Jump to content
Rony12345

Videoutleiens storhetstid er over

Recommended Posts

Rony12345    149

Imorgen stenger den aller siste videoutleiebutikken i Norge sine dører for godt. Video Nova på Majorstuen i Oslo. 
Dessverre har teknologien tatt så mye over at de ikke får det til å gå rundt lenger. Jeg husker med glede da jeg og min fetter var små og fikk penger av tante eller mormor og dro på video nova og leide film og kjøpte godteri. Den tiden er dessverre over nå da digitale medier tar mer og mer over. 
Det er bra med modernitet, men merker dette er litt trist. Jeg skal hvertfall innom en tur imorgen og ta en siste kikk på butikken og se om det er noen bra DVD'er på salg før de lukker dørene.

http://e24.no/media/video/leietiden-er-over-naa-stenger-oslos-siste-videobutikk/23664068

vintagegmr    1160

Imorgen stenger den aller siste videoutleiebutikken i Norge sine dører for godt. Video Nova på Majorstuen i Oslo. 

Dessverre har teknologien tatt så mye over at de ikke får det til å gå rundt lenger. Jeg husker med glede da jeg og min fetter var små og fikk penger av tante eller mormor og dro på video nova og leide film og kjøpte godteri. Den tiden er dessverre over nå da digitale medier tar mer og mer over. 

Det er bra med modernitet, men merker dette er litt trist. Jeg skal hvertfall innom en tur imorgen og ta en siste kikk på butikken og se om det er noen bra DVD'er på salg før de lukker dørene.

http://e24.no/media/video/leietiden-er-over-naa-stenger-oslos-siste-videobutikk/23664068

Ja det er trist. Veldig trist. Jeg er med å bidra til dette selv, så kan ikke si noe. For det er veldig deilig å bare leie filmen over nettet i steden for å måtte dra ut og leie for så å huske å levere inn igjen. 

Den siste Videobutikken sluttet med utleie her i Halden for litt over et år siden også. Det at mine barn aldri vil få muligheten til å glede seg til Fredag, for da skal man ut og leie film, slik vi gjorde. Ja det gjør litt vondt i sjela. For det er et av mine fineste minner jeg gjorde med mamma og pappa. :)

• Upvote 1

Joantheman    950

Gjelder bare å lage egne tradisjoner med sine barn så setter de like stor pris på det. Filmleie ble veldig fort dyrt utover 2000 tallet når dvder kollapset i pris og man samtidig fikk sykt mye bedre nett. Nekter ikke for at jeg hadde glede av den lokale utleien noen år men den var dømt til å tape konkurransen.

Rony12345    149

Ja det er trist. Veldig trist. Jeg er med å bidra til dette selv, så kan ikke si noe. For det er veldig deilig å bare leie filmen over nettet i steden for å måtte dra ut og leie for så å huske å levere inn igjen. 

Den siste Videobutikken sluttet med utleie her i Halden for litt over et år siden også. Det at mine barn aldri vil få muligheten til å glede seg til Fredag, for da skal man ut og leie film, slik vi gjorde. Ja det gjør litt vondt i sjela. For det er et av mine fineste minner jeg gjorde med mamma og pappa. :)

Da er vi 2. Både når det gjelder noen av de fineste minnene og når det kommer til å bidra til at industrien har dødd ut. Jeg har kanskje leid 3 - 4 filmer de siste 5 årene, ellers har jeg enten kjøpt dvd eller tydd til netflix. 

Gjelder bare å lage egne tradisjoner med sine barn så setter de like stor pris på det. Filmleie ble veldig fort dyrt utover 2000 tallet når dvder kollapset i pris og man samtidig fikk sykt mye bedre nett. Nekter ikke for at jeg hadde glede av den lokale utleien noen år men den var dømt til å tape konkurransen.

