Jump to content
Sign in to follow this  
vintagegmr

Point and click.... ?

Recommended Posts

vintagegmr    1160

Noen her som vet om noen bra Point and click lignende spill som har kommet ut i senere tid. 

Litt nyere enn hva man kan spille på ScummVM... Har en kompis som lurer og jeg vet ærlig talt ikke. 

Hvertfall interessert i "litt sånn gå rundt og finne ting med puzzels osv..." :D Hans ord. :)

Så om noen har noen forslag på hva jeg kan nevne for han så hadde det vært fett...  :gamers:

gtdalby    85

Til PC da eller? :P

Noen av de jeg har likt som har kommet ut de 10 siste årene er vel Grey Matter, Still Life, Secret Files spillene og Machinarium.

Noen andre som har kommet ut som jeg ikke har prøvd ennå som skal være bra er Broken Sword 5, Blackwell spillene + en del andre fra Wadjet Eye Games, Deponia spillene + en del andre fra Daedalic Entertainment og så holder jo Ron Gilbert på med å lage Thimbleweed Park som skal komme ut senere i år.

Og så er det alle Telltale Games spillene, selv om de nyere har mindre puzzles og mer dialog/QTE greier :P

Diztar    723

Hector trilogien! (Humoristisk) Veldig morsomt :)

The Last Door (nyere horror spill med pixel grafikk)

Grim Fandango Remake! (ELSKBART!!!)

The whispered world (Herlig grafikk!)

Broken Age (Spilt første halvdel. Virker greit, men ikke konge synes jeg)

Har bare spilt ca 2 timer av Broken Sword 5, men liker det godt så langt. Deponia er også kult :)

Yoshine    1506

Har ikke spilt noe særlig point and click siden barndommen, men mener det fantes et Indiana Jones P&C? Men det er vel ikke av de nyeste da.

vintagegmr    1160

Til PC da eller? :P

Noen av de jeg har likt som har kommet ut de 10 siste årene er vel Grey Matter, Still Life, Secret Files spillene og Machinarium.

Noen andre som har kommet ut som jeg ikke har prøvd ennå som skal være bra er Broken Sword 5, Blackwell spillene + en del andre fra Wadjet Eye Games, Deponia spillene + en del andre fra Daedalic Entertainment og så holder jo Ron Gilbert på med å lage Thimbleweed Park som skal komme ut senere i år.

Og så er det alle Telltale Games spillene, selv om de nyere har mindre puzzles og mer dialog/QTE greier :P

Hector trilogien! (Humoristisk) Veldig morsomt :)

The Last Door (nyere horror spill med pixel grafikk)

Grim Fandango Remake! (ELSKBART!!!)

The whispered world (Herlig grafikk!)

Broken Age (Spilt første halvdel. Virker greit, men ikke konge synes jeg)

Har bare spilt ca 2 timer av Broken Sword 5, men liker det godt så langt. Deponia er også kult :)

Ja det er nok til PC han mener, siden han har oppdaget Steam. :D hehe.... Tusen takk for tilbakemeldinger, skal vidresende info. :D

Har ikke spilt noe særlig point and click siden barndommen, men mener det fantes et Indiana Jones P&C? Men det er vel ikke av de nyeste da.

Samme her, så alle forslag jeg hadde var bare Lucas arts og 90 tall's spill. :P hehe

DagV    196

Indiana Jones Fate of Atlantis finnes !!! Det er et av favoritt spillene mine fra barndommen !

Det skal spilles/streames og settes pris på !

jeg er litt sucker for point & click når jeg bare vil slacke og spille noe. Har spilt igjennom det meste av lucas arts spill Grim Fandango Remake var awesome !

Likte også Broken Age som jeg spilte igjennom på PS4 i fjor. 

eneste point & click jeg har gitt opp er den lengste reisen. Ga opp etter badeand og saks puzzlen :(

• Upvote 1

Diztar    723

Den Lengste Reisen har noen utrolige vriene puzzles, men fy fader for et spill! Klarer ikke å rose det spillet nok! Min absolutt favoritt i point & click

• Upvote 3

Guyra    903

Stor adventure gamer, her! :D Om du skulle spilt kun ett point & click-spill, er The Longest Journey definitivt spillet du bør spille! Uten tvil et av mine absolutte favorittspill noen sinne! :D (Og det er veldig langt til et pointyclicky å være! ;) )

Andre som definitivt bør nevnes er:

• Grim Fandango(har fått remaster)
  • Gabriel Knight: Sins of the Fathers(har fått remake)
  • Syberia
  • Broken Sword
  • Still Life
  • The Last Express
  • Beneath a Steel Sky
  • I Have No Mouth and I Must Scream
  • Scratches
  • Barrow Hill
  • Secret Files: Tunguska

