Jump to content
Sign in to follow this  
Dadaph

"Jeg er ikke kokken din!" - Sunn matlaging for retronerder

Recommended Posts

Dadaph    644

Etter å ha bombet chatten med velplasserte Hellstrøm-sitater, begynte vi plutselig å dele diverse matlagingstips.

Skal innrømme jeg ikke er den største eksperten selv. For noen år siden var jeg en av idiotene som sa jeg ikke kunne koke vann. Nå er jeg fortsatt ingen gourmet-kokk, men jeg eter billig, forholdsvis sunt, og dette uten å bruke all verdens tid på det. Perfekt for alle oss ensomme nerder som stereotypisk er på et forum som dette?

Dette er tråden hvor vi deler oppskrifter. Har du en rett du synes er god og lett og lage? En som er sunn og god, og koster lite? Lifehacks av typen "kok skroget til den grillete kyllingen for å få god kyllingkraft"?

Del!

Selv er jeg veldig fan av å lage store porsoner av ting som supper, pastasauser og diverse annet, som jeg fryser ned, slik at jeg har 7 billige middager når jeg egentlig bare har brukt tid og energi og penger på en av dem. Perfekt for oss som heller vil bruke penger og tid på NES-spill!

Jeg kommer til å dele et par oppskrifter jeg selv liker veldig godt selv straks jeg får skrevet dem ned (den første kommer nok iløpet av kvelden). Men start for all del delingen!

PS, ingen "Grandiosa med ketsjup PS pell av paprikan LOL"-poster, det er gjort før, du er hverken original eller morsom, og det er ikke vår feil at du mangler smaksløker, er fan av at alt smaker likt og dør av skjørbuk og underernæring før du fyller 40. Altså, for all del troll, men bruk fantasien først :)

• Upvote 2

Rony12345    149

Holder av post her, deler flere oppskrifter i denne posten etterhvert =)

1 billig er:

Fullkornspasta + Steke hermetiske tomater og linser sammen som saus over pastaen. Har ingen pris i hodet nå, men kanskje 30 - 40 kr. Og spytter du i litt mer kan du lage store porsjoner og ha utover uka. Får fint 4 middager for en hundrings på det. Så kan man evt ha noe salat eller annet grønt ved siden av også

bystjerna    77

hvis du liker å lage flere måltider på en gang, så er vel gryte det absolutt beste, siden du kan lage mye, og gjøre nesten så og si som du vil. Personlig så liker jeg sauser / gryter som er kremet. Når jeg lager mat til bare meg selv så lager jeg veldig mye fra bunnen av, men jeg bruker sjeldent noen oppskrift og har da dessverre lite å bidra med.

Jeg lagerveldig mye hjemmelaget pizza når jeg får besøk, dette er ikke akkurat fordi jeg syntes det er så veldig godt, men er en lett måte å lage noe alle liker, pluss at du kan lage ganske mye av det hver gang, uten at det koster så veldig mye.

Enkel pizzabunn:

Denne bruker litt plass, så kan fint bare bruke halvparten av det som står på hver, ved behov.

2 KG sikted mel
2x TS salt
2x pakker tørr-gjær
2x SS sukker
8x SS Olje
1,3L lunkent vann

20x pizzabunner på ca 150-170g hver

Enkel Pizzasaus:

2x bokser grovhakkede tomater
ca 2,5 SS Pizzakrydder
2x hvitløksfedd
2x Gul løk
1x Chilli
Pepper
start: 18:20 - stopp: 21:20 (koketid)
1/2 SS Sukker
salt
Hadde i basilikum ca 20:45

personlig så liker jeg selvsagt best å bruke ferske urter, og da bruker jeg bare oregano og basilikum, men hvis du tenker budsjett så er tørt krydder absolutt det billigste alternativet.

ca 825g saus, ca 75g pr pose til 1x Pizza

pizzasausen kan også fint brukes som pastasaus også.
Edited by bystjerna
  • Upvote 1

Joantheman    950

Jeg elsker kylling. Derfor passer det fint at det stadig vekk er tilbud på grillet kylling. Får gjerne en hel kylling for 30-40kr. Så kjøper du med en kyllinggrytepose, jeg elsker bali varianten. Så lager du dette i en stoor kjele og spiser nydelig kylling i 3-4 dager med ris eller pasta ved siden av. Ligger da på rundt 100kr for 3-4 dager veldig med god og sunn middag. Dette er også veldig enkelt å lage :)

