Jump to content
Sign in to follow this  
Sinfour

Aldersgrenser på spill

Recommended Posts

Sinfour    460

Det er mye diskusjon om dagen i media vedrørende barn som spiller voksenspill. Siden jeg selv har spilt spill siden jeg var en liten guttunge, så spilte jeg noen voksenspill uten at det var noe problem. Men dette var 80 og 90 tallet, og mye har skjedd siden den gang. Spillene har utviklet seg fra røde pixelbiter som flyr på skjermen til blod som ser ganske så autentisk ut i dagens spill.

Blod ser jeg uansett ikke på som et problem i spill. Blod ser man til og med i Disney tegnefilmer. Men brutaliteten i spill er noe annet enn det vi vokste opp med.

Siden jeg er pappa for 2 jenter i alder 9 og 11 år som liker å spille, så har de jo lurt på hva de forskjellige spillene jeg har hjemme er for noe. Da de ser 18 års merket på spillene, så kikker de på neste uten spørsmål. De har skjønt at spillet ikke er for barn, men vi får stadig høre om guttene i klassene til jentene som spiller voksenspill, GTA 5 spesielt. 

Siden jeg selv spilte voksenspill og også så voksenfilmer, så har det aldri påvirket meg i ettertid i det hele tatt. Men jeg merker hvor bestemt jeg er ovenfor mine egne barn at det er spill som de ikke trenger å spille og ikke engang trenger å vite om. Jeg vet med meg selv at det ikke hadde vært noe problem av å la dem spille, men hva er poenget med det når det finnes så mye annet bra for barn der ute?

Hva er deres meninger om aldersgrenser kontra før og i dag?

Joantheman    950

Husker jeg spilte alt som var mtp aldersgrenser, men må jo innrømme at gta 3 ikke så veldig realistisk ut, selv om jeg trodde det den gangen. Med den grafikken vi har i dag ville jeg nok prøvd å la barnet bli 13 år før jeg åpnet for 18 årsgrense spill av nyere dato. Poenget mitt er at når man har nådd 13 år så har man søkt opp alt man vil se på internett uansett hva en naiv forelder tror. Noe som derimot er veldig viktig er at man følger med på om barna påvirkes av å spille disse spillene og hvis de gjør det, snakke med dem og eventuelt fjerne de spillene for noen år. Dette varierer veldig og vi har sikkert alle gått på skole med noen som ikke hadde godt av det. Jeg har sett dette med å skulle beskytte barna fra voksne spill og filmer føre til at barna i en alder av 18år blir helt rabiate hvis de får tak i ett skytespill.

Zerqent    276

Har kun en 7mnder gammel gutt så problemstillinger er der ikke enda. Men slik jeg tenker så spilte jeg jo selv Doom of Wolf3D fra 7-års-alderen uten å ha tatt noen videre skade av det. Som nenvt er ting mer realistisk i dag, så jeg vil egentlig sammenligne det med film... Jeg så også 18-års-filmer fra jeg var 12-13 når moderen ikke var hjemme :P

Det er nok individuelt per barn hva de tåler og dermed hva de bør få lov å spille. Jeg tenker iallfall at jeg vil være filteret for kidden min når han blir eldre, skal ikke utelukke et spilll eller en film kun på grunn av aldersgrensen, må se på hva innholdet er. Å få en progresjon er nok også viktig, kanskje ikke ideelt å gå fra Angry Birds til Postal. 

Jeg har to nevøer på hhv 8 og 11 år (om jeg husker riktig), basert på slik jeg oppfatter deres 'psyke' om jeg skal være så fin, tror jeg ikke de er klare for noe spesielt voldelige spill (vil kidsa spille noe annet enn Minecraft i dag uansett? :D)

Sinfour    460

Jeg formulerte den siste spørsmålet mitt litt annerledes da det så ut jeg spurte hva dere synes om mine meninger, men det var jo ikke meningen :P

Det skulle være et generelt spørsmål om hva dere mener om aldersgrenser.

ser på aldersgrenser som mer en guidline, du kjenner vel barna dine selv og vet hva de takler.

viss ikke finn gradvis værre og værre ting til du finner grensa ;) (or don't. tror ikke jeg hadde vert noe bra far)

Dadaph    644

Enig med over her... mer som en guideline. Man kjenner jo egne unger, vet hva de tåler eller ikke. Er det press på skolen for å spille ett spill, blir det spilt. Jo mer "forbudt" man gjør spillet, jo mer populært blir det, så å forby spilling av diverse spill er nok bare imot sin hensikt.

