Jump to content
anette

Multi out kabel til Supernintendo

Recommended Posts

anette    0

Har søkt gjennom alle forum på nettet, og alle sier forskjellige ting om hva en trenger for å koble SNES til en flatskjerm. 

Den eneste ledningen jeg ikke har er MULTI OUT kabel, forstår det slik at denne er spesiallaget til supernintendo, GC og N64? 

Noen som vet? kommer jeg ingen vei uten denne kabelen? 

Edited by anette

Dadaph    631

Hvis det er samme jeg tenker på, er det en kabel som passer til både SNES, N64 og Gamecube, ja. Den følger ikke med SNES, men har du en N64 eller Gamecube, er det den kabelen som følger med du også kan bruke til SNES.

Funker fint på flatskjerm for meg. Purister kan diskutere bildekvaliteten på flatskjerm til kuene kommer hjem, men du får bilde, du får spilt, det funker. Så vidt jeg vet er dette absolutt beste og enkleste måte å koble SNES til en skjerm.

Edited by Dadaph
  • Upvote 1

maD_mAN1983    998

Multi out er samme kabel som blir brukt på Gamecube og N64, den er enklest å bruke, den andre muligheten for å koble til er med RF kabel (hvis det er gammeldags antenne inngang på tv'n din), det er samme på NES og SNES hvor du må søke frem bildet (på de fleste tv'r jeg har prøv får du bilde med en gang på kanal 3 eller 4 tror jeg det var), jeg bruker Multi out, da har du den røde,hvite og gule kabelen som skal kobles til tv'n som egentli er det letteste å få til

Dadaph    631

Hvor spillkanalen er, virker tilfeldig fra TV til TV. Den jeg hadde da jeg vokste opp var spillkanalen på 7.

Har ikke fått RF til å fungere på moderne TVer, og vi som unngår lisenskrav har det hølet plombert uansett :)

maD_mAN1983    998

Hvor spillkanalen er, virker tilfeldig fra TV til TV. Den jeg hadde da jeg vokste opp var spillkanalen på 7.

Har ikke fått RF til å fungere på moderne TVer, og vi som unngår lisenskrav har det hølet plombert uansett :)

det kan godt hende, fant jeg det ikke på 3 eller 4 så søkte jeg det inn så jeg fikk det på en av de :P på moderne tv'r er det ganske variabelt om det fungerer eller ikke etter det jeg har forstått, har ikke prøvd på min, vet ikke om jeg har RF inngang engang, da jeg bruker kasse tv til de gamle konsollene (har aldri plombert sånne ting, men har heller aldri kjøpt TV eller noe som kan kobles til TV i mitt eget navn)

Boomstick    98

Benytter denne tråden til et relatert spørsmål. Jeg har forsøkt å koble opp SNES, N64 og Gamecube til flatskjermen i stua. Jeg har bare én type ledning, og det er AV, eller Multi Out (rød og hvit for lyd og gul for video). Samme ledning til alle konsollene. Det er RF på TV'en, men der står allerede NES'en.

Problemet er at kontrast og hvitbalanse er helt ute av balanse, og det er aller verst på Gamecuben. Jeg har søkt litt på nett, og funnet ut at dette er et tema når man har ulik region på konsoll og ledning. Skjønner ikke helt at det skal være noe inni ledningen som skaper problemet, men hva vet vel jeg.

Gamecuben er PAL, importert fra Europa. Men jeg vet jo ikke hvor ledningen kommer fra, kanskje det er noe tredjeparts-skvip..

Noen som har lignende erfaringer, eller ennå bedre; løsninger :)

Edit: Løsningen er vel kanskje allerede nevnt:

kjøp SCART

mye bedre bilde en composite 

Edited by Boomstick

oterbart    406

Veldig enkelt å se om du har original kabel eller ikke. Det står Nintendo trykt på originale kabler.  Det er forskjell på NTSC og PAL-kabler. Oftest så fungerer 3.part kabler helt fint, men det er mange som ender opp med feil kabel. Jeg bruker uoriginal 3.part RGB til SNES\GC - denne fungerer ikke på SNES SCN, men på andre SNES-PAL-konsoller. Original Nintendo composite-kabel til N64.  

Øyvind G    25

Anbefaler denne scart kabelen til SNES.

https://www.retrogamingcables.co.uk/nintendo/super-nintendo/super-nintendo-pal-rgb-av-scart-cable-lead-cord-for-sale

N64 gir ikke ut RGB hvis ikke du bygger den om så her må du bruke en vanlig kabel lik den du har.

https://www.retrogamingcables.co.uk/nintendo/n64/n64-gamecube-gc-snes-super-nintendo-snes-famicom-composite-video-stereo-audio-rca-phono-cable-tv-lead

Tror Gamecube gir RGB signal slik at du kan bruke den øverste jeg linker til.

Edited by Øyvind G

Boomstick    98

Da vet jeg i hvert fall at kablene er uoriginale, for det står ikke Nintendo på dem noe sted.

Jeg tok en henvendelse til selgeren for å høre hvor ledningene kom fra, og de var fra ebay. Jeg gjorde oppmerksom på at de måtte passe på at regionene matcha, men de hadde selv brukt ledningene uten problemer. Men riktignok på en CRT-tv. Så kanskje problemet ligger der også.

Uansett gjorde jeg ikke noen stor sak ut av det, siden jeg tenkte å følge Little Goomba's råd og kjøpe nye kabler fra retrogamingcables. Skulle vel helst hatt en CRT, men det blir litt voldsomt å ofre 3 kvadratmeter av stua for det...

oterbart    406

Bildet vil også bli lysere på en CRT, men det varier hvor ille det blir. 

Little Goomba'er er ikke ett individ, det er en kaste på forumet! 

91548_josiaht_eheheh-little-goomba.png

Boomstick    98

Little Goomba'er er ikke ett individ, det er en kaste på forumet! 

Ach scheiße! My bad! Også samme kaste som meg selv, da gitt. Beklager Øyvind G, æres den som æres bør! ;)