• Upvote 2

Marfik2    217

Er selv suppefrelst! Men lager stort sett bare puree-supper
Tomat, karri, Butternut og til og med suppe av paprika er tasty tasty greier
Har noen hjemmelagde oppskrifter, men de fleste er bare frankensteinet fra tilfeldige jeg har funnet på nett

Til KarriSuppe har jeg brukt denne  oppskriften i et par år nå.
Kjempegod om du har et par fed med hvitløk oppi, og server gjerne med baugetter med urte/hvitløk smør :)
Sunt og godt. Kyllingen er alternativt selvsagt. Funger fett til frysing og oppvarming

Kopierer oppskriften inn i Spoiler feltet :)

Ifølge oppskriften er dette til 4, etter min erfaring er den til 2 :)

Ingredienser

2 stk gulrøtter
1 stk grønt eple
1 ss karri
1 ss oliven olje, eller rapsolje
3 dl kokosmelk
5 dl grønnsaksbuljong
  salt og pepper

Til servering
200 g kyllingfilet
1 ts koriander, malt
  salt
2 ts olje
  persille

Slik gjør du det:
Rens og skjær gulrøtter og eple i små terninger. Stek det i olje sammen med karri i et par minutter. Hell på grønnsakkraft og kokosmelk og la suppen småkoke i ca. 20 minutter. Mos den i foodprocessor eller med stavmikser og smak til med salt og pepper

Skjær kyllingfileten i tynne strimler, dryss med koriander eller pepper og salt og stek dem gylne og gjennomstekte i olje, ca. 5 minutter.

Fordel suppen i dype tallerkener, legg i kylling og pynt med persille.

Edited by Marfik2
  • Upvote 1

Rony12345    149

hvis du liker å lage flere måltider på en gang, så er vel gryte det absolutt beste, siden du kan lage mye, og gjøre nesten så og si som du vil. Personlig så liker jeg sauser / gryter som er kremet. Når jeg lager mat til bare meg selv så lager jeg veldig mye fra bunnen av, men jeg bruker sjeldent noen oppskrift og har da dessverre lite å bidra med.

Jeg lagerveldig mye hjemmelaget pizza når jeg får besøk, dette er ikke akkurat fordi jeg syntes det er så veldig godt, men er en lett måte å lage noe alle liker, pluss at du kan lage ganske mye av det hver gang, uten at det koster så veldig mye.

Enkel pizzabunn:

Denne bruker litt plass, så kan fint bare bruke halvparten av det som står på hver, ved behov.

2 KG sikted mel
2x TS salt
2x pakker tørr-gjær
2x SS sukker
8x SS Olje
1,3L lunkent vann

20x pizzabunner på ca 150-170g hver

Enkel Pizzasaus:

2x bokser grovhakkede tomater
ca 2,5 SS Pizzakrydder
2x hvitløksfedd
2x Gul løk
1x Chilli
Pepper
start: 18:20 - stopp: 21:20 (koketid)
1/2 SS Sukker
salt
Hadde i basilikum ca 20:45

personlig så liker jeg selvsagt best å bruke ferske urter, og da bruker jeg bare oregano og basilikum, men hvis du tenker budsjett så er tørt krydder absolutt det billigste alternativet.

ca 825g saus, ca 75g pr pose til 1x Pizza

pizzasausen kan også fint brukes som pastasaus også.

Muligens dumt spørmål, men siden du får 20 pizzabunner ut av den deigen din.

Steker du da bunnene på forhånd før de fryses ned eller fryses det ned som en deig?

Dadaph    644

Gøy med oppskrifter allerede. Jeg har en jeg liker veldig godt, det er litt forberedelse for å lage den (litt å kutte opp), men veldig lett å få til straks man har alt klart. Den kan fryses bort og smaker nærmest like godt når man varmer den.

Jeg liker veldig godt å lage en stor porsjon av denne. Holder for 4-5 middager (og jeg spiser til jeg er mett).

Pasta Arrabiata (sterk tomatsaus)

Du trenger:

-En pakke med bacon (for vegetaralternativ kan grønnsaker som aubergine brukes, men jeg har ikke prøvd det selv)

-2 løk

-3-4 fedd hvitløk... kanskje ett fedd til om du er veldig glad i hvitløk.