Finnes det på Steam egentlig? Alltid hatt lyst til å spille det  :)

Ja, det gjør det. ;)

eneste point & click jeg har gitt opp er den lengste reisen. Ga opp etter badeand og saks puzzlen :(

Den Lengste Reisen har noen utrolige vriene puzzles, men fy fader for et spill! Klarer ikke å rose det spillet nok! Min absolutt favoritt i point & click

Er ikke så vanskelig, da! :P Spill som f.eks. Myst er mye, mye vanskeligere. ;) 

Edited by Guyra
  • Upvote 1

Diztar    723

Finnes det på Steam egentlig? Alltid hatt lyst til å spille det :)

Steam har vel den engelske versjonen. Det er vel også den beste, men jeg spilte den norske versjonen :) Husker jeg synes det var så kult med norske stemmer i et spill! :P

Quote fra DLR:

Brua er ødelagt!... Faen!

Zack.. For et rasshøl!

Og karakteren Burns Flipper. Råeste ever!

Edited by Diztar

vintagegmr    1160

Wow, mye her jeg ikke ante noe om. Her må det prøves ut... :D Og jeg som ikke har tid til å spille noenting om dagen. :( Hvor skal dette ende... :D

• Upvote 2

Yoshine    1506

Steam har vel den engelske versjonen. Det er vel også den beste, men jeg spilte den norske versjonen :) Husker jeg synes det var så kult med norske stemmer i et spill! :P

Quote fra DLR:

Zack.. For et rasshøl!

Ahh, makes sense then! Søkte etter den norske tittelen og fant det ikke :P Haha, er det dårlig "dubba", eller funker det ok? 

DagV    196

Quote fra DLR:

Zack.. For et rasshøl!

Ahh, makes sense then! Søkte etter den norske tittelen og fant det ikke :P Haha, er det dårlig "dubba", eller funker det ok? 

Synnøve Svabø i hovedrollen !

Dadaph    630

Var ikke så glad i den norske dubben at det gjorde noe. Originalstemmene var jo på engelsk.

Men skal tilstå jeg digget stemmen til Roper Klacks, spilt av Trond Brænne. Ja, han er en av tre stemmer vi finner i ALLE dubbede tegnefilmer, noe jeg absolutt ikke kan fordra. Men med akkurat Roper Klacks, følte jeg han passet helt perfekt.

Angående moderne Ponts and Clicks... vel... Telltale, men det de driver med nå for tiden er egentlig mer lineære "choose your own adventure"-spill enn point and clicks. Puzzles er erstattet med dialogsekvenser med konsekvenser for hver handling, iallefall illusjonen av det. Misforstå meg rett, jeg spiller Game of Thrones-spillet de laget nå, og har spilt Wolf Among Us tidligere, de er gode spill, men jeg vil ikke definere disse som Point-and-Click.

Lages jo fortsatt noen. Blant annet Sherlock Holmes-spillene man finner på Steam. Har ikke spilt dem selv, men sett noen streamer av et par av dem. De virker ok, men mer ufrivillig morsomme enn noe annet.

Edited by Dadaph

Lodium    80

Hmm de nye Point and click jeg kommer på er Resonance, Deponia, the Night of the Rabbit og The Book of Unwritten Tales serien som etter det jeg har hørt skulle være ganske bra.

Edited by Lodium

Diztar    723

Quote fra DLR:

Zack.. For et rasshøl!

Vil ikke si at det er dårlig dubba. Som Dadaph nevnte, så passer stemmen til Roper Klacks perfekt! Per Christian Ellefsen (Elling) er også med :)

Vet dog ikke hvor man kan få tak i den norske versjonen, men den finnes nok hvis du leter

Edit: https://register.ageofconan.com/signup/ctrl/register/no/tlj/THELONGESTJOURNEY-NEW :)

Hmm de nye Point and click jeg kommer på er Resonance, Deponia, the Night of the Rabbit og The Book of Unwritten Tales serien som etter det jeg har hørt skulle være ganske bra.

Tales of unwritten tales er veldig bra, faktisk! Glemte å nevne det.

Kom også på Ceville! Veldig kult det også :)

Kommer med en litt bedre liste med bilder litt senere i dag, så kan Vintagegmr oppdatere førsteposten med de.

Edited by Diztar

Diztar    723

Mine anbefalinger i tilfeldig rekkefølge:

Den Lengste Reisen / The Longest Journey

longestjourney_1329884.jpg

Mitt favorittspill gjennom tidene uansett sjanger!

Hector: Badge of Carnage

hector-burning-club.png

Veldig kult spill med mørk humor.

