk litt apeshit med fiender. Fortsatt en bane jeg står for.

Spoiled Fuzzy Shrooms

Løst basert på Eat Fuzzy Get Dizzy fra Super Mario World 2, dette er banen jeg laget etter at checkpoints kom, så jeg kunne dermed driste meg til mer tradisjonelle utfordringskurver.

Øyvind G    25

Skal bokmerke noen av brettene dine så jeg kan teste de litt. 

Synes det er lite brett som minner om de tradisjonelle brettene. Jeg ønsker å spille og å kunne lage slike brett, men det er faktisk ikke så lett å få til noe enkelt uten at det blir for kjedelig. 

De fleste av mine brett har jeg laget som puzzle og med en del feller siden jeg selv synes dette er litt morro. Jeg ser at dette ikke blir tatt imot så godt slik som brettene er nå. Spilte et brett her om dagen der det var lagt inn mange hint underveis som man kunne lese når man satt fast. Dette er nok ingen dum ide på brett som dette. Du burde skjekke det ut. Veldig "smart" brett med uforståelige ting som skjer bare ved å f.eks stå på en bestemt plass og vente. (574E-0000-005A-A38C).

Fremover skal jeg prøve å lage lettere brett fremfor puzzle. 

Edited by Øyvind G

Dadaph    630

Er ikke veldig glad i puzzle selv, men har kanskje noe med at veldig få av de jeg har spilt til nå har vært veldig gode. Det blir veldig raskt "finn den skjulte blokken" eller noe av den typen. Klarer heller ikke lage gode puzzles selv.

Men selv jeg setter pris på et godt designet spøkelseshus av SMW-skolen.

Øyvind G    25

Er ikke veldig glad i puzzle selv, men har kanskje noe med at veldig få av de jeg har spilt til nå har vært veldig gode. Det blir veldig raskt "finn den skjulte blokken" eller noe av den typen. Klarer heller ikke lage gode puzzles selv.

Men selv jeg setter pris på et godt designet spøkelseshus av SMW-skolen.

Mine brett er kanskje mere labyrint enn de er puzzle, men jeg har hatt fokus på å lage brett man må tenke litt i eller prøve og feile. Når jeg lastet det opp første gangen så gikk alle i fellen ved å gå over taket slik at ingen faktisk spilte igjenom brettet. Derfor la jeg på pilen i begynnelsen som viser den skjulte blokken og jeg laget også et i SMB stil der jeg har byttet ut soppen med en skilpadde da jeg tipper at ikke alle skjønner at man får vekk veggen på SMW med spinjump. Har også lagt til et hint ang. spinjump i håp om at de fleste kommer litt videre i brettet. 

Spøkelseshuset har jeg brukt mye tid på å lage for å få kjelleren såpass lik at man på en måte kan gå seg litt vill i forhold til om man er i verden som du starter i oppe eller om du er i kjelleren. 

Puzzlebrettet jeg linker til hadde jeg aldri klart uten kommentarene. Jeg prøvde meg, men satt meg fort fast. Det er veldig morro å se hvordan han har klart å lage de forskjellige tingene. F.eks der man står ved en klokke å bare venter på at noe skal skje. Jeg liker også designet veldig godt. Det er ikke lett å lage brett som dette.

Rakk å teste et av brettene dine istad (Trollpost Thwomp Transport). Brukte noen forsøk, men fikk det til til slutt. Fikk faktisk World record (1.23.350) når jeg til slutt klarte det (etter sikkert 10 forsøk). Akkurat passe vanskelighetsgrad i mine øyne. 

maD_mAN1983    998

er for slapp til å legge ut enkelt baner her nå, men her er profilen min ihvertfall https://supermariomakerbookmark.nintendo.net/profile/mad_man1983

står expert på noen av banene ser jeg, men de er virkelig ikke så vanskelige, tror det bare er folk som gir opp for lett...

får sjekke ut noen av dine baner når jeg skrur på maskina neste gang (har for mye andre ting jeg spiller for øyeblikket)

maD_mAN1983    998

har en sånn nesten kopi bane selv, lagde World 1 - mini slott så godt jeg kunne med SMM 

4824-0000-00ED-DA4D

har vurdert å lage flere, men har ikke kommet så langt :P

Øyvind G    25

Ny oppdatering 9 Mars til Super Mario maker.

9 Mars kommer det en oppdatering med bla. nye ting som nøkkel og nøkkel mynter! :D

Nøkkelen kan gjemmes i blokker, mynter og til og med fiender. 

Edited by Øyvind G