-Ca 5-6 chili... kjøp en pakke, de har gjerne 6.

-2 bokser med hakkede tomater

-2 tomater eller helst en neve med cherrytomater tilsvarende... man kan eventuelt estatte en av boksene med hakkede tomater med flere cherrytomater. Cherrytomatene er for smaken, boksene for volumet.

-Penne Rigate (eller Spaghetti om man heller vil ha det)

-Litt revet parmesan på toppen, eller en annen type ost, om man liker det, selv pleier jeg å droppe osten fordi jeg ikke er et ostemenneske

-Basilikum, skal nå helst være en neve med blader, men funker greit i krydderform også, det holder seg lengre.

-Olje

-Ca 2dl vann

-Salt og pepper etter smak

-Brød eller baguett ved siden av

Slik gjør du:

Hakk løken i biter du synes er passende.

Hakk hvitløken smått, eller press dem (hakking gir bedre smak)

Hakk baconet i små biter

Hakk chilien i biter, og her er hvor du bestemmer hvor sterk sausen er. Liker man den kruttsterk, beholder man frøene fra alle chiliene. Jo flere frø man fjerner, jo mildere blir sausen. Første gang man lager denne, anbefaler jeg ca halvparten av frøene, for å se om man liker det, så kan man bestemme seg til neste gang. Er man ikke glad i sterk mat, kan man fjerne så mange frø man selv ønsker, chilien vil da knapt merkes.

Putt alt over oppi en gryte... en helt vanlig gryte. Hell olje over... ikke altfor mye, men en passende mengde, det viktige er at ting ikke blir svart.

Stek dette på middels til sterk varme i 5-6-7 minutter, mens du hakker tomatene.

Ha så både tomatene, boksene med hakkede tomater og 2dl vann pluss salt og pepper. Rør om og kok dette i kanskje 40 minutter. Smak til straks det koker litt, og ha salt og pepper til det smaker slik man vil.

Kok pasta til som det står på pakken.

Saus over pasta, det skal lite saus til i forhold til mengden pasta. Parmesan om man ønsker det, og basilikum. Baguett eller brød ved siden av funker fint.

Som nevnt funker denne veldig godt å fryse. Jeg får totalt 4-5 porsjoner ut av mengden beskrevet over. Så det er ganske lite penger som går med for fem gode middager.

Og jeg elsker pasta.

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

Dadaph    644

En enkel idag. Som retten over, tar den litt tid å forberede, men er veldig ukomplisert bortsett fra alt man hakker opp. Egner seg veldig godt til frysing:

Suppelapskaus

Du trenger:

-3-4-5 koteletter

-Løk

-Poteter (kokefaste, ellers blir dette graut, snakker av erfaring)

-Gulrøtter

-Salt

-Vann

-Andre grønnsaker etter eget ønske, MEN: unngå ting som gir kraftig smak, som feks kålrot (snakker av erfaring)

-Flatbrød om ønsket

-Pepper om ønsket

-Tid (ca 2-3 dager)

Slik gjør du:

Gni kotelettene inn i masse salt, gni det godt inn, bruk masse salt. La dem ligge i salt i et par-tre dager, kjølig (dekk til mest mulig så de ikke lukter).

Etter to-tre dager: skyll av saltet, legg dem i vann i en time eller to, skift vann en eller to ganger.

Hakk kotelettene i små biter, sleng dem oppi den største gryta du kan finne. INKLUDER fett og bein og alt, vi skal koke kraft!

Hakk opp en løk (kan grovhakkes) og kast den også oppi. Fyll gryta med vann til det går et par-tre cm over kotelettene.

Kok! Kok i ca en time mens du hakker de andre rotfruktene og grønnsakene.

Hakk opp ca tilsvarende mengde poteter som koteletter, jo mer poteter, jo mer som trekker saltsmaken ut fra krafta. Hakk dem i passende biter, jo mindre biter, jo mindre koketid.

Hakk også gulrøtter. Sleng alt dette oppi, og pass på at det er nok vann til å dekke alt.

Kok til grønnsakene er ferdigkokt.

Spis! Gjør seg godt med litt pepper på toppen og flatbrød til.

En veldig basic og tradisjonell norsk rett som høres ganske kjedelig ut, men ikke undervurder hvor godt kjøttkraft er. Ingrediensene er billige, og denne er perfekt til nedfrysing og oppvarming i 4-5 porsjoner senere. Mye jobb en dag, men da får man også middag på fem minutter flere dager senere.