Husker selv hvordan det var med voldsfilmer, jeg ble holdt unna 18-årsgrense-filmer til jeg nådde ungdomsskolen, men etter det, var det igrunn fritt frem, rett og slett for at foreldrene mine var smarte nok til å forstå det ikke nyttet å isolere meg uansett. Det er nok greiere å sitte ned og spille GTA5 med avkommet og snakke om det, fortelle dem om satire og sort humor, hvordan spillet bruker dette som virkemidler og hvorfor dette er viktig. Ikke bare vil noe av "spenningen" fra spillet forsvinne, men kanskje de til og med blir litt smartere av det.... avhengig av alderen selvsagt (ting som funker på 11-åringen, går nok ikke på 5-åringen, men samtidig tror jeg ikke GTA5 er populært blant alle de andre barna i barnehagen).

... som nevnt, man kjenner egne unger, men aldersgrenser er ikke noe jeg ser på som svarthvitt.

Vi er spillinteresserte, og det er jo en klar fordel. Bruk denne fordelen til å oppdra ungene, oppdra dem med spill, ikke mot spill.

Det virker iblant som det nå er en hel generasjon som er vokst opp med isolasjon fra alt som ikke er politisk korrekt, og det mener jeg blir helt feil. Unger er smartere enn man skulle tro. Da er det viktigere å utfordre dem enn å isolere dem.

Edited by Dadaph

Joantheman    950

Ja, aldersgrensene er bare veiledende så må man avgjøre selv. Fra PEGI sine sider : Age ratings are systems used to ensure that entertainment content, such as films, videos, DVDs, and computer games, are clearly labelled by age according to the content they contain. Age ratings provide guidance to consumers (particularly parents) to help them decide whether or not to buy a particular product.

Rony12345    149

Som en 21 åring som ikke er altfor mange år siden var i den alderen dine barn er i så vil jeg si at de ikke tar skade av det.

Jeg husker mamma var veldig streng frem til jeg ble 13 år, da skilte foreldrene mine seg og jeg flyttet med min far og fikk gjøre som jeg ville.

Men før jeg var 13 år så dro jeg bare til kamerater og spilte/ så filmer der, for det er alltid noen som får lov uansett. 

Hjelper ikke å holde tilbake, bedre å tillate de det og kunne prate med de om det enn at man ikke får lov og gjør det likevel men ikke sier noe til foreldrene. Da blir det bare enda mer spennende å gjøre det man ikke får lov til. Det syntes hvertfall jeg.

Edited by Rony12345

Lei av squeakers i csgo. Ikke la barna spille spill før de blir 18 år. (spøk)

Hvis de får lov å se dagsrevyen så kan de nok spille 99% av voksenspillene. Litt pupp og blod er uansett umulig å unngå :)

Lodium    80

Personlig mener jeg det bør være opp til foreldrene og de fleste tåler litt når de blir rundt 13 års alderen så sånn sett hjelper jo aldersgrensene

med det sagt så er det en del unger som får spille spill de ikke bør spille.

Når 10 åringen får mareritt om natta på grunn av den har spillt motorsagmasakren eller noe lignende så mener jeg man som foreldrer strekker det alt for langt

dersom du lar barna dine spille spill ment for voksne så bør man i det minste forklare dem en rekke saker og ting og ikke bruke disse spillene som barnevakt.

Det var langt strengere når det gjelder hva slags innhold i forhold til aldersgrenser når jeg vokste opp

enn hva dagens unger vokser opp med.

Edited by Lodium
  • Upvote 1

knutolek    78

Enig i det at en kjenner sine egne barn best å kan vurdere deretter (men nå har ikke jeg barn selv, vell og merke, men jobber i barneskolen).