Absolutt! Prisene var sånn midt på treet en periode, så skjønner at folk tyr til digitale medier (jeg er selv skyldig). Men de siste 3 årene har det vært ganske billig faktisk. Man kan alltids lage tradisjoner med barn, men synes det er trist at man ikke kan viderebringe gleden av å leie en dvd i helgene til barna =)

Edited by Rony12345

Joantheman    950

Ja jeg skal ikke uttale meg om leieprisene de siste årene siden den lokale forsvant for 10 år siden eller noe. Men husker statoil tok 50 eller 60 og for det fikk man kjøpt filmer på free record shop for uansett. Edit : man kan jo leie filmer på nett også, men tror egentlig barna gir faen så lenge de får sett noe kult

Edited by Joantheman

Rony12345    149

De gir nok faen fordi de ikke vet bedre =) Om 20 år så står det nok i historieboka til ungdomselevene om hvordan det var før i tiden og de kommer til å tenke på hvor gammeldagse vi var som leide dvd'er. 

vintagegmr    1160

De gir nok faen fordi de ikke vet bedre =) Om 20 år så står det nok i historieboka til ungdomselevene om hvordan det var før i tiden og de kommer til å tenke på hvor gammeldagse vi var som leide dvd'er. 

Ja det har du nok helt rett i, bare synd at den enkle gleden det gav meg ikke kan gis videre til min datter. :) men som du sier, de kommer vel til å gi beng. :D

Dadaph    644

Jeg husker Video Nova, har knapt vært på Majorstua, men det var en midt på Karljohan i mange år, som jeg ofte fartet til etter skoletid.

Forståelig at markedet nå er borte, men samtidig ganske trist... jeg har mange gode minner fra å henge på den kjeden, kikke i hyllene, gjenoppdage perler, etc...

Men den sjappa jeg husker drev ikke med utleie, kun salg...

Likevel trodde jeg faktisk kjeden var borte for lengst.

• Upvote 1

Yoshine    1506

Veldig forståelig at dette skjer, selv om det er trist. Vi hadde en videosjappa like i nærheten av der vi bodde som vi pleide å besøke, der leide de ut både spill og filmer, og det var en magisk stemning for et barn å komme inn i lokalene der. Jeg slutttet å leie filmer for lenge siden fordi jeg startet å kjøpe/samle de isteden. I senere tid går det omtrent bare i Netflix eller andre streamingsider og tanken på å leie film har ikke streifet meg en gang. Så tidene forandres, uten tvil.

knutolek    78

Triste saker ja, enda en del av barndommen som svinner henn.

Husker det alltid var like stas da en fikk låne med seg en film eller spill fra den lokale sjappa. Husker også det var veldig stas å når en fikk anledning til å stikke innom andre utleiesteder enn der en vanligvis var, Kommer fra ett lite sted, så utvalget var deretter, men klart, når en er barn virker det meste "uendelig svært".

Husker det hendte seg en og annen gang at vi leide film da vi var på besøk hos morfar (som bodde i Bergen), og det lokalet var vell 4-5 ganger større enn det hjemme. Så det var ekstra stas!

Men er som de fleste nevner her i tråden at fysisk utleie ble mindre og mindre av med årene, en leier heller en film digitalt enn fysisk (som faktisk var mulig helt til for 4-5 år siden, men dog ikke samme utleien som i barndommen)

maD_mAN1983    998

har vell knapt nok leid film etter det ble slutt på vhs, tror jeg kan telle på fingrene antall ganger jeg har leid en dvd, men vi har igrunn aldri leid noe særlig med film hos oss i oppveksten, mye er vell fordi det er langt å dra for å leie en film, men når jeg bodde på hybel i Gjøvik så leide jeg litt flere filmer, for da var det bare en liten gåtur og ikke en kjøretur på langt over en mil :P

Marfik2    217

Feller ikke en tåre her :)
Vet ikke om jeg har hørt at noen si at det er så sjarm å leie seg en dvd for helgen.

Udyret    41

RIP Video Nova.

Det er vemodig, men ikke uventet. Jeg husker selv når jeg fikk leie spill på showtime i byen ved siden av lørdagsgodisen når jeg var kiddo, men tiden går fremover.

HEldigvis virker det som om lederen av Video Nova har et voksent utsyn på dette. Er dog ikke enig i at det er synd at slikt ikke bevares. Fysisk films storhetstid er jo bevart i museer, men en enkeltstående butikk som går under er vel ikke akkurat beskyttelsesmateriale spør du meg. Vi kommer ikke til å bevare butikker fra hver eneste bransjen som taper for tidens tann, så jeg syns ikke Video Nova skal være untatt heller, spesielt ikke når deres bransje allerede er bevart på annen måte.

• Upvote 1