• Upvote 1

Dadaph    644

Blir mye oppskrifter fra meg her nå. Jeg har flere på lager. Tenkte å vente litt, men denne laget jeg idag, og jeg ble sjokkert over resultatet.... DU VIL IKKE TRO HVA SOM SKJEDDE ETTERPÅ!....

Nok clickbaiting...

WOK

Jeg har faktisk aldri laget wok selv ennå. Det har sett for komplisert og skummelt ut. Ikke bare må man ta ting ut og inn av en panne, men man må være rask. For min del var Turbo Tunnel i Battletoads mer overkommelig, men nå har jeg rundet Battletoads, og da var wok hakket over i ting jeg skulle utfordre meg selv med.

Men, istedenfor å ha EN wok-oppskrift, for det har jeg ikke, tar jeg heller litt basic rundt hva jeg tenkte da jeg gikk mot kjøkkenet. Annet enn "åh faen", selvsagt:

-Kjøtt... ha en type kjøtt å basere retten på... trenger ikke mye, men ett eller annet som er en fin base. Selv brukte jeg en billig filet av gris fra First Price, funket utmerket. Man kan også bruke kyllingfilet eller biff eller fisk, hva man vil, men kjøttet skal hakkes i små biter, så ikke kjøp det fineste eller dyreste. Vil man ha vegetaralternativ, kan man sikkert bruke sopp eller noe... jeg kan bare ikke fordra sopp selv.

-Grønnsaker... man KAN kjøpe en grønnsaksblanding, og om man spiser lite grønnsaker ellers, er nok dette det billigste. Men dessverre mister grønnsaker mye av smaken når det fryses, så jeg vil anbefale ferske. Hva man bruker er opp til hva man liker godt selv, eventuelt hva som passer med kjøttet man bruker... eksperimenter gjerne. Selv brukte jeg en halv løk, en halv paprika, litt squash, en gulrot og litt stangselleri. Alt dette hakkes i små biter.

-Saus... man kan gjøre en av to ting, kjøpe en posesaus, disse er ferdige, men jeg synes noen av dem er litt smakløse, og dessverre kan de være litt dyre. Jeg tok sjansen på å lage min selv. jeg kjøpte en flaske soyasaus (IKKE LUKT PÅ DENNE, DEN LUKTER BÆSJ), og blandet et par-tre spiseskjeer av den med et par t-skjeer sterk chilipulver og hvitløkssalt på et fat... bland dette med en gaffel, så har man faktisk en helt ok chilisaus.

-Nudler... tror det meste kan brukes, bare hiv krydderposen, den brukes ikke.

Fremgangsmåte:

Jeg har allerede beskrevet at man hakker alt bortsett fra nudlene (ikke hakk opp nudlene!) i små biter. Dette er for å steke ting raskt.

Stek først kjøttet og sett på vannet til nudlene. Kjøttet må gjennomstekes. Straks kjøttet er stekt, er sansynligvis også nudlene kokt slik det står på pakken. Sett både kjøtt og nudler for seg selv. Hell ca 1/3 av sausen over hver av dem og bland rundt.

Sett stekepanna på maks og ha i olje, straks panna er så varm at olja ryker/bobler, ha oppi grønnsakene... ikke før! Stek disse i et par minutter mens man hele tiden rører slik at det ikke brenner seg. Her er sterk varme viktig. Ta også oppi den siste tredjedelen av sausen. Etter et par-tre minutter(MAKS) skrur man ned plata, har oppi både kjøttet og nudlene mens man blander alt dette rundt i en fortsatt varm panne.

Server straks!

Jeg trodde aldri iverden dette skulle bli bra, men det smakte meg faktisk ganske godt. Google etter sauser man kan lage, jeg er ikke fan av sursøte ting selv, men finnes sikkert bra saker der også.

Det kule med denne retten er at den garantert kan varieres etter hva man har. Har man noen grønnsaker til overs? Perfekt! Dermed blir det ikke ensformig heller.