Husker det når en selv vokste opp at da var det fokus på å holde aldersgrensene, og vi spurte heller ikke ofte om å se filmer som lå langt over oss i alder. Kunne f.eks ikke falle meg inn å se en 15-årsfilm i 8-9årsalderen.

Hende også at jeg reagerte på filmer og serier jeg så i en stund etterpå, så forstår godt at foreldrene satt foten ned til tider. (Hadde blant annet recurring nightmare om at skurken i Jenta Fra Fremtiden, Silverthorne, var det vell han het, skulle ta meg). Skumle greier for en liten pjokk, hehe :)

Sinfour    460

Jeg så selv Haisommer i en alder på 7 år. Gikk helt fint, men bada ikke den første dagen.

Som jeg leser min egen post nå, så ser det ut som jeg spør dere om hva dere mener jeg bør gjøre for mine barn, men det kom jo feil ut :D JEg vet hva mine barn tåler og ikke tåler å se, og det er forskjell på dem. HUn eldste har nå sett RIngenes Herre og Hobbiten trilogien, og Avatar + halvparten av HArry Potter filmene. Dette er eventyr filmer, men en fin test for å se om de faktisk tåler å se på det. Det gikk helt fint, men merker at barn lever seg inn litt mer i filmene enn vi voksne gjør. Og det samme gjelder nok spill. HVis jeg hadde satt på GTA 5 og spilt sammen med dem, så hadde det nok ikke vært problem i det hele tatt og de hadde mest sannsynlig hatt det bare gøy. MEN jeg vinkler de heller mot andre spill så de får en opplevelse av å mestre noe. Så hun eldste har Super NIntendo på rommet sitt med spillene Zelda, Donkey Kong og Lion King. Hun synes dette er supergøy og utfordrene, ikke bare pga vanskelighetsgrad, men at Zelda er på engelsk.   

Dadaph    644

Jeg tror ikke 7-åringer er de mest interesserte i GTA5 heller. Men etterhvert som den interessen og nysgjerrigheten vokser frem, mener jeg det er riktig å la dem oppleve spillet, under kontrollerte forhold.

Men det er vanskelig for meg å si. Det eksisterte knapt voldsspill da jeg vokste opp, og da jeg først ble eksponert for Doom, var jeg 10, og det var på jobben til mamma :)

Tror ikke jeg tok skade av det. HAIL SATAN.

• Upvote 1

Yoshine    1506

Jeg tar meg selv i å bli småirritert på barn som absolutt skal spille "voksenspill", fordi det er nettopp det som er greia - de skal spille det fordi det er kult å spille 18-års spill, uavhengig av hva innholdet i spillet er. Har jobbet i spillbutikk og vært borti flere foreldre med barn som konsekvent var uinteressert i hva jeg anbefalte, fordi aldersgrensen ikke var 18 år. Utover det så bryr det ikke meg personlig om en 10-åring spiller GTA, men det som bryr meg er de foreldrene som faktisk lar seg overtale av barna for å slippe mas. Ja, det er veiledende aldersgrenser, men det er en grunn til at de er der, og som Sinfour er inne på så er grafikken i spill MEGET annerledes den dag i dag enn hva det var når vi vokste opp. Så frem til disse avkommene er gamle nok til å kjøpe spillene selv så syns jeg foreldrene kan respektere aldersgrensene. Jeg mener, det skader ikke? ;) 

• Upvote 1

Joantheman    950

Hehe i ettertid så skjønte jeg det, var godt under 18 så syns det var urettferdig at noen fikk kjøpe men ikke meg. Selv om ingen var 18. Dette er jo et eksempel på at en eller annen alltid har det, jeg spilte det jo hos andre uansett. Det var mye rart på den tiden, husker jeg ble nektet å kjøpe dark dog energidrikk fordi jeg var under 16

Dadaph    644

Ingenting stopper veslevoksne 13-åringer fra å spille GTA5 om de virkelig vil. Noen nekter dem å kjøpe spillet i en butikk? Greit nok. De laster det ned. Eller spiller det hos en venn, etc, etc...

Er jo "forbudet" som gjør slike spill mer attraktive uansett, det som gjør at de tror de er voksne om de spiller dem. Dermed ligger nok ansvaret fortsatt hos foreldrene. Å spille slikt med ungene både dreper den spenningen litt, og det hele blir langt mer kontrollert.