The Last Door

screenshot3-full.jpg

Horror spill. Meget bra! Pixel grafikken gjør stemningen bare enda bedre etter min mening.

Grim Fandango Remastered

2791342-grimfandango_remastered_screensh

Tror dette spillet er på min topp 3 point & click-liste sammen med Den lengste Reisen og Monkey Island 3 GET IT!! NOW!!!!!!!!!

The Whispered World

maxresdefault.jpg

Historien om en trist liten klovn i et sirkus. Helt herlig grafikk!

The Book of Unwritten Tales

The_Book_of_Unwritten_Tales_01.jpg

Spill som følger tre forskjellige karakterer. Et herlig spill! Har ikke spilt oppfølgeren.

Ceville

cev4.jpg

Her følger du også flere karakterer, der en av hovedkarakterne er en ondskapsfull konge. Drit bra humor i spillet. Elsker den "modige" ridderen.

Deponia

Goodbye-Deponia_13748493753.jpg

Velkommen til planet Søppel! Et flott spill! Har ikke spilt oppfølgeren.

Broken Sword 5

Broken_Sword_5_serpents_curse_1.jpg

Har bare spilt dette et par timer, men YES!! Broken Sword er tilbake i god gammel stil! Love it!

Edited by Diztar
  • Upvote 1

Guyra    903

Eh, det er så som så. For det meste greit. Men jeg ville definitivt gått for den engelske, om jeg var deg. En del av de mindre karakterene er ikke spesielt bra på norsk, og Ragnar Tørnquist hadde absolutt ingenting å gjøre med den norske versjonen. Og jeg synes å huske at det var en håndfull hotspots i den norske versjonen, i tillegg. (Ingen voldsomt viktige, men enkelte ting April kan kommentere på i den engelske kan du ikke klikke på i det hele tatt i den norske.)

Den eneste med bedre stemme i den norske fremfor den engelske er Jacob McAllen. Han var mye bedre på norsk. Bortsett fra at han snakker svensk. :P

Edit: Det er også en liten greie med en viss Constable Guybrush, hvor stemmen hans er på engelsk i en del versjoner av den norske utgivelsen. En liten bug.

Edited by Guyra

vintagegmr    1160

Etter å ha sett reviews og lest litt kommentarer om The Longest Journey, så må jeg si at jeg er helt nødt til å kjøpe meg dette på steam. 70,- ... der kan man vel ikke gå feil. Etter hva jeg ser så er vel dette spillet som er nesten mest hyllet av alt jeg har sett det siste 10 årene. Så kan ikke fatte at dette har gått meg hus forbi.

Jeg har jo hørt at det har blitt nevnt, men aldri tenkt noe mer over det. Kanskje litt for opphengt i mine retro ting. :D hehe

• Upvote 1

Dadaph    630

The Longest Journey er et absolutt nydelig spill. Jeg bør spille både det og Dreamfall igjen snart... jeg backet jo Chapters, men husker lite av plottet frem til da (husker spesielt ikke stort av Dreamfall).

Men ser nå det er utrolig mange spill som har kommet ut jeg ikke engang har hørt om. Dette var min favorittsjanger på slutten av 90-tallet, før det plutselig sa helt stopp med den typen spill.

• Upvote 1

vintagegmr    1160

Men ser nå det er utrolig mange spill som har kommet ut jeg ikke engang har hørt om. Dette var min favorittsjanger på slutten av 90-tallet, før det plutselig sa helt stopp med den typen spill.

Det er akkurat slik jeg tenker også. Og nå føler jeg det er på tide og ta det opp igjen. :D

Dadaph    630

Det var den dominerende sjangeren på PC i den perioden. Så vidt jeg husker, kom det så mange at de nærmest kvalte markedet, samtidig som skytespillene begynte å ta over da 3DFX-kortene begynte å dukke opp og endelig gi mer og mer brukbar 3D-grafikk.

I mange år kan jeg knapt huske et eneste klikk-og-pek-spill før TellTale dukket opp og sakte, men sikkert, begynte å gjenopplive sjangeren med nye kapitler av Sam & Max og Monkey Island.

Marfik2    217

Ikke mange igjen å nevne, men vil understreke hvor gode selskapet Wadjet Eye er til å fange den 90 talls sjarmen.
Blackwell serien, Resonance, Technobabylon og Gemini Rue er knalltitler, de har også et kommende ett som heter Shardlight :)

Det var vell mange point and clicks imellom gullalderen og Telltale, men de var gjerne litt mer indie før indie ble kult.
Pendulo studios har jo også ganske jevnlig gitt ut adventure spill, så anbefaler Runaway serien :)

(Skal sies jeg aldri kommer til å plukke opp et TellTale spill igjen, de kan å kjøpe rettigheter, men ikke å lage spill utav det)