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

Marfik2    217

Kremet Tomatsuppe
Jeg trodde jeg ikke likte tomatsuppe i det hele tatt, før jeg fant ut at det var Toro jeg hadde problemer med.
Posesuppe er ikke suppe! Her en tomatsuppeoppskriften som jeg alltid bruker, igjen, fin til frysing og oppvarming :)

Ingredienser
800g hakkede tomater
0,5 liter ekstra lettmelk
1 SS Olje
1 stk finhakket løk
3 hvitløksfedd
20g frisk og hakket basilikum (bruk så mye av dette som du vil egentlig, basilikum er ikke så sterkt at det er noen fare)
120g lett kremost

1 ts salt
0,5 ts pepper

Alternativt:
1 Pakke bagetter
1 Pakke urte/hvitløksmør

Slik gjør du det:
Brun den hakkede løken i en stor kasserolle.
Tilsett tomat og basilikum og kok opp til det bobler, dermed tilsett kremost og rører den til den løser seg opp i suppen.
Hell suppen i en blender og la den gå i rundt 5 minutter til alt er fint og klumpfritt. Hell det tilbake i kasserollen og sett varmen på middelshøy.
Rør ut med melk og tilsett salt og pepper.

Alternativt
Ovnen settes på i god tid og baguettene vetnes før man setter dem inn.

• Upvote 1

Dadaph    644

Tomatsuppe er godt det... men av sikkerhetsårsaker vil jeg anbefale å vente til den kjøler seg litt før man skrur på blenderen... ikke la den koke oppi der (snakker igjen av erfaring, ikke spør). Eventuelt bruk en stavmikser, disse koster ganske lite, og kan brukes til mye annet også, smoothies, milkshake, etc...

Dadaph    644

Veldig enkel rett idag, men den er veldig billig, og utrolig snadder:

Kyllingvinger

Trenger følgende:

-En pose frosne kyllingvinger (naturell, vi skal krydre dem selv, ikke alle butikker har disse, men jeg finner dem ofte på Rema eller Kiwi)
-Krydder, selv anbefaler jeg salt, hvitløkssalt pepper og paprikapulver

-Baguett eller loff eller brød, noe å ha til

-Salat, og her tar man hva man liker. Selv er jeg glad i hjertesalat eller crispisalat, agurk, tomat og purre eller vårløk. Fin liten blanding det, men her tar man absolutt hva man har.

-Olje til salaten om man liker det.

-Tørkerull, dette er klissete fingermat.

Fremgangsmåte:

Posen med kyllingvinger har nok til flere måltider om man er alene. Selv synes jeg ca 15 kyllingvinger er en passende mengde, da vet jeg at jeg spiser opp alt uten å fråtse. Legg de kyllingvingene man vil steke i en ildfast form, eller rett i en langpanne. Krydre på begge sider. Ta nok med salt, men ikke for mye, litt pepper, men dekk dem helt i paprikapulver.

Hvordan vingene stekes avhenger veldig av hva slags ovn man har. Personlig synes jeg kyllingvingene er best når de er sprø, da er de minst fettete, og knaser godt. Dette kan være vrient å få til. Selv steker jeg iallefall på 200 grader i ca 10 minutter, samtidig som jeg steker baguettene. Deretter skrur jeg opp på 225 og steker i ytterligere 20 minutter. Etter det, setter jeg vingene øverst i ovnen slik at de kommer nærmere varme-elementene, men da må jeg være forsiktig så de ikke blir svarte. Der står de ikke i mer enn fem minutter. Man steker dem selv til man synes dem er klare iallefall.

Hakk salat til, ha på det man ønsker av dressinger og oljer om man liker det, og spis! Verre er det ikke. Lager seg selv og smaker utrolig digg til å være så enkelt  billig og basic. En pose er som sagt nok til 3-4 slike måltider.

Denne retten anbefales ikke om man sitter ved PCen og spiller, så se heller en film.

Lodium    80

Ikke noen fiskeretter enda?

Kan muligens skjønne det siden fisk er relativt dyrt/ikke akkurat billig

og alle liker ikke fisk.

Men føler likevel for å poste en fiskerett for variasjonens skyld.

Fiskeboller i karrisaus

Ingredienser til 4 porsjoner

500 g  fiskeboller

Karrisaus

2 ss  margarin, flytende
2 ts  karri
3 ss  hvetemel
1 dl  fiskebollekraft
4 dl  lettmelk
   salt og pepper

Tilbehør

potet
   brokkoli

Framgangsmåte

• Ha flytende margarin i en kasserolle.
  • Rør inn karri og hvetemelet. 
  • Tilsett kraft fra fiskebollene og melk, litt om gangen og kok opp til det blir en jevn og glatt saus.
  • La sausen koke 1-2 minutter.
  • Smak til med salt og pepper.
  • Ha i fiskebollene og la dem bli varme i sausen, ca. 5 minutter.