Dessverre vet ikke alle foreldre engang hva dataspill faktisk er, fortsatt. Et medie som har eksistert i rundt 50 år, og vært mainstream hos barn og unge i 30... DET synes jeg er skremmende.

fuuma    507

Spilte de værste spillene(wolfenstein, duke, doom, carmageddon, postal, gta, thrill kill) og så alle de værste filmene som liten. Har fortsatt ikke blitt kriminell eller hatt noen problemer av den grunn. Alt dette skjedde vel før jeg var 15 år. Alle får tilgang på det de vil uansett.

Lodium    80

Ingenting stopper veslevoksne 13-åringer fra å spille GTA5 om de virkelig vil. Noen nekter dem å kjøpe spillet i en butikk? Greit nok. De laster det ned. Eller spiller det hos en venn, etc, etc...

Er jo "forbudet" som gjør slike spill mer attraktive uansett, det som gjør at de tror de er voksne om de spiller dem. Dermed ligger nok ansvaret fortsatt hos foreldrene. Å spille slikt med ungene både dreper den spenningen litt, og det hele blir langt mer kontrollert.

Dessverre vet ikke alle foreldre engang hva dataspill faktisk er, fortsatt. Et medie som har eksistert i rundt 50 år, og vært mainstream hos barn og unge i 30... DET synes jeg er skremmende.

Hvis ungene spiller spill hos andre unger som de egentlig ikke får lov til å spille av deg og du som foreldre ikke gjør noenting så mener jeg man egentlig ikke duger som foreldre.

Det viser jo at du egentlig ikke bryr deg så hardt og ikke gidder å oppsøke andre foreldre for å ta en prat om grensesetting.

Grensesettingen finnes jo for voksne også i samfunnet sånn generelt sett og det er viktig at barna lærer seg at en må holde regler/lover uansett alder ellers havner man i fengsel eller andre konsekvenser.

Bryter du trafikkreglene får du prikker på førerkortet, kan miste det, og til og med havne i fengsel.

Stjeler du i butikken havner du bak lås og slå, etc.

Tror ikke det liksom nytter å komme med unnskyldning at kameraten min gjorde det derfor er det greit at jeg ranet banken også til myndighetene.

Ja jeg vet, ekstrem sammenligning men jeg tror økt nasking i butikkene (barn og ungdom som stjeler i butikken) skyldes foreldre som ikke er flink til å sette grenser for egne barn

og ikke vet av ordet oppdragelse for å ta ett eksempel.

Jeg stjal en fox fra en butikk som liten, men måtte pent si unnskyld til butikkdamen, betale for varen

fikk en uke husarrest og fikk en moralpreken som fortalte meg at det å stjele fra butikken er å stjele fra andre

og spørsmål om hvordan jeg ville følt det dersom noen stjal lekene etc fra meg.

Det er mange barn og ungdommer som bare tenker spenning men de tenker ikke at

når du stjeler fra butiken så stjeler du faktisk av levebrødet til noen andre.

Edited by Lodium

Dadaph    644

Jeg sier bare hvordan det virker å fungere i praksis. Shitty parenting er ikke en ny ting. I en ideell verden ville vel aldersgrenser fungert, og unger ville på magisk vis ikke brydd seg om voldelige spill før de ble 18.

Lodium    80

Jeg sier bare hvordan det virker å fungere i praksis. Shitty parenting er ikke en ny ting. I en ideell verden ville vel aldersgrenser fungert, og unger ville på magisk vis ikke brydd seg om voldelige spill før de ble 18.

Har ingen illusjoner om det

men hvis ungen har spillt spill hos andre langt over aldersgrensen og du som foreldre ikke har gitt tilatelse til det så bør man som voksen ta en prat med sønnen eller datteren først om grensesetting

og heller sette seg ned sammen og da spille spillet sammen.

Det er som du sa ett stort probem at mange voksne ikke skjønner spill og mange bruker det for lettvint som en slags barnepasser.

Utopia finnes nok bare i fantasien.

Verden er engang slik at det vil alltid være noen som vil tøye grensene.

Det gjelder både voksne og unger.

Edited by Lodium