Server fiskeboller med kokt potet og brokkoli.

Tid brukt ca 30 minutter ( Det er potetene som tar lengst tid å koke).

du kan teste om potetene er gjennomkokt ved å stikke en gaffel i den største.

Hvis poteten slipper av seg selv/detter ned i gryta er potetene gjennomkokt.

Obs,Obs! det er viktig å røre ofte og ikke ha alt for høy varme på når du lager karrisausen ellers blir den brent.

Brokkolien skal koke til den blir myk, men det er viktig å ikke overkoke den ellers smaker den bare vann

alternativt kan man bruke andre grønnsaker man føler seg mer tryggere på

både gulrot og rosenkål går an.

Det er mulig å fryse dette i bokser/beger med lokk men jeg synes fisk alltid smaker best nylaget

de is boksene du får kjøpt i butikken er ypperlige å fryse matvarer i

og så får man en unnkyldning for å spise is.

Edited by Lodium
  • Upvote 1

Dadaph    644

Fisk er alltid velkommen, jeg liker fisk, men har nesten hele livet bodd sammen med iallefall en person som ikke har taklet lukten av fisk, og dermed har jeg ikke fått sjansen til å bli en skikkelig fiskeperson. Karrisaus og fiskeboller har jeg aldri tenkt på sammen, men hvorfor ikke?

Jeg kommer straks med en fiskerett selv her også...

Joantheman    950

Fisk kan jo faktisk bli veldig billig siden man stort sett over hele landet kan fiske den selv om man gidder. Ørret og abbor trenger man bare å slenge i en panne så smaker det nydelig, selv uten å krydre.

Dadaph    644

Fiskeretten jeg lovet... vet ikke hvor mye "rett" det er, da jeg har mer eller mindre bare funnet ut av denne selv...

Stekt sushi

Er du som meg og liker tanken på sushi, men kan ikke fordra at fisken faktisk er rå? Vel, STEK den! Duh!

Du trenger:

-Fisk av noe slag, jeg foretrekker en fersk fiskefilet, men er langt mer økonomisk å kjøpe en pakke med frosne.

-Ris (selv anbefaler jeg noe smakfullt, som feks basmati-ris, man får kjøpt gigant-poser av dette på innvandrerbutikker, og det koster nesten ingenting for den mengden man får, dette holder i årevis)

-Grønnsaker, selv brukte jeg det jeg hadde liggende: løk, paprika, selleristang og squash... faktisk restene etter woken jeg skrev om tidligere. Men bruk grønnsaker som kan stekes.

Fremgangsmåte:

Hakk grønnsakene i biter, sleng dem i stekepanna, ha på olje og krydre dem med salt og pepper. Disse skal stekes på lav varme i ca 15-20 minutter. Rør rundt av og til.

Sett på vannet til risen. Se pakken for hvor mye vann/ris man skal ha og hvor lenge den skal koke. Basmati-ris skal feks ha dobbelt så mye vann som ris og koke i 12 minutter. Til en porsjon er 1dl ris/2dl vann mer enn nok.

Krydre fisken med salt og pepper, og stek den som beskrevet på pakken. Jeg er ingen ekspert, men så vidt jeg har skjønt, kan fersk fisk ha godt av å stekes raskt på sterk varme, mens frosstenfisk gjerne kan ligge på svak varme i flere minutter. Jeg er ingen ekspert på fiskesteking, så er bare å prøve seg frem. Men når fisken begynner å flake seg, er den ofte ferdig. Bruk mye olje/smør til fisken, er godt med litt stekesky.

Legg opp risen, ha stekesky og fisk over, og server med de stekte grønnsakene.

Sunt, enkelt og smakfullt, og faktisk ganske billig.

Edited by Dadaph

God insj. Skulle bare ønske min fryser var større en en brødboks.

"Vil man ha vegetaralternativ, kan man sikkert bruke sopp eller noe... jeg kan bare ikke fordra sopp selv."
Likte at du la til et vegetaralternativ for wok. Finnes forsåvidt "vegekjøtt", Hansans kök har noe som heter Bitar som passer utmerket.

Keep up the good work :)

Edited by DolphinIceCream

Dadaph    644

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg skulle gjerne kuttet ned på kjøttet.

Problemet mitt med såkalt "vegetarkjøtt" er jo nettopp at det er laget for å virke som kjøtt, og da føler jeg på en måte man innrømmer man har kjøttcravings, og dermed spiser jeg heller ekte vare.

Skal man erstatte kjøtt med noe, må det være et faktisk alternativ.

Dessverre er jeg ikke glad i hverken sopp eller bønner, og da minker alternativene.

Men ikke alle retter trenger kjøtt... man kan jo feks lage gode vegetar-retter av pizza og pasta, pastaretten jeg nevnte kan så vidt jeg har hørt funke godt med eggplante istedenfor bacon, og det akter jeg å prøve en gang.

For å ikke snakke om tomatsuppe, en god rett som står for seg selv... om man ikke lager Toro sin da... fysj.

EDIT: men ja, er det et vegetaralternativ jeg er klar over, som ikke er "vegetarkjøtt", kommer jeg til å nevne det. Men det gjelder jo opplagt ikke ting som fiskeretten jeg akkurat skrev (men til forskjell fra rødt kjøtt, er fisk svært sunt, så det er jo egentlig ingen grunn til å ikke spise det).

Edited by Dadaph

Haha, men du er jo ikke vegetarianer. Spiller ingen rolle om du har cravings da, selv er jeg heller ikke vegetarianer(lenger). Men spiser "vegekjøttet" uansett, synes det er godt :) 

Linsekaker kan anbefales, men har ingen hemmelig oppskrift på det.

Lodium    80

Ett par egg retter

Omelett

Når en har dårlig tid og lite i kjøleskapet, så kommer man langt med egg, melk + litt til. Man lager en omelett! Denne eggeretten som både smaker godt, er enkel å lage og samtidig går fort, er ypperlig som hastemat for 1 eller 2 personer som er sultne. Og som en rask kveldskos duger den også. Husk og at omelett kan stekes som dessert(uten salt og pepper, men med sukker istedenfor) og da fylles med frukt og bær.

Denne omeletten kan tilsettes forskjellig fyll alt etter hva man har i kjøleskapet av rester, Prøv med Sopp, løk, hvitløk, oliven, spinat, tomat, chili, vårløk, asparges, revet ost, stekt bacon, stekte potetskiver, kyllingkjøtt, reker, scampi, blåskjell, kamskjell, pesto, parmesan, spekeskinke, kokt pasta, nudler og friske urter!osv. Dette hakkes opp eller skjæres i biter/skiver, før det enten blandes i røren før den has i pannen, eller drysses på omeletten like før den er ferdig.

Her er grunnoppskriften

Dette er nok til en porsjon

skal du ha flere dobler du ingredienser per porsjon. (2 porsjoner 4 egg, ½ ts salt, osv)

2 egg
3 ss vann (evt melk)
1/4 ts salt
Litt pepper
1 ss smør

Tid brukt ca 10-12 minutter

Denne kan tjene som grunnlag for mange forskjellige tilsetninger.
Bland egg, vann og krydder i en bolle.
Piskes godt sammen.
Smelt smøret i en ren stekepanne og hell i eggemassen.
La stå ett øyeblikk og øk varmen litt.
Begynn å skrape fra siden inn mot midten med en flat sleiv, ikke bruk metall.
Hold på til omeletten er begynt å sette seg. Dvs den er rimelig fast på oversiden.
Brett den inn mot midten eller rull den i sammen.
Slås over på tallerken og serveres straks.

Kan serveres med enten brød eller loff.

Pannekaker

Lag gjerne stor porsjon med røre. Denne pannekakerøren er holdbar minst 2-3 dager i kjøleskapet. Røren kan fryses og senere, eventuelt tines i mikrobølgeovnen.

Ingredienser til 4 porsjoner

4 stk egg

3 dl hvetemel eller 50/50 siktet og sammalt hvetemel

12 ts salt

5 dl melk

1. Bland mel og salt. Tilsett halvparten av melken. Rør godt til en tykk og klumpfri røre. Tilsett resten av melken. Visp inn egg. La røren svelle i ca. ½ time.
  2. Smelt maragin i en god og varm stekepanne. Hell i en øse med pannekakerøre og vend på pannen, slik at røren legger seg i et jevnt lag. Snu pannekaken når den har stivnet på oversiden og blitt gyllenbrun på undersiden.
  3. Når pannekaken er stekt på begge sider, brettes den sammen og legges i et ildfast fat med lokk. Pannekakene holder da varmen, slik at alle kan spise sammen. Tid brukt : 30-40 minutter.
Pannekaker kan serveres til middag med jordbærsyltetøy, blåbærsyltetøy, stekt flesk eller en stuing. Like godt smaker det med varme pannekaker med sukker, is eller flamberte pannekaker til dessert. Pannekaker i en stabel med krem og bær imellom blir en spennende kake litt utenom det vanlige.
Edited by Lodium
  • Upvote 1

Dadaph    644

Vet ikke helt hva jeg skal kalle denne, så jeg kaller den:

Kyllingkarrisuppe

Du trenger:

-5 sjalottløk (eventuelt 2 vanlige løk)

-kyllingfilet (to stykker)

-olje

-karri

-vann

-kylling- eller grønnsaks-buljong(eller kraft)

-purre

-paprika

-ris

-salt

-pepper

-nanbrød

Gjør følgende:

Bland ca 2 spiseskjeer karri med olje, nok olje til å gjøre dette til en flytende/grautete masse.

Hakk opp to kyllingfileter i greie biter og kast dem oppi gryta med karrien, rør rundt, la kyllingen blande seg med krydderet og la det stå i rundt 10-15 minutter

Begynn og stek kyllingen, gjennomstek den, men om karrien begynner å brenne seg fast, bruk mer olje

Hakk løk i små biter og sleng dette oppi straks kyllingbitene er gjennomstekt, stek løken med kyllingen i et par-tre minutter, til den er sånn ca blank.

Hell oppi 5dl vann (med buljong eller kraft), rør litt rundt. Dette skal nå koke en liten stund.

Kok opp risen, som alltid anbefaler jeg basmatiris (fordi jeg kjøpte en jævla 10kg-sekk). Ca 1dl funker fint til en porsjon.

Stek nanbrødet etter anvisning på pakka.

Kutt opp en paprika og ca en halv purre. Når det er ca to-tre minutter igjen av koketiden, sleng dette oppi kyllinggryta.

Smak til med salt og pepper.

Server risen og kyllingkarrisuppa sammen, ha nanbrødet til.

Denne retten lar seg fint fryse (frys suppa, ikke risen, selvsagt), så ikke vær redd for at det blir altfor mye til ett måltid.

Edited by Dadaph

GamerMann    13

Her er en oppskrift, ikke laget av meg men av mor (Bombeee). ;D Lagd retten mange ganger selv, og anbefales om man liker kål.

*¤* Kålkjøtt-gryte *¤*

- 1 Kålhode

- Medisterfarse

- Gulrøtter

- Salt

- Hvit pepper

- Krydder (Gastromat, for min del)

- Poteter

- Hvitsaus (ferdig eller selv-laget)

Skyll kålhodet og ta av de ytterste bladene.

Skjær det opp i biter (del det i 2 på langs, så på tvers igjen og deretter, med innsiden opp, kapp det opp i biter fra den ene tuppen til den andre; hvordan du enn foretrekker).

Skrell og del gulrøttene i skiver.

Bland litt krydder i farsen og form den til små boller.

Legg nå alt lagvis i kjele, i denne rekkefølgen: Kålbiter, farse-boller, gulrot-skiver, og litt krydder. Deretter om igjen, til du har nok.

Fyll så på vann til det dekker alt.

Kokes i ca. tre kvarter.

Kok poteter imens.

Hvitsausen pleier jeg lage med ferdigposer ("pulver-dritt", som Helstrøm sa i et program), men den smaker nok best hjemmelaget med mel osv. You choose. :)

Om dette er generell gamer-mat kan diskuteres, men godt og sunt er det ihvertfall. :coolspot:

• Upvote 1

GamerMann    13

Har aldri prøvd å fått Shiva til å oppbevare den for meg, men derimot puttet andre del av mat lagd samme dag i kjøleskapet (da spises innen max 3 dager etter). Noe mat har vist seg å ikke smake fullt så godt lenger etter opptining fra fryst tilstand; vet ikke om denne retten er en av dem. Må nesten prøve på eget ansvar, holdt jeg på å si. ^_^